Comiții lui Vlaicu Vodă
În cele ce
urmează, voi încerca discutarea categoriilor sociale din Valahia așa cum apar
ele menționate de unul dintre cele mai vechi documente medievale păstrate în
calitate de chezași ai actului guvernării. Este vorba despre privilegiul acordat
de Vladislav I Vlaicu Vodă -, domnitorul Țării Românești (16 noiembrie 1364 -
1377), brașovenilor la 20 ianuarie 1368, hotărând vămile necesar a fi plătite
de negustori în țara lui, precum și punctele obligatorii de trecere pentru
aceștia. El se adresează, în versiunea latină păstrată, universis fidelibus
nostris, comitibus, castellanis, iudicibus, tributariis, officialibus et
cuius[q]ve status hominibus, in terra nostra Transsalpina constitutis. Brătianu
optează pentru versiunea în limba română datorată lui C. C. Giurescu, după care
voievodul le vorbea tuturor credincioșilor noștri, marilor dregători,
pârcălabilor, judecătorilor, vameșilor, slujbașilor și oamenilor din orice
stare, cu adaosul datorat lui Brătianu însuși că este vorba despre orice
stare constituită în Țara noastră Transalpină (București, Ed. Enciclopedică,
1995, p. 26-27). Fără îndoială, traducerea este corectă, dar ea suportă discuții
suplimentare în raport cu originalul latin. Într-o altă versiune, preluată din
micromonografia despre Vladislav I (București, Ed. Militară,1979, p.
55), scrisă de Nicolae Constantinescu, fragmentul este tradus puțin altfel:
Vouă, așadar, tuturor credincioșilor noștri, comiți, castelani, juzi, vameși,
slujbași și oameni de orice stare, rânduiți în Țara noastră Românească, vă punem
în vedere foarte deslușit....
Astfel, cei
mai înalți demnitari menționați sunt comiții, traduși de Giurescu prin
foarte generica și deci imprecisa sintagmă marii dregători. Cele două
versiuni românești avute mai sus în vedere evocă niște realități de la sud de
Carpați uzând de o terminologie latină uzuală în Ungaria. Dar ce ascunde, în
fapt, aceasta? În opinia mea, comiții ar putea fi, prea bine, sinonimul
aproximativ, latin, al jupanilor. Suntem într-o perioadă când, după cum
arată Brătianu cu o pagină mai înainte, există ... superioritatea unui «obicei
al pământului» care determină, în jurul Domnitorului, prezența unui sfat
constituit din acei majores terrae (subl. Gh. I. B.) ce i s-au
închinat, recunoscând «dominiul eminent» care îi dă dreptul să dăruiască și să
confirme stăpânirea pământurilor, să confere «ohabele» sau imunitățile, să
perceapă veniturile ce rezultă pentru Domnie din transferurile private de
stăpânire; dar, totdeodată, în virtutea principiului de reciprocitate ce se află
la temelia dreptului feudal, Domnul țării unificate trebuie să recurgă la
colaborarea acelorași reprezentanți ai puterilor locale, atât pentru a
interpreta dreptul și a rosti judecata sa, cât [și] pentru a hotărî în
problemele însemnate, ce trebuie să le rezolve în interesul obștesc (p. 25). Cu
alte cuvinte, comites ar fi stăpânii formațiunilor teritoriale supuse
domniei și intrate în alcătuirea statului, pentru Țara Românească a sec. al
XIV-lea acestea fiind măcar în mare parte jupele. Într-adevăr, în
epocă, documentele slavone îi desemnează pe acești mai-mari ai pământurilor
precedându-le numele prin titulatura de jupan. Abia mult mai târziu
aceasta devenea jupân, însoțind, de astă dată, mai curând numele târgoveților
mai mult sau mai puțin înstăriți, venerabili sau bine situați în contextul
social dat. Comiții din document ar putea fi, prin urmare, sfetnicii de prima
mână ai domnitorului care erau, în acel moment, stăpânii formațiunilor
teritoriale locale, jupanii.
Lucrurile
sunt, însă, ceva mai complicate decât atât, pentru bunul motiv că în Valahia
celei de a doua jumătăți a sec. al XIV-lea, independența statală, disputată în
anumite momente fierbinți cu arma în mână, nu este, necesarmente, o dominantă în
durata veacului. Ea rămâne, în diversele configurații politice, documentate
fragmentar și lacunar astăzi, un deziderat al cercurilor dimprejurul tronului;
nu neapărat și al tuturor jupanilor, după cum o dovedesc dezerțiunile în Ardeal
ale unor fruntași ai țării. Jocurile nu par definitiv făcute nici măcar după
victoria lui Basarab de la Posada, din septembrie 1330, iar pentru domnitorii ce
i-au urmat, totul a trebuit renegociat în plan diplomatic ori asigurat cu arma
în mână. Cum epoca lui Vlaicu ne este cunoscută vag, nu trebuie să excludem
aprioric din discuție nici una dintre posibilitățile de a aprofunda cunoașterea
ei. Or, tocmai o astfel de posibilitate pare să implice și prezența în textul
privilegiului conferit negustorilor brașoveni a termenului latin de comites,
comiți. Dacă, fie și din rațiuni de oportunitate politică momentană,
Vlaicu recunoștea că propria-i țară face parte din sistemul statal al Ungariei
lui Ludovic de Anjou, atunci era firesc ca termenul de comes să îl
echivaleze pe cel de jupan, iar jupa să fie echivalentul
administrativ-teritorial al comitatelor maghiare. Se prea poate, altfel spus,
ca în momentul respectiv jupele Țării Românești să fi fost echivalate fie și
formal, numai în actele de cancelarie cu comitatele ungurești, luându-le pe
acestea drept model de funcționare și organizare. Perioada era, în orice caz,
una de marcată influență occidentală, până și la nivelul moravurilor și cel
vestimentar, iar purtătorul acesteia era, prin excelență, regatul angevin cu
veleități de stăpânitor al Valahiei.
Ipoteza
poate fi sprijinită și de ceilalți termeni latini care, toți împreună, sugerează
o organizare internă similară celei maghiare. Castellanus trebuia să fie,
conform lecturii lui C. C. Giurescu, pârcălabul așezat în fruntea unei cetăți,
în timp ce versiunea cealaltă traduce docil prin castelan. Oricum, respectivul
apare ca un personaj aristocratic cu o carieră preponderent militară, întrucât
cetățile vertebrau sistemul defensiv al țării, constituind, totodată,
reședințele fortificate ale fiecărei jupe în care diferențierea socială așezase
în fruntea comunității un lider local. În epoca lui Vlaicu Vodă, jupanii nu mai
viețuiau, după toate aparențele, în interiorul formațiunilor pe care le
stăpâneau și reprezentau, anturându-l, în schimb, pe domnitor și participând
cu sfatul personal la guvernarea țării. Cei ce rămâneau să asigure reprezentarea
puterii în teritoriu, să comande garnizoanele cetăților și să pună în practică
deciziile domnești în arealul de care răspundeau erau, fără îndoială,
castelanii, comandanții cetăților. Este de crezut că numirea lor cu termenul
oarecum târziu de pârcălabi falsifică întrucâtva înțelegerea corectă a epocii.
Modelul castelanului din Țara Românească, în vremea voievodului Vlaicu, într-o
epocă de romano-catolicism bine reprezentat până și la curte, de influență
maghiară și de presiuni politico-militare angevine, pe când regele Ludovic se
afla către apogeul puterii sale, pare asociabil realităților de la vest de
Carpați.
Două cuvinte
merită și menționarea separată a judecătorilor (iudex) într-un mediu
cel muntenesc unde legea pământului, nescrisă, era aplicată, la nivelul
instanțelor superioare, de deținătorii puterii: domnitorul, jupanii (comiții)
de la curte, castelanii din teritoriu. Cum judecătorii sunt pomeniți imediat
după aceștia, trebuie văzuți, pesemne, în ei juzii sau cnezii sau
vătămanii, după cum remarcă Gh. I. Brătianu. ... Cuvintele jude
sau judec (acesta din urmă folosit în Muntenia) nu sunt în legătură
directă, cum se credea, cu drepturi sau atribuțiuni judiciare, ci cu rosturile
unei proprietăți libere. Cel mult la obârșia antică a cuvântului, s-ar putea
căuta ideea cuprinsă în latinul judex, dar care și atunci se întregea cu
un înțeles administrativ (p. 46). Iudex îi desemnează, deci, pe
judeci, mai marii unei comunități locale, cnezimea. Aș ezita, totuși, să
extrapolez asupra judecilor titulatura cnezială, întrucât, chiar și
îndeplinind aceleași funcții administrativ-sociale, de mai mari ai comunității
sătești, judecii provin dintr-o altă tradiție zonală, după cum o indică însăși
folosirea altui termen. În timp ce cnez este un cuvânt de origine slavă,
fiind adoptat și propagat, pesemne, în regiunile locuite majoritar de slavii
așezați pe teritoriul românesc actual, judec mărturisește o origine
latină. Nu este întâmplătoare atestarea acestei ultime denumiri tocmai în
Muntenia, acolo unde a existat și Vlăsia (nume ce înseamnă țara vlahilor, a
latinofonilor, adică).
Vameșii a
căror prezență într-un privilegiu domnesc destinat negustorilor străini nu poate
fi decât firească sunt, în această succesiune care le arată precis locul în
ierarhie, niște slujbași ai domniei. Deși importanța lor în această calitate o
precedă pe cea a generic desemnaților oficiali cei care deservesc domnitorul
pe orice treaptă a scării modestului, deocamdată, aparat statal , ei se
situează încă la urma enumerării reprezentanților puterii în teritoriu, de la
mare la mic și de la nivelul zonelor țării la cel local. Tot așa, împreună,
acești reprezentanți ai birocrației și tehnocrației medievale, precedă
menționarea oamenilor din orice stare, deci a întregului corp social al
Valahiei.
Nicolae
Constantinescu era de părere că Bineînțeles, luând în considerare
circumstanțele în care se întocmesc cele două documente, informațiile de mai sus
nu trebuie privite decât în spiritul și nu în litera lor, întrucât ele reflectă
mai ales realități din organizarea feudală a Transilvaniei (numai acolo există
comiți, castelani etc.). Ceea ce nu înseamnă, desigur, că
documentele amintite nu aveau în vedere tocmai aparatul de stat existent
în timpul lui Vlaicu... (op. cit., p. 55). Cum s-a văzut însă, nimic nu
indică în mod precis că ruptura politică dintre Ungaria și Valahia a fost, în
acel moment, radicală și că s-a permanentizat, reflectându-se până și în
sistemul social al împărțirilor ierarhice. Mai probabil lucrurile au stat tocmai
dimpotrivă.
Câteva
concluzii se impun. Se constată astfel că, în reprezentarea actului lui
Vladislav I, de prioritatea absolută și de enumerarea cea mai amănunțită
beneficiază ierarhia politică. Urmează, mai succint, cea funcționărească iar
la urmă, expediată printr-o mențiune pe cât de largă, pe atât de vagă, întreaga
structură socială a țării. Ar rezulta de aici că viziunea curții reflectată de
hrisovul voievodal este eminamente politică, cu o atenție către formula de
organizare a statului cu compartimentările sale principale, societatea fiind
cvasi-ignorată, subînțeleasă. Confuzia dintre puterea teritorială și cea
delegată unor slujitori numiți în ierarhia statului înclină încă în favoarea
primei, accentul cade deocamdată pe legitimitatea apartenenței la teritoriu și
la spiță.
Țara
Românească a lui Vlaicu Vodă pare, la 1368, medievală, evoluția statului înspre
o modernitate concepută în termenii înnoirii și organizării aparatului statal
abia se presimte ca o adiere vagă. Contează stăpânirea pământului, a jupelor
aduse sub ascultarea domniei, foarte posibil nu toate deodată și nici în același
fel, printr-un proces de extindere rezultat în urma unor negocieri, alianțe
matrimoniale, ori chiar confruntări armate. Despre toate aceste modalități și
etape, izvoarele scrise tac. Ele s-au petrecut însă, cândva între 1247, când
diploma acordată de regele maghiar Bela al IV-lea ioaniților menționa difuz
existența mai multor țări organizate ca și cnezate și voievodate, împreună cu
mai marii lor (majores terrae), și momentul în care Vlaicu emite
privilegiul destinat negustorilor brașoveni.
Reluarea
discuției de acolo de unde a lăsat-o Gh. I. Brătianu permite și observarea
circumstanței că societatea românească din a doua jumătate a secolului al
XIV-lea nu era nediferențiată. Se lasă surprinsă o realitate în plină evoluție,
nicidecum una aflată la începuturile ei, cum s-ar fi putut crede. Dacă se
adăugă la aspectele politice și sociale avute în vedere și prezența diverselor
grupuri etnice și confesionale în acest spațiu, ceea ce va rezulta va fi
imaginea luxuriantă a unei prezențe complexe, care își căuta pe diverse căi
viitoarele coagulări. |