Incursiuni în cercurile singurătății
Gabriel Petric,
Tragicul și creștinismul, Ed. Emia, Deva, 2005
Gabriel Petric publică
la Editura Emia din Deva o carte surprinzătoare: Tragicul și
creștinismul pe firul cugetării critice și teologice
românești. De ce este surprinzătoare? În primul rînd pentru că autorul ei nu
este un teolog cunoscut, nici cel puțin un tînăr teolog care să susțină o
lucrare de doctorat pe această temă. Gabriel Petric este profesor la un liceu
din Orăștie. Are, însă, în desaga sa biografică și bibliografică merindea care
îl îndreptățește spre o astfel de meditație și încercare critică. Este fiu de
preot, a fost bibliotecar la biblioteca protopopiatului de Orăștie și a mai fost
echinoxist aparținînd unei promoții echinoxiste dedate spre ale filozofiei și
eseisticii. Formația sa a fost marcată de apariția Tragicului
lui Liiceanu, ca și a altui prieten al său ( al nostru) Marius Iosif (acum
profesor pe lîngă Sighișoara), care a încercat să descopere tragicul în hai-ku.
A scotocit mulți ani în ideea de a consemna exhaustiv orice mică trimitere spre
temă și a publicat sporadic cîteva fragmente inclusiv în Familia. O primă
observație ar fi că, se pare, pe laici i-a preocupat subiectul mai mult decît
pe teologii români ortodocși, dar mai mult în ordine politică, a absenței
tragicului în detrimentul pasivismului nostru mioritic.
Cartea de față, însă,
este o sinteză judicioasă și bine construită. Are calmul celui care face un
lucru fără termen impus, fără orgoliul pionieratului, sau al verdictului, dar cu
mulțumirea că dacă discuția va fi preluată, teologii noștri își vor asuma un
dialog pe o idee cu valoare universală. Bibliografia sa este impresionantă, iar
meticulozitatea trimiterilor, adnotărilor și lămuririlor de subsol seamănă cu a
harnicilor scolastici ardeleni. O mărturisire despre metodă găsim abia la
pagina 112: Precizăm aici că datorăm mult și consimțim teoriei tragicului cu
fundament peratologic, elaborată de Liiceanu, dar considerăm necesară o
adîncire a registrului transcendent al ființei, în cadre creștine, prin
evaluarea pas cu pas a elementelor și dinamicii divinului ca dramatis
personae. Toate acestea suntem conștienți vor trebui realizate în pofida
unor dificultăți dogmatice cvasiinsurmontabile, tatonînd feluritele căi ale
catafaticului și ale apofaticului. Mai mărturisește Gabriel Petric teama de a
cădea în clișee, idei facile și verdicte fără acoperire, surmontată prin
apelul la texte. Astfel, cartea lui este deschisă atît intelectualului laic
cît și teologului. De altfel, citatele cele mai frecvente sînt din Gabriel
Liiceanu și Ileana Mălăncioiu, dintre contemporanii noștri, de fiecare dată
puncte de pornire dinspre cugetarea din afara bisericii spre aceea teologică,
autorul fiind cel care transmite sugestii de o parte și de cealaltă. Dintre
teologi, Dumitru Stăniloae apare drept autoritatea de neconstestat a teologiei
românești, dar nu lipsesc nume cunoscute: Bartolomeu Anania, Ilie Cleopa,
Constantin Galeriu, Nicolae Corneanu, N. Steinhardt, precum și altele mai puțin
cunoscute. Gabriel Petric apreciază, de exemplu, contribuția lui Sebastian
Chilea, autorul unui studiu despre ironia biblică. Nu-i mai amintesc pe
interbelici, nici pe părinții bisericii, pe autorii de dogmatici, estetici etc.,
dar confirm, pentru cine întreabă, că Berdiaev e o prezență plină.
Într-o arhitectură
bine cumoscută, Gabriel Petric urmărește textele care ar putea aduce o
confirmare a ideii prezenței tragicului în creștinism. O face parcurgînd
diferite paliere, de la ideea comună a negării lui prin salvarea în
transcendență, pînă la a-l discuta pe Dumnezeu ca Persoană, de la compararea
tragismului epopeic cu al eroilor biblici, de la Dionysos pînă la Hristos cel
înțeles astăzi, de la criteriul estetic pînă la fenomenul sau sentimentul sau
spiritul tragic, inventariind temeiuri și paradoxuri, uzînd de subtilități
precum transascendență și transdescendență, urcînd și coborînd diferite
trepte, culegînd fărîme, vorbindu-ne, în același timp, despre certitudine,
ironie, spirit agonal, credință și încredere, iubire și mai deloc despre
moarte. Concluzia mea, la sfîrșitul cărții, este că prezența tragicului în
credința creștină, dacă este acceptată de către teologi și biserici, îndeamnă la
o regîndire a sensului existenței. Pe credincios îl sustrage pasivismului, îl
îndeamnă spre libertate, alegere, într-un dramatism al confruntării, în
calitate de creatură, cu creatorul ale cărui limite sîntem.
Tragicul și
creștinismul poate fi considerată
și o carte de morfologie a limitei care este declinată pînă la Dumnezeu sau de
fenomenologie, Gabriel Petric cercetînd, cu bibliografia de rigoare unde
îl descoperă cu bucurie pe teologul Emanuel Banu, ființa limitei. El
demonstrează acea inteligență fină dar îndrăzneață a cercetătorului apropiat
care îl convinge pe cel oarecum îndărătnic că opinia lui sau tema pe care i-o
propune îl îmbogățesc, chiar dacă este vorba despre discuția unor paradoxuri
sau situații aporetice. El nu lansează concluzii ușoare, ci analizează cu grijă
și lasă în urmă întrebări pentru un posibil capitol al teologiei morale unde
tragicul creștin să fie privit în structură și nu în ideologie. Cu atît mai greu
este de înțeles. Noi trăim astăzi poate și bisericile noastre - în ideologie.
Democratizarea martirajului este, cred, atributul ideologiei. Mă tem că și
ideea nemuririi, care contestă tragicul, duce tot acolo prin simplificare
rurală. Gabriel Petric îl citează pe D.Belu care consideră credința în
nemurirea personală trans-istorică un susținător moral pentru credincios.
Aceasta ar conduce spre o diminuare a eroismului, a excepționalității persoanei
îmbărbătate de ideea nemuririi. Democratizarea martirajului ar fi, atunci, un
cîștig, în sensul unei mai largi accesibilități a credinciosului în sfera
agonală dominată de mărturisirea credinței și împotrivirea la rău. Ideologia,
însă, a dus la pervertirea eroismului tragic în fanatism. Ideologia se folosește
de termenii credinței, în acest politeism postmodern, mistificîndu-l pe
Dumnezeu și răul. Cineva stabilește pentru credincios cui să mărturisească și
care este răul.
Spre finalul cărții.
Gabriel Petric citează un dialog dintre părintele Galeriu, Andrei Pleșu, Gabriel
Liiceanu și Sorin Dumitrescu. Gabriel Liiceanu afirmă:Condiția sufletului
eliberat din trup este infinitatea. Părintele Galeriu răspunde: Eu nu mă pot
concepe altfel nici dincolo, decît ca finit în dialog cu infinitul. Eu îmi simt
încă de aici sufletul finit și în același timp deschis către infinit și în
fiecare clipă parcă fac experiența acestui lucru. Andrei Pleșu intervine:
Gabriel, tu vezi finitudinea cuplată strict cu corporalitatea și atunci orice
ieșire din corp îți pare a fi cuplată cu infinitatea. Or, această finitudine se
menține și în afara corpului. Cu alte cuvinte, nemurirea nu anulează tragicul.
Tragicul și creștinismul e mai aproape de aceia care stau sub semnul
sintaxei, precum Berdiaev: Dar există în Dumnezeu o pasionată tînjire și un
pasionat dor de om. În Dumnezeu există un tragic neajuns, care este umplut
printr-un mare cîștig nașterea în El a omului (
). Numai mitul dorului lui
Dumnezeu de om și de iubirea omului ne apropie de taina ultimă. |