Mircea STÂNCEL
În aşteptarea poetului cu "P" mare
1.
Mimetismele literaturii române contemporane sunt efectul unei agonii
prelungite în domeniu, sunt rezultatul unui sincronism prost înţeles, un
sincronism ce nu şi-a găsit încă subiectul (sincronismul interbelic,
dacă ne referim la poezie, a reuşit să dea echipa de poeţi formată din Blaga,
Arghezi, Barbu, Bacovia, Pillat etc.). Fenomenul poetic pe care îl traversăm de
mai bine de cincisprezece ani, stă sub semnul unei sfâşieri, sub emblema unei
contestări a valorilor poetice autohtone, dar şi a unei crize mult mai
vechi, europene, provocată de o poezie „pătrunsă în întregime de inteligenţă,
mecanică şi seacă” (Paul Hazard); se pare că este vorba de un mod de comunicare
ce închide poezia în coduri şi formule greu accesibile, ce nu şi-au găsit încă
cititorii, sau nu-i va găsi niciodată. Ne îndreptăm, cam de multişor, către o
poezie valabilă pentru un grup restrâns, de iniţiaţi, sau către o poezie trecută
în partea cealaltă, unde se naşte pornopoezia, prin supradimensionarea
elementului intim, sexual, ce face acum „deliciul” poetic românesc de după
1989. Această ultimă dominantă a poeziei noastre e specifică teritoriilor
moldovene şi muntene, unde problema moralei în artă nu s-a pus niciodată în
termeni atât clari, cum s-a pus în zonele transilvănene, unde s-au creat valori
ce conferă acestor spaţii un drept de moralitate lirică.
2. Se pare
că nimic nu este nou sub soare. Mimetismele actuale, prin configuraţia şi
intensitatea lor, ne trimit la sfârşitul secolului al XIX-lea, la Titu
Maiorescu, la analiza pe care aceasta o făcea, la 1868, culturii româneşti, din
perspectiva acelui timp. Atunci nu ştiam prea bine ce este poezia în limba
română, trăiam sub semnul unor dramatice începuturi, sub semnul primelor
mimetisme în cultura noastră, prin care „tinerii noştri, uimiţi de fenomenele
măreţe ale culturi moderne, (europene n.n.) ei se pătrunseră numai de efecte,
dar nu pătrunseră până la cauze, văzură numai formele de deasupra ale
civilizaţiunii, dar nu întrevăzură fundamentele istorice mai adânci” (Titu
Maiorescu). Azi ne confruntăm, la alt nivel, desigur, cu acelaşi fenomen. Dacă
pe vremea lui Maiorescu, tinerii poeţi se întorceau în patria lor cu „hotărârea
de a imita şi a reproduce aparenţele culturei europene”, pentru că nu existau
paradigme autohtone credibile, în ultimii douăzeci de ani, modelele autohtone
sunt negate vehement, şi mimetismele s-au înmulţit atât de mult încât au produs
inflaţie. După 1989, toată România trece printr-un proces de schimbări
radicale, la toate nivelurile, care afectează, desigur, şi structurile intime
ale poeziei. Eu nu sunt adeptul radicalismului maiorescian de la acea vreme, dar
nu pot să nu costat uşoare similitudini între fenomenul de azi şi cel de
altădată. Mimetismele din poezia românească de până la Maiorescu cred că au avut
rolul de a pregăti apariţia lui Eminescu. Poeţii de atunci imitau poezia
occidentală pentru că nu aveau paradigme „pământeşti”, astăzi poeţii tineri
imită modele occidentale, şi de peste ocean, pentru că cele locale par a fi
epuizate şi au miros de totalitarism. |