Stravinsky și rostul
muzicii moderne
Judecând
doar după primul concert, care a avut loc în 20 octombrie în sala proprie Enescu-Bartók
(revendicată și ea de episcopia romano-catolică după ce s-au investit miliarde
pentru amenajarea ei), stagiunea simfonică 2005-2006 a Filarmonicii de Stat
orădene se anunță ambițioasă. Ea a debutat cu programarea, în primă audiție la
Oradea, a unei lucrări cruciale pentru muzica modernă, dificilă sub multiple
aspecte: Ritualul primăverii (1913, revizuit în 1947) de Igor Stravinsky (1882
1971). Programul, dirijat de Romeo Rîmbu și avându-l ca solist pe violonistul
Florin Croitoru, s-a deschis cu Concertul în Re major pentru vioară și orchestră
op. 77 (1878) de Johannes Brahms (1833 1897), capodoperă romantică
binecunoscută ce poate să fi avut în acea seară și rolul unei glazuri prin care
partea mai tradiționalistă a publicului orădean să înghită provocarea marelui
barbar rus. Departe de a minimaliza prestația apreciatului violonist, ceea ce
ar fi aberant, lucrarea următoare din program solicită însă mai mult atenția
noastră provincială, întrucât prima interpretare la Oradea a Ritualului
primăverii se constituie într-un eveniment în sine. În afara comentării
reușitei interpretative a muzicienilor orădeni, lucrarea prilejuiește și unele
considerații și chiar întrebări de ordin estetic referitoare la evoluția
muzicii.
După cum
bine se știe, Ritualul primăverii e muzica unui balet pus în scenă de
Diaghilev, ce ilustrează tablouri din Rusia păgână (conform subtitlului
partiturii), mai precis riturile de fertilitate ale populațiilor pre-creștine de
pe teritoriul Rusiei, rituri încheiate cu autosacrificarea prin dans până la
epuizare a unei fete special alese. În treacăt fie zis, traducerea uzuală încă
în România pentru titlul lucrării (Sărbătoarea primăverii) e un ecou al
ateismului din regimul anterior. E evident că Le sacre du printemps,
respectiv The Rite of Spring, cum e intitulată partitura inclusiv în
noua ediție Boosey & Hawkes (Londra 1967), înseamnă Ritualul primăverii (sau,
într-o formulare mai aproape de spiritul limbii române, Ritualul de
primăvară). Libretul a fost imaginat de Stravinsky împreună cu Nicolas Roerich
(1874-1947), personaj enciclopedic și excepțional, foarte puțin cunoscut azi.
Arheolog, antropolog, explorator, diplomat, mistic, scriitor, pictor, scenograf
și creator de costume de operă, apărător al culturii mondiale, se spune despre
el chiar că ar fi intrat în legătură cu legendara Shambala, acea fabuloasă lume
paralelă a înțelepților ce veghează evoluția planetei, intervenind discret în
momente cheie. Dar, dincolo de asta și de impresionanta atmosferă mistică a
tablourilor sale, climatul Ritualului primăverii se situează la antipodul
teluric complementar al acestei atitudini spiritualizate, prin frenezia și
diversitatea ritmurilor și a limbajului său armonic, proprie vitalismului frust
al vremurilor și al practicilor barbare pe care le evocă, dar și mecanicismului
și brutalității vremurilor moderne ce tocmai se nășteau.
Deși
lucrarea apărea la doar un an după ciclul de lieduri atonale Pierrot lunaire
de Schönberg, șocul de la premiera de la Paris a fost enorm, generând un faimos
scandal, cauzat se pare mai mult de costume și de coregrafia indecentă a lui
Nijinsky - ceea ce s-a dovedit prin succesul prezentărilor în concert care au
urmat. Totuși, Pierre Monteux, care a dirijat-o prima dată în concert, a spus
ulterior: Pe atunci, nu mi-a plăcut Le sacre. Apoi am dirijat-o de 50 de
ori. Nu-mi place nici acum. Mai degrabă un Massacre du printemps,
scria H. Moreno în Le ménéstrel (1914). Iar Puccini, în 1913: Această
muzică e de-a dreptul cacofonie. Totuși, are ceva originalitate și o anume
cantitate de talent. Dar, una peste alta, parcă e creația unui nebun. Publicul a
fluierat, a râs și a aplaudat. Cu toate astea, reminiscența unei teme din
Horele de primăvară (Rondes printanières, una din secvențele
lucrării) s-a strecurat 10 ani mai târziu într-o arie a operei Turandot!
Era în
Ritualul primăverii un suflu nou și aproape sălbatic, o dinamitare a
canoanelor estetice și ale gramaticii muzicale, aparent fără raportare directă
la stiluri anterioare muribunde și care părea să spulbere iconoclastic
delicatețurile de tip impresionist. Cu toate astea, cum observa mai târziu
muzicologul francez de origine română Antoine Goléa, Ritualul primăverii e
compus, în fond, într-un mod de Do - considerat bineînțeles într-un sens foarte
larg, din moment ce include cele mai diverse suprapuneri acordice și polimodale.
Dar e evident că centrul de greutate al lucrării nu mai stă în interacțiunile
diferiților centri tonali, ca în muzica pre-modernă, ci în culorile
acordurilor, care nu mai sunt însă pastelate ca la impresioniști, ci crude,
telurice, stridente sau înghețate, reduse aproape la rolul de suport pentru
fenomenala inventivitate ritmică, deși foarte interesante de multe ori ele
însele. Fiindcă mai ales ritmul e aici purtătorul principal al discursului,
evadat din simetriile tradiționale și scolastice, dar cu repetări ostinate duse
până la violență. Cineva observa judicios că, de-a lungul istoriei muzicii,
personajul principal al muzicii a devenit pe rând câte o componentă din ce în
ce mai exterioară a discursului muzical: antichitatea reprezintă în toate
civilizațiile primatul melodiei, de obicei neacompaniată în sens armonic,
dusă până la rafinamentele microtoniei; Evul Mediu european a inventat în muzica
așa-zis cultă primele forme de acompaniere acordică, din care s-au născut
polifonia - ajunsă la apogeu în Renaștere și Baroc - și armonia -
care, întâi prin melodia acompaniată, a intrat în prim plan odată cu Rococo-ul
și clasicismul și a atins rafinamente maxime prin romantici (Chopin, Wagner) și
impresioniști (Debussy), epuizându-se și ducând la atonalismul și serialismul
lui Schönberg; după care, pe acest fond decadent, ritmul a erupt cu
brutalitate prin Stravinsky și jazz. Ce departe suntem de vorba nu prea
exagerată a lui papa Haydn: Ca să vezi dacă o muzică e frumoasă cu
adevărat, cântă-i melodia fără acompaniament.
Revenind
după acest mic excurs istoric, mai e de remarcat că în Ritualul primăverii nu
e încă vorba totuși de personaje ritmice, cum considerau Messiaen și Boulez și
cum e cazul în muzici ulterioare. Practic, compoziția e eminamente rapsodică,
structurându-se doar conform exigențelor acțiunii scenice. Componența orchestrei
e enormă, cu numeroase instrumente suplimentare de suflat și de percuție, pentru
concertul orădean făcându-se apel la ajutorul unor instrumentiști de la Cluj,
Satu Mare și Arad. Concertul a fost pregătit cu atenție, ceea ce s-a reflectat
în mod benefic în reușita interpretării, fapt răsplătit și de public prin
aplauze.
Cvasi-tonalitatea de sorginte (poli)modală din Ritualul primăverii poate fi
și ea o reacție, și anume la atonalismul școlii vieneze (deși însuși
cameleonicul Stravinsky avea să adopte la bătrânețe serialismul generat de
atonalitate). Deocamdată, în această perioadă rusă a creației sale,
Stravinsky se arată chiar racordat la folclor, iar exemple apar, în mod
surprinzător pentru unii, inclusiv în Ritualul primăverii. De exemplu, chiar
începutul lucrării (la un fagot solo în straniul său registru supraacut care îl
făcuse pe bătrânul Saint-Saëns să părăsească indignat sala) e o melodie
lituaniană, al cărei modalism simplu amintește de folclorul păstoresc din
Carpați și de unele melopei tibetane (Roman Vlad, Strawinsky, Torino
1958).
Dar, deși se
referă la un trecut obscur, Ritualul primăverii părea să prevestească și
iminenta catastrofă a Primului Război Mondial și a bolșevizării Rusiei, cu tot
ce a urmat apoi în lume. Autodistrugerea individului în fața colectivității e,
în acțiunea acestui balet, încă o premoniție, și anume cea a alienării induse în
societate în deceniile următoare. Umanismul pozitivist pregătea la rândul
său drama distrugerii de către colectivitate a acelei individualități umane în
care antichitatea clasică și creștină au concentrat, deși în chip diferit,
orice valoare morală și orice rațiune a civilizației (R. Vlad, op. cit.). Și
aici rezidă marea întrebare asupra eficienței și rostului acestei identificări
a artei moderne cu o situație negativă pentru a o exprima și pentru a o ridica
pe planul unei pure realități estetice, cum scria R. Vlad. Compozitorii care
i-au urmat lui Stravinsky l-au depășit cu mult în ceea ce profanii ar numi
emanciparea disonanței și în general în dezagregarea discursului muzical,
unii mai sinceri justificându-se prin faptul că se simt datori să exprime prin
mijloace nemaiauzite ororile nemaivăzute ale secolului XX. Atâta că
dezirabilul catharsis nu se produce, singurul efect indus publicului fiind
sporirea stărilor lui de tensiune și confuzie.
Considerându-l genial pe Stravinsky, Enescu sesiza despre Ritualul primăverii:
Cred că, din punctul de vedere al gradației emotive, păcătuiește prin
paralelismul prea accentuat între partea întâi și a doua. Rămâne totuși o muzică
de mare valoare (Scânteia, 6 aprilie 1946). Am putea adăuga aici că, față de
vitalismul primei părți, care și-a exercitat măcar o dată fascinația asupra
oricărui compozitor care i-a urmat, partea a doua are atmosfera sinistră și
malefică a sacrificiului omenesc pe care-l ilustrează. Iar repetarea martelată a
faimosului acord bitonal din Dansurile adolescenților, care a fost prima idee
muzicală a Ritualului primăverii, i-a apărut într-un coșmar unui compozitor
din București, prieten al autorului acestor rânduri, sub forma unui hău
strivitor, din care visătorul s-a smuls extrem de greu. Ce folos are o muzică
ale cărei știință și inventivitate, oricât de formidabile, generează coșmaruri?
Muzica a
fost castă și modestă cât timp a fost cântată la instrumente mai simple, dar de
când e cântată într-o diversitate de maniere și în mod confuz, și-a pierdut
starea de gravitate și virtute, căzând aproape în vulgaritate (Boethius, De
consolatione philosophiae). Spartanii s-au indignat că Timothaios din
Milet, complicând muzica, a dăunat minților băieților pe care-i luase ca elevi,
i-a întors de la modestia virtuții și a pervertit armonia (pe care o găsise
modestă) în genul cromatic, care e mai efeminat (Boethius, De institutione
musica). Muzica are puterea de a produce un anumit efect asupra
caracterului moral al sufletului și, dacă are această putere, e limpede că
tinerii trebuiesc îndrumați către muzică și instruiți în aceasta (Aristotel,
Politica). Meșteșugul muzicii trebuie să ducă într-o anumită măsură la
iubirea frumosului (...). Nu vom deveni niciodată muzicieni dacă nu înțelegem
idealurile de cumpătare, curaj, îngăduință și măreție (Platon, Republica).
De-a lungul
istoriei, în mod accelerat după Renaștere și mai ales după iluminism, muzica
cultă a devenit succesiv din forță artă, din artă spectacol, apoi dexteritate
intelectuală și în sfârșit obiect de simplă informație (Corneliu Cezar, Sonologia,
editura Anastasia, București 2003). Originalitatea personală, cu orice preț, a
individului producător de muzică, văzut tot mai mult ca legiferator arbitrar și
autodeterminat al adevărului artistic, a devenit scop în sine. De altfel,
schimbările stilistice (din ce în ce mai radicale) s-au succedat în această
epocă în mod accelerat, mai nou inclusiv în cadrul carierei fiecărui compozitor.
Ca atare, incomprehensibilitatea între autori și public, ca și între diferiții
autori, a crescut și ea. Criteriile muzicii nu mai sunt filozofice, curative
sau supranaturale (...). Comprehensibilitatea garantată de care vorbește Webern
rămâne, după cum rezultă nu numai din diferitele cercetări de psihometrie a
percepției, dar mai ales după atâtea decenii de serialism (afirmație extensibilă
la mai toată muzica modernă n. n.), o mare utopie a unor oameni mari. Una e
corelația și coerența travaliului componistic (ingineresc), cu totul alta
receptarea pe viu, atât de către amatori cât și de către specialiștii înșiși
(op. cit.).
Ca atare,
stadiul atins de muzica contemporană și șansa salvării ei sunt poate cel mai
exact și mai concis exprimate tot de compozitorul Corneliu Cezar: Tendința
auzului omenesc de a căuta în muzică centrul tono-modal reprezintă o imagine a
unității subiectiv-obiective a încheierii și redeschiderii la infinit a unui
circuit între subiectiv și obiectiv (...). Scoaterea muzicii prin mijloace
conceptuale din acest univers al viului, din acest univers total, nu înseamnă
eliberarea ei, ci artificializarea raportului fecund, preexistent și profund
paradoxal între subiect și obiect, înseamnă exacerbarea și autonomizarea
facultății inventive a subiectului și mortificarea, obiectualizarea
obiectului. În feed-back, însăși subiectivitatea umană devine tot mai voalată,
secătuită (...). Muzica poate și trebuie să devină acea disciplină care poate
feri omul de pericolul înaintării spre obiectivitate, în negrija față de
aspectul subiectiv, moral și spiritual, în negrija față de temeiurile străvechi
ale existenței omenești, păstrate încă nealterate (uneori și din loc în loc) în
învățămintele și tradițiile religioase, primite după încrederea noastră nu
printr-un arhetip al inconștientului colectiv (deși acest arhetip e sădit dintru
început în inima omului), ci prin revelații succesive în religia unui
Dumnezeu viu și personal, emblema și sursa prezenței oricărei persoane (id.). |