Explorări în comunismul
românesc (I)
de
Paul Cernat, Ion
Manolescu, Angelo Mitchievici, Ioan Stanomir
După două excelente
cărți, primite ca atare de critică, În căutarea comunismului pierdut
(Editura Paralela 45,apărută în 2001) și O lume dispărută
(Editura Polirom, 2004), cvartetul Paul Cernat, Ion Manolescu, Angelo
Mitchievici și Ioan Stanomir, adică trei filologi și un politolog, își continuă
eficient investigațiile în intimitatea comunismului românesc. O fac într-o
carte cu un conținut mozaicat, ce se cheamă Explorări în comunismul românesc
apărută în 2004 tot la Editura Polirom, focalizându-și atenția asupra
producțiilor culturale și politice contaminate de contactul cu propaganda
regimului, comunist, firește. Dacă În o lume dispărută- Patru istorii
personale urmate de un dialog cu H.R. Patapievici, cei patru autori
ce și- au petrecut copilăria și adolescența în relație cu comunismul târziu,
adică cu formele ubuești, demențiale ale socialismului dinastic, lăsau loc
liber de exprimare propriei lor subiectivități, percepțiilor personale asupra
unei etape care, istoricește, a fost, desigur, aceeași pentru toți subiecții ei,
dar care, din câte se pare, a fost resimțită în chip diferit de feluritele
generații, în Explorări în comunismul românesc tonul se schimbă, e
adoptat specificităților cercetării științifice, fără ca pentru aceasta să
devină scorțos ori fals academic. Episodul-pilot al unui proiect ce urmează să
aibă, așa după cum mărturisesc autorii în Prefața intitulată O
critică din perspectiva libertății, trei tomuri, urmărește felul în care,
atât în perioada de așa-zisa democrație populară cât și în cea botezată
epoca Nicolae Ceaușescu, propaganda comunistă a folosit un set cât se poate
de amplu de mijloace și instrumente în vederea inoculării în masele largi,
populare a propriului său adevăr a cărui esență a fost minciuna la capătul
căreia urma să se afle omul nou, o formă lamentabilă, dar cât se poate de
originală a omului fără însușiri care era obiectivul planului de organizare
socială, ideologică, intelectuală, de atitudine și comportamentală dorit de
decidenții din vârful ierarhiei comuniste.
Prima secvență a
cărții se intitulează Și a fost dimineață și examinează în trei părți
felul în care nu doar viitorul, ci și trecutul începea să fie remodelat încă
din l945, într- o perioadă în care comuniștii români, intens stimulați de
Fratele cel Mare de la Moscova, puneau la cale facerea lumii ce însemna,
între altele, după spusele lui Gheorghe Gheorghiu-Dej salvarea de la naufragiu
a celor mai autentice valori etice, culturale, politice. Firește că din
această vastă operațiune de salvare , ce avea mai apoi să conțină drept
elemente de bază excomunicarea socială și gulagul, nu erau excluși
intelectualii care, oricât de incomozi ar fi fost, nu puteau, cel puțin în anii
în care puterea comunistă nu se instalase încă cu acte în regulă, să fie
extirpați în totalitate. Or, încă din l945, înainte de limpezirea apelor, dar
într-o perioadă în care PCR controla deja posturi de prim rang, între care
Ministerul cheie al Justiției în fruntea căruia se afla Lucrețiu Pătrășcanu,
un lider exponențial, singurul comunist din România care avea în casă o
bibliotecă respectabilă, cum avea să spună unul dintre prietenii lui , dar care
în fond, n-a dorit să fie- el și nu altul- decât șeful comuniștilor români (cf.
Adrian Cioroianu Focul ascuns în piatră- Editura Polirom, Iași,
2002) , sistemul de propagandă viza înregimentarea, fie ea și numai declarativ-
formală, la esența cauzei. În studiul numit chiar Facerea lumii,
pornind de la premisa că intelectualității i se rezervă în acest scenariu de
viitor comunist, imense posibilități de muncă creatoare, cum
glăsuiau propagandiștii de serviciu ai epocii, Ioan Stanomir examinează
simptomaticul volum de interviuri Lumea de mâine al lui Ion Biberi,
apărut la Editura Forum și reeditat, cu titlu de document, în 2001 la
Editura Curtea veche. E o carte în care mandarinul valah, Petre
Pandrea, va face o afirmație în care va avea o nedorită, din perspectiva
istoriei, dreptate- Ne îndreptăm în mod inexorabil spre socialism. Toți
intelectualii intervievați de Ion Biberi, de la Alice Voinescu, D. Gusti și
Al. Rosetti, la Petre Pandrea, K. H. Zambaccian și P. Comarnescu, de la
Sadoveanu, Arghezi, G. Călinescu la I. D. Gherea și Anton Bibescu, erau bine
pătați cu carlism, de relații cu lumea politică legionară, de masonerie,
boierie, cosmopolitism politic, ș. a.m.d. Dar cu toții, în ciuda unor excepții
aparente, precum George Enescu, Geo Dumitrescu, Basil Munteanu ș. a. s-au
realizat în eșec
vorba lui Cioran. (cf. Dan C. Mihăilescu- Literatura
română în postceaușism- I. Memorialistica sau trecutul ca umanizare.
Editura Polirom, Iași, 2004). Deocamdată sunt cu toții, sau aproape cu
toții cu fața la soare, ba chiar demolează trecutul. Facerea lumii
presupune înainte de toate,- scrie Ioan Stanomir - o vastă operațiune de
imolare în efigie-: miturile lumii burgheze se cer deconstruite, principiile și
procedurile ei subminate, pentru a face loc viitorului. Lumea de mâine,
carte semnată de un liberal de stânga în care descoperim mari intelectuali
orbiți, mai de voie, mai de nevoie, de fantasmele lumii viitoare, s-a bucurat
de un succes real nu doar în epocă, ci și peste vremuri, căci, iată, nu numai
Ioan Stanomir o analizează, ci și Adrian Cioroianu în volumul deja menționat
mai sus ,și asta fiindcă, după spusele istoricului, Biberi a reușit prin
această carte ceea ce un bun ziarist de azi, la ora televiziunii devoratoare, ar
putea face (s-a și făcut, de altfel,) printr- o emisiune live de succes,
având ca interlocutori personaje reprezentative ale epocii sale. Numai că în
momentul recitirii din 2001, când era recenzată de către Dan C. Mihăilescu
reeditarea de la Curtea veche, se insinua, pe bună dreptate, ideea că
după zece ani de documente și sinteze dedicate jalnicului experiment comunist,
surâsul de îngăduință devine rictus de silă și de tristețe. Cum tot lui Dan C.
Mihăilescu îi aparține observația că dacă s-ar fi reeditat în 1990,
,
Lumea de mâine nu ar fi avut nici un ecou în ființa noastră învolburată de
iluziile eliberării și splendorile zădărniciei.
Pe când facerea
lumii devenea un proiect din ce în ce mai conturat, Cezar Petrescu, cel din
Întunecare, își înzorea perspectivele, ilustrând eficacitatea
unui mecanism care reinventează identitatea profesională și intelectuală a
scriitorilor. (Ioan Stanomir) El își rescrie practic opera, punând-o în
serviciul cauzei comuniste. Și tot în slujba aceluiași deziderat, era pusă
literatura S. F., Angelo Mitchievici demonstrând că la începutul comunismului
românesc și în știință lumina venea de la răsărit. Pe vremea analizată de
autorul capitolului, cum, cel puțin la modul declarativ, comunismul autohton
era ombilical legat de cel sovietic, chiar lipsit de descriptori naționali, în
zona științei combinată cu cea a anticipației, funcționa fără răgaz, un minister
al adevărului ce, trebuie s-o admitem, făcea minuni în atribuirea mai
tuturor descoperirilor oamenilor ruși și sovietici.
Fiindcă centrul de
interes al preocupărilor mele e legat de teatru, am parcurs cu nespus interes
secvența Repetiție generală(
cu teatru partinic) ai cărei protagoniști
sunt Horia Lovinescu, Lucia Demetrius și Paul Everac. Autorii capitolelor în
cauză, Ioan Stanomir, Paul Cernat și Angelo Mitchievici au avut excelenta idee
de a comenta opera dramaturgică a trei dintre cei mai reprezentativi scriitori
de teatru ai perioadei comuniste, deloc lipsiți de talent (comentatorii
înșiși recunosc că le-au urmărit producțiile cu o anumită doză de interes). Cu
toții, erau capabili să propună o poveste, să construiască personaje, să
organizeze și să potențeze un conflict, să-și facă scrierile interesante și cu
acroș la public, tocmai prin aceasta ele devenind mai pernicioase. Deși
nelipsite de clișeele inerente literaturii cu mesaj partinic, creațiile lor nu
erau asimilate de marele public cu propaganda cu de-a sila, cu uleiul de ricin
din scrierile vreunui Nicolae Moraru odinioară, Eugenia Busuioceanu, Petre
Ispas ori ale cuplului securistic Elena și Nicolae Roșu, în ultimii ani ai
ceaușismului.
Din creația lui Horia
Lovinescu, Ioan Stanomir alege să scrie mai cu seamă despre piesa de debut,
Lumina de la Ulmi, niciodată antologată în volumele de teatru ale autorului
Morții unui artist, dar care rămâne proba compromisului său
fondator, un compromis pe care, după notațiile Monicăi Lovinescu, verișoara
dramaturgului, scriitorul rămas singur avea să-l regrete, dar numai în
confesiunile făcute intimilor. Știu că Monica e nemulțumită de mine, dar
copilăria tot împreună am petrecut-o, se autoliniștea scriitorul. (cf.
Jurnal vol. I, Editura Humanitas, 2002). În altă parte a aceluiași
Jurnal, Monica Lovinescu cita respectiva afirmație ce-i parvenise din
țară sub forma știu că Monica mă disprețuiește. De fapt, notează diarista,
nu-l disprețuiam, îl plângeam și asta fiindcă era un om frânt. Numai că
Horia Lovinescu s-a arătat ca atare încă de la debutul controversat, intens și
sever comentat de criticii partinici , petrecut odată cu Lumina de la Ulmi.
Un an mai târziu, în 1955 vedea luminile rampei prima piesă cu care avea să
înceapă procesul de clasicizare timpurie a scriitorului. E vorba despre
Citadela sfărâmată, apreciată de Mircea Ghițulescu drept un
panou amplu, în manieră discret-proletcultistă, cu hiper-realismul naiv al
portretelor, cu o scenă de masă în fundal, cu momente ale insurecției armate
expuse direct, cu explozii în direct, gărzi muncitorești, schimburi de
focuri la scenă deschisă și răniți salvași în ultima clipă. De altminteri,
Lucia Sturdza Bulandra, cea care îl încurajase pe Lovinescu să se îndrepte
spre dramaturgie, avea să joace rolul extrem de schematic al savantei Dinescu.
Nu doar Lumina de la Ulmi a fost un text ce i-a provocat neplăceri
autorului Surorilor Boga, pastișă realist- socialistă a celebrelor
Trei surori cehoviene. O piesă care astăzi nu se mai găsește, numită
Poveste neterminată și înscenată la Teatrul Național din București , va fi
scoasă de pe afiș din ordinul direct al lui Nicolae Ceaușescu, pe atunci doar
secretar al C.C. al PMR, ajuns la teatru, împreună cu consoarta, prin
cine știe ce împrejurare. Autoarea unei monografii Lovinescu, apărută
prin anii 80 la Editura Dacia din Cluj, Natalia Stancu, mi-a
mărturisit că nu a putut da de urma sus-menționatului text, despre care, de
altminteri, nici nu se putea face vorbire la acea vreme.
Teatrul Municipal,
devenit după moartea directoarei sale, Teatrul Lucia Sturdza Bulandra va fi
locul unde se va reprezenta, cu o distribuție de zile mari- Tantzi Cocea,
Ștefan Ciubotărașu, Marietta Rareș, Leny Caler, Jules Cazaban, Beate Fredanov,
Fory Etterle, Septimiu Sever, Michaela Juvara- piesa Trei generații
(1956) căreia îi va urma în l957 Arborele genealogic, amândouă
împlinind visul de afirmare ca dramaturg al fostei membre a Cenaclului Sburătorul,
Lucia Demetrius. În capitolul Inițierea comunistă a femeii, Paul Cernat
analizează la sânge primul text menționat, text de mare succes, de altfel,
intens mediatizat de Televiziune, care i-a acordat cinstea câtorva montări
succesive. Ar fi de observat, însă, dincolo de cazul punctual, că respectiva
instituție de spectacole a fost nu doar locul unor mari și autentice succese ce
i-au asigurat statutul de teatru de artă al țării, ci și spațiul unor mari
compromisuri, loc în care cenzura, element fără de care nu poate fi înțeles
comunismul, se va manifesta asemenea unui psoriazis pustulos, de care nu vor
scăpa nici mari regizori, precum Liviu Ciulei sau Lucian Pintilie. În cartea
Scenele teatrului românesc - l945-2004-De la cenzură la libertate,
(Editura UNITEXT, 2004), Marian Popescu recompune fatalmente parțial tabloul
cenzurii, așa cum a fost desenat el între l963 și 1972. De fapt, la două luni
de la interzicerea Revizorului lui Lucian Pintilie, operație întru
desăvârșirea căreia un rol deloc minor l-a avut un alt dramaturg meșteșugar
al epocii, Aurel Baranga, pe scena aceluiași Teatru, Liviu Ciulei, în tandem
cu mult mai obscurul Petre Popescu, semna regia spectacolului cu piesa
Puterea și adevărul de Titus Popovici, la rândul său dramaturg și
scenarist ce și-a pus, pe bani grei, talentul în slujba comunismului, textul
acesta fiind analizat de Ioan Stanomir în secvența Cel mai iubit dintre
pământeni- capitolul Puterea și adevărul. Deocamdată, să notăm însă
odată cu Paul Cernat că prin Trei generații, autoarea (Lucia Demetrius
n.n.) își întorcea
programatic fața de la întunericul durerilor
înăbușite ale trecutului patriarhal înspre lumina prezentului comunist,
scriind cronica unei familii de exploatatori din perspectiva noii
condiții feminine. Dar, iată, în pofida compromisurilor cu regimul comunist
pe care le-au făcut atât Horia Lovinescu cât și Lucia Demetrius, ei nu au
scăpat de o săpuneală venită din partea lui Mihai Beniuc care zicea că celor
doi nu le ieșeau eroii pozitivi În Lucrările primului Congres al
Scriitorilor din R. P.R. ( EPLA, 1956) găsim că președintele de atunci al
breslei cugeta că treaba cu oamenii noi nu stă bine și că scriitorul
trebuie să-l silească pe cititor să vadă realitatea mai bine și să-l
oblige să lupte pentru frumusețea vieții și binele omului pe pământ.
În capitolul
Logodnicii și partidul din secvența Repetiție generală (
cu teatru
partinic), Angelo Mitchievici alege să scrie despre piesele scurte, cele
apărute nu la mari edituri, ci sub egida a tot felul de case ale creației
populare, dacă nu chiar direct sub cea a Comitetului de Stat pentru Cultură și
Artă, vremelnică denumire a viitorului Consiliu al Culturii și Educației
Socialiste, datorate lui Paul Everac. E vorba despre piese muncitorești,
destinate mai curând a fi jucate de muncitorii unei întreprinderi, în care
familia trebuie integrată în viața publică a comunității muncitorești, marea
familie a fraților și surorilor întru credință, a purtătorilor de șepci și
purtătorilor de basma, tovarășii și tovarășele- în cazul celor căsătoriți,
tovarășii și tovarășele de viață. De fapt, scrie Angelo Mitchievici,
tovărășia constituia astfel relația esențială, primordială prin care
celelalte relații se exprimau. Iar cum aceste piese, lipsite, în fond, de
orice valoare literară, culturală ori dramaturgică, umpleau până la refuz
repertoriile teatrelor de amatori, mai cu seamă în contextul sărbătorii
grotești și continue a Cântării României, împletirea dragostei și a
revoluției cu familia și constituția devenea asfixietoare. Ar fi însă de
observat că pentru a-și realiza scopurile, corifeii ideologiei comuniste
asigurau marilor piese ale aceluiași Paul Everac distribuții grandioase,
efectele lor în conștiințele oamenilor, ale proiectatului om nou distilat în
numeroasele și impecabil dotatele laboratoare de propagandă ale partidului,
fiind cu atât mai dăunătoare. Iată, spre exemplu, același Paul Everac este
autorul megapiesei Un fluture pe lampă, regizată pe scena Teatrului
Național din București de Horea Popescu, spectacol în a cărui distribuție
figurau nume de primă mână precum Victor Rebengiuc, Florin Piersic, Cella Dima,
George Mottoi, Ioana Bulcă, Ilinca Tomoroveanu, N. Gr. Bălănescu, Fory Etterle,
Emil Botta (care într-o apariție de nici zece minute era obligat să-și pună
magnificu-i talent în slujba caricaturizării unui personaj ce amintea izbitor de
Emil Cioran), Damian Crâșmaru, Gheorghe Dinică, Gheorghe Cozorici, Marin Moraru
și mulți, mulți ani. Vreme îndelungată figurând pe afiș, cu nenumărate
modificări în distribuție, dictate de faptul că reprezentația se vindea bine
și trebuia continuată, în pofida faptului că unii dintre actorii care au
asigurat premiera decedaseră, preluată și frecvent redifuzată de Televiziune,
piesa era importantă pentru mașina de propagandă comunistă deoarece prima ei
misiune ideologică a fost aceea de a înfățișa într-un chip cât mai violent și
mai jalnic starea exilului românesc. Scrisă din înalt ordin de un nemembru al
PCR, Un fluture pe lampă a deschis seria lucrărilor dramaturgice care
ilustrau așa-zisa temă a ruperii de patrie, operațiune ideologică ce încerca
să pună stavilă cozilor de la birourile de pașapoarte, asaltate de persoane ce
doreau să completeze formularele mari ori formularele mici, sau să tempereze
acțiunile celor ce își riscau viața spre a scăpa de raiul comunist. Și tot Paul
Everac va scrie Zestrea, text cu o carieră năucitoare. Inițial scenariu
radiofonic, recondiționat în teleplay, textul va deveni scenariu de film
regizat de Letiția Popa, atât pe genericul filmului cât și pe cel al
spectacolului de teatru tv obsesiv reprogramat figurând numele actorilor
Victor Rebengiuc, Margareta Pogonat ori Sanda Toma.
Despre funcția
mobilizatoare a literaturii pentru copii și tineret, ilustrată mai cu seamă de
Francisc Munteanu, creator a tot felul de moralități pentru cutezători, ori
despre literatura didactică a lui Mircea Sântimbreanu, personaj ciudat,
amestec de fost legionar convertit la comunismul de omenie, proliferat fără
catalog și cu voce mieroasă scriu Angelo Mitchievici, respectiv Paul Cernat,
în vreme ce despre propaganda comunistă ascunsă în aparentele inofensive
Abecedare dă seama Ion Manolescu. Un fenomen cu totul aparte,
simptomatic pentru comunismul la pachet a fost reprezentat de
filmele polițiste ale lui Sergiu Nicolaescu, exemplu de paraliteratură
scriptică și vizuală comentat cu minuție de Ion Manolescu. Imago-show-
urile lui Nicolaescu, cel care astăzi povestește cui are vreme să-l asculte
cât de aproape a fost el de un imaginar Oscar, cu comisarii Miclovan ori
Moldovan, filme produse în chip bizar împotriva faptului că doctrina
comunistă luase vajnic poziție împotriva filmelor cu împușcături, beneficiau
de succes în rândurile mulțimilor, ținându-le ocupate cu un
divertisment propagandistic pentru a cărui deconspirare politică și deconstrucție
culturală acestea nu aveau nici prezența de spirit, nici motivația și
nici pregătirea profesională necesare. Toate acestea sunt reunite în secvența
Eroii nu au vârstă.
Autorii consideră anul
1974 drept unul cheie în evoluția comunismului românesc, formă de stalinism
revolut ce involuează dramatic spre ceaușismul grotesc. E anul în care cultul
personalității devine o certitudine obsesivă, în care șeful suprem al PCR e
proclamat întâiul României președinte, un președinte dotat cu un
supradimensionat sceptru regal, în care Congresul al XI lea consfințește
Programul partidul pentru făurirea societății socialiste multilateral
dezvoltate și înaintare a României spre comunsim, dar și Codul eticii și
echității socialiste, în care funestele teze din iulie 1971 se
materializează apocaliptic în celebrele ssmd și omul nou. Anul
în care Adrian Păunescu, caz clinic al literaturii române, face din Cenaclul
Flacăra o sinteză de happening și living art autohton,
un creuzet subordonat tot mai mult megalomaniei amfitrionului și cauționării
propagandistice a regimului comunist, pe măsura escaladării cultului
personalității, un cult pe care Păunescu l-a alimentat ca nimeni altul(Paul
Cernat). E anul în care Eminescu devine în chip hotărât un mit legitimator al
lui Ceaușescu și al literaturii encomiastice. Eminescianizarea lui Ceaușescu-
observă Paul Cernat în capitolul În numele lui Eminescu din secvența
Cel mai iubit dintre pământeni, devine politic explicită cu prilejul
aniversării din l978 a Conducătorului. Mit legitimator, Eminescu este și
modelul absolut de genialitate, drept pentru care Cârmaciul va căuta să-și
consolideze autoritatea prin identificarea treptată cu acest centru metafizic
de putere spirituală autohtonă, Se ajunge până acolo încât opera politică a
lui Nicolae Ceaușescu se înscrie printre
postumele rămase
nescrise ale
poetului național. Curios și simptomatic pentru comunismul rezidual de după
decembrie 1989 e că nu numai în perioada comunistă Eminescu a fost etatizat ca
un zăcământ cultural sau a fost rafinat și îmbogățit cu teorie marxistă,
după cum exact sesizează Mircea Cărtărescu (cf. Baroane!, Editura
Humanitas, 2005) , ci și mai departe, până în zilele noastre,
producătorii de televiziune, deși nu l-au mai citit pe Eminescu din școală,
își aduc brusc aminte de el când privesc în calendar și văd data de 15
ianuarie. De fapt, crede Paul Cernat, utilizată ca argument de autoritate
supremă în fața scriitorilor, invocarea poetului național de către Conducător
are la bază tezele realismului socialist, reciclate în spiritul noului
naționalism, un naționalism ce dobândește forme noi și azi, la mai bine de
15 ani de ruperea formală de comunism.
Glorificarea
Cârmaciului, zeificarea acestuia, se vor produce și în artele plastice, așa
după cum demonstrează în capitolul Giganții, Angelo Mitchievici. Ca și
în poezie, Ceaușescu va deveni prototipul omului nou, dar și Ctitorul prin
definiție, statuat ca atare de videologia comunistă. Grandomania și
grandilocvența, conceptul însuși de om nou, metamorfozarea puterii personale
într-o putere împărțită în familie cu Elena Ceaușescu sunt considerate de
Adrian Cioroianu a deveni manifeste încă din 1973. În cartea Ce Ceaușescu
qui hante les Roumains (Editura Curtea veche, 2004), istoricul
observă că ofensiva omagială începe odată cu data de 7 ianuarie, ziua de naștere
a Elenei, și va continua nestingherită și la modul apocaliptic până la
sfârșitul anului, instituind un ritual ce se va desfășura fără defecțiuni
majore până la momentul final din decembrie l989.
Cert e că Explorări
în comunismul românesc e o carte complexă, ce ne restituie un trecut de
care e bine să ne vindecăm, cu condiția să nu-l uităm prea rapid și cu prea
mare indiferență, căci atâta vreme cât un Păunescu e prin Parlamentul României
și ne dă lecții de democrație, cât prin anii 90 Paul Everac conducea
Televiziunea Română, iar până de curând Dinu Săraru ocupa jilțul directorial de
la Teatrul Național din București, în numele unei pretinse concordii
naționale și spre a se evita o pretinsă vânătoare de vrăjitoare, e sigur că
deconturile cu comunismul nu sunt tocmai încheiate. |