Fișele unui memorialist (55)
Final de septembrie
2004. Aflu cu surprindere, din România literară, că a murit, la cincizeci
de ani neîmpliniți, poetul Ion Chichere. Nădăjduiam să-l cunosc personal, într-o
bună zi. Îmi trimitea de la Reșița cărțile lui din ce în ce mai convingătoare,
conținând un vibrant lirism de boem ros de-o joasă provincie, de parcă s-ar fi
aflat mereu într-o sală de așteptare sordidă a miracolului. A fost, din câte am
auzit, factor poștal, purtînd în geantă de bună seamă scrisori adresate unei
eternități ipotetice. Îmi mărturisea într-una din dedicațiile sale jucăușe (una
era adresată poetului Gheorghe Grigurcu din partea...eseistului I.C., poate
ultima) că se dedă unei beții înalte. Cît de înaltă a trebuit să fie această
beție dacă l-a absorbit ca un vîrtej, ridicîndu-l intempestiv în ceruri!
Desigur o beție care-l înfrățea cu ființele și cu lucrurile, cu lumina și cu
văzduhul acestei lumi provizorii care constituie totuși o promisiune a
veșniciei. L-am prețuit și mi-a fost drag de la depărtări care, iată, au căpătat
un caracter definitiv...
*
Performanțe: elocința
(fastidioasă) care produce iluzia tăcerii și tăcerea (sugestivă) care produce
iluzia elocinței.
*
Nu poți urma decît
drumul ce ți s-a dat, de aceea inventezi un altul, răsfățîndu-te în Imposibil.
Dacă am avea putința de-a alege între mai multe destine, ficțiunile ce le
producem s-ar ofili.
*
Fanatismul sufletului
naște pasiunile. Fanatismul minții naște ideologiile totalitare.
*
De cîte ori aud vreun
om de știință pronunțînd cuvîntul «metodă», am impresia că văd un șarpe care a
înghițit penibil un corp mai mare decît el(Blaga).
*
Mă încearcă
oareșicare îndoială și nedumerire în fața oamenilor gata a suferi pentru o idee
sau de a îndura chiar martirajul pentru ea, căci, în cele mai multe cazuri,
aceiași oameni, în condiții schimbate, se arată dispuși să-și impună ideea prin
orice mijloace chiar și prin crimă (Blaga).
*
Virtuozitatea: o
agonie somptuoasă care se prelungește indefinit, dînd iluzia nemuririi.
*
În materie de bogăție
și de glorie, cum s-ar zice, pofta vine mîncînd. Pentru că ambele se întemeiază
pe iluzia cantitativului pseudoinfinit, pierzînd din vedere calitatea care este
esența infinitului.
*
Pînă și cele mai
mărunte adevăruri sînt semințe ce vor rodi cîndva. Minciuna e în sine sterilă,
adevărul e în sine fertil.
*
Într-un fel, sănătatea
e mai păcătoasă decît boala. Pe cînd cea de-a doua se mărginește în genere la
dorințele firești, de revenire la normalitate, cea dintîi favorizează dorințele
nesăbuite, vicioase.
*
Moartea: o confruntare
cu singurătatea. Este actul nostru cel mai personal. Nașterea ne proiectează în
biologie, deci într-o serie proliferantă, pe cînd moartea ne scoate din serie,
ne individulizează tragic. O dată pentru totdeauna.
*
Firește, orice poet e
întrucîtva și actor. Dar un actor care se produce doar pentru sine, pe o scenă
care e propriul său suflet (a nu se avea în vedere teatralitatea exterioară,
trucurile retorice ale discursului care prejudiciază poezia).
*
Cu atît mai accentuată
e intenționalitatea (tendențioziatatea) creatorului, cu cît acesta e mai
obosit. Cînd se află în formă, vlaga creației o risipește.
*
Nu poți crea decît
limitîndu-te. Creația depinde de inteligența intuitivă cu care accepți limita.
*
Inteligența,
extrovertită prin natura sa, aspiră să vorbească cît mai mult, înțelepciunea,
introvertită prin natura sa, vrea să tacă cît mai mult.
*
Adevărata profunzime
nu dă nicicînd dovadă de suficiență. Nu evită notele de naivitate de care
inteligența convențională se ferește ca de-un pericol mortal.
*
Virtuozitatea: din
punct de vedere tehnic o virtute, însă din punct de vedere spiritual o
insuficiență care poate deschide drumul unei căderi precum cea a unor îngeri
ce și-ar admira timbrul vocii sau caligrafia mișcării.
*
Nu scapi de un lucru,
ocolidu-l, ci trecînd prin el (Cesare Pavese).
*
Din păcate, nu o dată,
un mare creator alunecă în neglijențe ce traduc, chiar dacă inconștient, lipsa
de modestie, o lăbărțare a personalității prea sigure pe sine. Un minor poate
fi, prin compensație, mai supravegheat, mai omogen formal.
*
Cea mai enervantă și
pernicioasă formă de tutuială este (...) cea considerată de tip occidental.
Suni, de pildă, la o firmă, în interes de serviciu și îți răspunde o voce profi
dîndu-și doar numele mic: Roxana. În prima clipă, te gîndești că, pe vremuri,
singurele profesioniste care n-aveau (nevoie de) nume de familie și erau (re)cunoscute
numai după diminutiv lucrau în firmele cu felinar roșu Mimi, Lili, Mitzi etc.
Imediat însă, vocea plusează și te ia la pertu, deși nu v-ați văzut
niciodată: da, Mircea, OK; iar cînd, la sfîrșitul convorbirii, îți plasează și
un pa, o zi bună, aproape că începi să fantazezi...Tot așa la televizor, în
emisiunile de divertisment: vedetele cu caș la gură vor să fie la per tu,
în direct, cu venerabili actori sau universitari. De ce? Așa e-n Occident.
Regret, dar în Occident nu e așa. Nemții nu ies cu una, cu două din Herr
și Frau, pentru italieni rangul sau gradul sînt în continuare importante
în adresare (professore, avvocato, dottore), iar francezii vorba unei
colege și după ce fac amor îți vorbește tot cu vous. Ideea că tutuiala
e ca-n Occident a pătruns în unele minți care își închipuie că, în engleză,
Jou înseamnă tu. Nu înseamnă nici tu, nici dumneavoastră
(sau înseamnă și una și alta), nu marchează nivelul de politețe și, în orice
caz, în filmele americane putem vedea cum funcționează regula stabilirii
convenției: call me Bill, OK, Bill (Mircea Vasilescu, în Dilema veche,
2005).
*
Nu căuta să spui
totul, să fii comnplet. Incompletitudinea, fragmentul pot transmite o
tensiune aparte, o nostalgie a întregului care e în sine o prețioasă materie a
creației.
*
Criticul: un judecător
care, în sala de tribunal, interoghează cu severitate o femeie frumoasă pe care
o admiră pe furiș.
*
Justiția, socotea
Diderot, ar fi un amestec al excesului de severitate cu excesul de clemență. De
obicei însă rezultatul e dezechilibrat, căci predomină cînd un exces, cînd
altul.
*
Cea mai mare floare o
are Rafalezia Arnoldi, care crește în pădurile tropicale din Sud-Estul Asiei, pe
insulele Filipine. Floarea ei are 3 m. circumferința și cîntărește 10 kg. Un
boboc de floare e de două-trei ori mai mare decît o căpățână de varză.
*
Jumătate dintre ruși
au o părere pozitivă despre fostul dictator sovietic Iosif Stalin, indică un
sondaj de opinie realizat de agenția VTsIom. Dintre persoanele chestionate 50 la
sută au afirmat că rolul lui Stalin (1879 - 1953) în istoria Rusiei a fost fără
îndoială sau probabil pozitiv. În timp ce 37 la sută au o opinie contrară, iar
13 la sută erau indeciși. Potrivit sondajului, 42 la sută dintre ruși au
afirmat că doresc sau că nu s-ar opune să aibă în prezent un lider ca Stalin în
fruntea țării, în timp ce 52 la sută sînt împotriva unei astfel de idei.
Sondajul de opinie a fost realizat pe un eșantion de 1600 de persoane și are o
marjă de eroare de 3 - 4 la sută (Adevărul, 2005).
*
Nu poți niciodată
gîndi absolut spontan, ci în cadrele pe care ți le oferă rațiunea sedimentată
în tine și care se vrea, în chip mecanic, mai curînd o prelungire a ei decît o
expresie a ființei tale încă neelucidate.
*
Sfiala: o
transluciditate a sufletului care apără deopotrivă ființa ta care vrea să
cunoască lumea și lumea care vrea să cunoască ființa ta.
*
Să fie idealul artei
ceea ce s-a numit o copie fără original (mi se pare că de către Baudrillard?
*
Oare cunoști cu
adevărat doar ceea ce nu iubești? Oare prin iubire nu cunoști atît obiectul
acesteia cît te cunoști pe tine însuți? Ne punem, explicabil, astfel de
întrebări, dar am putea capitula în fața lor?
*
Valoarea estetică,
esența morală, lumina adevărului nu pot fi predate ca niște lecții fiecare
trebuie să și le creeze înlăuntrul său. Sînt absolute, adică în afara timpului
și a societății (...) și prin asta incomunicabile. Cuvintele nu exprimă decît o
schemă (Cesare Pavese).
*
Am observat că la C.,
capitala falnică a provinciei, în care trăiesc, e puternică tendința unor
relații intermitente: oamenii, fie și simpatici, uită ce ți-au promis (o dată,
de două, de trei ori etc.), reluînd relațiile cu tine în puncte convenabile lor,
ca și cum nimic nu s-ar fi întîmplat. Proaspeți și sereni, nu se simt îndatorați
la nici o scuză, la nici o explicație. Memoria pare a nu exista pentru
asemenea prea fericiți muritori. Vreo trei-patru cazuri susțin prezenta
consemnare...
*
De corijat din
parte-mi un exces de bunăvoință (cu un păgubos substrat temperamental), față de
persoanele care n-o merită. O mixtură de intenție bună, sentimentalizantă, de
politețe și de timiditate m-a făcut nu o dată să cedez stăruințelor mai mult ori
mai puțin suspecte ale unor inși fie insuficient cunoscuți, fie înfățișînd deja
unele fisuri de comportament pe care din slăbiciune le-am neglijat. Rezultatul?
Dezamăgiri, dezamăgiri, dezamăgiri...
*
Nimic nu e mai incert
decît gratitudinea. N-o aștepta! Las-o să se ivească în miracolul său
cvasimaterial, o dată la mulți ani precum curcubeul (Cînd ai văzut ultimul
curcubeu? Poate cu douăzeci de ani în urmă, boltindu-se peste o lume deja
stigmatizată de puzderia de blocuri cenușii și de mașini încrîncenate ce pare a
atesta imposibilitatea lui).
*
Neîncrederea
constantă, chinuitoare, macerantă față de tot ce e în preajma ta, ca un atentat
la propria-ți ființă, aidoma unui viciu. De data aceasta un viciu asociat cu
lașitatea, a cărui răspundere încerci a o împărți cu Celălalt, învinovățîndu-l.
Dar neîncrederea generalizată nu e oare o trădare a propriilor tale raporturi
cu lumea și atîta tot?
*
Scepticul : un cinic
cu sine însuși.
*
Scepticul, un
politician al gîndirii, în care nu se încrede complet și totuși o duce pînă la
fund, fără să lunece, fără să se împotmolească (Valéry).
*
Să reprezinte
scepticismul o renunțare, o abstragere, o asceză fie și demonică? Ori e un
libertinaj? Nietzsche nu ezită a-l socoti un desfrîu, însă atenție! un desfrîu
permis atunci cînd omul are o credință puternică. Deci un fel de supapă a
credinței, împiedicînd-o totuși să devină prea puternică...
*
Cu toate acestea,
neîncrederea în marile repere, în marile valori, ar fi o postură mîntuită,
crede Lichtenberg: Neîncrederea adevărată, neprefăcută, în puterile omului este
cel mai sigur semn de forță spirituală.
*
Cît de îngust este
felul în care ni-L reprezentăm pe Dumnezeu, dacă nu putem gîndi că un om ar
putea fi mai iertător decît El!
*
Sincer cu alții, dar
nu și cu sine însuși.
*
Zeii nu vorbesc decît
foarte rar prin mijlocirea rostirii noastre, însă putem presupune că tac mult
mai des prin mijlocirea tăcerii noastre. |