George ARION
Ar fi reușit un autor român să scrie Codul lui Da Vinci?
Amân puțin
răspunsul la această întrebare și vă propun să vă imaginați următorul scenariu:
la Palatul Parlamentului român se desfășoară o ședință solemnă. Participă șeful
statului, Președinții celor două Camere, senatori, deputați, premierul,
miniștri, câțiva ambasadori străini, ziariști și alții. În timpul ședinței, un
avion deturnat de către un comando terorist se prăbușește peste uriașul
edificiu. Nimeni nu scapă cu viață din respectiva sală. În România se
instalează haosul. Profitând de vidul de putere, unii dintre neprietenii noștri
se grăbesc să contribuie și mai mult la slăbirea țării. Dar ministrul Justiției,
salvat miraculos fiindcă se afla într-o vizită în străinătate, se întoarce
acasă și cu ajutorul unui grup format din eșaloanele inferioare ale conducerii,
reușește să readucă normalitatea.
V-am
povestit subiectul unui roman pe care îl am de multă vreme în cap, dar n-am să-l
scriu niciodată. Nu din cauza criticilor literari care, în cel mai bun caz, ar
zâmbi condescendenți, socotindu-l pe autor cu o imaginație dezlănțuită peste
marginile firescului. Dintr-o cu totul altă pricină. Cartea a fost deja scrisă
de către un autor celebru, Tom Clancy. Evident, în românul lui, Ordine
prezidențiale, avionul se prăbușește peste Congresul american și este o
meditație asupra Puterii în lumea contemporană. Nimeni n-a râs de el, tirajul
cărții a fost impresionant, iar vânzările au crescut și mai mult după septembrie
2001. Fiindcă luați aminte! Tom Clancy și-a publicat cartea în 1996! După
cum eu însumi am scris romanul Spioni în arșiță care narează, cu doi ani
înainte de atentatele de la Sharm El Sheik, despre incidente provocate de către
terorism acolo.
Deci: ar fi
reușit un autor român să scrie Codul lui Da Vinci?
Amân din nou
răspunsul și am să mă refer puțin la acest best-seller.
Un roman
tradus în peste 40 de limbi... Vândut în 25 de milioane de exemplare... După
care se va face un film cu Tom Hanks în rolul principal. Va avea, cu siguranță,
încasări de vis. Dan Brown, autorul acestui best-seller, este un tip simpatic
cel puțin așa ne apare în fotografii care i-a învățat o vreme engleza pe
tinerii americani. Acum nu mai predă. A strâns destui bani ca să devină
scriitor profesionist.
Vaticanul
ne-a cerut imperativ: Nu cumpărați această carte și nu o citiți! Eu vă spun
s-o citiți fără nici o teama, chiar dacă n-o cumpărați ci o luați de la un
prieten oare v-o împrumută? sau de la o bibliotecă trebuie să vă înscrieți
pe o lungă listă de așteptare. N-aveți cum să vă pierdeți credința. Chiar dacă
o să vă confruntați cu întrebări tulburătoare. A avut Iisus o fiică? I-a fost
Maria Magdalena soție? A fugit aceasta pe teritoriul viitoarei Franțe după
cumplitul Lui martiriu? A născut ea acolo o copilă care e precursoarea unei
dinastii regale? A încifrat Leonardo da Vinci această poveste în Cina cea de
taină și în alte lucrări ale sale? A fost el, ca de altfel și Newton,
Botticelli, Mozart, Hugo, Debussy, Cocteau și multe alte personalități,
păstrătorul unui secret teribil? A încercat Biserica să-l ascundă, pentru ca
să nu-și piardă autoritatea?
Întrebări,
întrebări, întrebări... Ele fac parte dintr-o rețeta care a avut succes ori de
câte ori ingredientele au fost bine dozate. Așa au rezultat ficțiuni pline de
tensiune, cum e și Codul lui Da Vinci. Nu v-apucați de acest roman daca
n-aveți destul timp singurul pericol care vă paște citindu-l e să vă lăsați
toate treburile baltă. Are un număr mulțumitor de cadavre, de răpiri, de
evadări, de jafuri, de trădări, de lovituri de teatru... E doldora de date
istorice, pentru a ne crea impresia de verosimil și a ne spori încordarea cu
care urmărim acțiunea. Robert Langdon, profesor de simbolistică religioasă la
Harvard, se pomenește, fără voia lui, în vârtejul unor întâmplări palpitante. E
cam copt, tobă de carte, dar nu e aerian, așa că face față cu brio unor
conspirații, hărțuieli, bătăi sau amenințări cu arma. Autorul îl poartă pe acest
detectiv fără voie și cu mintea ascuțită prin muzee celebre unde se comit
asasinate, prin conace englezești dotate cu aparatură sofisticată de ascultare,
prin mănăstiri cu personaje bizare sau împovărate de taine, prin sedii de bănci
unde sunt păstrate valori mai râvnite ca banii. Alături de o frumoasă
reprezentantă a politiei franceze adaos absolut necesar la rețetă el e
hăituit, somat să descifreze enigme, să spargă coduri, să descopere ce tâlcuri
se ascund în pânze celebre, statui, monumente, manuscrise. E încă un erou dornic
să afle unde este Sfântul Graal, potirul din care a băut Iisus la Cina cea de
taină și în care i s-ar fi strâns sângele după crucificare. Tot ceea ce i se
întâmplă îi întărește convingerea că potirul e doar un simbol care ascunde
ceva mult mai puternic. Fiecare îl poate înțelege așa cum crede de cuviință.
Încercați și dumneavoastră. În orice caz, Vaticanul poate fi liniștit: oricâte
tiraje ar mai cunoaște romanul lui Dan Brown, el nu va ajunge să concureze
Biblia, cartea cea mai bine vândută din istorie. Socotit, totuși, chiar și de
către cei mai înverșunați detractori ai săi, un excelent roman polițist.
Așadar, ar
fi reușit un autor român să scrie Codul lui Da Vinci? Vă mai pun
răbdarea la încercare. Din punct de vedere al talentului literar, Dan Brown
poate fi oricând egalat sau depășit. Numai că îți mai trebuie și o documentare
temeinică pentru o scriere ca a lui e dispus autorul român să piardă doi-trei
ani înainte de a se apuca să înceapă o carte, scotocind prin biblioteci după
lucrări uneori greu accesibile, navigând zilnic, ore în șir, pe Internet,
vizionând o sumedenie de filme, discutând cu membri ai serviciilor secrete, ai
poliției, care să-i furnizeze informații despre modul cum se conduce o anchetă
și care sunt procedurile specifice, vizitând zeci de orașe de pe glob, pentru a
se familiariza cu alte locuri unde să-și poarte eroii, vorbind cu oameni
obișnuiți, notându-și ca un reporter frenetic comportamentul lor, modul cum se
îmbracă și cum trăiesc? Are el curajul să atace subiecte gingașe, unele
socotite tabu, care pot să atragă anatema asupra lui? E pregătită literatura
română să primească o astfel de carte? (Deschid o paranteză: unii comentatori
mi-au reproșat că în romanele mele acțiunea se mută dintr-un loc în altul; ce să
mai zic de Dan Brown, care își poartă eroii prin SUA, Italia, Franța, Anglia sau
de Tom Clancy care, în Ordine prezidențiale urmărește o acțiune derulata
pe toate continentele?) Autorul român e mai mult preocupat de intimitatea sa,
socotită mai importantă decât scena vastă a lumii. Blocul în care trăiește este
centrul Universului, vecinii de palier sunt personajele pe care le descrie cu
voluptate. Poate exagerez, însă nu sunt departe de adevăr. Dar sunt la noi
cititori care să primească entuziaști o astfel de carte? În România s-au vândut
într-un an 100 000 de exemplare din Codul lui Da Vinci; în SUA s-au
vândut cate 100 000 pe săptămână. Avem critici literari care să poată discuta o
realizare ca a lui Dan Brown și să atragă atenția asupra ei? Le-ar trebui
repere în acest gen de literatură, dar, din păcate, nu prea mai avem critici
literari importanți ca Ov. S. Crohmălniceanu, care era perfect familiarizat și
cu literatura polițistă și cu cea science-fiction și nu rămânea cantonat în zona
aflată sub tutela lui Sherlock Holmes și Hercule Poirot. Ce le spun criticilor
noștri literari nume ca John Le Carre, Frederick Forsythe, John Grisham, David
Baldacci, John Case, Carlo Lucarelli, William Diehl, Thomas Gifford, Robert
Ludlum, Nelson DeMille? Mai nimic. Dă seama cineva despre aparițiile semnate de
ei, care, din fericire, văd lumina tiparului și în limba română? Numai
întâmplător și cu destulă malițiozitate. O carte ca Melonul domnului comisar
a Danielei Zecca, o cercetătoare avizată în acest domeniu, este o rara avis.
Ca dealtfel și Literatura și fascinația aventurii a lui Horia Matei.
Organizează cineva vreo dezbatere despre înfloritoarea literatură polițistă și
de spionaj, un companion de nădejde al cititorilor din secolul trecut, dar, se
pare, și din secolul XXI? Avem servicii de marketing care să facă rumoarea
necesară în jurul unui roman marca Dan Brown și să-l transforme într-un
best-seller mondial? Există editorul cu fler care să parieze pe o astfel de
carte? Ca să mă înscriu în aria de discuții pe care ați propus-o, o spun pe
șleau: literatura română este complet nesincronizată cu acest gen de literatură
care, prin alte părți, cunoaște succese eclatante.
Așa că
răspunsul la întrebarea inițială îl știți și singuri.
În rest, ce să
vă mai spun? Să citiți bine! |