Familia -
chintesența unei epoci
Puține
publicații din țară se pot lăuda cu trecutul Familiei, cu ambitusul său
spiritual, cu efectul benefic pe care l-a avut în epocă. Căci, după Foaie
pentru minte, inimă și literatură a lui George Barițiu, Familia este cea de a
doua mare revistă literar-culturală a românilor transilvăneni, revistă cu rol
ideologic și spiritual de cel mai înalt nivel. Dacă foile lui Barițiu au făcut
începutul, luptându-se cu probleme de stabilire (și unificare) a ortografiei),
cu crearea unui orizont literar adecvat lecturii și pătrunderii ideilor veacului
în sânul maselor, cu formarea unei pături statornice de intelectuali preocupată
de problemele creației artistice, cu promovarea scrisului artistic local,
Familia pășește pe un teren pregătit într-o oarecare măsură, astfel încât ea
devine din primul moment purtătoarea de cuvânt a intelectualității românești în
expansiune, cu rol primordial în trezirea la viață națională proprie. Familia
lui Iosif Vulcan de la Budapesta - Oradea este fără îndoială o revistă care
întemeiază și fortifică o tradiție, care impune norme și stiluri de creație și
judecare estetică, o revistă în care își dau mâna toți scriitorii mai importanți
ai epocii, de la Alecsandri la Coșbuc și de la Șt. O. Iosif la Octavian Goga.
Țelul spiritual major al revistei este atât de invederat, încât trezește
interesul a numeroase generații de creatori locali sau de dincolo de munți și
face din debutul lui Eminescu un act de aureolă literară care nu-i poate fi
contestat de nici o altă publicație. Având în vedere că cel mai important poet
român, Mihai Eminescu, debutează și este găzduit timp de mai mulți ani în
paginile revistei, Familia de la Oradea își dobândește dreptul la clasicitate
și consacrare literară cu mult înaintea Convorbirilor literare și a altor
reviste de epocă. Revista orădeană este fără-ndoială deținătoarea celei mai
prestigioase tradiții a scrisului românesc de la mijlocul și sfârșitul secolului
al XIX-lea, a unui palmares cultural de prim rang, deoarece aproape că nu există
scriitor cât de cât important în epocă să nu fi semnat ceva în paginile revistei
orădene. Aici își dau mâna și se continuă armonios oameni din epoca începutului
de drum, cum ar fi spus Paul Cornea, pașoptiștii romantici și clasicizanți cu
iureșul plin de mesianism enciclopedic reprezentat de generația lui Hașdeu și
Odobescu, cu generația marilor realiști junimiști, Eminescu, Creangă, Slavici,
Coșbuc, sau a romanticilor moderniști, de tipul lui Duiliu Zamfirescu și Al.
Macedonski, cu suflul înnoitor al noului realism rural reprezentat de Coșbuc și
Goga, de melancolicul Iosif, jucăușul Zaharia Bârsan sau de nevroticul Emil Isac.
Toate aceste tendințe, de naționalism și autohtonism congenital, se întâlnesc cu
noile orientări europeiste, reprezentate de un Poe, Oscar Wilde, Sudermann,
Ibsen, Bjornson, Twain, Cehov, Gorki, Yola etc. într-un amalgam de stiluri și
metode literare care pledează pentru conviețuirea valorilor, pentru libertatea
de expresie în numele artei, pentru concurența liberă și nestingherită în
emulația și decantarea valorilor. Rubricile de artă, ilustrațiile, portretele
critice, comentariile de cărți sau de evenimente de la rubricile Salon sau Ce
e nou, Limbă și literatură, Varietăți fac din Familia creuzetul unui
enciclopedism generos și util, în care știrile despre manifestații corale sau
teatrale se îmbină în chip necesar cu cele despre ultimele noutăți editoriale,
cu cele legate de mișcarea feministă sau cu activitatea numeroaselor asociații
culturale studențești, cu noutăți din educație și învățământ. Familia lui
Iosif Vulcan din anii 1865-1906 poate fi socotită pe drept cuvânt școala
literară cea mai demnă de respect a epocii, biletul de intrare permanentă în
literatura română a lui Iosif Vulcan, așa cum a caracterizat-o Octavian Goga.
Dar
Familia orădeană este departe de a-și fi încheiat menirea și a fi sporit în
mod considerabil zestrea spirituală a secolului al XIX-lea. În secolul XX-lea,
ea a numărat alte patru serii, fiecare dintre ele perfect integrate în atmosfera
de ide a timpului și perfect acomodate spiritului înnoitor al epocii. Animatorul
noilor serii interbelice a fost M. C. Samarineanu, om de cultură cu gust sigur
și rafinat, animat de nobile năzuințe și idealuri. Noua programă de acțiune și
luptă (Ea trebuie să fie o școală. Ea trebuie să smulgă raze din soarele
culturii neamului și să le răsfrângă asupra masei locale) rămâne una de
integrare creatoare a forțelor locale în marele circuit național inițiat odată
cu realizarea Marii Uniri. Familia seria a doua apare între 1926 și 1929, cu
un număr de colaboratori devotați, militând pentru înființarea Teatrului de
vest, a realizării unei apropieri etnice benefice, a promovării scrierilor unor
scriitori ca Liviu Rebreanu, Aron Cotruș, Hortensia Papadat Bengescu, I.
Mihăescu, Lucian Blaga, Ionel Teodoreanu, Ion Minulescu ș.a. Seria a treia,
1934-1940 și a patra 1941-1944 se eliberează de orice complex regional,
deschizând paginile sale lui Octav Suluțiu, Radu Gyr, Ștefan Baciu, Aron Cotruș,
Virgil Gheorghiu, V. Papilian, Mircea Damian, E.Lovinescu, Ion Agârbiceanu, Ion
Pillat, Emil Cioran, Constantin Noica, Eugen Ionescu, Anton Holban, ceea ce o
face perfect integrată în fluxul de valori ale momentului.
Reluarea
revistei în anul 1965 a adus mari satisfacții lumii literare și această serie a
V-a reprezintă un stadiu și racord valoric, prin generația Cercului literar,
prin afirmarea unor critici de prestigiu, prin promovarea constantă a valorilor
generațiilor opzeciste și douămiiste printr-o critică de calitate și o
armonioasă prezență a forțelor locale și a celor naționale. Fie ca ea să rămână
în continuare o tribună deschisă tuturor valorilor, un câmp fertil dezbaterilor
libere de idei și a valorilor naționale autentice! |