Maestrul
din Jimbolia
La editura
Cartea românească apărea anul trecut, cu titlul Carnavalul prenocturn,
un volum-tezaur al poeziei lui Petre Stoica, în colecţia ,,Mari scriitori
români”. O selecţie de autor, de mare exigenţă, din toate volumele de poezie
tipărite până în prezent de poet1.
Criticul Dan
Cristea îşi deschide postfaţa la volum cu o judecată de valoare la care
subscriem: ,,Petre Stoica, mare creator liric, cu o operă impresionantă, operă
care străbate, într-un chip original şi fără echivoc, ultimii cincizeci de
ani de poezie românească”. Ea se întâlneşte cu cea a lui Gheorghe Grigurcu:
,,Creator al unui univers liric de o mare bogăţie, de un rafinament ce riscă a
scăpa ochiului grăbit, înşelat de subterfugiul simplităţii, de alura lipsei de
pretenţii, Petre Stoica ni se înfăţişează nu numai drept un poet dintre cei mai
originali în peisajul literar actual, ci şi un important, poate cel mai
important ferment al înnoirii acestuia, în a doua jumătate a secolului în
curs.” (Grigurcu scria acestea în 1986).
Un volum
masiv (peste 500 de pagini) în care poezia e atotprezentă, într-un spectacol al
inspiraţiei şi vocaţiei poetice, dar şi al inteligenţei stilistice, ca şi al
originalităţii viziunii. Pentru cei mai tineri poeţi de azi, băieţi şi fete,
prinşi în febra afirmării, tensionaţi de dorinţa de a fi recunoscuţi imediat ca
întemeietori ai poeziei, confiscaţi totodată de egocentrism biografic, lectura
acestei cărţi ar fi o bună lecţie de poezie adevărată, liberă, generoasă şi
bogată în frumuseţe. Iar pentru cititorul obişnuit, prilejul unei petreceri
încântătoare şi senine în casa poetului.
Iată însă că
Petre Stoica nu e poetul care să se lase „copleşit de glorie” şi de „un potop
de simpatii”, somnolând în odihna celebrităţii sale. De curând, la editura
Brumar din Timişoara i-a apărut în bine cunoscutele şi invidiabilele condiţii
grafice pe care această editură le asigură, o nouă carte de poeme: Pipa lui
Magritte. Vigoarea şi prospeţimea lirică a acestor poeme îl recomandă pe
Petre Stoica ca pe un poet care ştie să convertească melancoliile vârstei în
aventuri lirice neatinse de saţiul identităţii şi constanţei artei poetice. „O,
există şi ore nocturne cu scaune neocupate”, se spune într-un loc, şi acestui
timp i se aplică veghea poetului, pentru a-i salva reveriile şi proiecţiile şi
a le consemna în poeme vibrând de tensiuni cărora autorul le dă o
corporalitate de o aparentă simplitate, dar de o reverberaţie enigmatică. Poeme
ale singurătăţii şi ale pustiului, ale impactului aspru cu o realitate
delabrată, ale tristeţii şi duioşiei, ale ofilirii obiectelor şi fiinţelor, ale
plictisului şi ale alarmelor imediate ale preajmei, în texte care poartă toate
marca stilistică lesne recognoscibilă a poeziei lui Petre Stoica. Rostirea sa e
mereu ceremonioasă dar nu solemnă la modul emfatic; dimpotrivă, poetul a
inventat un soi de tratament egal al derizoriului, reveriei şi imediateţii, a
căror incongruenţă şi incoerenţă dobândesc în poem logica inanalizabilă a
oniricului perceput ca realitate „pusă într-o ramă de flăcări”: „Realitate
desenată lin de aripa/ vulturului hrănit cu stafide şi mângâiat pe cioc/ de
laba leului culcat pe plaja însorită/ lângă femeia cu sexul deschis/ spre
săgeata zenitului// realitatea pusă într-o ramă de flăcări// realitate care
jigneşte ignoranţa” (Realitate – Maestrului Magritte, cu veneraţie).
,,Poetul din
Jimbolia” deţine arta de a transforma urâţenia harnică a realităţii în deliciu
poetic, poezia sa fiind tocmai teritoriul evocat în poemul Un teritoriu un
loc: „Există undeva un teritoriu un loc/ unde fluturele oprit în vârful
plopului/ noaptea se transformă într-un far ce îndrumă/ corabia somnambulilor//
există undeva un teritoriu un loc/ unde goi bărbatul şi femeia cu aripi
împreunate/ însămânţează piatra prefăcând-o/ în substanţa roditoare// există
undeva un teritoriu un loc/ unde copilul Mozart cântă la pian/ copiilor
abandonaţi pe faleze invadate/ de buruieni şi gunoaie// există undeva un
teritoriu un loc/ unde o doamnă tronând pe un cal înspumat/ îşi scoate zilnic
jobenul în faţa/ cerşetorului evadat din cuşca socială// există undeva un
teritoriu un loc/ unde gheara grifonului păzeşte comoara/ cheia care deschide
toate enigmele// teritoriul este trecut în atlasul poetului/ alcătuit pe date
culese/ cu neînşelătoare instrumente ale visului”. |