Virgil DIACONU
Critica autistă și critica holografică
două intrări în literatura matrix
1.0. Trei
tipuri de gândire sau întâlnire în camera obscură
Având în
față creațiile atât de diverse ale omului, constatăm că unele dintre ele nu ne
sunt chiar atât de accesibile pe cât ne-am aștepta. Sau că ne sunt accesibile la
modul superficial: a manipula o telecomandă nu înseamnă a cunoaște ceva despre
ce este și cum funcționează acest aparat care ne bagă în casă războiul din Irak
și surâsul Giocondei, piramidele și manelele mioritice, televizorul. Scriu,
acum, acest eseu pe tastatura unui PC de ultimă oră, la care mii de specialiști
au lucrat zeci de ani, dar sunt absolut în afara a ceea ce înseamnă toată
această tehnică a calculatoarelor. Nu sunt decât un utilizator, la fel de
modest (incapabil) ca și omul rațional care știe să citească, dar nu are nici o
emoție după lecturarea acestor versuri, pe care le cităm din (înșelătoarea)
memorie: Organele sunt sfărâmate, maestrul, / ah, e nebun, el suferă de întreg
universul.
Produse de
una și aceeași gândire, creațiile noastre au anumite particularități, care le
diferențiază puternic. Nu pot pune Missa solemnis lângă un ciocan
Și
pentru că aceste creații sunt produsul gândirii umane, nu pot decât să presupun
că însăși gândirea este diferită în ea însăși. De fapt, se cunosc trei
modalități diferite de manifestare ale gândirii, trei tipuri de gândire:
gândirea rațională, gândirea speculativă și gândirea
imaginativă sau imaginară. Vorbind despre cele trei tipuri de
gândire vom înțelege că ele sunt aplicațiile diferite ale uneia
și aceleiași gândiri și că tocmai caracterele aparte, specifice ale acestor
aplicații ne determină să vorbim despre trei tipuri de gândire
Pe de altă
parte, gândirea și, o dată cu ea, tipurile ei au două mari funcții: funcția
creatoare și funcția receptoare, așa încât putem vorbi cu aceeași
îndreptățire atât despre gândirea creatoare, cât și despre gândirea
receptoare.
1.1.
Gândirea creatoare și opera umană
Gândirea
creatoare este autoarea a ceea ce numim operă sau creație umană.
Tot ceea ce este în afara naturii, alături de ea, este creație umană. Lumea în
care trăim este propria noastră operă.
După tipul
gândirii manifestate în creațiile, în operele noastre (gândirea rațională,
speculativă, imaginară) și după destinația operelor distingem trei tipuri de
opere (valori).
Operele
practice societatea,
sistemul politic și cel economic, etica, bunurile, produsele tehnicii și ale
științei etc. sunt create de gândirea rațională și sunt destinate practicii
sociale, existenței noastre practice, a tuturora.
Operele
speculative filozofia, studiile teoretice și critice, tehnica și
știința, științele oculte etc. sunt produse de gândirea speculativă. Operele
speculative, ca sisteme de judecăți, raționamente, ipoteze și atitudini care se
constituie în marginea unui obiect natural sau creat de om, sunt destinate
cunoașterii acestuia.
Și, în fine,
operele spirituale mitologia, religia, artele (poezia, muzica,
pictura, proza, teatrul, dansul, filmul) etc. sunt produse de gândirea
imaginară și au un scop pur spiritual.
1.2.
Gândirea receptoare-evaluatoare
După cum am
spus, gândirea rațională, speculativă și cea imaginară nu au doar funcție
creatoare, ci și funcție receptoare: noi receptăm, înțelegem și
evaluăm creațiile, operele produse de om sau natură chiar prin aceste tipuri
de gândire.
Cercetarea
noastră va prezenta poezia și critica literară ca specii ale
operei spirituale și, respectiv, speculative. Pe de o parte, vom încerca să
semnalăm relația poeziei și a criticii literare cu tipurile de gândire ce le-au
produs (gândirea poetică/imaginară și, respectiv, gândirea
critică/speculativă), iar pe de altă parte, relația lor cu tipurile de
gândire care le receptează: gândirea rațională, gândirea critică și
gândirea poetică.
1.2.1.
Receptarea poeziei. Gândirea poetică
Față de
opera speculativă și rațională, opera poetică, poezia, a născut întotdeauna
probleme de receptare, datorită viziunii sale neobișnuite și a limbajului ei
uneori straniu.
Să urmărim
câteva imagini specifice poeziei și, prin ele, gândirii poetice: O stepă
neagră sus; O stea era pe cer. În cer era târziu; Nu
credeam să-nvăț a muri vreodată; Se-apropie o pânză; De plânge
Demiurgos, doar el își știe plânsu-și; Organele sunt sfărâmate,
maestrul, / ah, e nebun, el suferă de întreg universul;
Femeia mea de Parma; Singurătatea mea cu degetul pe trăgaci; Eu
nu sunt altceva, / decât o pată de sânge / care vorbește;
Cerul e mort.
Înțelegem
noi cu adevărat aceste imagini?
Deținătorul
Premiului Nobel pentru fizică al anului 1960 îi declara poetului Saint-John
Perse, beneficiarul Nobelului pentru literatură:
- Poete,
iartă-mă, dar n-am înțeles niciodată nimic din poezia pe care o scrii.
- Te
iert. Nici eu nu am înțeles nimic din fizica ta!
După cum se
vede, gândirea științifică pare a fi oarbă în fața operei (gândirii)
poetice, după cum gândirea poetică pare să nu aibă unelte pentru
opera (gândirea) științifică. Ceea ce înseamnă că un tip de gândire nu
receptează eficient operele produse de un alt tip de gândire, că datorită
specificului lor (limbaj, simboluri, logică) tipurile de operă rămân, undeva,
intraductibile pentru tipurile de gândire care nu le-au dat naștere.
Tipurile de
operă și, prin ele, tipurile de gândire sunt parțial intranzitive, trecerea de
la o gândire la alta poate să semene înțelesuri și judecăți false, iar uneori
chiar discordie. Ne amintim că Platon îi dădea afară pe poeți din cetate, iar
Constantin Noica vorbea despre artă ca despre niște cai de circ. Gândirea
speculativă și gândirea rațională pot să rateze receptarea operei
poetice, omul metaforic (despre care vorbea un poet-gânditor)
poate să nu le spună nimic.
De ce se
întâmplă aceste lucruri? De ce trece gândirea rațională prin poezie ca printr-o
haltă de pește? Ce înseamnă, de fapt, a recepta poezia?
A recepta
opera poetică înseamnă a înțelege sensul propozițiilor și frazelor,
înseamnă a dezlega lucrurile de neînțeles ale operei, înseamnă a
traduce opera (sau numai unele din părțile ei) în limbajul gândirii raționale.
Înseamnă a găsi echivalențe și corespondențe pertinente limbajului poetic,
limbaj care, lucrând cu simboluri, metafore și cu o logică aparte a
lucrurilor, este nepertinent, absurd. Înseamnă a trece de la gândirea poetică
la limbajul gândirii raționale, logice. Această trecere pare să fie chiar
gândirea critică
Astfel, din O stepă neagră sus înțeleg
că, de fapt, se vorbește despre noapte sau despre cerul înnorat de
deasupra; În cer era târziu îmi comunică faptul că până și cerul,
simbol al sacralității și veșniciei, este atins de timp, de timpul
distrugător; Din Nu credeam să-nvăț a muri vreodată voi înțelege
faptul că sunt determinat, nevoit să-mi accept condiția muritoare; Din
Se-apropie o pânză voi pricepe că, de fapt, Se apropie o corabie;
ș.a.m.d.
Toate aceste
figuri de semnificație sau figuri de tip metaforic prezintă, simultan, două
sensuri diferite: un sens propriu nepertinent sau sens literal
nepertinent, care este dat de cuvintele citite în litera lor (O stepă
neagră sus.); al doilea este sensul sugerat de sensul propriu:
sensul metaforic (Cerul înnorat), care este pertinent.
A recepta
(înțelege) poezia înseamnă a prinde, deopotrivă, cele două tipuri de sensuri:
înseamnă a înțelege și primi sensul propriu nepertinent ca emoție poetică,
și înseamnă a desluși sensul metaforic, cel pertinent, care este sugerat de
sensul propriu nepertinent. Dar ca să prind cele două sensuri, așadar ca să
receptez opera poetică, în genere, eu trebuie să posed chiar gândirea
poetică sau deprinderile ei... A recepta opera poetica înseamnă a gândi
poetic, înseamnă a gândi în cheie poetică. Abia pornind de la
această gândire pot prinde (ca emoție poetică) sensul propriu (literal)
nepertinent și îl pot interpreta, pot să traduc ceea ce poate că nu este de
tradus.
Generalizând, pot spune că pentru a înțelege până la capăt, deci fără rest un
tip de operă (creație), care este de fapt expresia unui anume tip
de gândire, și ca să emit judecăți pertinente (critice, de valoare) cu
privire la opera pe care o am ca obiect eu trebuie să gândesc chiar în cheia
gândirii care a produs acea operă. Altfel spus, lucrul pe care îl cere o
receptare corectă este adecvarea tipului de gândire receptoare la
tipul de gândire creatoare care a produs opera supusă atenției.
2.0.
Gândirea critică și critica literară. Papile poetice
Am
vorbit până acum despre gândirea receptoare, pentru că gândirea
critică, de care ne vom ocupa în continuare, este mai întâi o gândire
receptoare, așadar o gândire care înțelege. Care înțelege atât poezia,
în genere, deci ființa, conceptul poeziei moderne, cât și poezia de care, în mod
particular, se ocupă; iar această dublă înțelegere este esențială. Nu ne putem
imagina o gândire critică autentică în afara înțelegerii ființei poeziei,
înțelegere care întemeiază, în fond, punctul nostru de vedere cu privire la
opera particulară pe care o avem ca obiect.
Dar gândirea
care se dorește critică, așadar gândirea care își propune să înțeleagă,
să cunoască poezia și să emită judecăți de valoare asupra ei, nu este de la sine
critică. Ea poate să vină 1) fie dinspre gândirea comună, rațională, 2) fie
dinspre gândirea poetică.
1) Am văzut
mai sus că gândirea rațională (comună) ratează receptarea poeziei. În același
timp vom observa că cele mai mari pretenții critice, deci de cunoaștere a
poeziei, le are gândirea rațională, care este atât gândirea dominantă (aparține
celor mai mulți), cât și gândirea de bază, de vreme ce toate limbajele se
reduc la limbajul ei. Și totuși, împotriva impresionantului număr de capete în
care sălășluiește, anumite lucruri, tocmai cele poetice, îi scapă. Prin gândirea
rațională putem cunoaște, de pildă, mai toate lucrurile care pot fi cunoscute
despre miere; dar gustul și puterea ei nutritivă, care sunt informațiile
fundamentale despre miere, nu le putem prinde decât prin papilele gustative
și prin organele specifice.
2) Tot așa
putem spune și despre receptarea (adecvată, optimă) a poeziei: noi nu putem
recunoaște și gusta poezia decât cu papilele poetice; dacă le avem, dacă
posedăm gândirea poetică, putem recunoaște și înțelege poezia și, mai departe,
putem emite judecăți critice competente asupra ei. Altfel, nu putem să facem
decât critica literară care, de regulă, se face.
Concluzionând, vom spune că 1) există o gândire critică întemeiată pe gândirea
rațională, lipsită de sensibilitate și criterii poetice, critică ce își
manifestă/exersează judecățile în afara criteriilor de valoare ale poeziei:
critica rațională, comună, pseudocritica sau critica
mediocră, și că 2) există o gândire critică întemeiată pe gândirea de tip
poetic, capabilă să emită judecăți de valoare asupra operei: critica poetică
sau critica autentică.
Toți
cititorii de poezie și îndeosebi criticii știu că, la limită (după eliminarea
nuanțelor), există poezie bună (de valoare) și poezie proastă
(lipsită de valoare). Dar același lucru se întâmplă în critica literară: există
critica literară autentică și există pseudocritica sau critica
mediocră. Există o critică ce înțelege și emite judecăți în orizontul
poeziei, a ceea ce este poezia cu adevărat, și există o critică în afara
orizontului poeziei. În orice epocă conviețuiesc ambele direcții și ele sunt, ca
și cele două poezii, într-o nesfârșită dispută.
2.1.0.
Pseudocritica sau critica autistă și critica holografică
În
continuare, vom da atenție mai cu seamă criticii care se practică pe scară mare,
așadar, pseudocriticii. Criticii comune, raționale.
Există
atâtea cazuri în care criticii vorbesc pe deasupra operei! Uneori, criticul
citează versuri bune, pe care le tratează ironic sau batjocoritor; alteori
citează versuri proaste, pe care le găsește de valoare. Și într-un caz și în
celălalt exegetul este în afara poeziei, a principiilor și obiectivelor
estetice ale poeziei; și oricât de bine și-ar stăpâni din punct de vedere
stilistic discursul, oricâtă notorietate ar avea și oricâtă paradă de erudiție
ar face el este incapabil să distingă o carte/operă de valoare de una mediocră.
Adică lui îi lipsesc tocmai papilele poetice, îi lipsește tocmai tipul de
gândire pentru care l-am putea numi critic de poezie. Un critic, deocamdată sau
pe veci, fără gândire poetică, deci fără organ poetic. Un autor a cărui operă
poate fi atribuită pseudocriticii
Întemeiată
pe gândirea comună (rațională), care este lipsită de papile poetice,
pseudocritica are două atitudini-direcții la fel de păguboase: pe de o parte, ea
devalorizează poezia de valoare, iar pe de altă parte supraevaluează
poezia minoră. Cu aceste chipuri ale ratării judecății critice putem vorbi
despre critica autistă (devalorizatoare) și, respectiv, despre
critica holografică (ce adaugă valoare).
2.1.1.
Critica autistă
După
ce autismul s-a răsfățat cu o bună parte a poeziei moderne, cu osebire a celei
postmoderne, el a pus stăpânire pe critica literară. Câteva din succesele lui în
critică sunt semnalate, de pildă, de Al. Cistelecan în revista Vatra, nr.
1-2/2005.
Dar ce sens
dăm noi autismului critic? Dacă bolnavul autist nu mai are nici o reacție față
de mediul uman în care trăiește, dacă el nu mai răspunde la nici un stimul și la
nici o valoare din ceea ce numim realitate exterioară, criticul autist ignoră
realitatea poetică, deci principiile de valoare ale poeziei și, în
consecință, discută despre opera poetică în afara acestor principii.
În condiții
normale, așadar acelea ale criticii autentice, atunci când îmi propun să
vorbesc despre o carte de poezie sau despre o operă poetică, discursul meu
critic nu poate decât să aibă un fundal nevăzut poetica, știința
poeziei. Dacă judec o operă anume, dacă vreau să emit judecăți de valoare
asupra ei nu o pot face decât dacă înțeleg gândirea de tip poetic, dacă cunosc
principiile și obiectivele estetice ale poeziei, în genere, și dacă, având
conștiința sau numai simțul lor, raportez opera pe care o discut chiar la
ele. Pe ce altă cale aș putea afla dacă această operă este poezie, iar nu proză,
operă dramatică, articol de presă, chitanța de la gaze sau factura telefonică?
Critica
autistă este tocmai critica ce ignoră criteriile de valoare ale poeziei moderne
și, ignorându-le, minimalizează operele de valoare, deci acele opere
care, în sânul unei literaturi, merită atenție. Așa s-a întâmplat, spre pildă,
cu poezia lui Eminescu, făcută surcele de o parte a poeților și criticilor
optzeciști, așa s-a întâmplat, într-o oarecare măsură și mai înainte vreme, cu
poezia lui Blaga și Arghezi, pusă în furci și ajustată cu secera. Însă oricâte
cucuie i-am găsi noi astăzi lui Eminescu, să spunem, și asta în marginea
poeticii moderne, a criteriilor poeziei moderne de valoare, de la romantici și
până astăzi, nu putem susține că tocmai poetul care suferă de întreg
universul, tocmai el a întârziat evoluția poeziei române cu cel puțin
cincizeci de ani, și nu-l putem trata ca pe idiotul național (Călin Vlasie,
într-un interviu cu Daniel Corbu, Feed Back nr. 2/2005), când el este, de
fapt, primul poet român de valoare, în ordine istorică; când el este poetul
care a deschis calea modernității în poezia noastră. Pus lângă el,
contemporanul simbolist Macedonski, cel care scria în românește Nopțile
lui Musset, nu se prea vede. După cum nu se prea vede nici cohorta
contemporanilor care a negat aproape în întregime poezia eminesciană.
2.1.2.
Critica holografică
Ignorând
principiile de valoare ale poeziei și făcând criterii de valoare din criterii
subiective sau de grup, critica literară poate să minimalizeze o operă care
merită atenție, deci să întârzie destinul favorabil meritat al unei opere de
valoare, și aici vorbim despre critica autistă, după cum, ignorantă și
coruptibilă, ea poate fabrica un destin favorabil unor opere mediocre este
critica holografică.
Critica
holografică are ca obiect poezia minoră, iar actul esențial al acestei critici
este supraevaluarea operei.
Vândută
politicii vremii, critica holografică susține și impune generația
proletcultistă și a realismului socialist sau îi apără și sponsorizează
estetic, azi, pe servilii de ieri; în criză de valori fiind, trage la malul
poeziei protoistoria poeziei (Mumulean, Cezar Boliac, Alecsandri, Goga, Coșbuc
);
eliberată de presiunea politicului, ea acordă certificate de calitate poeziei
de vorbe goale a generației aflate la putere la un moment dat în literatură,
pentru că ea însăși face parte din această putere sau pentru că așteaptă să i se
întoarcă gestul. Când nu avem poeți, noi fabricăm poeți. Pe mioriticele plaiuri,
fabrica destinelor poetice a funcționat și funcționează atât de bine încât ea
a dus la crearea unui tablou cu totul fals al poeziei de la Ienăchiță Văcărescu
la Eminescu, și de la Eminescu la ultima generație sosită în literatura română,
punându-se poezia minoră a protejaților politici, a strategilor și
funcționarilor literari, a descurcăreților de tot felul înaintea poeziei.
Nu avem (prea mulți) poeți, dar avem imagini de poeți, poeți vizibili
public. Așa încât o atitudine moral-estetică nu ar fi de luat doar în contra
direcției de azi în literatură, ci și în contra direcției de azi în critica
literară.
Această
atitudine ar avea, firește, zădărnicia ei, pentru că viața literară este
guvernată de alte legi decât cele ale responsabilității estetice. Din momentul
în care premiile literare anuale ale celui mai înalt for literar U.S.R.
sunt oferite, de cele mai multe ori, unor cărți de poezie mediocre, iar
dicționarele generaționiste urcă pe soclu și poeți modești nu putem decât să
constatăm două dintre modalitățile prin care se fabrică poeți, de fapt
imagini de poeți. Pe de altă parte, cronicile contrafăcute, zgomotul
literar produs în jurul unei cărți, ieșirile regizate în public au și ele darul
de a-i crea autorului și cărților sale imaginea unui poet de valoare,
când opera sa este lipsită de valoare. Mai mult ca oricând, trăim într-o epocă
în care lucrurile însăși sunt întrecute de imaginea ce li se fabrică;
într-o epocă în care lucrurile sunt înlocuite cu hologramele lor. Poezia
aflată la putere în epoca modernă (postmodernă
) din dealu-valea literară este,
cu osebire, poezia creată de imaginea ce i se fabrică, este poezia
holografică.
Știm că mai
înainte la putere a fost poezia fabricată de propaganda comunistă: poezia
oficială, a realismului socialist, care a slujit comunismul și care, datorită
atenției exagerate ce i s-a dat de către P.C.R. și critica aservită, a pus
pentru o vreme în umbră poezia neoficială sau tolerată. Acum, la putere este
poezia fabricată de generație, editor, TV, autor, jurii și mai cu seamă de
critica literară. Iar noi nu putem decât să confundăm imaginea, holograma,
popularitatea autorului sau a operei cu valoarea, să punem semnul egal între
imagine (popularitate) și valoare... Nici nu mai știm dacă avem în față un autor
autentic sau doar o hologramă de autor autentic, o poezie de valoare sau doar o
hologramă de poezie de valoare. De aceea, mai mult ca oricând, vai!, ochiul
nostru trebuie să fie cu adevărat educat pentru a nu cădea în cursa întinsă de
fabricanții de imagini, de holograme, pentru a nu confunda produsul literar cu
politica produsului, substanța cu imaginea atât de profesionist procesată a
substanței.
3. Poezia
mimetică și holograma ei
Un
poet de imagine, un poet holografic al acestor timpuri este Mircea
Cărtărescu, autor care prizează intens poezie străină și băștinașă. Lipsit de o
gândire poetică personală, el pastișează de pildă în volumul Levantul lexicul,
temele, ritmul, rimele, sintaxa, simbolurile lui Eminescu și ale poeților
preeminescieni, alcătuind cu materialul altora o epopee eroi-comică fără nerv
poetic, cărturărească, prozaică, parodică, obositoare. Lipsit de o viziune
poetică personală, autorul nu creează în spiritul poeziei moderne, pur și
simplu, ci în spiritul poeziei altora. Imitarea modelelor poetice care au reușit
deja este poetica marca M.C. A se conforma unui astfel de model, a-l
imita, a-l prelucra în propriul lui spirit, a-l parodia sunt
câteva din verbele poeticii cărtăresciene, care, neavând o substanță și un stil
propriu, apelează la modele poetice de baștină (Anton Pann, Eminescu, Ion Barbu
etc.) sau străine (Byron, Baltrusaitis, Borges). Câteva modele poetice ale
secolului XIX și XX constituie, așadar, materialul din care el creează o epopee
eroi-comică de secol XVII. În acest fel, cam totul este făcut dinainte
în poezia lui Cărtărescu. Cărămizile moderne și planul clasic al construcției îi
sunt date, lui nerămânându-i decât să-și construiască opera: opera
postmodernistă.
Ca să găsim
un drum personal, adânc, original în marele spirit al poeziei moderne, deci a
poeziei de la romantici și până astăzi, ne-ar trebui o viață. Însă ce rost are
atâta căutare, când opera autorilor consacrați, aflată la îndemână, poate fi
imitată cu ușurință? Pe de altă parte, gloria autorilor consacrați ne ferește de
eșec și ne asigură succesul. Dar cu opera făcută din piese străine ne aflăm
chiar în inima teoriei postmoderniste care legitimează conceperea textului
poetic din alte texte. Această teorie este foarte bine primită de către
poeții leneși, tocmai pentru că ea umple golul pe care ar fi trebuit să îl umple
propria viziune și originalitatea. Ea este teoria care legitimează împrumuturile
și reașezările și, în fond, frauda literară. Teoria imitării/compilației
textuale pare a fi lichidul amniotic în care se naște postmodernitatea, în care
se nasc poeții care, lipsiți de drame, viziune, originalitate și har nu pot
decât să exploateze drama, viziunea, originalitatea și harul altora. Autorul nu
mai comunică cu viața (realitatea), pur și simplu, care ne nutrește sau care ne
dă cu capul de toți pereții, ci cu operele vecine lui, imitându-le,
transformându-le, amestecându-le, parodiindu-le. Acest mod de a concepe opera a
prins nu numai la o serie (poate nu chiar așa de mare) de poeți, ci și la
critica literară, care îl apreciază și face din el un criteriu de judecată
estetică. Așa se face că autorul Levantului este plasat pe locul șapte în
topul literar întocmit de 34 de critici poeților români din toate timpurile (România
literară nr. 51-52/2004-2005) și este răsplătit cu Premiul Academiei și cu
Premiul U.S.R. Ca dovadă că imitarea, plagiatul, parodia și
pastișa au ajuns criterii de evaluare estetică.
Este teoria
imitației/compilației textuale o teorie viabilă din punct de vedere poetic? O
teorie care să îmbogățească poezia? Dacă poeții s-ar imita unul pe altul, atunci
vom ajunge să producem, cu aproximație, unul și același text, una și aceeași
operă. Compilația universală va naște, în fine, textul universal: cartea în care
s-ar regăsi toate cărțile, toți autorii. O operă pe care o vom semna cu toții,
pentru că ea este un produs colectiv. O operă care va fi a tuturor și a nici
unuia dintre noi. Ce individualitate, originalitate sau diversitate? Ce Trakl
sau Pound? Ce Perse sau Arghezi? Ce Pessoa? Ce Eminescu, ce Bacovia? Și, mai
departe, într-o altă artă, ce Da Vinci sau Matisse? Ce Kandinski, ce Braque?
Dacă tot folosim aceleași cuvinte, de ce să nu ajungem la una și aceeași operă?
Firește, nu
cred că vom ajunge prea repede în această Apocalipsă a poeziei. Poeții, cei
autentici, încă mai cred în originalitate, împotriva faptului că poezia este
făcută din aceleași cuvinte
Iată că din aceleași culori, Picasso face o altă
pictură decât Da Vinci.
Ce este cu
această teorie a imitării/compilației textuale? De ce suntem noi tentați să
imităm operele altora, viziunea, simbolurile, scriitura și dramele lor? Îi
imităm tocmai pentru că nouă ne lipsește o viziune, un set de simboluri, o
scriitură; pentru că suntem lipsiți de drame sau pentru că ele nu pot căpăta
încă un glas propriu. Atâta vreme cât viziunea nu te dă afară din casă, poți
face poezie din poezia altora. La spiritele modeste, disponibilitatea pentru
mimetism este mai puternică decât viziunea și originalitatea. Viziunea și
originalitatea sunt rare și riscante, în timp ce mimetismul este comun, comod și
sigur. Spiritele comune se hrănesc mai cu seamă din imitații și compilații.
Imităm opera
altora, pentru că noi nu gândim poetic. O gândire poetică, o viziune puternică
te determină să-i dai atenție. O viziune puternică face explozie, ea nu are timp
să răsfoiască operele altora, pentru a-și face din ele opera. Opera este în
poet, în poetul autentic, și își cere drepturile. Teoria imitației/compilatiei
textuale este îmbrățișată de autori modești, care potrivit dotării lor, nu pot
decât să înlocuiască gândirea poetică originală cu melanjul textual. Imitarea
și compilația textuală, opera comună, colectivismul sunt Apocalipsa poeziei. O
Apocalipsă bine primită de critica zisă literară
Critică ce îi pune în top
exact pe cei care merită acest lucru.
Nimeni nu
ocupă un loc în top decât prin intermediul criticilor. Cărtărescu nu a ocupat
un loc în top decât pentru că a fost plantat acolo de critica
holografică, al cărei act esențial este supraevaluarea operei.
Poezia holografică este poezia modestă supraevaluată, ridicată în mod
artificial de critică, public, TV la rangul poeziei de valoare. Este atribuirea
unei valori pe care opera nu o are.
Să mai
spunem că poezia holografică este întotdeauna o poezie populară, de
succes? Că în vinderea poeziei nu poezia în sine este importantă, ci
imaginea ce i se fabrică? Că succesul, atâta cât poate poezia să aibă succes, nu
vine dinspre calitatea poeziei, ci dinspre imaginea ce i se fabrică ei și
autorului ei? În industria show-biz există cântăreți care au succes, deși
nu au voce. Ei sunt în top pentru că vocea lor, prelucrată pe calculator,
poate deveni cu ușurință o voce de succes. Este menirea criticii
holografice să fabrice voci de succes, autori de talia celui discutat. Adică
să le ofere un destin holografic.
4.
Lichidarea lui Eminescu și ascensiunea lui Cărtărescu
Câțiva
poeți și critici publicau, în anii trecuți, o carte care, dacă nu își propunea
să îl scoată pe Eminescu din literatura română, intenționa cel puțin să
dovedească mediocritatea poetului. Pe de altă parte, la începutul anului 2005
critica noastră îl găsea pe Cărtărescu Mircea ca fiind cel mai important poet
român contemporan locul VII între morți și vii, în topul României
literare, este totodată locul I între vii. Critica literară vede și acum în
acest autor briliantul poeziei, deși, fie și numai printre optzeciști, se găsesc
atâția poeți originali care să îi stea înainte.
Ne permitem
să comparăm modul în care este receptat/evaluat de către pseudocritică Eminescu
și modul în care este receptat/evaluat Cărtărescu, pentru că, deși aceste două
judecăți nu par a fi puse în mod expres în corelație, ele sunt, în fond,
atitudini, judecăți esențiale ale criticii contemporane asupra unuia și
aceluiași obiect, poezia. Astfel, de o parte avem judecata critică autistă,
devalorizatoare, care fără să despartă apele de uscat aproape că minimalizează
și caricaturizează în bloc poezia eminesciană (mai nou, Eminescu s-a idioțit de
tot!
), iar de cealaltă parte se manifestă critica holografică, așadar
critica hiperbolei, cea care urcă în topul poeziei realizările cărturărești
sârguincioase, mai precis pastișa, plagiatul și parodia. Critica holografică
este critica ce prelucrează, cu tehnica de care dispune, vocea unui autor care
cântă play-back. De pe un asemenea soclu nici nu se face să ratezi ocazia de a
declara la televiziunea națională că Levantul a pus o lespede de
neridicat asupra perimatei și obositei poezii românești, după cum ne
înștiințează Ion Stratan, în articolul Cărtărescu și poporul, din revista
Axioma nr. 11/2004, și după cum declară într-un interviu poetul însuși.
5.
Poezia Matrix și destinul poeziei
Modul
în care poezia este receptată și evaluată de către receptor constituie viața în
lume a operei sau destinul ei.
Critica
autistă sau oarbă, pe de o parte, și critica holografică sau a
sărăciei noastre color, pe de altă parte, sunt atitudinile false, pe dos, care
se pot lua față de poezia de valoare și, respectiv, față de poezia modestă,
minoră. Una urâțește poezia de valoare, alta înfrumusețează peste poate poezia
modestă. Însă amândouă oferă operelor poetice chipuri pe care acestea nu le
au. Pseudocritica (critica autistă și cea holografică), fie că păstorește
niște minunății pe care nu le poate gusta, fie că face cadâne din moleșitele
babe, ne propune o poezie falsă, alta decât aceea care în mod real există:
aceasta este poezia Matrix, poezia (literatura) în care, într-o bună
măsură, trăim. |