Andrei BODIU
Imitația între "îmblînziți" și "neșcoliți"
Primul model
de mimesis pe care trebuie, cred, să-l evocăm pentru a avea o cuprindere
asupra ceea ce tema propune este chiar cel definit de Aristotel. Astfel,
literatura, și literatura română contemporană, continuă să reflecte realitatea
în limitele verosimilului și necesarului, încercînd astfel să se apropie cît
mai mult de adevăr.
Am evocat
ideea de imitare a realității pentru că ea este, cel puțin, pentru poezia
românească, o adevărată obsesie. De la optzeciști citire, dar cu zdravene
anticipări în poezia generației pierdute, la A. E.Baconsky, Petre Stoica, M.
Ivănescu sau Mircea Dinescu, realitatea a intrat cu arme și bagaje în poezie,
devenind dintr-o curiozitate poetică un loc comun. Mai mult, pentru ideea de
reflectare a realității au început să se dea autentice bătălii, cei mai tineri
autori susținînd că, de fapt, pînă la ei realitatea nu a fost niciodată
imitată așa cum se cuvine. Există așadar, în poezia română de azi, un fel de
ideal al mimesis-ului de cea mai autentică reflectare. Practic însă, dacă privim
în urmă, la aproape 30 de ani de poezie românească, distincția între autori nu
cred că se poate face în funcție de cît de intens imită realitatea ci, eventual,
de cît de bine o fac.
Dacă pentru
poeți imitarea realității a devenit un autentic deziderat, prozatorilor li s-a
cerut imperios să se întoarcă la real, la construcția epică solidă, clasică.
Cumva molipsiți de o boală care circula în perioada interbelică, mulți critici
români au așteptat Romanul și bănuiesc că unii îl așteaptă și acum. Frustrarea
venea și din faptul că optzeciștii, prin cei mai importanți reprezentanți, au
cultivat cu obstinație și spre enervarea unor comentatori, literatura
experimentală. Și cînd se părea că între obsesiile criticilor și aroganța
prozatorilor nu mai e nici o punte a venit economia de piață și a instaurat
dictatura. Astfel, prozatorii și criticii au început să fraternizeze. Nu
oricum, ci după interese editoriale și, implicit, de vînzări. Astfel, imitarea
realității, construcția epică, povestea, au revenit în proză cu energie.
Aici însă se
pune, cred, o întrebare. În ce măsură această revenire la poveste este, sau nu
este, o formă de regresiune față de modelele de discurs experimentale propuse în
anii 80? Cum am putea explica acum, în 2005, ce s-a întîmplat în anii 80 și ce
se întîmplă acum? Consider că, de exemplu, ultimul roman al lui Nedelciu, altfel
un roman excelent, Zodia scafandrului, e mai puțin curajos în explorarea
mijloacelor prozei și, poate, implicit, chiar în relația cu realul, decît
Tratament fabulatoriu; la fel, Pupa russa, romanul lui Gheorghe
Crăciun e un roman mai conservator, mai așezat decît celelalte cărți ale
autorului. Sigur, această opțiune ține și de logica internă a operei fiecărui
autor. Totuși, privind istoria prozei românești ne va fi destul de greu să
explicăm ce s-a întîmplat în anii 80 și ce se întîmplă acum. Nu vreau să par un
apărător al experimentalismului. Mai mult, pot spune că am citit și Zodia
scafandrului și Pupa Russsa pe nerăsuflate. Dar, mă întreb, acesta e
criteriul estetic esențial după care citim și judecăm literatura?
O altă
situație avem în cazul celui mai celebru scriitor român al momentului, Mircea
Cărtărescu. Nici una dintre cărțile autorului, deși excelente, nu a cunoscut
succesul micii colecții de proze De ce iubim femeile. Dacă aici am putea
discuta despre prevalența circuitului popular pe care a ajuns să fie cunoscută
cartea, în cazul scrierilor lui Nedelciu și Crăciun evocate mai sus, chestiunea
e mai nuanțată pentru că distincțiile devin operabile doar în aria
observatorilor apropiați fenomenului literar. Una dintre problemele esențiale
ale prozatorului român a fost și este recuperarea publicului. Întrebarea care
se pune este dacă atragerea publicului spre cărțile românești înseamnă că proza
românească evoluează și spre teritoriile inovației. Îmblînziții, ca să-i
numim așa, sînt însă o categorie de profesioniști excepționali. Îmi aminesc în
acest sens o întîmplare povestită de Adriana Babeți care, exasperată de experimentalismele
lui Nedelciu din vremea cînd scriau împreună Femeia în roșu i-a spus
marelui prozator că și-ar dori să-l vadă scriind o pagină de proză realistă pur
și simplu. A doua zi dimineața Nedelciu le-a prezentat ei și lui Mircea Mihăieș
o pagină spune Adriana perfectă.
O altă
categorie, și aici mimetismul funcționează din plin, este a celor care scriu dar
nu știu meserie. Nu înseamnă însă neapărat că n-au talent. Sînt doar, cu alte
cuvinte neșcoliți. Ce contează în producerea unei astfel de literatură este
trăirea. Pe model occidental trăirea se vinde foarte bine dacă e generată
de oameni foarte tineri. Din păcate pentru tinerii români care au publicat în
ultimii ani, trăirea românească nu se vinde încă prea bine. Nu știu dacă acest
lucru nu se întîmplă și datorită faptului că, de multe ori, junii noștri
prozatori atacă mai puțin temele lor și mai mult ceea ce ar părea trendy pentru
România: homosexualismul, drogurile etc., experiențe pe care literatura
occidentală le-a consumat de la beatnici încoace. Și asta într-o țară care se
transformă într-un ritm accelerat, care se modernizează cu niște eforturi
enorme, în care conflictele și situațiile epice exploatabile așteaptă doar să
fie prinse în text. Fără să fiu patetic, cred că pentru scriitorul român o
perioadă cum e cea pe care o trăim nu va mai veni curînd. Ce se va mai întîmpla
atît de spectaculos după ce vom ajunge la limanul european și instituțiile vor
funcționa tot mai bine? Se petrece, cu unii dintre tinerii scriitori, ca și cu
primii ecologiști români care-și puneau diapozitive cu dezastrele ecologice
africane în timp ce în jurul lor gunoaiele creșteau cît casa. Cu alte cuvinte,
de multe ori autoficțiunile românești sînt false autoficțiuni, ele nefiind
decît povești prost inventate. În termeni aristotelici, autorii acestor
producții scriu neverosimil, sînt niște imitatori de proastă calitate.
Probabil însă că nu va mai dura mult și cărțile foarte junilor vor avea cu
adevărat succes de piață. Problema acestor autoficțiuni, atunci cînd ele
contează, este că sînt devorante. Editorul își vede sistematic de proiect în
timp ce dintre cei care s-au lansat foare repede rămîn doar cei care au nervii
tari și care învață meserie. Față de optzeciști care au trebuit să rabde
privațiuni de tot felul, tinerii prozatori români de azi par a fi niște
răsfățați. Nu este tocmai așa. În primul rînd, competiția liberă nu răsfață pe
nimeni. În al doilea rînd, cînd te dezmeticești că scrisul e o meserie și încă
una grea, pășești alături de îmblînziții bătrîni. |