Alexandru MUŞINA
Imit, deci exist
Învăţăm să
vorbim limba maternă, imitându-i pe cei din jurul nostru, tot repetând: papa,
mama, pipi, tata, caca, tutu... etc. Doar limbile străine le învăţăm, în
şcoală, cu profesorul, pe bază de reguli, de structuri, prin tot soiul de
exerciţii... care, până la urmă, sunt tot un fel de papagaliceală, numai că mai
sofisticată, mai cu moţ.
În cultură,
în literatură, neamurile au progresat (dacă poate exista, în absolut, în
progres) imitându-le pe cele mai „avansate” - latinii i-au imitat pe greci până
la saţietate; un exemplu: - aveau grecii „Iliada” şi „Odiseea”, gata, Virgiliu a
scris, la comandă, comandă de stat (de la Augustus, via Mecena), „Eneida”.
Italienii din duecento i-au imitat pe provensali, Pleiada pe italieni, la fel
englezii din epoca pre şi elisabetană... ce s-o mai lungim: ştii când şi
pe cine, ce să imiţi, om te-ai făcut în cultură, orice cultură.
Inclusiv la
noi: în timp ce con-vârstnicii lui îi imitau pe Eminescu sau Coşbuc, de nu pe
Alecsandri, Bacovia îi imita pe Baudelaire, Rimbaud, Verlaine. Aici îi toată
şmecheria: spune-mi pe cine imiţi, ca să-ţi spun cine eşti, cine vei fi
(într-o anumită literatură). Ne definim şi prin ceea ce, conştient sau nu,
admirăm şi (automat) imităm. Cum nimeni nu s-a născut învăţat şi cum, în cele
artistice mai ales (spre deosebire, totuşi, de matematică sau fizică), învăţarea
presupune o mare doză de „papa, caca, mama, tata, pipi...” înainte să poţi
articula o frază elevată, de genul „Mulţumesc distinselor noastre gazde pentru
că m-au invitat la cea de-a 140-a aniversare a «Familiei»”, esenţială este
alegerea. Pe cine imit? Ce „limbă” artistică vreau să învăţ? O „limbă”
prestigioasă, dar moartă, epuizată, care nu mai poate produce decât clişee,
poncife, sau una vie, dinamică, de viitor... Mai mult, imit, învăţ „limba” pe
care o ştiu „părinţii ” mei sau încerc o altă limbă, artistică, evident?
Ca să nu
plutesc în vag: putem scrie poezie, sute de ani de aici înainte, „imitându-i”,
papagalicindu-i pe Eminescu, Coşbuc, Goga, chiar Blaga, Bacovia, Arghezi, Ion
Barbu, Stănescu & comp. Mulţi au făcut-o, mulţi o vor mai face. Personal (dar şi
mulţi dintre colegii mei din generaţia ‘80) am preferat să-i papagalicesc pe
Pound, Eliot, Karafis, Pessoa, Cummings, Lowell, Berymann şi alte lifte. Şi nu
m-am simţit mai puţin patriot. Dimpotrivă. Pentru că, scriind în română, cu o
sensibilitate şi o biografie specifice, nu am făcut decât să
extind, să îmbogăţesc sfera de expresie, tematic-existenţială din şi
în limba mea cu ce am putut „imita” de la unii poeţi ai secolului XX.
Pentru că:
1) există
mari poeţi şi în afara limbii române; literatura, poezia română nu poate creşte,
progresa fără a-i „asimila” şi pe aceştia, fie şi printr-un „papagal”, ca mine;
2) a ne
copia, imita între noi, poeţii români, la nesfârşit e ca şi cum am
prelungi aproape inevitabilul autoerotism şi după pubertate;
3) dacă
scriu în limba română (şi doar în română mă pot exprima cât de cât subtil),
orizontul mei intelectual, cultural nu se rezumă la cultura română; cum, de
fapt, nu se limitează orizontul niciunuia dintre noi;
4) deci,
până la urmă, chiar dacă vreau să imit pe un englez sau francez, tot
româneşte o fac; precum cocoşul naţional, care cântă şi va cânta (chiar după
intrarea în U.E.) tot „cucurigu”, iar nu „cock-a-doodle-do” sau „cocorico”.
Nu voi
încheia înainte de a reaminti un lucru care mă uimeşte şi întristează: prea
puţini dintre poeţii tineri „imită” mari poeţi ai lumii; marea majoritatese
mulţumesc cu „marfă” autohtonă. Am mai spus-o şi le-o repet: „Prieteni dragi,
degeaba-i imitaţi pe Cărtărescu, Bucur sau Ion Mureşan, ca să nu mai zic de
Angela Marinescu sau Nora Iuga, degeaba mă imitaţi chiar pe mine! Mai bine
încercaţi şi voi cu un Seamus Heaney, cu o Sylvia Plath, un Ginsberg, un Frank
O’Hara, un Berrygan, ceva... Că doar, toată ziua, beţi Coca & Pepsi, iară nu
Cico sau o limonadă!
Lăsând
(aproape) gluma la o parte, vin cu o concluzie – parafrază: „Imitaţi, băieţi,
numai imitaţi! Dar pe cine trebuie”. Şi cu reamintirea unui sfat al lui Pound:
„Să fii influenţat de cât mai mulţi mari artişti poţi, dar să ai decenţa fie
de a recunoaşte deschis datoria, fie de a încerca să o ascunzi.” |