Poezia ca formă de mântuire
Maranatha
Andrei Zanca,
Maranatha, Ed. Grinta, Cluj-Napoca, 2005
Frigul mundan
împerecheat cu cel existențial, ruinarea lăuntrică, părăginirea, prăbușirea,
surparea, bezna de-afară și întunecarea lăuntrică, trecerea ,,din coșmar în
coșmar și însumarea lor tensionată, dizarmonică alcătuiesc atmosfera
emoțională și lirică a unei călătorii infernale pe care Andrei Zanca o face cu
poemele sale din cea mai recentă cartea a sa de versuri. Exilul său real (poetul
trăiește de peste un deceniu în Germania) e resimțit în poezie ca un exil al
spiritului însetat de lumină și dornic de comuniune și, de aici, prezența în
interstițiile poemului a unor răsfrângeri ale timpului fericit, consumat,
firește, odinioară, eventual într-o copilărie a cărei lumină ajunge chinuit și
precar în sufletul actual al poetului.Înstrăinatul poet nu se sfiește să apeleze
la cuvântul dor și la toată conținuta sa tradiție de sensuri și simțiri
pentru a da un nume stării sale, gest pe care orice alt poet al postmodernității
de acasă nu l-ar mai face, din teama de a nu apărea desuet: ,, nu știu cine, nu
știm,/ bolboroseală, buze înghețate./ nu știu cine, nu știm/ din ceea ce
presupunem a ști mai/ Nimic, ești, oare/ presimțirea ce ne bîntuie/
contemplarea nu este însă/ un ecou urcînd din adîncul/ abia bănuit/ în dor?
(cele două cuvinte sunt subliniate de autor). Reflexivitatea de tipul celei
rilkeene vine să ridice mesajul poetic din planul imediat sentimental în
viziune generică și metafizică: ,,între inimă și developarea ei, palpitînd/
pe-o coală albă, nicicînd// și de nimeni rostibil în paranteza de eternitate,
deși// unduie-n auz, cum în mizeria și neputința lor// îi auzi în tăcerea
deplină a nopții/ chemînd măcelul și moartea, însă/ poți sili inima să-și
schimbe părerea?// și totuși, ei se întîmpină, se iau și viază/ în pofida
ei, orice dor// fiind pretimpuriu, ca o ninsoare răzlețită-n mai// plină de
suntetul unei făpturi/ abia acum, anevoie/ ajungîndu-ne (Ce spațiu de
tăcere).
Grafia însăși a
poemelor e accidentată, cu frânturi, fisuri și suturi imprevizibile dictate de
voința de coerență sub tensiunea unor pulsiuni sau viziuni contrarii. Limbajul e
reflexiv, intelectual, imaginile se construiesc din materiale conceptuale, semn
că poetul urmărește o stăpânirea poemului ca mod de control al imploziilor
interioare și al energiilor întunecate din ,,găurile negre ca să folosesc o
noțiune astrală ale universului său emoțional-senzorial. Câteodată însă
poemul e lăsat să absoarbă o mai mare cantintate de concretețe imagistică și
atunci rezultatul e mai ușor accesibil sesnibilității noastre canonice:
,,departe, într-o beznă de iarnă, și-aud vîntul// cum înscrie răvășirea pe
drumuri umblate.// adăpostiți în încruntarea lor morții, focul// // tolănit în
frig în adierea de bălegar și rachiu// dincolo de orgia de tăcere a pădurii,
departe// într-o beznă de iarnă, unde// ura e o iubire lihnită (Tu ești).
Această carte de poeme
este o călătorie instrospectivă sub semnul elegiacului și cu aparatura
performantă a unui expresionism de generație târzie. Este un traseu circular
pentru că singurătatea care îl împinge pe călător la drum e regăsită mereu, la
fiecare pas, ca și în punctul iluzoriei ajungeri. E, în fapt, un vertij al
pustiirii afective și spirituale: ,,șerpuind între răzlețire și reveniri/
într-o rătăcire, deîndată trădată// de boală și dureri, reducîndu-mă/ pe drum,
pe calea umblată// fără de întoarcere într-o însingurare/curgînd neoprită
curgînd// neîncetat sorbit de-o naștere, un fior/ pe potriva bisului/dintre
stele (Cum se mai înșiră). Există în textele lui Andrei Zanca o
monotonie a confesiunii jeluitoare, o sațietate a răului existențial, a
melancoliei grele în care poetul nu încetează totuși să caute punctul de
transfigurare sau, măcar, clipa de acalmie sau de resemnare luminată rostită în
ultimul text al cărții: ,,pădurile rămîn. îndepărtîndu-se de noi,// doar
străzile, casele/ ca unghia unei mîini trudite, mă însoțesc// oriunde m-aș
opri, pretutindeni/ durerea mi-a fost busolă// pe-acest drum, mereu// rămîne o
neumblare/ reîntorcîndu-ne// mireasma rozelor din grădina/ de mult luată de
ape, o tandrețe// întîrziată, timpul/ asediat de/ timp// atît de ușor trece
totul,// viața, atît de lesene// am fost// uitat (Astfel)
Negresa
Marian Drăghici,
Negresa, Ed.
Vinea, București, 2005
Marian Drăghici are,
cum bine spune Al. Cistelecan, ,,vocația iluminării. În poezia sa mărturisirile
inimii merg laolaltă cu nostalgiile sau reveriile mântuirii. E o poezia
monologală, liberă, de o bogăție admirabilă a imaginației
figurative.Profunzimea sensurilor nu ne parvine prin palierele cu aer
condiționat ale abstracțiunilor și construcțiilor sofisticat-meditative ci pe
trasee dintre cele mai surprinzătoare prin firescul dicției, printr-un aer de
colocvialitate fermecătoare. Atmosfera de boemă pașnică, firescul atitudinilor
pe care le ia rostirea poetică între care cea a taifasului cu sine însuși a
poetului, în fața unui generic ,,păhăruț, alături de amici mai mult umbre sau
profiluri adjuvante decât prezențe ofensive, este leit-motivică - ,
expresivitatea discursului, venind ,,ca din întâmplare, dar nu întâmplător
(căci poetul Drăghici este un ,,meseriaș de primă-mână) fac deliciul lecturii
acestei poezii.
,,Poemele se scriu
cu vocea/ se imprimă pe creier, în gând, spune într-un loc poetul, mărturisire
care indică în Marian Drăghici un poet pentru care meseria de a scrie e
copărtașă cu ,,meseria de a trăi, dar în convingerea căruia poemele ajunse în
cele din urmă pe hârtie sunt, vai!, tumuli ai ,,poemelor din somn, din vis.
Doveditor în acest sens și demonstrativ este ultimul poem al recentei antologii
Negresa, poemul Într-un alt timp, într-o altă vârstă poetică din
care cităm pe sărite: ,, Ei bine, am visat în somn instantaneu la ceas de
seară / un poem dumnezeiesc./ Textul, scris pe aer cu litere cursive, aurii/
se derula țeapăn, lent, implacabil,/ de sus în jos, dinspre cer pe pământ./ (
)
Poemele din somn, a căror lectură o face spiritul ca pe o îmbăiere/ clandestină
în lumina unei alte lumi,/ sunt cele mai teribile, stranii/ pur și simplu
frumoase,/ din câte mi-a fost dat să citesc. Pe lângă ele, acestea/ scrise și
tot scrise, tipărite aici,/ au neajunsurile (ca să nu spun defectele) oamenilor
în comparație/ cu presupusa, uluitoarea perfecțiune a zeilor.// Bref: mormânt
simplu de om, de femeie./ Cruce simplă de lemn./ O tufă de liliac la doi pași de
mormânt./ În mormânt, sub pâlpâirea primelor lumânări/ (înstelată de-acum?)
vocea cu care am scris, rescris,/ toate astea, în gând. Văduv și inconsolabil,
poetul, dar nu și sumbru-nervalian, face din biografia sa ce locuiește
realitatea imediată, doldora de insignifianțe și futilități, o ,,altă lume,
plină de utopii vivante, de personaje pregnante, de libertăți ademenitoare și
sățioase: Negresa, Africa cu ale ei imagerii opulente, ,,îngerul probozit,
,,bătrânul meu câine credincios Carl Gustav, ,,motanul faustic, Ierusalimul
visat, cu halucinantele sale dealuri roșii, lunetistul din ex-Iugoslavia,
cocoșul de tablă, ,,țața balcanică, ,,batracianul politic etc. Perceperea
sensului tragic sau a celui absurd al vieții în genere, ori a vieții
social-politice, ori pur și implu a celei personale îmbracă la Marian Drăghici
când hainele pestrițe ale imediatului, când cele vădit croite în cheie
reverențioasă, poetul preferând postura de ins cu umor și delicatețe decât cea
de justițiar încruntat și de tribun tunător. Dedublarea din care se nutresc
poemele sale e dictată de iubire pentru semenul său, ipocritul cititor.Altfel,
Marian Drăghici este unul dintre cei mai gravi poeți ai postmodernității noastre
târzii, unul ars de toate marile, insolubilele, blestematele chestiuni ale
destinului bietului om (și poet) în vremi de tranziție. Poezia sa e alinătoare,
e frumoasă pur și simplu. |