Alexandru MUȘINA
Imit, deci exist
Învățăm să
vorbim limba maternă, imitându-i pe cei din jurul nostru, tot repetând: papa,
mama, pipi, tata, caca, tutu... etc. Doar limbile străine le învățăm, în
școală, cu profesorul, pe bază de reguli, de structuri, prin tot soiul de
exerciții... care, până la urmă, sunt tot un fel de papagaliceală, numai că mai
sofisticată, mai cu moț.
În cultură,
în literatură, neamurile au progresat (dacă poate exista, în absolut, în
progres) imitându-le pe cele mai avansate - latinii i-au imitat pe greci până
la sațietate; un exemplu: - aveau grecii Iliada și Odiseea, gata, Virgiliu a
scris, la comandă, comandă de stat (de la Augustus, via Mecena), Eneida.
Italienii din duecento i-au imitat pe provensali, Pleiada pe italieni, la fel
englezii din epoca pre și elisabetană... ce s-o mai lungim: știi când și
pe cine, ce să imiți, om te-ai făcut în cultură, orice cultură.
Inclusiv la
noi: în timp ce con-vârstnicii lui îi imitau pe Eminescu sau Coșbuc, de nu pe
Alecsandri, Bacovia îi imita pe Baudelaire, Rimbaud, Verlaine. Aici îi toată
șmecheria: spune-mi pe cine imiți, ca să-ți spun cine ești, cine vei fi
(într-o anumită literatură). Ne definim și prin ceea ce, conștient sau nu,
admirăm și (automat) imităm. Cum nimeni nu s-a născut învățat și cum, în cele
artistice mai ales (spre deosebire, totuși, de matematică sau fizică), învățarea
presupune o mare doză de papa, caca, mama, tata, pipi... înainte să poți
articula o frază elevată, de genul Mulțumesc distinselor noastre gazde pentru
că m-au invitat la cea de-a 140-a aniversare a «Familiei», esențială este
alegerea. Pe cine imit? Ce limbă artistică vreau să învăț? O limbă
prestigioasă, dar moartă, epuizată, care nu mai poate produce decât clișee,
poncife, sau una vie, dinamică, de viitor... Mai mult, imit, învăț limba pe
care o știu părinții mei sau încerc o altă limbă, artistică, evident?
Ca să nu
plutesc în vag: putem scrie poezie, sute de ani de aici înainte, imitându-i,
papagalicindu-i pe Eminescu, Coșbuc, Goga, chiar Blaga, Bacovia, Arghezi, Ion
Barbu, Stănescu & comp. Mulți au făcut-o, mulți o vor mai face. Personal (dar și
mulți dintre colegii mei din generația 80) am preferat să-i papagalicesc pe
Pound, Eliot, Karafis, Pessoa, Cummings, Lowell, Berymann și alte lifte. Și nu
m-am simțit mai puțin patriot. Dimpotrivă. Pentru că, scriind în română, cu o
sensibilitate și o biografie specifice, nu am făcut decât să
extind, să îmbogățesc sfera de expresie, tematic-existențială din și
în limba mea cu ce am putut imita de la unii poeți ai secolului XX.
Pentru că:
1) există
mari poeți și în afara limbii române; literatura, poezia română nu poate crește,
progresa fără a-i asimila și pe aceștia, fie și printr-un papagal, ca mine;
2) a ne
copia, imita între noi, poeții români, la nesfârșit e ca și cum am
prelungi aproape inevitabilul autoerotism și după pubertate;
3) dacă
scriu în limba română (și doar în română mă pot exprima cât de cât subtil),
orizontul mei intelectual, cultural nu se rezumă la cultura română; cum, de
fapt, nu se limitează orizontul niciunuia dintre noi;
4) deci,
până la urmă, chiar dacă vreau să imit pe un englez sau francez, tot
românește o fac; precum cocoșul național, care cântă și va cânta (chiar după
intrarea în U.E.) tot cucurigu, iar nu cock-a-doodle-do sau cocorico.
Nu voi
încheia înainte de a reaminti un lucru care mă uimește și întristează: prea
puțini dintre poeții tineri imită mari poeți ai lumii; marea majoritatese
mulțumesc cu marfă autohtonă. Am mai spus-o și le-o repet: Prieteni dragi,
degeaba-i imitați pe Cărtărescu, Bucur sau Ion Mureșan, ca să nu mai zic de
Angela Marinescu sau Nora Iuga, degeaba mă imitați chiar pe mine! Mai bine
încercați și voi cu un Seamus Heaney, cu o Sylvia Plath, un Ginsberg, un Frank
OHara, un Berrygan, ceva... Că doar, toată ziua, beți Coca & Pepsi, iară nu
Cico sau o limonadă!
Lăsând
(aproape) gluma la o parte, vin cu o concluzie parafrază: Imitați, băieți,
numai imitați! Dar pe cine trebuie. Și cu reamintirea unui sfat al lui Pound:
Să fii influențat de cât mai mulți mari artiști poți, dar să ai decența fie
de a recunoaște deschis datoria, fie de a încerca să o ascunzi. |