Festivalul Național de Teatru I. L. Caragiale
București 6-13 noiembrie 2005
Desfășurată la
București în perioada 6-13 noiembrie 2005, ediția din acest an a Festivalului
Național de Teatru I. L. Caragiale a fost gândită de directorul său artistic
și selecționer unic, criticul de teatru Marina Constantinescu, drept o
reverență față de creator și de valoarea lui. Conceptul propus de colega
noastră l-a avut în prim-plan pe regizor fiindcă, așa după cum arăta cândva
Camil Petrescu, soarta spectacolului se decide în mintea acestuia. Dacă e
oarecum discutabil că, așa cum s-a pretins, până în l989 directorul de scenă a
fost considerat drept un personaj de linie secundă, e cât se poate de sigur că
el e cel ce impune montării o idee pe care actorii și scenograful, alături de
alți colaboratori, o concretizează, o validează și potențează pe scenă.
Argument ce justifică opțiunea selecționerei. În plus, Marina Constantinescu
și-a dorit ca cele șapte zile de festival să fie un interval cu un conținut
este-tic major, flexibil, un interval al întâlnirii, al dialogului și al
comunicării, ca pe o formă de regăsire interioară, de regăsire și redefinire a
breslei noastre. Dar pentru ca dialogul și regăsirea să fie posibile, erau
absolut necesare eleganța, civilitatea, calmul. Principala reușită a Marinei
Constantinescu trebuie căutată exact în aceste capitole. Căci e imposibil să
vorbești de demnitatea teatrului fără a respecta demnitatea celor ce îl slujesc.
Iar directorul Festivalului, profesionista echipă de la UNITER coordonată de
Aura Corbeanu, ca și ceilalți membri ai staff-ului manifestării au demonstrat că
se poate și în România organiza o amplă manifestare artistică, ținându-se cont
de detaliul deloc nesemnificativ că, spre a fi receptată așa cum se cuvine,
cultura impune asigurarea condițiilor de civilitate despre care vorbeam mai
sus.
Directorul
Festivalului a mai nutrit dorința ca acesta să fie o diagramă a ceea ce are mai
semnificativ, la ora actuală, regia românească. Au fost prezente pe scenele
diverselor Teatre bucureștene numeroase montări, fie în calitate de spectacole
selecționate, fie în cea de spectacole invitate. Distincția în cauză i-a
permis Marinei Constantinescu să facă un rabat fericit de la tradiția ce impunea
ca Festivalul să fie doar o recapitulare a vârfurilor stagiunii
anterioare. Cum în primele luni ale noii stagiuni urmau să aibă loc premiere
semnate de nume cu rezonanță, colega noastră a riscat și s-a decis să le
poftească în Festival. Un Festival care, pentru a întări ideea de eleganță și
demnitate, a fost plasat sub semnul solar al unui mare senior al teatrului
românesc, Vlad Mugur. Dar fiindcă, din nefericire, nici un spectacol semnat de
marele regizor nu mai figurează în repertoriul activ al vreunuia dintre
Teatrele pe care Meșterul le-a înnobilat cu prezența sa, s-a recurs la soluția
organizării unei evocări a acestuia și la invitarea unui spectacol al
Naționalului craiovean, Cum doriți sau Noaptea de la spartul târgului,
regizat de Silviu Purcărete în a cărui gramatică figurează subtile citate nu
doar din creațiile sale anterioare ale acestuia, ci și din cele ale lui Vlad
Mugur. Iar bucuria cu care publicul a primit revenirea în București a
acestui important spectacol a confirmat intuiția colegei noastre.
Alături de acest
spectacol emblematic, au figurat pe afișul manifestării montări aparținând
tuturor generațiilor de directori de scenă. Cea a maeștrilor, a clasicilor
reteatralizării teatrului l-a avut drept port-drapel pe Liviu Ciulei, cu două
montări de un clasicism mai mult decât evident ce, într-un fel, reprezintă o
continuarea a unei tendințe ce a fost vizibilă odată cu spectacolul Hamlet.
Ambele montări au fost realizate pe scena Teatrului L. S. Bulandra căreia
acest artist complex i-a definit ani în șir personalitatea. Șase personaje în
căutarea unui autor se susține prin câteva evoluții actoricești de bună
calitate- Victor Rebengiuc în mare formă, Camelia Maxim cu o remarcabilă creație
în rolul Mamei, Mirela Gorea (Actrița principală) în vreme ce Henric IV
mi s-a părut mai palid, cu un decor specific anilor 60 semnat de Octavian
Neculai în care singura prezență actoricească cu adevărat convingătoare a fost
cea a lui Marcel Iureș, și asta mai cu seamă în partea a doua a spectacolului.
Din generația anilor
șaptezeci, opțiunea selecționerei s-a oprit, firesc, asupra lui Alexandru
Tocilescu. Mai puțin firesc mi s-a părut spectacolul pe care acest binecunoscut
regizor l-a realizat pe scena Teatrului Mic din București. O zi din viața
lui Nicolae Ceaușescu e un text lipsit de orice valoare (autor Th. Denis
Dinulescu), iar regizorul l-a montat în stilul Chestiunea zilei, înainte
ca respectiva emisiune să-și dea obștescul sfârșit. Nu cred că teatrul trebuie
să fie neapărat didactic, dar felul bășcălios în care e tratată o perioadă
cumplită din istoria noastră recentă, cea a socialismului dinastic, aproape că
induce ideea că de fapt ceea ce am trăit o bună, cam prea mare parte dintre noi,
a avut oarecari tușe vesele.
Cel mai consistent
reprezentată a fost generația optzecistă care e acum în plină putere creatoare.
Mihai Măniuțiu ne-a invitat la o nouă versiune a Electrei, preluată de
Teatrul Radu Stanca din Sibiu. E un spectacol ceva mai concentrat decât
versiunea princeps de la Oradea, cu o seamă de modificări de accente, cu acțiuni
scenice nevăzute în prima variantă, cu reconfigurări ale unor personaje. Și tot
Mihai Măniuțiu a dăruit Festivalului unul dintre cele mai bune spectacole de pe
afișul său, cel cu Woyzeck, înfăptuit împreună cu formidabila trupă a
Teatrului Maghiar de Stat din Cluj, cu Bogdán Zsolt în rolul titular, într-o
creație de zile mare ce-l recomandă o dată în plus drept lider de generație.
Tompa Gábor a fost prezent în Festival cu două spectacole Medeea Cercuri,
revalorare doar parțial izbutită în contemporaneitate a piesei lui Euripide, în
care atenția creatorului se concentrează asupra responsabilității colective, și
Casa de pe graniță (Teatrul Radu Stanca din Sibiu), spectacol în care
textul lui Mroek
dobândește noi și surprinzătoare valențe întru evidențierea cărora trebuie
menționat și rolul scenografiei Carmencitei Brojboiu. Din păcate,
reprezentația nu a atins cotele la care ajunge la sediu, iar cei ce nu au văzut
spectacolul acolo am emis mai multe rezerve decât am făcut-o eu, bunăoară, în
cronica publicată chiar în această revistă. S-a reconfirmat că Portretul
lui Dorian Gray ( Teatrul Odeon) e o realizare remarcabilă a regizorului
Dragoș Galgoțiu în care decorurile lui Andrei Both și costumele Doinei Levintza
nu sunt doar extrem de frumoase, ci și perfect integrate ideogramei teatrale
și unde balerinul Răzvan Mazilu, distribuit în rolul titular, izbutește o
creație actoricească de excepție fără a pronunța nici măcar un singur
cuvânt, dând o strălucire stranie dansului și personajului pe care îl conturează
grație magnificului său talent. După o lungă absență de pe scenele românești,
Alexandru Darie ne-a invitat la premiera spectacolului cu piesa Triumful
dragostei (Teatrul Bulandra) de Marivaux, asupra căruia voi reveni într-o
cronică separată. Deocamdată, mă mulțumesc să observ că spectacolul nu mi s-a
părut a fi bazat pe o idee bine precizată, că evoluțiile actoricești nu sunt
tocmai fără cusur, lucrul cu adevărat bine realizat fiind conceptul scenografic
creat de Octavian Neculai. Nu din cale afară de inspirată mi s-a părut ideea ca
premiera oficială a spectacolului de la Bulandra să fie concurată de
reprezentația Nopții de la spartul târgului, fapt ce i-a făcut pe unii
spectatori să părăsească sala Toma Caragiu spre a ajunge la Național,
migrația lor creând un oarecare disconfort celor aflați pe scenă. Tot într-o
cronică aparte voi vorbi despre remarcabilul spectacol al lui Victor Ioan
Frunză, Scaunele, de la Teatrul German de Stat din Timișoara, în care
contează enorm redimensionarea cuplului, un El tânăr și o Ea mult mai
vârstnică, element ce introduce o supratemă oedipiană, dar și felul în care
Adriana Grand concepe scenografia montării, argument decisiv pentru a afirma că
ne aflăm în fața uneia dintre cele mai profunde și pertinente lecturi a textului
ionescian. Alexandru Dabija a fost invitat în Festival cu un foarte bine gândit
spectacol cu Trei surori în care am observat progresul procesului de
omogenizare a trupei Teatrului Toma Caragiu din Ploiești și cu un mult mai
puțin izbutit spectacol cu Așteptându-l pe Godot ce nu a dat deloc
satisfacție, în pofida faptului că beneficia de câteva premise generoase dintre
care menționez aici prezența în distribuție a doi mari actori- Mircea
Andreescu și Costache Babii și scenografia, din păcate neexploatată, a lui
Dragoș Buhagiar.
Nouăzeciștii s-au
manifestat, la rîndul lor, prin câteva nume reprezentative. Vlad Massaci a
propus o variantă plină de prospețime a Romanțioșilor lui Edmond Rostand
realizată anul trecut cu studenții de la UNATC în vreme ce Felix Alexa nu s-a
arătat în cea mai bună formă cu spectacolul Gândirea montat la Teatrul
Național din București. Oricât ar părea de ciudat, îl plasez în categoria
nouăzeciștilor și pe Alexander Hausvater pentru motivul că doar după 1990 el a
devenit o prezență în teatrul românesc. Spectacolul său cu Regele Cymbeline
(Teatrul German de Stat din Timișoara) degajă energii puternice, e extrem de
solicitant pentru actori, propune un foarte incitant concept scenic al piesei
lui Shakespeare. Și tot în categoria nouăzeciștilor îmi îngădui să-l încadrez
pe Gavriil Pinte, al cărui spectacol cu Un tramvai numit Popescu (Teatrul
Național Radiofonic) s-a arătat nu doar emoționant, ci și cât se poate de valid
artisticește. În sfârșit, să notez că a lăsat o foarte bună impresie spectacolul
cu Nu se știe cum, regizat la Nottara de Bocsárdi Laszló, în care
textul pirandellian e atent decupat și bine pus în evidență de cooperarea dintre
regizor și actori.
Generația 2000 a fost
reprezentată de Ana Mărgineanu cu 89
89
fierbinte după 89 (Teatrul
Foarte Mic), de Gianina Cărbunariu cu mady-baby edu (Teatrul Mic din
București) , de Radu Afrim cu un cât se poate de cuminte spectacol cu Cheek
to cheek (Teatrul Nottara), adjectivul cuminte trebuind raportat la
poetica teatrală revoluționară și fără inhibiții a regizorului, de Radu
Alexandru Nica care a elaborat pe scena Teatrului Național Radu Stanca din
Sibiu o versiune esențializată și coerentă a Norei ibseniene, dexspre
care iarăși aflu cu neplăcere că a apărut într-un spectacol mai puțin performant
decât cel de la sediu. Și tot în generația 2000, din motive asemănătaore
celor expuse în cazul Hausvater, îmi asum libertatea de a-l încadra pe Yuriy
Kordonskiy care a revenit în România spre a monta la Naționalul bucureștean o
adaptare a nuvelei lui Bulgakov, Inimă de câine, cu multe lucruri
remarcabile (și îl menționez din nou pe Victor Rebengiuc, titularul rolului
principal), dar și cu altele mai puțin izbutite, oricum o reușită mostră de ceea
ce înseamnă în secolul al XXI lea teatrul politic. Îmi rezerv dreptul de a
zăbovi și asupra acestui spectacol într-un număr viitor al revistei noastre.
Veșnic tânărul Cornel
Todea a propus o reprezentație tonică a basmului Harap Alb, reprezentație
de palmares a Teatrului Ion Creangă. De observat, totuși, că fiind singurul
spectacol din secțiunea teatru pentru copii, spectacolul în cauză a părut
izolat. Sau poate peisajul spectacolelor de gen e extrem de sărac, fapt ce ar fi
cât se poate de îngrijorător și ar merita o analiză mai atentă.
E de salutat ideea
Marinei Constantinescu de a institui în Festival și o secțiune Master Class
Actorie în care am văzut Măscăriciul de la Bulandra, spectacol în
care nu doar Horațiu Mălăele e foarte bun, deopotrivă în ipostaza de actor
și în cea de regizor, ci și partenerul său, Nicolae Urs. Din motive ce țin
strict de programare nu am putut vedea spectacolul cu Rose (Teatrul
Act) despre care aflu că e remarcabil grație jocului unei mari actrițe,
Rodica Negrea.
Lansările de carte,
felul în care au fost ele gândite, întâlnirile formale și informale au completat
această ediție a Festivalului Național de Teatru la care am avut ocazia să
evaluăm etapa în care se află acum regia românească. Principala concluzie- sigur
că e mult loc pentru mai bine. Iar concluzia și-a aflat până acum în presă
moduri diverse de exprimare, unele pertinente și obiective, altele ușor (oare
chiar numai ușor?) resentimentare. Ceea ce conduce la a o a doua concluzie. Că
fiind, alături de premiile UNITER, cel mai semnificativ moment teatral al unui
an teatral, toți creatorii doresc să figureze pe afișul lui și că mulți, foarte
mulți critici nu s-ar da în lături dacă li s-ar propune să-i fie director. În
așteptarea ofertei, parcă prea multe condeie se încarcă cu venin, preferând
demolarea reflecției adevărate.
Săptămâna Teatrului Scurt
Oradea
, 20 26 noiembrie 2005
Sunt de acord
cu acei comentatori ai fenomenului teatral ce consideră că un festival de teatru
se cuvine conceput și pus în faptă nu atât cu gândul la criticii de teatru (asta
cu riscul ca ei să nu dea curs invitației de a lua parte la el), ci mai cu seamă
pentru a da satisfacție comunității ce, la urma urmei, e principalul său
finanțator și are dreptul să se bucure de banii pe care îi cheltuiește pentru
el. Așa încât, împărtășesc opinia organizatorilor Teatrul de Stat din
Oradea, Ministerul Culturii și Cultelor, Primăria Municipiului Oradea, UNITER,
Teatrul pentru copii și tineret Arcadia în conformitate cu care ediția a XV
a, jubiliară, a Săptămânii teatrului scurt se cuvenea să fie una pentru
orădeni, adică pentru acei spectatori ce-și plătesc cinstit biletul și vor să
vadă, în schimbul banilor dați, un spectacol care să-i facă să uite că, în
pofida a ceea ce li s-a promis în urmă cu exact un an, nu trăiesc
deloc bine, ba chiar din contră. Iar cum anul acesta se împlinesc 50
de ani de când ființează pe aceste meleaguri teatrul românesc profesionist,
adică mai direct spus de când a fost creată Secția română a Teatrului de Stat
din Oradea ce se cheamă azi Trupa Iosif Vulcan, ader la ideea managerului
Lucian Silaghi de a programa spectacolul de închidere, cel cu Nevestele
vesele din Windsor, pregătit de colectivul sărbătorit în regia lui Victor
Ioan Frunză ( spectacol asupra căruia voi zăbovi pe larg în numărul din ianuarie
2006 al Familiei), chiar în seara de 26 noiembrie, adică data la care în
urmă cu 50 de ani avea loc premiera Scrisorii pierdute cu care a început
istoria sus-numitei trupe. Deocamdată, mă mulțumesc doar să anticipez afirmând
că respectivul spectacol e de o teatralitate îmbelșugată, fiecare secvență având
darul de a surprinde spectatorul, de a-i oferi noi și noi motive de bucurie.
Numai că spunând cele de mai sus, tare mă tem că am epuizat capitolele cu care
sunt în consens cu cei ce și-au asumat răspunderea Festivalului, mai departe
trebuind să dau glas rezervelor deloc puține și care sper că nu vor fi
calificate ca aparținând unui cârcotaș de profesie.
Să vedem deci care
sunt obiecțiile pe care, ca orice critic ce se respectă, le aduc ediției
jubiliare. Mai întâi, îmi scapă rațiunile în virtutea cărora nu s-a găsit de
cuviință a se încredința alegerea spectacolelor poftite în Festival unui
selecționer autentic, în contul căruia să se înregistreze bunele și relele.
Explicațiile de genul ediție de suflet, în care primordială ar fi bucuria
reîntâlnirii, nu mi se par deloc convingătoare. Sunt însă încredințat că un
selecționer, fie el sau nu critic de teatru, nu ar fi îngăduit ca pe afișul
Festivalului să figureze atâtea spectacole fără semnificație, dacă nu de-a
dreptul proaste, cum s-au înghesuit în anul acesta. Aparenta senzație de bogăție
a fost, astfel, rapid înlocuită de cea de nepermis amestec valoric. În chip cât
se poate de democratic, o democrație prost înțeleasă, firește, spectacolele
asupra cărora nu există nici un dubiu că sunt fără valoare artistică au venit
din toate colțurile țării, fie de la Iași (Banii n-au miros, înscenare
grosieră, semnată de Ovidiu Lazăr a unui text fără nici un fel de har
dtramaturgic ce a compromis debutul scenic al orădeanului Pașcu Balaci), fie
de la Brașov (Vă pupă Piticul din Franța, montare în care talentul
regizorului Alexandru Dabija a fost răzbit de textul subțirel al Antoanetei
Zaharia), fie de la Oradea (Așteptându-l pe Godot). Și fiindcă și lui
Homer i s-a mai întâmplat să greșească, o greșeală și-a îngăduit și Teatrul Bulandra
cu spectacolul Tatăl, regretabil eșec omenesc al marii regizoare
Cătălina Buzoianu, expediat la Oradea la pachet cu Sorry, producție a
aceleiași prestigioase instituții, în regia lui Yuriy Kordonskiy, în care nu
prea știu de ce au evoluat nițeluș cam obosit atât Mariana Mihuț, cât și Ion
Caramitru. Tangou (sic!) final, spectacol al Teatrului Evreiesc de
Stat, căruia i se datorează și greșeala de pe afiș evidențiată mai sus, ar fi
putut fi unul bun (grație Maiei Morgenstern) cu condiția ca regizorul Moshe
Yassur să fi apelat mai cu încredere la foarfecele care să scurteze nepermisele
lungimi ale textului lui Mario Diament. Chiar și așa, el a făcut plăcere
publicului orădean care l-a primit cu entuziasm. Scaunele de la Teatrul
German de Stat din Timișoara, în regia lui Victor Ioan Frunză și extrem de
aplicata și inventiva scenografie a Adrianei Grand a fost, fără dubiu,
spectacolul de top al Festivalului, firește alături de Nevestele vesele
,
iar Visul lui Dan Puric micul său diamant. Tot o piatră prețioasă a fost
recitalul tenorului Alexandru Badea, născut la Oradea, cu o importantă carieră
internațională, vechi prieten al Teatrului și care a demonstrat că prietenia nu
se afirmă, ci se dovedește prin fapte. În rest, pe afiș au fost montări comune
ori modeste, ceva mai semnificative părându-mi-se totuși Play Strindberg
( Trupa Szigligeti a Teatrului orădean), Dali Avida Dollars (un
recital al actorului Filip Ristovski după Jurnalele lui Salvador Dali,
coordonat regizoral de Mălina Andrei) și Fuck you Eu.Ro. Pa!( Teatrul
Sică Alexandrescu din Brașov) în regia discretă a lui Claudiu Goga și buna
interpretare a Ligiei Stan. Au fost și spectacole pe care nu le-am văzut, fie
din lipsă de timp (vina mea), fie deoarece au fost programate simultan cu alte
reprezentații, modalitate concurențială curentă la marile festivaluri, dar care
nu mi se pare deloc profitabilă pentru cel de la Oradea.
În al doilea rând, mă
îngrijorează criza identitară ce s-a manifestat acut la această a XV a
ediție a Festivalului, criză ce nu este decât reflexul absenței unui concept
artistic clar. Se știe, această manifestare de cultură teatrală a fost gândită
de inițiatorii ei (a căror identitate devine tot mai neclară căci partinitatea
ideii și-o revendică, pe măsura trecererii anilor,tot mai mulți) ca o șansă dată
valorificării scenice a piesei scurte. Or, chiar dacă textele au fost scurtate,
nici Nevestele vesele
, nici Sorry, nici Tatăl, nici
Tangou final, nici Așteptându-l pe Godot, nu sunt piese scurte. Și
aici iar aduc în discuție absența selecționerului calificat, cunoscător al
vieții teatrale românești care, deși știe că ea nu e tocmai în cea mai bună
formă, are cunoștință despre faptul că astfel de montări există din belșug.
Totul era să fie invitate.
În al treilea rând,
cred că o mărinimie prost înțeleasă s-a aflat la originea prezenței în Festival
a unor trupe așa-zis independente ori studențești care e foarte bine că
există, dar s-ar fi cuvenit poftite doar dacă existența le-ar fi fost dublată și
de valoare.
Simpozionul 50 de ani
de teatru românesc la Oradea, gândit și el pe formula pernicioasă a
întâlnirilor de suflet și a taclalelor, a fost dezlânat, improvizat, cu
exerciții de admirație sau de autoadorare cronofage. Către sfârșit, s-a
găsit nițel timp și pentru expedierea unor lansări de carte, episod din care a
lipsit lansarea piesei Fanfaronii a lui Iosif Vulcan, recent reeeditată
de Biblioteca Revistei Familia, absență cu atât mai inexplicabilă cu cât
figura patronului spiritual al publicației noastre, dar și al Trupei Secției
române, a fost intens evocată. Nu mă pot opri să mă întreb asupra motivelor
absenței de la respectivul simpozion a componenților de azi ai trupei. O
festivitate cu diplome, discursuri și evocări a încheiat Festivalul care sper că
la edițiile viitoare își va redobândi amploarea. |