Gheorghe SCHWARTZ
Mimetismele literaturii române contemporane
sau Scara Brown, o perspectivă optimistă
Mie mi se
par puțin prea complicați acești termeni. Spre rușinea mea și ascuns după
manuscrisele mele, sunt prea puțin interesat de etichetarea celor ce se petrece
în jur.
Trebuie să
pornesc, totuși, de la o constatare mai largă: așa cum și viața noastră s-a
poticnit de atâtea ori cu întârzieri, traume și rateuri în ultimii aproape 16
ani și totuși a avansat în direcția spre care este orientată Europa de azi,
așa și literatura și arta în general au pățit pe același drum. Ceea ce, în
cazul din urmă, nu înseamnă neapărat și progres în sensul absolut al
cuvântului, dar constituie un mare pas înainte față de starea de dinainte.
Pe de o
parte, libertarea de mișcare, dar, în primul rând, belșugul aparițiilor
editoriale sincrone cu lumea bună (cu tot cu prețurile cărților devenite tot
mai prohibitive) și, desigur, accesul la internet ne-au făcut să reinventăm
roata de mai puține ori ca înainte. (Poate că nici nu a fost încă timp suficient
să ne repetăm la nesfârșit.) Progresul, cât există, se poate defini prin
ascensiunea pe scara Brown: de la Sandra spre Dan. (Dan Brown fiind vecin de
culoar de Coelho...) Este un progres indiscutabil și cu multe consecințe. Sigur
că nu toți cititorii Sandrei Brawn sunt și cititorii lui Dan Brown sau ai lui
Coelho, dar mulți dintre ei da. Ceea ce constituie o evoluție pozitivă, care, de
își va urma cursul, va putea da surprize cu totul plăcute. M-au bucurat, de
pildă, lungile cozi pentru autografe la venirea lui Coelho în România. În
sfârșit, după 15 ani, avem iarăși o clasă de cititori. Din nou în creștere.
Provocarea
ține acum de capacitatea literaturii române de a răspune în mod corespunzător.
Iar, de data aceasta, vechiul meu pesimism dă iarăși din codiță. Astăzi, pe
lângă balcanica așezare pe mici interese perisabile, asistăm la o luptă între
generații mai acută ca oricând. Ca de obicei, grupurile dictează valorile.
Topuri partizane vin să justifice din interior politica unor reviste. Mai nimeni
nu mai citește pe nimeni în afara grupului. Sfidarea merge la forma de expresie
și la ignorarea celorlalți. Mai puțin la conținut. Care, pentru a fi sfidat, ar
trebui cunoscut. De pildă, exarcebarea sexualității și a faptului mărunt, a
derizoriului, lansează pe viață autori pe piață după ce moda respectivă s-a
consumat de mult pe alte meridiane.
În România
de azi, ca și în România de ieri, ierarhiile sunt viciate de o critică
incapabilă să se despartă de cutumele orientale ale locului, în care
idealismul cel mai cinstit se amestecă perfect cu materialismul cel mai
pragmatic. Simptomele pornesc de la descoperirea de sine a literaturii române,
când unii autori clasici au devenit și scriitori clasici și de
teama de iconoclasm nimeni n-a avut vreodată curajul să-i pună la locul lor
istoric adevărat.
Așadar, o
literatură tânără a unei țări cu o limbă periferică s-a dovedit incapabilă,
până acum, să-și gestioneze demersul din interior. Nu mai sper în altceva din
partea specialiștilor autohtoni. (Ei nu sunt capabili nici măcar să modifice în
bine manualele școlare, prima, și pentru mulți, unica întâlnire cu proza și
teatrul. Prizonieri ai unor clișee de mult revolute, ei mai proslăvesc nume și
epoci, dintr-o inerție pe care au dovedit că nu o pot depăși. Iar faptul că
numele impuse în arta românească au trebuit să părăsească țara reprezintă
dovada supremă a sprijinului de care se poate aștepta un artist în România.)
Vorbesc de critică și de specialiști, ferindu-mă să spun unii critici sau
unii specialiști, întrucât cei ce nu fac parte dintre cei pomeniți nu au
reușit să schimbe starea de fapt amintită, durând de prea multă vreme.
Și, totuși,
ascensiunea pe Scara Brown mă face optimist: pe de o parte, publicul este cel ce
se emancipează și el, publicul, va fi și cel ce va face legea. Iar, pe de altă
parte, publicul acesta are parte de autorii pe care se pare că-i va ajunge din
urmă. Nu autorii din topurile de azi: topuri care se ghidează după mode, modéle,
modulări, mimetism formal și valorizare estetică. fenomenologia mimetismului
literar, mimetism și sincronizare, imitație identitate canon. După
valoarea ca valoare. Obținută prin cultură și educație.
După multă
vreme, sunt optimist. |