Corneliu Crăciun,
Imaginea Europei în revista Familia
(1865-1906)
Studierea unor teme banale,
precum cele privind, bunăoară, conținutul seriei prime a revistei
Familia (1865-1906), intrată în bibliografia de specialitate de câteva
decenii, cu abordări pieptișe ale ipostazelor sale tematice, este astăzi o
încercare aproape riscantă. Trebuie, deci, pentru a evita locurile comune,
banalitatea pernicioasă a drumului răsbătătorit, ca oricare dintre exegeții
trântaci cu solemnitatea vetustă, să facă un gest nou, nemaivăzut, o
încadrare pertinentissimă într-o metodologie nouă, spre a nu plictisi cititorii
și a-și salva, astfel, subiectul. Corneliu Crăciun, erudit filolog și
istoric priceput, reușește din plin acest lucru cu Imaginea Europei în
revista Familia (1865-1906). Iată-l, deci, pe domnul Corneliu Crăciun, în
introducerea cărții sale, așezându-și tema în siajul metodei istorice a
Analelor, născută în Franța deceniilor patru și cinci din secolul
trecut și orientată către întărirea auctorială a faptelor banale, aliniate
servirii unor idei inedite, surprinzătoare, cu definirea câtorva determinisme
paradoxale, înscrise în paradigme cronotopice noi. Aceste noțiuni
inestimabile, extrase din ternul cotidian al făptuirii sociale obișnuite și
ușor observabile, asemenea aurului din excavările mâloase aurifere, refolosibile
abia odată cu apariția unor tehnologii ultramoderne, definesc, în autorul de
față, dimensiunea unui istoric profesionist, dublat de o mare pricepere
cărturărească filologică. Din păcate nu este prețuit la justa lui valoare de
colegii întru activitate didactică, între care nu ne putem abține să nu-l
pomenim pe decanul Facultății de psihologie de la Universitatea Babeș-Bolyai
din Cluj-Napoca, Vasile Chiș, un ins convins că statul cu bucile pe scaunul
decanal este operă de savant, sau că raderea catedrei colegului său
înseamnă activitate științifică și pedagogică.
Domnul Corneliu Crăciun a
descoperit, în demersul scrierii acestei cărți, că revista Familia, cu
toate câte le-a făcut ea, cu profilul polifrons pe care-l are, cu vastele
abordări domeniale asumate, poate fi așezată între sursele importante pentru
refacerea imaginarului și mentalului de tip revolut..., acoperind una dintre
secțiunile temporale semnificative ale devenirii umanității... (p.9) Să
observăm că autorul spune umanitate și nu națiune română, cum zic
vechii exegeți ai problematicii de tipul lui Vasile Netea, Lucian Drimba, Al.
Crișan sau Stelian Vasilescu, căci subiectele rubricilor revistei transcend
noțiunea îngustă a idiomaticului, a etniei, oferind lectorilor săi privilegiile
referințelor vaste, universale. Și ne gândim aici la țări și popoare, imperii
și continente, știință și religie, artă și morală etc. etc. În lucrarea de față
se decelează, cu talent și îndemânare, între aceste prodigii,
adăstându-se, așa cum o spune titlul, doar asupra imaginii Europei în paginile
revistei vulcaniene. Cu acribie și stăruință de benedictin, autorul
circumstanțiază evenimentele și fenomenele istorice europene, ca preambul al
decriptării semnificației lor, înserate în coloanele frumos tipărite ale
Familiei, prezentă, prin viața sa angajată în reflectarea epocii, la derularea
existenței acestora. Înarmat cu o pertinentă pricepere în domeniul istoriei,
transformat, de acum, în subliminaritatea culturii sale, din pasiune în
vocație, domnul Corneliu Crăciun glosează familiar asupra categoriilor de
filosofie a istoriei și, în spirit modern, asupra devenirii acestora în arealul
de existență a revistei lui Iosif Vulcan.
Narările mărunte din revista
Familia despre te miri ce problemă de curiozitate istorică evenimențială,
instituțională, idiomatică sau universalistă, îi prilejuiesc autorului
conexiunile cele mai surprinzătoare, înscrise în cadrul unei concepții istorice
actuale, cu valențe multiple, ce aduc, în exegeza revuistică românească, un
suflu înnoitor. Li se spune parcă altor întreprinzători pe urmele răsbătătorite
ale vulcaniștilor, afară cu factologia plicticoasă de factură materialist
vulgarizatoare sau dați-vă mâna la aducerea în modernitate, printr-o
viziune resuscitatoare, a revistei lui Iosif Vulcan, umplută, astfel, de
importanța ce i se cuvine. Retăcând alte numeroase merite ale cărții de
față, pe care o socotim cea mai solidă lucrare a autorului, apropiat nouă și
tuturor prin omnisciența cărturărească, prin civilitatea sa înnăscută, prin
mansuetudinea discretă și calină a firii lui, se remarcă, totuși, stilul ei
alert, plăcut, directețea problematizatoare a expozeului, înscrise într-o
manieră modernă de abordare a subiectului. Apreciind, pe această cale, valoarea
și frumusețea tehnoredactorială a cărții, așezată între niște coperți
inspirate, realizate de distinsul grafician orădean Adrian Buzaș, subliniem că
bibliografia și concluziile ei augmentează încă o dată abordările din capitole.
Acestea din urmă sunt eseuri de sine stătătoare, care, într-o anabassă
spirituală dublată de o forare filosofică în adîncimea chestiunilor, s-ar putea
constitui în teme generoase pentru alte cărți, de realizarea cărora suntem
convinși că distinsul intelectual bihorean Corneliu Crăciun, serios și
perseverent cum îl știm, este cu siguranță capabil. În ce ne privește dorim ca,
printr-un viitor asalt scriitoricesc al celui în cauză, această utilă
întreprindere să se realizeze cât mai curând. Imaginea Europei în Revista
Familia este cu siguranță un adevărat eveniment cultural.
Blaga Mihoc |