Matematicile și umanismul cel nou
note pe marginea unui text din 1940 al lui Dan Barbilian
În 1940,
atunci când se pregătea pentru obținerea unei promovări universitare, Dan
Barbilian a scris un material intitulat Notă asupra lucrărilor științifice,
publicat de I. E. Torouțiu. Acest material conține o prefață intitulată
Formațiunea matematică și este unul dintre cele mai relevante texte pentru
înțelegerea viziunii integratoare a autorului asupra unor domenii diferite ale
creației, așa cum ar fi de pildă matematica și poezia. Analogia e purtată până
la nivelul unei descrieri a desăvârșirii figurii armonioase a lumii, o idee
care nu e departe de temele centrale ale liricii lui Ion Barbu. Textul amintit
mai sus a fost reluat integral în volumul I al Operei matematice, apărut
la Editura didactică și pedagogică în 1967 (p.7-63) în îngrijirea lui P. Mocanu
și cu o prefață de Gh. Vrănceanu. Un text care poartă un titlu similar,
Formația matematică, dar care nu este la fel de detaliat ca și cel din 1940,
a apărut prima oară fragmentar în Secolul XX, din 2 februarie 1964, p.
40-44, în Luceafărul din 10 aprilie 1965, și apoi în Amfiteatru,
numărul din mai 1968, pentru a fi reluat integral în edițiile de Pagini de
proză editate de Dinu Pilat în 1968 și, respectiv, în 1970. Acest text a
fost selectat în volumul doi al ediției de Opere, apărut la Editura
Univers Enciclopedic în 2000, p.315-318, în timp ce textul din 1940 nu a mai
fost, din nefericire, inclus în această nouă ediție, îngrijită de M. Coloșenco
și prefațată de Eugen Simion. Opțiunea editorilor din 2000 e întrucâtva
surprinzătoare, deoarece ei menționează că textul selectat sub titlul
Formația matematică datează din 21 noiembrie 1954, când a fost prezentat,
sub formă de prelegere, la întâlnirea colegială a seriei 1914 de la Liceul
Gh. Lazăr din București. Altfel spus, textul selectat de dl Coloșenco
pentru ediția de Opere din 2000 nu se situează prin intenția și
contextul în care a fost redactat la nivelul de rigoare și minuțiozitate al
textului din 1940, care fusese conceput pentru cerințele vieții universitare.
Abia textul intitulat Formația matematică și publicat în 1940 conține un
potențial de originalitate și profunzime care îl fac demn și azi de interesul
nostru.
Ideea
importantă, foarte bine subliniată în textul din 1940 într-o formă care nu pare
a fi reluată astfel altundeva, e aceea că matematicile contribuie la
constituiriea unui eclectism luminat pe care Barbilian nu ezită să-l descrie
drept umanismul cel nou. Pentru a reprezenta despărțirea lui de profesorul
Landau, către care Gh. Țițeica îl îndrumase ca posibil conducător de doctorat,
Barbilian scrie că teoria numerelor, așa cum o concepea Landau este nu mai
puțin decât o întrecere de formule de evaluare asimptotică. Ceea ce el căuta
în matematici era altceva, o viziune pe care această întrecere de formule era
departe să o satisfacă. Ceea ce Barbilian invocă în 1940 e un lucru nu lipsit de
oarecare spectaculozitate: universul moral al conceptelor, cel care ar asigura
unitatea de puncte de vedere asupra unor domenii diferite. Iată cel mai relevant
pasaj din lucrarea publicată în 1940: Personal mă consider un reprezentat al
programului de la Erlangen, al acelei mișcări de idei care, în ceea ce privește
întinderea consecințelor și răsturnarea punctelor de vedere, poate fi asemuit
Discursului Metodei sau Reformei însăși. Specializării strâmte ori tehnicității
opace, de dinainte de Erlangen, se substituie un eclectism luminat. El
continuă adâncirea fiecărei teorii în parte, fără să piardă din vedere
omogeneitatea și unitatea întregului. Astfel, cercetarea matematică majoră
primește o organizare și orientare învecinate cu aceea a funcțiunii poetice,
care, apropiind prin metaforă elemente disjuncte, desfășură structura identică
a universului sensibil. La fel, prin fundarea axiomatică sau grupal-teoretică,
matematicele asimilează doctrinele diverse și slujesc scopului ridicat de a
instrui de unitatea universului moral al conceptelor. În acest chip ele
încetează de a mai fi o laborioasă barbarie ci, participând la desăvârșirea
figurii armonioase a lumii, devin umanismul cel nou.
În acest
pasaj e descris întregul interes teoretic al lui Dan Barbilian pentru
fundamentele geometriei și pentru cercetările în domeniul algebrei (unde numele
lui rămâne legat de un domeniu activ și astăzi în cercetare, cel identificat de
Clasificarea din 2000 a Subiectelor Matematice cu numărul 51C05, v. de exemplu
http://www.ams.org/msc/). Astfel, pe baza pasajului de mai sus, s-ar putea
adresa întrebarea: ce este important în matematici? Ce este semnificativ? Demn
de interes nu e aspectul calculatoriu, laborioasa barbarie, ci învingerea
dificultăților (cum scrie el altundeva) în sens strict teoretic, adică
obținerea unui principiu unificator, ridicarea la nivel de concept. O astfel
de idee a fost dusă până la capăt în cele patru substanțiale lucrări dedicate
procedurii de metrizare (care azi îi poartă numele), publicate în perioada
1958-1962 în Studii și cercetări matematice. Ideea nu e diferită de cea
exprimată și în poezie: Poetul ridică însumarea/ De harfe răsfirate ce-în zbor
invers le pierzi/ Și cântec istovește [...]. Analogiile nu sunt
paradoxale; ele ar putea fi, desigur, continuate, iar o discuție detaliată a
acestor idei nu ar fi nici astăzi lipsită de interes. |