bancuri, glume, imagini, video, fun, bancuri online, bancuri tari, imagini haioase, videoclipuri haioase, distractie online Pe HaiSaRadem.ro vei gasi bancuri, glume, imagini, video, fun, bancuri online, bancuri tari, imagini haioase, videoclipuri haioase, distractie online. Nu ne crede pe cuvant, intra pe HaiSaRadem.ro ca sa te convingi.

Revistă de cultură

fondată în 1865 de Iosif Vulcan

Apare la Oradea

Seria a V-a

Nr. 11-12 (480-481) noiembrie-decembrie 2005

CRONICA PLASTICĂ

de

Corneliu ANTIM

Provocări - 2006

O probă de continuitate

Dacă cu doi ani în urmă socoteam le­giti­mă orientarea tematică a Salonului de toamnă al artelor orădene, încercând să și clădim un soi de temei exegetic motivant, confirmat în bu­nă măsură de evoluția ulterioară a evenimen­te­lor expoziționale și de prestația propriu-zisă a ar­tiș­tilor participanți, astăzi pare îndreptățită extensia temporală a acestor „provocări”  într-o pro­bă sui-generis de continuitate.

În fond, nu ne propunem decât să per­se­verăm într-o direcție, ce s-a adeverit a fi productivă, suficient de dinamică și de permisivă în raport cu oferta reală a artiștilor plastici orădeni. Nu-i puțin lucru să institui un model rela­tiv simplu și flexibil de adecvare la configurația ete­rogenă, dar și foarte vie, a plasticii bihorene actuale, în sens fenomenologic, ca și comportamental. A stabiliza cât de cât relația dintre con­ce­ptele curatoriale și fluxurile/tendințele crea­tive locale, a le racorda la un sistem de referință extra-regional în efortul de deslușire a unei ti­pologii proprii în simultaneitate cu afinitățile cul­turale și comportamentale pan-europeniste, este la urma-urmei, în planul intențiilor pe termen lung care ne-au nutrit entuziasmul și spe­ran­țele, un simptom pozitiv de normalitate și con­secvență managerială.

Artele au și ele nevoie imperioasă de ri­go­rism atitudinal și de o anumită logică (asta, pâ­nă la „descoperirea” pârghiilor pragmatice de pro­movabilitate și implementare socială) în îm­pli­nirea vocației lor civilizatoare. De aceea, păs­trăm încă această viziune dihotomică, menită să confere o imagine unitară, deși pluriformă prin spectrul foarte divers al opțiunilor stilistice și al lim­bajelor folosite, asupra universului plastic cer­cetat.

„Realismul discutabil” și alternativa lui re­surecțională, novatoare, numită de noi circumstanțial „Realitatea sfidată”, rămân în con­ti­nuare cele două mari secțiuni ale Salonului orădean de artă contemporană. Și din motive comparatiste, lesne sesizabile chiar în ediția din a­cest an, acest criteriu rămâne plauzibil. Ceea ce mizam încă de la inițierea acestui concept ex­po­zițional se adeverește acum a fi un fenomen în dezvoltare. Un transfer nespasmodic al men­ta­lităților și sensibilității artistice, atât în ceea ce îi privește pe creatori, cât și (mai ales) pe privitorii/consumatorii de artă, de la perceperea pa­sivă, extatică, hedonic–contemplativă (motivată doar de comoditatea conformismului tradițio­na­list), la cea flexibilă și tolerantă, bazată pe neliniștea interogativă și resuscitarea instinctului imaginativ. Este, dacă vreți, o întoarcere la re­flexivitatea creativă, co-participativă, care instituie un nou tip de relație creator-consumator, interactiv, dinamic, inteligent, axat pe o va­ria­bilitate practic infinită de căi și mijloace de co­municare, într-un timp al expansiunii fără li­mite a exploziei comunicaționale! Impactul a­cestui fenomen universal asupra tuturor medii­lor și straturilor sociale este incontestabil. El o­perează în timp modificând reflexe și habitudini și, în cele din urmă, orizontul cultural al co­lec­tivităților umane, indiferent de vârstă și instrucție educațională sau profesională.

Astfel înțelegând lucrurile, toată această construcție, pe care o etalăm în chip de argument la timpul pe care îl trăim, ni se relevă treptat-treptat drept semnul premonitoriu al timpu­lui care vine! Poate în nici un alt câmp de activi­tate umană nu apar mai evidenți ca în artă em­brionii lumii de mâine. Vizionarismul artistului ve­ritabil este probat de dialectica propriei o­pere, într-o realitate în care inteligența și sensibilitatea se împletesc tot mai strâns în configu­ra­rea unui alt model de umanism, mult mai com­plex, mai flexibil în manifestări, mai sintetic prin distilarea diversităților cu coloratur㠄lo­ca­lis­tă”, dar și mai deschis dialecticilor transfron­ta­liere ale civilizației.La Oradea sunt pe cale să prindă contur ar­gumentele materiale ale unei astfel de evoluții im­placabile. Este suficient să privim cum se e­mancipeaz㠄clasicitatea”, cum își caută cu cerbicie propriile resurse de înnoire. Sau, dacă pri­vim spectacolul generațiilor de mijloc, asistăm la o fascinantă competiție de reconsiderare a mijloacelor de expresie, a tehnicilor și a gândirii plastice, în ansamblu, într-un efort salutar de re­definire a propriei individualități și a drumului critic spre spațiile culturale și artistice ale lumii con­temporane.

Dar cel mai probator indiciu al schim­bă­rilor de suflu, ce se resimt și în câmpul ar­te­lor române actuale, este reacția tinerilor. Nu mă re­fer neapărat la însăilările mimetice, la experimentalismul vidat de orice conținut sau finalitate. După cum nu iau în seamă, decât sub aspect pur informal, de constatare a unui fe­nomen sau altul efemer, fără altă valoare decât cea strict documentară, consemnată ca atare în fi­șele istoricilor de artă, frondele teribiliste ce dezic însăși noțiunea de act artistic. Adevărul este că la Oradea, de când s-a instituit nucleul în­vățământului artistic universitar, fervoarea ju­venilă în creația plastică cunoaște coagulări surprinzător de convingător susținute estetic și vali­dabile în cel mai exigent for de judecată valo­rică, gândindu-mă evident la confruntarea des­chisă din agora publică. Acolo unde sancționarea este nemiloasă, dar și re­cu­noaș­te­rea imediată și entuziastă!

Aceste realități există, evoluează sub ochii noștri, mai mult sau mai puțin uimiți ori în­cântați. Ele ne împing înainte, ne stimulează în­crederea în adevărul opțiunilor noastre esteti­ce și curatoriale.

Iar răspunsul artiștilor la această în­tâm­pinare, oarecum mai liberală, pe care ne-am în­gă­duit-o prin această suită de „Provocări” ale Sa­lonului municipal de artă, mi se pare a fi ga­ran­ția palpabilă a succesului demersurilor noastre de până acum.