Maestrul
din Jimbolia
La editura
Cartea românească apărea anul trecut, cu titlul Carnavalul prenocturn,
un volum-tezaur al poeziei lui Petre Stoica, în colecția ,,Mari scriitori
români. O selecție de autor, de mare exigență, din toate volumele de poezie
tipărite până în prezent de poet1.
Criticul Dan
Cristea își deschide postfața la volum cu o judecată de valoare la care
subscriem: ,,Petre Stoica, mare creator liric, cu o operă impresionantă, operă
care străbate, într-un chip original și fără echivoc, ultimii cincizeci de
ani de poezie românească. Ea se întâlnește cu cea a lui Gheorghe Grigurcu:
,,Creator al unui univers liric de o mare bogăție, de un rafinament ce riscă a
scăpa ochiului grăbit, înșelat de subterfugiul simplității, de alura lipsei de
pretenții, Petre Stoica ni se înfățișează nu numai drept un poet dintre cei mai
originali în peisajul literar actual, ci și un important, poate cel mai
important ferment al înnoirii acestuia, în a doua jumătate a secolului în
curs. (Grigurcu scria acestea în 1986).
Un volum
masiv (peste 500 de pagini) în care poezia e atotprezentă, într-un spectacol al
inspirației și vocației poetice, dar și al inteligenței stilistice, ca și al
originalității viziunii. Pentru cei mai tineri poeți de azi, băieți și fete,
prinși în febra afirmării, tensionați de dorința de a fi recunoscuți imediat ca
întemeietori ai poeziei, confiscați totodată de egocentrism biografic, lectura
acestei cărți ar fi o bună lecție de poezie adevărată, liberă, generoasă și
bogată în frumusețe. Iar pentru cititorul obișnuit, prilejul unei petreceri
încântătoare și senine în casa poetului.
Iată însă că
Petre Stoica nu e poetul care să se lase copleșit de glorie și de un potop
de simpatii, somnolând în odihna celebrității sale. De curând, la editura
Brumar din Timișoara i-a apărut în bine cunoscutele și invidiabilele condiții
grafice pe care această editură le asigură, o nouă carte de poeme: Pipa lui
Magritte. Vigoarea și prospețimea lirică a acestor poeme îl recomandă pe
Petre Stoica ca pe un poet care știe să convertească melancoliile vârstei în
aventuri lirice neatinse de sațiul identității și constanței artei poetice. O,
există și ore nocturne cu scaune neocupate, se spune într-un loc, și acestui
timp i se aplică veghea poetului, pentru a-i salva reveriile și proiecțiile și
a le consemna în poeme vibrând de tensiuni cărora autorul le dă o
corporalitate de o aparentă simplitate, dar de o reverberație enigmatică. Poeme
ale singurătății și ale pustiului, ale impactului aspru cu o realitate
delabrată, ale tristeții și duioșiei, ale ofilirii obiectelor și ființelor, ale
plictisului și ale alarmelor imediate ale preajmei, în texte care poartă toate
marca stilistică lesne recognoscibilă a poeziei lui Petre Stoica. Rostirea sa e
mereu ceremonioasă dar nu solemnă la modul emfatic; dimpotrivă, poetul a
inventat un soi de tratament egal al derizoriului, reveriei și imediateții, a
căror incongruență și incoerență dobândesc în poem logica inanalizabilă a
oniricului perceput ca realitate pusă într-o ramă de flăcări: Realitate
desenată lin de aripa/ vulturului hrănit cu stafide și mângâiat pe cioc/ de
laba leului culcat pe plaja însorită/ lângă femeia cu sexul deschis/ spre
săgeata zenitului// realitatea pusă într-o ramă de flăcări// realitate care
jignește ignoranța (Realitate Maestrului Magritte, cu venerație).
,,Poetul din
Jimbolia deține arta de a transforma urâțenia harnică a realității în deliciu
poetic, poezia sa fiind tocmai teritoriul evocat în poemul Un teritoriu un
loc: Există undeva un teritoriu un loc/ unde fluturele oprit în vârful
plopului/ noaptea se transformă într-un far ce îndrumă/ corabia somnambulilor//
există undeva un teritoriu un loc/ unde goi bărbatul și femeia cu aripi
împreunate/ însămânțează piatra prefăcând-o/ în substanța roditoare// există
undeva un teritoriu un loc/ unde copilul Mozart cântă la pian/ copiilor
abandonați pe faleze invadate/ de buruieni și gunoaie// există undeva un
teritoriu un loc/ unde o doamnă tronând pe un cal înspumat/ își scoate zilnic
jobenul în fața/ cerșetorului evadat din cușca socială// există undeva un
teritoriu un loc/ unde gheara grifonului păzește comoara/ cheia care deschide
toate enigmele// teritoriul este trecut în atlasul poetului/ alcătuit pe date
culese/ cu neînșelătoare instrumente ale visului. |