Mircea STÂNCEL
În așteptarea poetului cu "P" mare
1.
Mimetismele literaturii române contemporane sunt efectul unei agonii
prelungite în domeniu, sunt rezultatul unui sincronism prost înțeles, un
sincronism ce nu și-a găsit încă subiectul (sincronismul interbelic,
dacă ne referim la poezie, a reușit să dea echipa de poeți formată din Blaga,
Arghezi, Barbu, Bacovia, Pillat etc.). Fenomenul poetic pe care îl traversăm de
mai bine de cincisprezece ani, stă sub semnul unei sfâșieri, sub emblema unei
contestări a valorilor poetice autohtone, dar și a unei crize mult mai
vechi, europene, provocată de o poezie pătrunsă în întregime de inteligență,
mecanică și seacă (Paul Hazard); se pare că este vorba de un mod de comunicare
ce închide poezia în coduri și formule greu accesibile, ce nu și-au găsit încă
cititorii, sau nu-i va găsi niciodată. Ne îndreptăm, cam de multișor, către o
poezie valabilă pentru un grup restrâns, de inițiați, sau către o poezie trecută
în partea cealaltă, unde se naște pornopoezia, prin supradimensionarea
elementului intim, sexual, ce face acum deliciul poetic românesc de după
1989. Această ultimă dominantă a poeziei noastre e specifică teritoriilor
moldovene și muntene, unde problema moralei în artă nu s-a pus niciodată în
termeni atât clari, cum s-a pus în zonele transilvănene, unde s-au creat valori
ce conferă acestor spații un drept de moralitate lirică.
2. Se pare
că nimic nu este nou sub soare. Mimetismele actuale, prin configurația și
intensitatea lor, ne trimit la sfârșitul secolului al XIX-lea, la Titu
Maiorescu, la analiza pe care aceasta o făcea, la 1868, culturii românești, din
perspectiva acelui timp. Atunci nu știam prea bine ce este poezia în limba
română, trăiam sub semnul unor dramatice începuturi, sub semnul primelor
mimetisme în cultura noastră, prin care tinerii noștri, uimiți de fenomenele
mărețe ale culturi moderne, (europene n.n.) ei se pătrunseră numai de efecte,
dar nu pătrunseră până la cauze, văzură numai formele de deasupra ale
civilizațiunii, dar nu întrevăzură fundamentele istorice mai adânci (Titu
Maiorescu). Azi ne confruntăm, la alt nivel, desigur, cu același fenomen. Dacă
pe vremea lui Maiorescu, tinerii poeți se întorceau în patria lor cu hotărârea
de a imita și a reproduce aparențele culturei europene, pentru că nu existau
paradigme autohtone credibile, în ultimii douăzeci de ani, modelele autohtone
sunt negate vehement, și mimetismele s-au înmulțit atât de mult încât au produs
inflație. După 1989, toată România trece printr-un proces de schimbări
radicale, la toate nivelurile, care afectează, desigur, și structurile intime
ale poeziei. Eu nu sunt adeptul radicalismului maiorescian de la acea vreme, dar
nu pot să nu costat ușoare similitudini între fenomenul de azi și cel de
altădată. Mimetismele din poezia românească de până la Maiorescu cred că au avut
rolul de a pregăti apariția lui Eminescu. Poeții de atunci imitau poezia
occidentală pentru că nu aveau paradigme pământești, astăzi poeții tineri
imită modele occidentale, și de peste ocean, pentru că cele locale par a fi
epuizate și au miros de totalitarism. |