Incursiuni în cercurile singurătății
Liana Cozea,
Confesiuni ale eului feminin, Ed. Paralela 45,
Pitești, 2005
O împătimită a
scriiturii feminine, Liana Cozea dorește în Confesiuni ale eului feminin,
ca jurnalul feminin să fie cuprins într-o paradigmă, iar proiectatul volum al
doilea să se ocupe de jurnalele poeteselor. Numai în jurnalul feminin
feminitatea se descoperă mai pregnant și nu e mai subtil afișată, crede
autoarea iar, din acest punct de vedere, lectura e încântătoare. Interesant e
cum descoperă și recunoaște diaristelor sexualitatea și erotismele puse între
paranteze dintr-o pudoare specifică acestora. Nu e lucru ușor să fii diaristă
pentru că la un moment dat feminitatea prin dese introspecții și descoperiri
devine o povară. Autoarea ezită să o spună direct, însă scriitoarele noastre
trăiesc mai degrabă povara unei caste, cea a scriitorilor, misogine. Abia în
poezia și apoi proza optzeciste s-au reabilitat neajunsurile acestei afirmări
care încă e departe de dezbaterile feministe. Nu e puțin lucru că deja
editura Polirom și altele au deschis colecții dedicate feminismului dar care
au avut ecouri firave în presa literară. Doar unele romane ale tinerei
generații au bruscat aserțiunile puritane ale unei părți a receptării critice.
Și nu de-ajuns. Totul se trimite spre un registru stilistic ori poetic, fără a
lua în seamă posibile ideologii sexiste și poate nu e nici cazul deocamdată.
Diaristele pe care le analizează Liana Cozea acoperă o varietate temporală,
începând cu Jeni Acterian și încheind cu Monica Lovinescu și Tia Șerbănescu.
Aceste diariste sunt foarte puțin interesate de aspectul teoretic al jurnalului,
ele fiind preocupate de notare și consemnare ca prin intermediul acestora, prin
contradicțiile sau consecvențele personale să-și alcătuiască o imagine de
sine.
Jeni Acterian și
jurnalul ei emană un exces de luciditate și este, pentru Liana Cozea,
singurul jurnal feminin care nu poate fi bănuit a fi destinat publicării.
Jurnal înseamnă pentru Jeni Acterian cruda franchețe în care diarista e un
un personaj continuu nesatisfăcut de propriul abis. Apropierea Lianei Cozea de
jurnalul ființei greu de mulțumit are câte ceva din curiozitatea mundană, din
înțelegerea maternă și din scrutarea unei prietene. E o caracteristică a
întregii incursiuni critice din această carte. Jeni Acterian înseamnă pentru
cititoare un imens orgoliu al eșecului, în care persistă senzația asumării cu
bună știință a destinului de ratat; Jeni e apoi o hiperlucidă iar
autoexigența legitimează aspra judecată de sine. Interesant e comentariul cu
privire la conceptul de prietenie din acest jurnal, glosându-se cu atenție
sporită și înțelegere în jurul prieteniei cu Alice Botez, în primul rând.
Oculatată și mai ales
persiflată, amiciția feminină în literatura noastră capătă, cred, chiar și pe
spații restrânse, un sens mai profund în acest jurnal. Dar până la un punct,
pentru că cele două intelectuale trebuie să treacă proba de foc a echilibrului
intelectual și a celui social. Alice Botez reconfirmă nu doar pentru Jeni
Acterian inconstanța feminină a detașării intelectuale și a echilibrului
social. Liana Cozea este o bună cunoscătoare a psihologiei feminine și în
comentariile sale această înțelegere este subliniată mai ales în comentariile
cărților Oanei Orlea, Monicăi Lovinescu și ale lui Jeni Acterian. Un personaj
sofisticat, dispus să înfățișeze un univers a cărui notă definitorie este
complexitatea psihologică a personajelor, Jeni Acterian e vulnerabilă pentru
Liana Cozea atunci când e vorba de iubire. În acest concept cred că ar fi putut
cartea să susțină mai apăsat diferențele (depărtările) și apropierile între
diariste, ținând firește seamă de condițiile specifice fiecăreia. Dacă Jeni
Acterian iubește supravegheată permanent de autoanaliza glacială, Sorana Gurian
face din iubire un mijloc machiavelic și mai apoi unul resentimentar, profund
psihanalizabil iar la Monica Lovinescu întreg jurnalul poate fi privit ca o
imensă dedicație Mamei dispărute, lăsând în urmă un sentiment adânc de
culpabilitate. Liana Cozea spune foarte interesant și original că tot scrisul
diaristic și memorialistic al Monicăi Lovinescu alcătuiește o Carte a Mamei.
De cum trecem la
jurnalele celorlalte scriitoare simțim diferența nu doar a unor ani, ci a unor
epoci. Sunt convins că plăcerea și gustul autoarei pentru Jeni Acterian nu a
fost egalat de nici un alt jurnal feminin. Meritul Lianei Cozea e că rămâne
constantă în aprecieri deși, repet, farmecul unei intelectuale unice ca Jeni
Acterian e greu de surclasat, dacă nu imposibil în tăvălugul unui secol
anchilozat. Sorana Gurian reprezintă astfel un fel de revers, deși ca destin și
preocupare pentru problema adevărului, e mai mult decât interesantă. Liana
Cozea identifică prin scrisul ei o natură versatilă, contradictorie și, pe
alocuri, mistificatoare în ce privește propria ei viață sentimentală,
scriitoarea este inconturnabilă însă în decizia de a pune capăt, o dată pentru
totdeauna, compromisurilor cu regimul. Cel mai limpede vede Liana Cozea în
acest jurnal cum scriitoarea denaturează adevărul când este vorba de femeia
Sorana Gurian și mitomania devine în această sinuoasă biografie un reper
condamnabil. Liana Cozea procedează cu multă bunăvoință, iarăși maternă, găsind
aprecieri edificatoare atunci când greșelile sunt evidente: Se pare că din nou
Sorana Gurian greșește măsura, depășește cadrul propus și trasat, strică, pe
alocuri, echilibrul discursului ei: dar poate tocmai în dereglarea talerelor
balanței se află farmecul jurnalului. La fel, și în cazul celorlalte diariste,
în greșeli și dezechilibre întrevede resurse morale și regeneratoare. O
detașare implicată cum observă Liana Cozea în cartea Soranei Gurian poate fi
identificată și în celelalte jurnale. Mai mult, autoarea însăși se simte datoare
să rememoreze episoade personale când e vorba de înțelegerea jurnalelor
carcerale ale Oanei Orlea și Lenei Constante., semn că implicarea e una totală.
Cale de câteva fragmente, autoarea devine personaj în propriul comentariu.
Spovedaniile celor două diariste sunt remarcate întotdeauna în text cu admirație
și o oarecare recunoștință. Sunt apreciate nu doar rezistența morală și fizică,
detașarea inumană, cât dorința de viață, capacitățile artistice ale celor două
care nu au creat doar din rememorare întotdeauna vie o atmosferă și o lume
infernale, cât din suferință. Probabil aceste jurnale carcerale pot fi numite
și o victorie a feminității. Deși diferite structural, cele două deținute se
întâlnesc în conținutul amintirilor, se suprapun sau se completează într-o
armonie mutuală, distinge Liana Cozea. Chiar dacă nu sunt cărți reușite
stilistic, spune Liana Cozea, sunt cărți sincere, cutremurătoare, prin
realitatea comunicată, sunt cărți ale esenței, cărți despre miezul lucrurilor
din închisorile comuniste, se situează pe aceeași axă etică, neîngăduind nici
abdicare, nici toleranță.
Aparte este Capitolul
dedicat Monicăi Lovinescu. Cum spuneam mai devreme, Liana Cozea pune întreaga
creație diaristă a comentatoarei de la Europa Liberă sub semnul memoriei Mamei.
Neconcesivă, scriitoarea nu tranzacționează cu adevărul și cu morala și
creează o extraordinar de interesantă galerie a exilaților români sau de alte
nații, un univers al patimilor.... Liana Cozea vede în memoriile și jurnalele
autoarei pariziene un veritabil Bildungsroman. Se remarcă mai bine acest
aspect al jurnalului în general atunci când vorbește despre Tia Șerbănescu.
Jurnalul ei de o sinceritate aproape brutală face loc romancierei, iar
procesul de notare se transformă într-unul de exorcizare a unui rău imposibil
de anulat pe altă cale. Apare și în jurnalul ei tema prieteniei (cu Dana
Dumitriu), și a iubirii defuncte, psihanalizabilă cred că se poate vorbi de
un complex al Electrei în cazul ei. Apoi, asemeni lui Jeni Acterian notațiile
din jurnal sunt mai mult o terapie prin scris, culturală.
Confesiuni ale
eului feminin este cea mai bună
carte a Lianei Cozea. De un stil cuceritor, curgător și neconcesiv, cartea
poate fi considerată, la o scară mare, o amplă exersare a feminității
individuale, nu doar pentru autoare, cât mai ales pentru cititoare. Liana Cozea
are în această carte o înclinație spre alcătuirea sintagmelor inedite, originale
și a concluziilor descriptive de o subtilitate aparte. Scrisă cu nerv, acribie
și o implicare totală, acest volum ne confirmă, încă dinaintea apariției celui
de-al doilea tom, că locul lui poate fi în orice istorie literară. |