Post-comunismul sau
cultura resentimentului
Orizontul politic al
noii Europe trimilenare pare, pentru moment și în liniile sale generale, lipsit
de provocări esențiale. Nimic spectaculos în consecvența cu care statele
puternic dezvoltate amendează derapajul socialist al candidaților la
integrare. Atmosfera destinsă a parteneriatelor strategice între profesorii de
democrație din Occident și mai săracii lor discipoli din Est e un motiv de
nedisimulată satisfacție pentru diplomația de la Bruxelles. Conceptul de
integrare domină spectrul discursului politic de ambele părți. Istoria Europei
pare să-și fi regăsit aerul seniorial de odinioară. Și nu se găsesc azi prea
mulți care să se îngrijoreze atunci când sub steagurile ei triumfătoare
mărșăluiesc alături revoluționari de conjunctură, hoți de buzunare și dame de
companie.
Dincolo de eforturile
diplomatice și declarațiile comune stă echilibrul fragil între exigențele dure
ale economiei de piață și așteptările nefirești ale unei populații obișnuite cu
paternalismul guvernamental. Consensualitatea, așa cum ne-a obișnuit democrația,
nu e niciodată o premisă rezonabilă. Europa are, ca orice familie reală,
insatisfacțiile și frustrările sale.
Dincolo de retorica
diplomaților, Europa rămâne o comunitate eterogenă, cu poziții puternic
polarizate. Cultura politică și problema ierarhiilor valorice rămân în familia
cea mai veche a omenirii capitole tensionate. Există, din motive ușor de
înțeles, un interes crescut pentru politicile culturale. Adică pentru zona unde
se fasonează indistinct atitudini, etichete și tendințe acționale. Cultura e
locul unde pretențiile de preeminență, control și exclusivitate își pierd orice
legitimări. Alerta identitară a aspiranților la integrare își găsește aici
concretizări inofensive și, ca atare, admisibile. Toleranța față de o cultură
care nu exhibă lipsa principiilor e totală. Dar a avea princii înseamnă a angaja
o atitudine. Ca exercițiu competițional care premerge confruntării ideologice,
cultura anunță un trend social și politic. În virtualitatea principiilor unei
culturi propaganda a proiectat breșa de conștiință prin care se strecoară, iar
și iar, ideologicul. Imperialismul tradițional al ideologiilor explicite a
migrat (s-a camuflat strategic) într-un teritoriu unde înfrângerile nu
anihilează la propriu inamicul. Și asta din motive de eficiență. Proba comună
raționalității minimale pare să fie, în zilele noastre, calculul și analiza
cost-beneficiu. Nimic nu se aruncă. Coșul de gunoi al istoriei e azi mai gol ca
oricând. Nu fiindcă oamenii au făcu progrese în domeniul moralității, ci fiindcă
au ajuns aproape de perfecțiune pe linia eficacității și recondiționării.
Cultura cotidianului e
forma sublimată a câmpului de luptă clasic. Cuvintele sunt arme care țin în
frâu voințe. De aceea, pe câmpul de bătălie al culturii armele, (cu chipul lor
nou) nu tac niciodată. Controlul și dominarea exercitată în numele unor valori
legitimate cultural păstrează avantajul de a fi un demers silențios și fără
riscuri investiționale majore. Tocmai de aceea ideologia globalistă și
integrarea ca ideal politic abstract ignoră deliberat asimetria civilizațională
și dizolvă interesat defazajul mentalitar (și implicit civilizațional) al
partenerilor. Despre colonialismul creierelor ca fenomen al epocii
post-moderne (ori mai degrabă para-moderne) nu se vorbește decât sub presiunea
consecințelor demografico-politice imediate. De cele mai multe ori efectele pe
termen lung ale acestor fenomene sunt orchestrate atent în cancelarii
neoficiale închiriate de noii plutocrați.
Statele Unite ale
Europei nu mai reprezintă un ideal romantic. Coagularea politică a Europei e mai
degrabă un artificiu de strategic. Și sunt o seamă de voci care au remarcat
acest lucru încă din secolul trecut. Nu contest faptul că Statele Unite ale
Europei sunt una dintre fanteziile cele mai modeste din câte există și nu sunt
solidar cu ceea ce alții au gândit sub aceste semne verbale. Dar, pe de altă
parte, este extrem de improbabil ca o societate, ca o colectivitate atât de
matură ca aceea pe care o formează deja popoarele europene, să nu încerce a-și
crea un aparat statal, prin care să concretizeze exercitarea puterii publice
europene, deja existente. Așadar, dacă gândesc astfel nu înseamnă că sunt slab
în fața solicitărilor fanteziei sau că sunt înclinat spre un « idealism
» pe care îl detest și împotriva căruia am luptat întreaga mea viață.1
Instinctul puterii e
o trăsătură universală a speciei homo sapiens și nu necesită cadre
specifice sau integrare clasic-instituțională. Europa unită e o formă comună de
concretizare a acestui instinct. CulturaEuropei civilizate, în ciuda tuturor
prejudecăților, e și o formă sublimată de putere. De la puterea culturii
la cultura puterii a fost dintotdeauna (de la Platon încoace) un drum foarte
scurt. În cultură orgoliile sunt întotdeauna mari pentru că în aria de influență
a produselor culturii își află justificări subiacente puterea politică.
Intelectualitatea modernă a înțeles să profite de pe urma statutului de agent
de influență în spațiul public.
Reorganizată în
formula nouă a grupurilor de prestigiu intelectualii din Europa de Est joacă,
în aparență fără rezerve, pe cartea integrării europene. Atitudinile
pro-occidentale au însă explicații dintre cele mai surprinzătoare cu atât mai
mult cu cât managementul rficient al culturii implică declinarea oricărui
interes politic imediat.. În realitate Occidentul e privit intelectualii din Est
ca o șansă de a recupera prestigiul pierdut (șifonat grav) în perioada
comunistă: mizând pe revenirea la experți adepții unificării europene văd în
apropierea de Europa civilizată ocazia de a se repoziționa individual
socio-politic.
Fiind în centrul lumii
culturale, așa cum s-a însăilat ea în Europa de Est, intelectualii de succes
patrulează posesiv spațiul academic și universitar. De aici până la penetrarea
în politică e doar o chestiune de timp și proceduri. România cunoaște o serie de
precedente istorice în acest sens. E de ajuns să trecem aici în revistă numele
de rezonanță ale culturii române interbelice: Eliade, Cioran2,
Nae Ionescu. Postura prolegionară în care se plasează (vrem, nu vrem) aceste
voci remarcabile ale culturii nu reprezintă, în ciuda tuturor aparențelor, o
chestiune pur conjuncturală. Noica și Eliade au îmbrățișat fără rezerve
naționalismul generației lor. Și nimeni nu va crede că ei ar reprezenta
excepția. Nu e greu de văzut cum mișcările politice radicale și-au rafinat
bazele, cu rare excepții, în curente spirituale întreținute în Universități.
(În Europa de Est sunt de notorietate mai multe exemple. E de ajuns să amintim
aici doar contribuția esențială a filosofului Patocka la schimbările politice
din Cehia.)
Notorietatea pe scena
culturală și prestigiul academic sunt ingrediente ale succesului politic în fața
unui electorat aflat într-o criză gravă de modele socio-umane. Aceste tehnici
de lansare în spațiul politic sunt deja testate în câteva dintre fostele țări
comuniste. Ele nu se înscriu, ca proceduri, în logica imediată. Respectul
pentru elite, (cele autentice și, în egală măsură, cele pretinse) nu se
înrădăcinează într-o formă de înțelegere. De multe ori, tocmai aspectul etanș, esoteric
al unui discurs produce respect. Faptul ca în plan istoric elitele protejate
prin discurs tehnic se dovedesc viabile trebuie să îndemne la reflecție.
Inclasabilul fascinează și acest lucru se întâmplă pe fondul preluării
emoționale a stărilor de fapt. Trebuie reluată, așadar, această problemă a
locului raționalității în spațiul politic, sperându-se ca în același timp,
reflecția politică să fie reînnoită în totalitatea sa. În particular, e vorba de
identificarea, în cultura care servește drept referință pentru oamenii de
acțiune și pentru politologi, a diferitelor straturi de idei amestecate, de
întretăieri de imagini și concepte, cu scopul de a le evalua natura și
funcția.3
Dobândirea succesului politic se dovedește a fi mai puțin o chestiune de
strategie rațională și tot mai mult o artă. Această constatare impune, dacă nu
o nouă perspectivă asupra unei tranziții indisciplinate și mereu surprinzătoare,
măcar o lectură mai fină și mai nuanțată a evenimentelor din ultimii ani.
Nu mai există un
specific național al pașilor către putere. Globalizarea refuză în acest
registru orice ieșire din pluton. Se poate vorbi chiar de un fel de rețetă a
ascensiunii al cărei ingredient indispensabil pare să fie cosmopolitismul de
conjunctură. Putem constata, e adevărat, un anume dadaism al revoltei care
însoțește voința de schimbare. Dar această simptomatologie aparent diversă e
doar un echipament. Cultura, contaminată ireversibil de globalizare,
echipează cultural idealurile revoluționare. Naționalismele își pierd farmecul
în era informațiilor globalizate. Etnocentrismele clasice cedează teren în fața
tehno-colonialiștilor fără naționalitate. Puterea, în formele sale actuale, cere
insularizarea spațiilor producătoare de prestigiu, dar impune criterii noi.
Naționalitatea nu mai reprezintă un argument. Afaceriștii americanii din Orient
și miliardarii ruși de la Londra sunt locuitori onorabili ai aceleiași republici
cinic-independente. Ei tratează cu delicatețe defazajul ideologic al
informaticienilor din India și Pakistan de vreme ce, cu sprijinul lor, pot
dezvolta afaceri transnaționale de succes.
Republica insensibilă
a Profitului nu e interesată de frontiere decât în măsura în care acestea s-ar
putea constitui într-o piedică în fața universalizării principiilor care îi
animă pe funcționarii săi. Considerentele principale care animă dorința de
globalizare (economică, dar nu numai) nu au nici un fel de conotație
cultural-etică. Europa este solidară din necesitatea de a-și asigura un loc pe
piața comună. Nu știm foarte precis ce anume ne unește. Încercăm cu disperare să
înțelegem și să înlăturăm ceea ce ne-ar putea despărți. Și relativa concordie în
privința acestei necesități e dovada cea mai clară că în ceea ce privește
viitorul Europei optimismul e doar o formă de evazionism. Iar graba cu care se
pune la cale Integrarea nu face decât să confirme existența unor temeri cu
privire la o seamă de amenințări despre care nu se vorbește niciodată deschis.
Cel care m-a învățat că unitatea Europei ca societate nu este un ideal, ci o
străveche preocupare constantă, a fost realismul istoric. Iar când se constată
acest lucru, probabilitatea unui stat general european se impune de la sine.
Prilejul care poate duce pe neașteptate procesul până la capăt poate fi oricare:
de exemplu, o codiță de chinez ivită prin Urali sau un cutremur produs de marea
magmă islamică.4
Uniunea Europeană propune un discurs centrat pe argumente economice. Aici orice
retorică a inamiciției e aluzivă și excesiv diplomatică. America nu are
pudibonderiile bătrânului continent. Ea știe că Europa poate fi bănuită de
multe, dar nu de inocență. Experiența milenară a Europei dovedește o convergență
a proiectelor politice dincolo de orice morală supra-istorică. Și nu găsim nimic
romantic în înverșunarea statelor candidate la integrare de a-și conecta
sistemele de producție, administrația și legislația la normele europene.
Consensul cu valorile consumatorismului occidental e un mitem întemeiat pe
interese politice clare. Prejudecata supremației culturii majore
(occidental-europeană) e vehiculată insistent și tenacitatea cu care se încearcă
impunerea ei ține loc de argument.
Nu trebuie să deducem
în mod primitiv de aici că orice normă proprie economiei piață, care poate pune
în dificultate Estul, ar fi un atentat la morală. Nu sistemele, luate în sine,
produc societăți inechitabile. Sistemele pot încuraja asumarea unor repere care
le avantajează și servesc perpetuării lor, cultivă valori pe care le pot
oficializa prin diseminare organizată și tenace. Rezistența sistemului la
critică e naturală. Orice sistem sabotează dezbaterile directe și elucidarea
propriilor anomalii. Istoria intră în cotidian prin poarta frustrărilor. Înainte
de a schimba lumea, defavorizații subminează concepția generală asupra ei. În
plan istoric ideologiile moșesc criteriul de separație între crimă și
pierderile colaterale. În procesul de negociere a valorilor (politice și nu
numai) oamenii confirmă sau descalifică diverse repere culturale și de
civilizație. Acest proces implică investiții riscante și eforturi cu finalități
incerte. Nu orice valoare cultivată cu asiduitate capătă girul masei. Ca orice
preocupare nouă, managementul culturii are o latură experimentală. Între forma
în care un anumit reper valoric e lansat pe piața de idei și varianta în care o
valoare e asumată public există un ecart determinat multifactorial. Știința
politică își propune identificarea și analiza acestor factori. Ei nu sunt ușor
de identificat fiindcă, în mod frecvent și din rațiuni de eficiență, politicul e
camuflat cultural, economic și social.
Intelectualitatea din
Est nu a avut aproape niciodată inocența prezumtivă cu care a fost creditată în
alb dincolo de Cortina de fier. Istoria dizidențelor din Est e mult mai tristă
și, în orice caz incomparabil mai puțin spectaculoasă decât pretind jurnalele
cenzurate sau eterica literatură de sertar. În realitate s-a practicat o formă
penibilă de rezistență care întreținea prin aluzii alegorice speranța într-un
iminent reviriment spiritual. Acest Camelot prezumtiv, plasat într-un viitor
neprecizat era mai mult o temă literară și mai puțin un proiect istorico-politic
cu șanse de concretizare în realitate. Orice dizidență culturaloidă nu
reprezinta în perioada proletcultistă decât o variațiune obositoare pe tema
clasic-mitologică a Vârstei de Aur.
Mulți istorici din
Occident cunosc foarte puține despre anvergura și natura compromisurilor la care
au consimțit o seamă de nume rezonante ale lumii literare din România.5
Prezumtive școli de cultură se dovedesc treptat a fi famiglii cu
afinități (la rigoare) minore, menținute doar prin forța convingerilor
profitabile. Istoria a avut întotdeauna probleme cu operaționalizarea
conceptelor de rezistență intelectuală, dizidență ori toleranță la
sistem. În această zonă (a interpretărilor evaluatoare) se petrec și azi marile
deturnări ale judecăților istoriei. Cine ar mai crede acum că intelectualii
români au, așa cum se pretinde, vreun avantaj de pe urma întâmplării că au
trecut prin experiența traumatică, fabuloasă, a peste 40 de ani de comunism?6
Dizidența nu produce
soluții politice. Ea poate inspira teorii. Teoriile nu posedă (intrinsec)
capacități determinative îndeajuns rafinate astfel încât să poată decide în mod
nemijlocit la nivelul evoluțiilor social-istorice. (Structurile conceptuale
deschid însă culoarele în spațiul cărora pot fi promovate public și asumate
mentalități. Iar de la mentalități la comportamente și acțiuni istorice pasul e
inevitabil. Depinde însă în ce fel se face acest pas.) Intelectualii din Est
sunt oricum am privi lucrurile, scindați. Demarcația o face gradul de implicare
în structurile de comandă ale vechiului sistem. Implicarea merge de la formal și
conjunctural la angajament efectiv în mecanismele active de represiune. Cei care
au susținut în diverse formule represiunea au rămas ireversibil marcați de
marxismul profesat de susținătorii revoluției permanente. Și asta e firesc de
vreme ce masele merg numai la jumătate de măsură și trebuie să fie supuse
stimulilor și presiunilor de o anumită intensitate. Aceasta este dictatura
proletariatului care acționează nu numai asupra clasei învinse, ci și asupra
indivizilor clasei victorioase.7
Comunismul a deturnat istoria în Europa de Est. Acest lucru s-a întâmplat
pentru că Marx a identificat instrumentele ideologice capabile să potențeze
frustrarea marginalizaților din cultură. Marginalizații aceștia s-au pus în
fruntea unor forțe care ar fi acceptat orice sens pentru simplul motiv că, la
momentul respectiv, nu aveau nici unul. Ca regulă, masele proletare erau supuse
unei mobilizări eminamente emoționale. Ideologia era doar uniforma oficială a
unor frustrări economice și civice.
Intelectualii formați
la școala comunismului sunt de regulă, extrem de concesivi cu subcultura și
kitsch-ul. Ca dovadă că valoarea ideilor e relativă la un interes ponderat
social. În buna tradiție a revoluționarilor de profesie comunismul din
România a profilat un orizont al mediocrității caracterizat de o înclinație
patologică pentru clișeu și limbajul de lemn. Au existat însă și câteva excepții
notabile. Acestea nu aveau însă forța de a organiza la nivel macro o epurare
eficientă a sistemului de pseudo-valori. Eforturile lor sunt magistral
parazitate de simulacre culturale, imposturi profitabile și retorisme
direcționate. S-a încercat (în manieră diversionistă) acreditarea ideii conform
căreia intelectualii din România se complac într-o stare paramodernă. (sunt cu
un picior în trecutul comunist și cu celălalt, aparent, în paradisul
consumatorist). Un astfel de amplasament e artificial și interesat.
Para-modernitatea este cadrul ambiguu unde valori dintre cele mai contestabile
pot fi manipulate de la o extremă la alta fără a trezi rezistențe și fără a
provoca fracturi la nivelul logicii colective (care funcționează mitic). Nu e
foarte greu de aflat cine ar avea azi interesul să șteargă diferența între
insatisfacția retorică a poeziei contestatare și singurătatea dureroasă a unui
om care și-a plătit scump adevărurile proprii în arestul Securității Statului
Cantonați în orizontul
rigorilor simbolice, responsabilii europeni pentru Europa de Est remarcă (plini
de severitate) doar întârzierile pe care le înregistrează o serie de state din
zona balcanică în ceea ce privește rata privatizărilor. Sunt și voci care acuză
nivelul inacceptabil al corupției la nivel înalt. Aceste constatări sunt
într-adevăr îngrijorătoare. Ele nu radiografiază în nici un fel motivațiile
esențiale care împiedică sincronizarea unei părți a fostelor state comuniste la
ritmurile politice și economice ale Europei occidentale.
Se înregistrează în
zona statelor fost comuniste din Estul Europei o încetinire vizibilă a ratei
occidentalizării. Nu e vorba aici doar de nivelul precar de trai. Defazajul
economic nu apare drept normă comparativă în mentalul colectiv pentru că
reperele imediate lipsesc și în acest orizont. Oamenii nu contabilizează valori
europene și declarații de principii, ci constată nemijlocit (cel puțin anumite
categorii) o scădere dramatică a puterii de cumpărare și, implicit a nivelului
de trai. Pe acest fond de sărăcire accentuată sunt explicabile o serie de
asociații mentale primitive de tipul: capitalism - exploatare; economie de piață
- corupție, droguri, prostituție, șomaj; democratizare - insecuritate personală,
ineficiența instituțiilor statului, infracționalitate crescută. Acest fenomen
(de pierdere a încrederii în valori și instituții cheie) ar trebui supus unei
expertizări atente (filosofi, antropologi, sociologi, psihologi) pentru ca, în
timpul cel mai scurt să poată fundamenta o serie de măsuri cu caracter
politico-administrativ. Pentru moment centrele de cercetare din universități se
află deocamdată, în cea mai mare parte sub controlul cvasi-total al
cripto-comuniștilor de salon și al fanilor socialismului cu față umană. Din
nefericire toți aceștia sunt foarte departe de calitatea și rafinamentul
intelectualilor stângiști din Franța anilor 50.
Pe de altă parte, nu
este suficient de clar care sunt rădăcinile psiho-afective și culturale care
întrețin (în România paramodernă) anumite rezerve față de norme și valori în
lipsa cărora nu putem vorbi de o economie de piață funcțională. Trebuie să fie
evident pentru oricine: statutul de economie funcțională de piață nu se câștigă
printr-o simplă declarație a raportorilor europeni. Din păcate nici Occidentul
nu cultivă consecvent criterii clare și unitare ale performanței. Consumerismul
este în anumite state blamat intra muros (și nu fără anumite
justificări), dar multe dintre societățile care se bucură din plin de el ar fi
dispuse să ignore orice considerente de ordin moral pentru a avea în continuare
parte de avantajele sale imediate. În Occident, justificarea teoretică a
războaielor antiteroriste (Irak, Afganistan) apare destul de superficială
chiar și în ochii multora dintre proprii cetățeni. În aceste condiții cetățenii
din statele postcomuniste nu pot fi ușor convinși să ia lecții de democrație. Și
rezervele esticilor par să fie, până la un punct, legitime.
În general,
intelectualitatea din Est are un discurs pro-european. În această chestiune
consensul pare absolut. Acesta rămâne însă un discurs de relevanță discutabilă
câtă vreme nu poate fi identificată o soluție serioasă de compatibilizare a
accentelor de extremă stânga (rebotezate stângaci social-democrate) cu
liberalismul ferm, indispensabil unei reforme economice veritabile. Liberală la
modul declarativ, intelectualitatea românească pare dezgustată de metehne
social-democrate (=post-comuniste) dar contribuie (oarecum pasiv și inocent) la
instaurarea unui sistem care nu cultivă și nu promovează valorile fundamental
liberale. (Există o seamă de scriitori de notorietate și oameni de cultură care
se implică de la stânga în politica națională
8
Cum gândește
intelectualitatea în România și câte dintre valorile Europei occidentale și le
asumă până la capăt nu s-a spus niciodată în termeni lipsiți de orice echivoc.
Există indiscutabil apetențe nedisimulate către centru-dreapta. (s-a renunțat în
sfârșit la proiectul socialismului cu față umană, proiect atât de drag, cel
puțin într-o anumită perioadă, președintelui Iliescu). Totuși accente
nostalgic-stângiste revin obsesiv în discursul oficial. Intransigența acțională
completează cu totul nefericit toleranța discursiv-retorică a luărilor de
poziție politică din România. În politica Europei de Est se probează ca niciunde
felul în care între romantismul de conjunctură și cinismul politic poate fi o
simbioză perfectă.9
Câte idealuri respectabile nu au degenerat aici în teroare și crimă ? Câtă
suferință nu s-a zămislit din credințele diafane ale unor torționari îmbătați
de logica impecabilă a umanismului marxist ?
În mod cert, oamenii
care au crezut într-o ideologie ori alta nu pot fi etichetați prin proiect
diabolici sau sfinți. Putem însă inventaria constanta lipsă de consistență
spirituală a oricăror instrumente umane ale terorii. Astfel de oameni pot fi
ingenioși (și atunci răul atinge cotele sale cele mai înalte și gradul maxim
de pericol social) dar inteligența lor socială capitulează dizgrațios în fața
zidurilor templului puterii. Fascinația pentru putere (ca efecte ale sale,
fiindcă asta e tot ce li se dă) îi împiedică să treacă la o radiografie
elementară a obiectului adorației lor. Și e limpede că orice privire, fie ea
oricât de sumară, ar deconspira insanitatea unor astfel de idealuri. Că numărul
acestor instrumente mizere rămâne nepermis de mare la mai bine de un deceniu
după eliberarea de comunism apare ca un simptom. România suferă de neputința de
a se rupe de trecut. Intelectualii noștri își camuflează inabil frustrările
încercând sa inventeze circumstanțe atenuante. Frustrarea născută din caracterul
inscuzabil al lașităților individuale îi împiedică pe cei mai mulți să
recunoască în jur (și să acuze) patologiile tranziției. Cultura politică din
România suferă de un defazaj important. Europa semnalează în mod constant acest
defazaj reacționând diplomatic pe teme cum este Integrarea Europeană, corupția
și traficul de persoane. Explicațiile acestui defazaj nu se pot cantona într-un
orizont pur economic.
Exista în România un
spațiu cultural care a facilitat reașezarea doctrinară de la mijlocul sec. XX. O
anume friabilitate a valorilor spirituale și o anume inconsistență normativă
la nivelul culturii naționale au creat un avantaj de principiu pentru marxism.
Nu știm cât de legitimă este observația lui B. Fundoianu care eticheta (la 1921)
cultura română drept o imitație, o maimuțăreală și o provincie a culturilor
mari. Mai degrabă ne apare justificată istoric pentru România sintagma
modernitate ratată. Fascinația culturii interbelice pentru modele a sufocat
apetitul pentru dezbatere și a radicalizat prin exacerbare valoarea oricărui
împrumut. Ceea ce venea de afară (de pildă de la Paris, ori de la Londra) era
ab initio investit cu statutul de valoare a priori. Aceste habitudini
nu au avut o influență prea bună asupra mediului cultural românesc. Văduviți de
vocația dezbaterii și a combatului argumentat intelectualii din România preferă
comoditatea minoratului cultural. Culturile minore se prezervă în calitate de
efecte ale excesului de autoritate. Nu există cultură acolo unde polemicile
estetice nu recunosc necesitatea de a justifica operele de artă.10
Ratarea modernității în cultura română a creat spațiul optim pentru proliferarea
și abilitarea ca valori a simulacrelor. Lipsite de consistența modelului copiile
au invadat un spațiu cultural unde folclorul național era lipsit de vigoarea
thymotică și prestigiul culturilor mari. Revoltele împotriva diverselor
modalități de vasalizare și a inconvenientelor culturii second-hand au fost
firave și s-au acoperit de ridicol din pricina caracterului limitat al
argumentelor care au fost puse în joc. Într-o formulă inspirată H.R. Patapievici
vede cultura noastră prinsă între două forme de servilism: servilismul unei
sincronizări care ne anulează personalitatea și servilismul unei izolări care
ne-o malformează.11
Modelul sovietic marcat de mistica tractorului a reușit să suprime orice
tresărire de orgoliu cultural. Ceea ce au înțeles foarte bine comuniștii a fost
legătura intimă dintre suprastructură și cultură. Suprastructura societății
impune tipul de artă în care artistul trebuie (N.N) să fie educat.12
Această educare a fost o formalitate într-un spațiu unde erau prea puține
convingeri de zdruncinat. Într-un teren practic viran, ideologicul a furnizat
norme pe care le-a fixat profitând din plin de susținere instituțională.
Ratarea modernității
culturale în România e un fenomen care a înlesnit apariția unei polarizări
resentimentare a liderilor pe piața de opinie. Mitul specialistului (girat de
mediul academic) a suferit o grea lovitură odată cu eșecul politic înregistrat
de guvernarea CDR în perioada 1996-2000. Creștin-democrația firavă și complet
nepregătită pentru sarcinile complexe ale guvernării unei țări aflate într-o
tranziție dificilă a dinamitat complet credibilitatea specialistului și a
intelectualității care a acceptat să se angajeze politic. Acest eșec a facilitat
prin transfer de imagine o diminuare tragică a prestigiului unor oameni care nu
au oferit niciodată motive de îndoială în ceea ce privește competența ori
profesionalismul lor pe un anumit domeniu. De starea de suspiciune a publicului
(pe bună dreptate confuz) au profitat tribunii de ocazie, învârtiții
tranziției, specialiști în comunicare, moderatorii de tot soiul, experții
nimicului asezonat cu stil. Mizând pe carisma personală ori pe diverse rețete
retorice intelectuali de conjunctură au semnat cu detașare iresponsabilă
divorțul public al intelectualilor cu o lume oarecum anacronică și
resentimentară, dar lucidă și aproape rezonabilă în ceea ce privește așteptările
sale.
Faptul că românii
și-ar fi ratat modernitatea e privit azi ca un detaliu teoretic menit să
pigmenteze o istorie și așa destul de cenușie. Prin comparație cu restul
patologiilor care amprentează parcursul nostru istoric poate trece drept un
exotism minor. Prin consecințele sale acest detaliu exotic este decisiv
pentru actuala etapă caracterul culturii noastre de masă. Reperele culturale
comune sunt puternic atinse de patina mediatică fără de care ele nu își pot
negocia impactul public. Cultura de masă e produsă în laboratoare unde se
reconfigurează interesat cadrele acceptabilității morale. În acest context își
află explicația imposibilitatea unor reparații morale în țările postcomuniste.
Nu șochează inexistența unui restitutio in integrum sau nu mai mult decât
absența unor norme rezonabile care să permită identificarea nivelelor de culpă.
Comunismul a produs nenumărate victime, acest lucru e incontestabil. El nu a
produs în mod proporțional călăi și vina acestora a fost ispășită simbolic de
dictatorul executat. Ceaușescu e (în mod simbolic) vinovatul absolut pentru
teroare, înfometare și mizerie. Mai limpede spus: nu există responsabili pentru
crimele regimului comunist de vreme ce nu există repere care să fixeze gradul
de culpă al colaboraționiștilor și profitorilor regimului. Și dacă toată lumea
e conștientă de faptul că Ceaușescu nu ar fi reușit singur să impună sistemul
dictatorial, nimeni nu e în măsură să indice o procedură concretă prin care cei
vinovați pot să fie trași la răspundere.
Faptul că trecutul
comunist al anumitor indivizi trece drept irelevant sub specie etico-politică se
leagă în mod direct de dificultatea de a abilita repere culturale într-un
orizont unde nimic nu pare definitiv. În mod interesat și din rațiuni pur
strategice fixarea reperelor rămâne (aparent) o sarcină lăsată la bunul plac (și
arbitrariu) al omului-masă. Omul-masă este omul a cărui viață e lipsită de
proiecte și merge în derivă. De aceea nici nu construiește nimic, cu toate că
posibilitățile și puterea sa sunt enorme. (
) Tocmai acest tip de om decide în
epoca noastră13
Aserțiunea rămâne valabilă cu amendamentul că omul masă este în acest debut de
mileniu, profund îndatorat în ceea ce privește natura aspirațiilor și
idealurilor sale, unor modele mediatice. Aceste modele sunt confecționate la
comandă politică.
Atitudinea lipsită de
discernământ moral a unor intelectuali români pe toată perioada comunismului
(de supunere, de multe ori activă) a devenit posibilă pe fondul lipsei acute de
vertebrare prin exemple. Modernitatea ratată a culturii noastre e săracă în
valori autohtone. Servilismul (cu extremele sus-amintite) a împiedicat procesul
istoric de constituire a unor norme etice validate. În absența unei culturi cu
pretenții edificatoare nu a fost posibilă tragerea la răspundere a unor
frustrați care, prevalându-se de drepturi democratice, își apără ambiția de a
prelungi agonia comunismului în România. În acest sens, istoricul Daniel Barbu
observa just că Un ex-prim secretar județean comunist a fost plebiscitat
președinte al României postcomuniste în 1990, 1992 și 2000, un fost lucrător
de securitate a meritat să fie numit ministru de finanțe din partea
Convenției Democratice anticomuniste, fără ca cineva să pună la îndoială
îndreptățirea politico-juridică a unor astfel de promovări. Dacă au fost
obiecții, acestea au fost marginale și nu au depășit stadiul de lamentație
morală. (
) Prim secretarul-președinte și lucrătorul de securitate ministru se
află astăzi la adăpost de orice instanță capabilă să le angajeze răspunderea
politică sau juridică. Ei și alții asemenea lor sunt martorii
reprezentativi ai continuității dintre statul socialist și statul de tranziție.14
Până la fixarea unor etaloane etice legitimate public intelectualitatea din
Europa de Est poate jongla patetic mimând o convalescență de operetă. Cei mai
mulți trăiesc aici frustrarea de a fi spus cu voce tare ceea ce nu trebuie și
foarte puțini pe aceea de a nu fi spus la timpul potrivit ceea ce trebuia.
Această continuitate
(tristă) la nivelul clasei politice, dincolo de diferențele ideologice și de
sistem, este posibilă pentru că prin manipulare mediatică direcționată a
valorilor cultural-morale se induce o toleranță inexplicabilă în ceea ce
privește supunerea (activă ori pasivă) față de comenzile de Partid. Nu este în
nici un fel încriminată moral (și cu atât mai puțin penalizată) adeziunea
formal-conștientă la comunism la acel sistem care a întreținut vreme de
jumătate de secol teroarea, mizeria și înfometarea. O mare parte dintre oamenii
care au făcut parte din structurile politice și de conducere ale vechiului regim
continuă să ocupe funcții de conducere. Fără un capital etic atent redimensionat
pe coordonate cu adevărat europene România nu poate aspira la o integrare
veritabilă în Uniunea Europeană. Până la stabilirea clară a reperelor capabile
să abiliteze valori cultura tranziției rămâne o cultură a resentimentului. Ea
lucrează întotdeauna împotriva a
și numai din întâmplare pentru
.
Intelectualii care își permit angajamente deschise în politică au dificultăți
semnificative de păstrare a credibilității. Orice act cultural cu pretenții de
legitimitate socială este (interpretat drept) expresia resentimentară a unor
frustrări abia disimulate. Nu avem exercițiul minimal al respectului pentru
trecut pentru că ne-au lipsit practicile eroice și bunele orgolii istorice.
Culturile mari au vertebrat istoria istoria unor popoare. Istoria împrumută
culturii curajul de a se afirma în calitate de normă. Nu se poate face
performanță în cultură fără respect al specificului culturii naționale și fără
un management responsabil al modelelor de prestigiu. Cultura oficială din
România sprijinită financiar și administrativ de exponenții postcomunismului e
o formă sublimată de arheologie a frustrării. Nimic semnificativ și nimic
onorabil în orizontul unde se amestecă indistinct importuri formale și
implanturi nefirești. Nici o cultură nu se validează în universalitate înainte
de a învăța să se raporteze responsabil la propriile norme interne de valoare.
Câtă vreme întâmplarea de a fi fost turnător cu acte în regulă rămâne motiv de
frustrare în conștiința unei generații patologiile stalinismului se vor perpetua
insidios și vor prelungi tranziția postcomunistă în Europa. Timpul care ne
îngăduie lașitățile va purta în continuare pecetea vinovată a unor impostori
care idolatrizează cu metodă adevărurile puterii și ignoră din rațiuni
mărunt-pecuniare puterea adevărului. |