Epifanii
La zece ani după ce am
publicat o carte, realizez că fiecare cuvânt de acolo capătă, la recitire, un
înțeles nebănuit. Știam, încă de atunci și chiar fără s-o știu că viața se
încăpățânează să ne scrie în alfabetul ei particular, pe care ne tot străduim
să-l silabisim, eterni începători la școala logosului.
Invoc de câte ori am
prilejul gândul lui Cioran, potrivit căruia de fiecare dată când simți că se
face gol în jurul tău, te situezi mai aproape de adevăr. E o scuză bună pentru a
scăpa de tristețea de a fi mereu tot mai singur.
De fiecare dată când,
compunându-mi o figură severă, le spun câte o trăsnaie, aruncând în derizoriu
discuția cea mai serioasă, îmi descumpănesc prietenii. E felul meu stupid de
a-mi camufla lașitățile.
Împotriva minciunii nu
trebuie să lupți cu adevărul, ci cu inteligența.
O idee poate la fel de
bine să te ilumineze sau să te orbească. Convins de justețea ei, calci peste
cadavre, fără să realizezi că te mână doar orgoliul intelectual de a avea
dreptate atât și nimic mai mult.
Am obosit atât de mult
în uimire, încât nici măcar minunile nu reușesc să-mi perturbe cotidiana
indiferență.
Oricât sunt de
încredințat că nu mi-e teamă de singurătate, ceva mă reține s-o spun cu voce
tare. Poate chiar posibilitatea ca, o dată exprimat în cuvinte, curajul meu
existențial să nu se transforme cumva într-o profeție teribilă.
Dacă orice spirit se
întrupează (mereu gândul ăsta mi-a provocat fiori pe șira spinării), al meu
trebuie să fi fost tare nevolnic, de s-a întrupat într-un înveliș atât de
chinuit.
Mi se plânge de toate
necazurile, adună cu sârg nedreptăți și persecuții, reale sau închipuite, face
o listă lungă cât o zi de post cu toate mizeriile îndurate, vrea să tragă linia,
să vadă cum stă cu existența. Fericiți cei cărora toate li se întâmplă în
această viață.
Reversul medaliei:
Fericiți cei cărora nu li se mai întâmplă nimic. Și-au plătit toate datoriile.
Câtă agitație, cât
efort, cât zbucium pentru o măruntă clipă de extaz uitată apoi cu suspectă
promptitudine, de parcă ar fi fost lipsită de orice importanță.
Au parte de o viață
atât de tihnită, încât au uitat cu desăvârșire că au fost cândva fericiți.
Veghea este actul prin
care îți asumi singurătatea, prin care te desparți de ceilalți (Cioran). Și
totuși nu te poți înfrâna să nu-i invidiezi pentru somnul lor pe care ți-l
imaginezi inițiatic.
Dont worry
îmi spune
medicul de familie, căruia mă plâng de mizeriile unei enterocolite rebele. Mă
sfătuiește să privesc acest chin fiziologic ca pe o purificare a organismului,
țintind spre eliberarea spirituală. Vorba aia: orice șut în Goncourt e un Pascal
înainte.
Mike Royko, un
jurnalist din Chicago, avea o vorbă care l-a călăuzit de-a lungul vieții: Să nu
fugi dacă poți să mergi agale; să nu mergi dacă poți sta pe loc; să nu stai în
picioare dacă poți sta jos. Al Pacino are un sfat mai bun: de câte ori te
apucă dorul de mișcare, întinde-te în pat până îți trece.
E mai rău să te ocupi
cu ceva nepotrivit decât să nu faci nimic (Gracian). Iată un pretext oricând la
îndemână pentru a ne justifica neputințele.
Nu trezi sclavul care
doarme; poate visează că e liber (Pitagora). Și dacă libertatea e pentru el un
coșmar?
Iubire spirituală
între sexe nu există, ci numai o transfigurare organică, prin care persoana
iubită se fixează în tine, evoluând în carnea ta până la a-ți da iluzia
spiritualității. (Cioran). Carevasăzică, sexul e ca alcoolul: ți se urcă la
cap
Am ajuns să am pielea
atât de tăbăcită încât am uneori senzația că nimic nu mă poate atinge, că am
devenit insensibil, că m-am dezbrăcat de orgolii. Mi se dovedește zilnic că mă
înșel. Exclam, râd, mă prefac, tac. Exist!
Blestem în gând
obișnuințele al căror sclav sunt. Cafeaua pe care o beau dimineața, fără să mă
întreb măcar dacă am nevoie de ea; răspunsul la salut, fără cea mai mică
tresărire interioară, când întâlnesc o persoană pe care nu o agreez; înjurătura
trasă la adresa vecinului, care nu și-a găsit un moment mai bun să-și dărâme
pereții decât sâmbăta după-amiază. Spălatul mecanic pe dinți. Aerul pe care-l
inspir. Obișnuința de a fi eu.
Nerăbdarea cu care
aștepți să revezi, după o absență chinuitoare, chipul unei persoane dragi. Ca
să constați că momentul îndelung așteptat conține, în egală măsură, bucuria
regăsirii și amărăciunea de a nu se fi schimbat nimic.
Chiar dacă sunt
încredințat de faptul că, în fiecare moment, viața îmi pune la dispoziție tot
ce am nevoie (nimic mai mult, nimic mai puțin), nu-mi pot stăvili impulsul de a
umbla după cai verzi pe pereți. Farmecul seducător al Giocondei, pe al cărei
chip încerc să ghicesc promisiunea vană a unui surâs.
Clipe de exaltare, în
care ești gata să crezi că lucrurile au un sens, o noimă. Ca pe urmă să cazi
pradă unei disperări comparabile cu cea a bărbatului care constată că trupul
dezgolit al femeii e mai puțin ispititor decât formele abia ghicite sub
veșminte.
Când își confesează
trăirile din planul sentimental, bărbatul e un pornograf: arată predilecție
pentru detaliul anatomic, descrie în amănunțime geografia actului erotic,
pierzându-se în promiscuitatea detaliului. Pentru femeie, relatarea unei
aventuri sentimentale e corespondentul în plan ideatic al actului sexual: e o
juisare cerebrală, un orgasm la nivelul creierului.
Pentru a reuși trebuie
să fii stăpân pe situație, pentru a fi stăpân pe situație trebuie să fii stăpân
pe oameni, iar pentru a stăpâni oamenii trebuie să te stăpânești pe tine.
Definiția perfectă a eșecului fiecărei zile.
Deși sunt perfect
conștient de imposibilitatea de a găsi un răspuns la întrebările pe care mi le
pune demonul, nu mă pot opri să întreb, la rândul meu: de ce oare visele se
împlinesc doar când ai renunțat să mai visezi?
Ferește-te să crezi,
spune Seneca, vechiul nostru prieten, că ai putea dobândi ceva pe lumea asta în
mod gratuit, fără să dai socoteală. Fiecare răsplată conține în ea o pedeapsă
cel puțin egală cu bucuria iluzorie a câștigului.
Cuvintele potrivite
meșteșugit, cu pedanterie, pe altarul culturii îmi par un nesfârșit afront adus
ordinii lucrurilor. Natura are oroare nu doar de vid, ci și de artefact în
fond, vid sumețit cu pretenții de plinătate.
De câte ori n-am avut
impresia că viața mi se desface în bucăți, ca o mașinărie veche și ruginită și
de câte ori n-am constatat cu uimire că, fără cel mai mic efort, lucrurile se
reașează, ca prin farmec, la locul lor, ca piesele unui puzzle familiar, care se
încăpățânează să formeze mereu aceeași imagine.
Ceea ce te așteaptă la
cotitură nu e decât spaima de a-ți zări propriul chip hâd în oglindă.
Din discuțiile cu
prietenii, cel mai mult îmi plac tăcerile. Nu doar pentru că vorbele sunt, cel
mai adesea, doar un zgomot de fond, un bruiaj al spiritului, ci fiindcă în
intervalul acela, pentru alții stânjenitor, simt că își face loc indicibilul
singurul lucru căruia merită să-i acordăm atenție.
Fără să-ți fi dorit
vreodată copii, să te apuce subit dorul de nepoți semn sigur al senilizării
emoționale.
Înainte de a ne apuca
să acuzăm soarta pentru loviturile pe care ni le împarte cu atâta generozitate,
să reflectăm, sine ira et studio, la vorbele lui Seneca: contează nu ceea ce ai
de îndurat, ci cum înduri. Și chiar dacă înțelepciunea nu poate întotdeauna să
ne dea forța de a merge mai departe, măcar să ne consolăm cu gândul că, până la
urmă, nimeni nu a găsit vreo soluție la ireparabil.
Retragerea în
singurătate nu e o soluție pentru sufletele rănite. Căci dacă poți fugi la
nesfârșit de ceilalți, niciodată nu vei putea scăpa de tine însuți. Singurul
remediu eficient e dublarea torturii: să reziști în singurătate în mijlocul
vacarmului.
Cei care se
încăpățânează să mă numească poet nu realizează cât de puțin înseamnă pentru
mine faptul de a fi scris, cândva, poezii. Și îmi pare oarecum ciudat să fiu
considerat poet, de parcă aș fi profesat o meserie din care am ieșit, cu
succes, la pensie.
Scrisul forma cea
mai frustrantă a vorbirii în pustiu: te simți ca un naufragiat care lansează în
ocean mesaje ferecate în sticle cu destinație incertă. Când nu te ascultă
nimeni, măcar ai un feedback știi sigur că vorbești degeaba.
Retragerea în
singurătate te poate vindeca de multe, dar în nici un caz nu te vindecă de
orgoliu. Singurătatea nu te-nvață că ești singur, ci singurul. (Cioran)
Să privești, să
zărești, să veghezi, să observi, să supraveghezi. Ce? Cu detașare, privindu-ți
parcă din exterior propriile tale reacții, răspunsuri, contrarieri, enervări. Să
simulezi viața, să viețuiești asemeni unui copac legănat de vânt, cu frunzele
fremătând, viu, dar impasibil la agitația din jur, atent doar la seva care te
animă din interior.
Liber ești doar atunci
când nu mai simți nici o nevoie de a-ți defini libertatea.
Deși nu ne dorim sub
nici o formă să îmbătrânim, alergăm mereu spre sfârșitul existenței noastre cu
o grabă suspectă. Să-ți omori timpul iată o formulă care exprimă atitudinea
noastră paradoxală în fața plictiselii, acest timp care nu e umplut cu nimic,
timp pur, timp suspendat.
Fuga de plictiseală nu
e decât teama noastră de eternitate, de suspendarea timpului. Vrei să-ți omori
timpul nu din cauză că nu ai nimic de făcut sau fiindcă nu-ți găsești rostul,
ci pentru că prin senzația de plictis percepi prezența aproape materială,
încremenită a timpului o senzație insuportabilă, vecină cu groaza pe care o
inspiră incomensurabilul eternității.
Plictiseala e
împerecherea a două neanturi, spune Cioran: a celui de-afară cu cel dinăuntru.
Adevărat: uneori percepem lipsa de sens a lumii, alteori vidul interior. Însă
doar când cele două se întâlnesc, conjugându-și forțele pentru a ne strivi, ne
cuprinde disperarea. De câte ori ne plictisim, suntem periculos de aproape de
revelația Nimicului.
Să știi absolut tot,
să nu mai ai nici o nelămurire, nici o curiozitate, nici o enigmă de dezlegat,
nici un motiv de a te mai agăța cu disperare de existență iată plictisul
absolut, apanaj exclusiv al zeilor.
E o banalitate, dar
simt nevoia s-o repet: trăim din obișnuință.
Te simți mereu dator
să iei decizii, doar ca să constați apoi că împrejurările te obligă tot de
atâtea ori să revii asupra lor. Dacă nu ai orgolii, indecizia pare mai tentantă
mai ales că nu cere nici o justificare. Dar te lipsește de satisfacția pe care
ți-o procură iluzia că ești stăpân pe propriul destin.
Oricât am fi convinși
de adevărul nostru, se va găsi întotdeauna cineva care să ne demonstreze că
greșim. Cel puțin din acest motiv, e profitabil să ne tăinuim cu strășnicie
convingerile, de parcă ar fi comori atât de mari încât de ele nu trebuie să știe
absolut nimeni.
Cel care crede în
realitatea obiectelor este legat de însuși acest concept care este în întregime
iluzoriu. (Hui-Neng, al șaselea patriarh)
Otto Weininger avea,
cu siguranță, dreptate. Formele voluptoase ale femeii sunt doar paravanul în
spatele căruia se pregătește apariția încă unui specimen patetic, dintr-un lung
șir de indivizi, supuși cu toții aceluiași joc duplicitar în care natura are
rolul de agent provocator.
Singurii bărbați care
au reușit să păcălească natura sunt homosexualii. Cu ei, natura dă chix, doar
aceste exemplare ratate ale speciei reușind să tragă profit de pe urma
mecanismelor ei perverse. E drept, privată de foloase, mama-natură se răzbună
pe ei cumplit, condamnându-i fără drept de apel la condiția tragică a celor
trași la capăt de linie.
În momente de grație,
lumea îmi pare de o frumusețe care îmi taie respirația doar pentru ca pe urmă
să realizez că toată această frumusețe e de fapt teribil de înfricoșătoare. Doar
în aceste clipe unice pot cuprinde, atât cât îmi este pe putință, înțelesul
conceptului buddhist al Samsarei și Nirvanei care sunt unul și același lucru.
Materie și spirit.
Doar atât? Să fie singurele noastre opțiuni atât și nimic altceva? |