Ștefan BORBÉLY
Mimetismul
academic
Am optat
pentru discutarea mimetismului academic (subiect aparent colateral ariei
tematice strict delimitate a dezbaterii care ni se propune) din cel puțin trei
rațiuni:
întâi,
fiindcă fenomenul a devenit foarte vizibil după decembrie 1989, în cadrul
procesului de sincronizare a învățământului superior românesc cu tehnicile
instituționale academice practicate în Occident;
apoi,
fiindcă el poate fi abordat ambivalent, atât pozitiv, cât și negativ, întrucât
nu toate formele fără fond ale universităților noastre funcționează așa cum
și-ar fi dorit ctitorii lor, deși nu poate fi negat faptul că ele înghit fonduri
care ar putea fi reorientate într-o altă direcție, eventual mai profitabilă;
și, în
ultimul rând, fiindcă unele dintre inovațiile mimetice ale învățământului
superior românesc influențează direct sau indirect viața noastră literară și
substanța textelor care se produc în cadrul ei, măcar pentru faptul că
majoritatea literaților noștri au tangență directă sau indirectă cu
universitatea, predând într-una dintre facultățile ei sau fiind legați de ea
prin programe literare sau de cercetare.
Sub aspect
strict sociologic, fenomenul interdependenței dintre universitate și viața
noastră literară poate fi explicată prin două condiționări.
Prima dintre
ele e una biografică: majoritatea optzeciștilor și-au găsit, după 1989, refugiu
profesional în universitate, determinând prin exemplul lor personal și prin
activitatea literară pe care o prestează cariera unor generații succesive de
discipoli. În mai puțin de două decenii, învățăceii șaizeciștilor
clasicizați priviți și acum, de către magiștri, ca scriitori încă tineri,
imperbi, aflați la început de drum, deși în spatele lor se înșiră deja mai multe
volume au devenit maeștri pentru literații mai tineri, într-un context
cultural și politic schimbat, însă, față de condiționările pe care el
înșiși le-au trăit.
Formulând
mai simplu: e vădit, acum, faptul că optzeciștii au dat, în marea lor
majoritate, un răspuns estetic la revoluția din decembrie 1989, ocolind
implicarea directă în actul decizional sau politic. Au construit reviste
unele: excelente , au lansat grupuri de lucru, instituții și publicații
academice, au racordat pe deplin cultura română la versantul principal al
postmodernismului, transformând o realitate doar culturală într-o opțiune
existențială, însă ei au perpetuat, prin preeminența acordată literarului,
faptului estetic, escapismul politic al generațiilor anterioare. Punând
fenomenul pe două talgere ale balanței, ajungem la o concluzie paradoxală: dacă
escapismul politic al șaizeciștilor și al celor din generația 70 a fost unul
impus, ca rezultat al coercițiilor sociale, politice și de cenzură pe care
le-au trăit reprezentanții lor, în cazul optzeciștilor el a fost unul autoimpus,
voluntar, ales ca atitudine deviaționistă, prudentă, față de provocarea lansată
de către un eveniment politic definitoriu (Revoluția din decembrie 1989).
În
consecință, mimetismul cultural pe care îl trăim în zilele noastre îmbină
inerția deja clasicizată a șaizeciștilor marcată, măcar în exegeză și în
critica literară, printr-o metodologie în mare parte revolută, asincronă față
de ceea ce se întâmpla la vremea respectivă în Occident cu retractilitatea
estetizantă a optzeciștilor, ceea ce aduce în discuție o chestiune foarte
importantă: poate fi urmat exemplul estetizant, retractil, al optzeciștilor de
către generațiile ulterioare, fără o alterare semnificativă a identității lor
culturale? Nu le oferim, oare, acestora, un model atitudinal inactual,
inadecvat la sensibilitatea existențială în care ele au crescut?
A doua
condiționare e una economică, bugetară. Cum știm, inovația academică este, de
foarte multe ori, o chestiune de bani, și experiența ultimului deceniu arată că
se deblochează mai ușor sume pentru tipuri de activitate (colocvii,
simpozioane, publicații) care copiază inițiative deja standardizate în
Occident, decât pentru propuneri inedite, necuantificabile prin precedențe,
marcate de un grad sporit de originalitate.
Fenomenul
paradoxal în sinea lui, dacă îl scrutăm fără prejudecăți se datorează în bună
măsură standardizării relative a limbajului academic din Occident, care
trăiește, azi, într-un soi de alexandrinism sintetizant, marcat de keywords
și sintagme care se repetă. Nu vreau câtuși de puțin să sugerez că acest
fenomen de standardizare subiacentă a lexicului indică un soi de osificare
ideatică sau o slăbire a inventivității spirituale, ci doar că în universitatea
planetară a secolului XXI, adecvarea la cod este mai bine cotată decât
originalitatea. De pildă, acum câțiva ani, era de neconceput ca un proiect
academic serios să nu conțină numele lui Homi Bhabha sau Francis Fukuyama, pe
când azi, dacă rostești aceste nume, ești privit cu condescendență, dar nu-ți
iartă nimeni dacă nu ai citit-o pe Gayatri Spiwak sau dacă nu l-ai aprofundat
pe Zizek. În redactarea lucrărilor trimise ca răspuns la Call for papers,
acest oportunism benign trebuie avut, și el, în vedere, fiindcă în caz contrar
textul riscă să fie respins, fără măcar să fi fost citit.
Ceea ce
vreau să sugerez, fără cea mai mică urmă de depreciere în glas, este că satul
global în care trăim sau, mă rog: campusul global, dacă ne referim la
universități , impune, prin cutume de interior proprii, reflexe tribale de
solidaritate participativă. În acest context specific, mimetismul la care ne
obligă cutuma planetară poate fi receptat, în universități, ca un mecanism
benign, care urgentează sincronizarea.
Pe de altă
parte, nu trebuie să ne ascundem după deget și să nu recunoaștem faptul că
tocmai acesta e domeniul la care universitarul român e cel mai refractar, pe
simplul motiv că el se dorește a fi, și pe mai departe, original și
inconfundabil în tot ceea ce întreprinde. Dincolo de oroarea întru totul
justificată de înregimentare, foarte acută și azi la niște oameni care și-au
făcut un titlu de glorie din rezistența adaptativă față de totalitarism,
rezistența la mimetism a universitarului român deja clasicizat (nu a celui
tânăr, mai suplu și mai lucid!) își are explicațiile ei structurale, asupra
cărora merită să ne oprim preț de câteva paragrafe.
Prima dintre
ele se datorează retardării metodologice a vocilor mari de până la Revoluție.
Cu minime excepții, notabile pentru raritatea lor, sensibilitatea noastră
academică dominantă de până la Revoluție a fost exersată pe texte interbelice,
în vreme ce de pildă sensibilitatea corespondentă a colegilor noștri de la
Budapesta, Praga sau Varșovia s-a exersat pe Kundera, Gombrowicz sau Esterházy
etc. Marea aventură eretică pe care a trăit-o universitarul român în anii
70-80 a fost aceea de a-i citi fragmentar pe Nietzsche, Spengler sau Jaspers,
de a evita prudent unele cărți de Sartre sau Marcuse și de a nu trece dincolo de
tematism sau structuralism. Am selectat, altfel spus, fondul conservator
al inovațiilor occidentale, și l-am oblojit ca pe un copil senect, dar drag,
fericiți că nu ne face probleme.
Contracultura anilor 60, postmodernismul incipient al deceniului care urmează,
concentrat în jurul doctrinei retoricii opresive a lui Michel Foucault,
revirimentul lui Lacan sau cybercultura deceniului 9 (William Gibson) au
lăsat, în noi, urme marcante abia după Revoluția din decembrie 1989, odată cu
venirea în universități a unei noi generații de formatori de opinie, care au
generat un fenomen de resincronizare a culturii noastre la exigențele mult mai
avansate ale Occidentului. Nu vreau să sugerez că fenomenele enumerate mai sus
nu fuseseră la noi cât de cât cunoscute discutate evaziv, de pildă, în
publicații academice de circuit închis, inaccesibile marelui public și
studenților ci doar faptul că în momentul în care în Occident (și chiar mai
aproape de noi, geografic) ele dominau viața publică prin efectul direct al
unor realități existențiale, empirice, sociale, politice deconstructiviste, la
noi ele erau receptate ca fenomene muzeale, devitalizate, fiind discutate cu o
impersonalitate suverană și reductivă care le aneantiza, din start, impactul.
A doua
explicație la care mă refeream este decantată direct din neofoiletonismul
adaptativ al universității filologice românești din perioada de după decembrie
1989. Acesta e un fenomen care merită să fie discutat în amănunțime, fiindcă el
condiționează calitatea universităților noastre umaniste la toate palierele, de
la cel incipient, al selecției candidaților pentru studenție, până la cel
superior, al doctoratelor gratulate mai nou, cum probabil se știe, cu o
lege de organizare discutabilă, contraproductivă. După 1989, în multe dintre
universitățile noastre s-a produs o reconversie tipologică neașteptată, datorată
intrării la catedră a unor oameni foarte însemnați din punct de vedere strict
literar, de altminteri cu o structură preponderent foiletonistică. Relativa
inadecvare a creat, dincolo de mimetismele specifice inverse, și un climat de
insurgență intrauniversitară, preluat, ca ideologie de împrumut, de către
generațiile subculturale de mai târziu.
Pozițiile de
putere pe care le dețin foiletoniștii în multe universități cu profil umanist
din țară generează un fenomen de mimetism invers din cauza orientării
structurale a acestor oameni. Planul lor referențial îl reprezintă publicistica
literară, disciplina săptămânală a prezenței în arena literelor, impulsul
reactiv spontan, prompt, grefat pe secvențe temporale scurte. Foiletonistul
este, prin definiția structurii sale, un artist al efemerului. Secvența
temporală scurtă, în care el gândește, modifică secvența lungă, întemeietoare, a
comportamentului academic tradițional. Nimic din cutuma academică occidentală
nu susține o asemenea modificare de amprentă; în consecință, dintr-un reflex
personal și identitar de autoapărare, foiletonistul academic practică
izolaționismul internațional ca virtute, transmițând-o, infinit culpabil,
discipolilor.
Un alt
aspect al mimetismului occidentalizant, de asemenea foarte vizibil la nivel
social, este reprezentat de mercantilizarea excesivă a universităților, pe
considerentul că învățământul gratuit este un anacronism într-o epocă
preponderent contractuală, economică. Se invocă, de regulă, exemplul pragmatic
al universităților de peste Ocean, unde toți studenții plătesc o taxă pentru
serviciile academice de care beneficiază.
Consecința
acestei permisivități mimetice o reprezintă suprimarea selecției sociale
realizate prin intermediul examenului de admitere, ceea ce duce la modificarea
radicală a statutului real și simbolic al universităților, care încetează să
mai fie instituții elective, capabile de a impune un standard social selectiv
celor care doresc să le treacă pragul. Cum vom vedea, însă, există și unele
nuanțe pe care le putem avea în vedere, însă nimeni nu poate nega că în momentul
de față universitatea trece printr-o metamorfoză inadecvată pentru statutul ei
de instituție a calității, tinzând să devină un prestator de servicii de masă.
Universitățile noastre au devenit uzine de făcut bani pe fondul mistificării
generale pe care o traversează societatea românească: mercantilizarea e,
așadar, un reflex adaptativ, nu doar o cerință abuzivă. Este așa nu altfel
deoarece afluxul monetar disproporționat se explică prin faptul că există
ofertă socială pentru acest tip de servicii: cercul e vicios, gata gresat, și
se învârtește foarte bine. Dacă societatea nu ar susține proporția de 10/1
dintre studenții cu taxă și cei bugetați, nu s-ar ajunge la decalaje de efectiv
atât de mari, care demonstrează și faptul că universitatea românească tinde să
devină un învățământ de masă, adică un simplu prestator de servicii.
Se ajunge în
acest fel la banalizarea statutului academic, perceput de către mulți, în
momentul de față, ca pe o simplă continuare a învățământului liceal. Degradarea
simbolică a început, din câte îmi pot da seama, cu renunțarea la examenul de
admitere. Până nu demult sau chiar în regimul trecut , examenul academic de
admitere funcționa și ca un test social de calitate, ca un soi de filtru, prin
intermediul căruia cei merituoși erau promovați în sistem, pe când cei mai
puțini pregătiți rămâneau pe dinafară. Acest filtru social a dispărut prin
renunțarea la examenul de admitere, viciind catastrofal, prin ricoșeu aspect
pe care îl discutăm mai puțin! credibilitatea profesională a învățământului
liceal. Luați dosarele de admitere ale recenților intrați la facultate și veți
descoperi că recrutăm studenți dintr-o pepinieră de genii, cum probabil n-a mai
avut niciodată România: note de 10 pe linie, rar câte un 9, decalaje
inexplicabile între media generală a liceului și media uriașă a
bacalaureatului, chemată să corecteze in extremis o indolență păstoasă,
întinsă pe patru ani. Ajustându-și dosarul începând din clasa a IX-a, pentru a
nu risca un eșec în momentul opțiunii pentru o facultate, elevul de liceu
învață repede că totul se plătește: în consecință, el își va plăti indolent și
studiile universitare, într-un perfect climat de indiferență psihologică sau
intelectuală diploma să iasă, restul contează mai puțin, căpșuni în Spania
mai sunt.
Cel mai mult
are de suferit, firește, vocația: auzi de absolvenți de liceu care și-au depus
dosarele în 4-5 locuri diferite, prin nimic legate disciplinar sau tematic, doar
din dorința de a-și încerca norocul și de a putea spune acasă, când sunt
întrebați, că au intrat. Dintre toate aspectele colaterale pe care le putem
avea în vedere atunci când deplângem mercantilizarea contraproductivă a
universității, cred că acesta este cel mai grav: consimțind să devină învățământ
de masă, universitatea românească a renunțat la statutul său de filtru social,
cu toate consecințele pe care această fatalitate democratică le incumbă.
Pentru mulți români de azi, universitarul nu este decât un funcționar statal mai
spilcuit, care are, și el, prețul său: plătești banul la casierie, cinstit, pe
față, și-i cumperi serviciile contra chitanță, așa cum faci la orice tarabă.
Degradarea capitalului simbolic al universității este prima consecință a
fuzionării cu masa, și de aici vin toate consecințele: disprețul politicienilor
agramați față de învățământul superior, cota mică de la buget, salariile de
mizerie, retardarea etc.
Ar mai fi
aspectele empirice, concrete. Supradimensionarea anilor de studiu nu înseamnă
câtuși de puțin o flexibilitate corespunzătoare în statele de funcțiuni, adică,
mai pe românește spus: mai multe serii de curs și mai multe seminarii, ceea ce
deschide, firește, posibilitatea mai multor posturi. În consecință, la
efectivele mari, se pornește din start de la premisa că unii dintre ei nu vor
veni la curs: dacă ar veni toți, n-ar avea bănci destule unde să ia notițe.
Contactul dintre profesor și student e și el viciat, din cauza incapacității de
a comunica personal, direct. Nici bibliotecile nu mai pot susține această
afluență, din cauza numărului infim de volume, dar am auzit și de cazul fericit
al unor liste de așteptare (ca la ambasade...) pentru citirea vreunei cărți
mai rare, întinse pe segmente de timp de două sau trei săptămâni.
Mercantilizarea mai are și un alt aspect, infinit mai nuanțat, pe care nu avem
cum să-l evităm, chiar dacă abordarea lui li se va părea a fi, unora, de-a
dreptul cinică. Modernizarea spectaculoasă a unora dintre universitățile
noastre, trecerea lor din faza mașinii de scris în faza Internetului, renovarea
spațiilor de învățământ și înzestrarea lor cu cele trebuincioase pentru o
prestație cât de cât compatibilă cu ceea ce se întâmplă în Occident n-ar fi fost
posibile în afara resurselor extrabugetare. Prin grija statului cu
renumerația de la buget mică... , universitățile noastre ar fi arătat și
acum, la un deceniu și jumătate de la Revoluție, ca niște hrube premoderne așa
cum mai găsești pe la unele catedre care nu sunt în grațiile puternicilor zilei.
În consecință, chiar dacă deplângem un proces degradant, care ne afectează, se
cuvine să acceptăm că el a generat și consecințe pozitive, de pe platforma
cărora se poate lucra, se poate edifica. Suntem, azi, victimele de sacrificiu
ale unui proces evolutiv vizibil cu ochiul liber, de care generațiile viitoare
vor ști să profite. |