Provocări - 2006
O probă de continuitate
Dacă cu doi ani în
urmă socoteam legitimă orientarea tematică a Salonului de toamnă al artelor
orădene, încercând să și clădim un soi de temei exegetic motivant, confirmat în
bună măsură de evoluția ulterioară a evenimentelor expoziționale și de
prestația propriu-zisă a artiștilor participanți, astăzi pare îndreptățită
extensia temporală a acestor provocări într-o probă sui-generis de
continuitate.
În fond, nu ne
propunem decât să perseverăm într-o direcție, ce s-a adeverit a fi productivă,
suficient de dinamică și de permisivă în raport cu oferta reală a artiștilor
plastici orădeni. Nu-i puțin lucru să institui un model relativ simplu și
flexibil de adecvare la configurația eterogenă, dar și foarte vie, a plasticii
bihorene actuale, în sens fenomenologic, ca și comportamental. A stabiliza cât
de cât relația dintre conceptele curatoriale și fluxurile/tendințele creative
locale, a le racorda la un sistem de referință extra-regional în efortul de
deslușire a unei tipologii proprii în simultaneitate cu afinitățile culturale
și comportamentale pan-europeniste, este la urma-urmei, în planul intențiilor pe
termen lung care ne-au nutrit entuziasmul și speranțele, un simptom pozitiv de
normalitate și consecvență managerială.
Artele au și ele
nevoie imperioasă de rigorism atitudinal și de o anumită logică (asta, până
la descoperirea pârghiilor pragmatice de promovabilitate și implementare
socială) în împlinirea vocației lor civilizatoare. De aceea, păstrăm încă
această viziune dihotomică, menită să confere o imagine unitară, deși pluriformă
prin spectrul foarte divers al opțiunilor stilistice și al limbajelor folosite,
asupra universului plastic cercetat.
Realismul
discutabil și alternativa lui resurecțională, novatoare, numită de noi
circumstanțial Realitatea sfidată, rămân în continuare cele două mari
secțiuni ale Salonului orădean de artă contemporană. Și din motive comparatiste,
lesne sesizabile chiar în ediția din acest an, acest criteriu rămâne plauzibil.
Ceea ce mizam încă de la inițierea acestui concept expozițional se adeverește
acum a fi un fenomen în dezvoltare. Un transfer nespasmodic al mentalităților
și sensibilității artistice, atât în ceea ce îi privește pe creatori, cât și
(mai ales) pe privitorii/consumatorii de artă, de la perceperea pasivă,
extatică, hedoniccontemplativă (motivată doar de comoditatea conformismului
tradiționalist), la cea flexibilă și tolerantă, bazată pe neliniștea
interogativă și resuscitarea instinctului imaginativ. Este, dacă vreți, o
întoarcere la reflexivitatea creativă, co-participativă, care instituie un nou
tip de relație creator-consumator, interactiv, dinamic, inteligent, axat pe o
variabilitate practic infinită de căi și mijloace de comunicare, într-un timp
al expansiunii fără limite a exploziei comunicaționale! Impactul acestui
fenomen universal asupra tuturor mediilor și straturilor sociale este
incontestabil. El operează în timp modificând reflexe și habitudini și, în cele
din urmă, orizontul cultural al colectivităților umane, indiferent de vârstă
și instrucție educațională sau profesională.
Astfel înțelegând
lucrurile, toată această construcție, pe care o etalăm în chip de argument la
timpul pe care îl trăim, ni se relevă treptat-treptat drept semnul
premonitoriu al timpului care vine! Poate în nici un alt câmp de
activitate umană nu apar mai evidenți ca în artă embrionii lumii de mâine.
Vizionarismul artistului veritabil este probat de dialectica propriei opere,
într-o realitate în care inteligența și sensibilitatea se împletesc tot mai
strâns în configurarea unui alt model de umanism, mult mai complex, mai
flexibil în manifestări, mai sintetic prin distilarea diversităților cu
coloratură localistă, dar și mai deschis dialecticilor transfrontaliere
ale civilizației.La Oradea sunt pe cale să prindă contur argumentele materiale
ale unei astfel de evoluții implacabile. Este suficient să privim cum se
emancipează clasicitatea, cum își caută cu cerbicie propriile resurse de
înnoire. Sau, dacă privim spectacolul generațiilor de mijloc, asistăm la o
fascinantă competiție de reconsiderare a mijloacelor de expresie, a tehnicilor
și a gândirii plastice, în ansamblu, într-un efort salutar de redefinire a
propriei individualități și a drumului critic spre spațiile culturale și
artistice ale lumii contemporane.
Dar cel mai probator
indiciu al schimbărilor de suflu, ce se resimt și în câmpul artelor române
actuale, este reacția tinerilor. Nu mă refer neapărat la însăilările mimetice,
la experimentalismul vidat de orice conținut sau finalitate. După cum nu iau în
seamă, decât sub aspect pur informal, de constatare a unui fenomen sau altul
efemer, fără altă valoare decât cea strict documentară, consemnată ca atare în
fișele istoricilor de artă, frondele teribiliste ce dezic însăși noțiunea de
act artistic. Adevărul este că la Oradea, de când s-a instituit nucleul
învățământului artistic universitar, fervoarea juvenilă în creația plastică
cunoaște coagulări surprinzător de convingător susținute estetic și validabile
în cel mai exigent for de judecată valorică, gândindu-mă evident la
confruntarea deschisă din agora publică. Acolo unde sancționarea este
nemiloasă, dar și recunoașterea imediată și entuziastă!
Aceste realități
există, evoluează sub ochii noștri, mai mult sau mai puțin uimiți ori
încântați. Ele ne împing înainte, ne stimulează încrederea în adevărul
opțiunilor noastre estetice și curatoriale.
Iar răspunsul
artiștilor la această întâmpinare, oarecum mai liberală, pe care ne-am
îngăduit-o prin această suită de Provocări ale Salonului municipal de artă,
mi se pare a fi garanția palpabilă a succesului demersurilor noastre de până
acum. |