Între
teatru și literatură
de Ionel Jianu
Pentru cei
mai mulți dintre noi, numele lui Ionel Jianu (1905-1993) e legat de cronica
plastică. După o activitate consistentă în domeniu, răspândită cu generozitate
în numeroase publicații ale vremii, în 1942 el este întemeietorul
Căminului artei. A scris ample monografii despre câțiva importanți pictori
români, precum Pallady, Tonitza, Iser și Sirato, în 1954 a devenit titularul
Catedrei de istorie a artei românești de la Institutul de artă plasticvă
Nicolae Grigorescu din București, după ce înainte a fost ales președintele
Asociației criticilor de artă. În 1962 a decis să părăsească România și s-a
stabilit la Paris unde, de altfel, și-a continuat, prestigioasa activitate.
Studiile închinate operei lui Brâncuși ocupă un loc de prim rang. În 1963, în
seria Maeștrii sculpturii din secolul XX a Casei de editură Arted, al
cărei director a fost aproape un deceniu, a publicat un album Brâncuși. Într-un
interviu acordat în 1976 profesorului Ion Pop și publicat în primul volum al
Orelor franceze (Editura Univers, București, 1979), Ionel Jianu
spunea: Sculptura contemporană este net dominată azi de Brâncuși, de
aportul său în evoluția artei moderne, în sensul că Brâncuși a fost acela care
a amplificat forma, a dat epocii noastre conștiința formei pure și a creat o
serie întreagă de inovații care au fost pe larg folosite de majoritatea
sculptorilor de azi. Mai departe, Ionel Jianu preciza că Brâncuși n-a avut
niciodată o expoziție personală în Franța și a respins întotdeauna pe ziariștii
care voiau să-i ia un interviu. Omul acesta și-a creat o lume a lui, în care a
trăit și în care și-a trăit satul. În care și-a trăit românitatea. Și e
interesant că în Parisul din prima jumătate a acestui veac, Brâncuși a izbutit
să creeze o oază de liniște, de pace, de seninătate și armonie sufletească
atelierul lui din Impasse Ronsin, un atelier pur românesc.
Făcând parte
din redutabila generație a eseiștilor români ai perioadei interbelice, coleg și
prieten cu importanți oameni de cultură, precum Constantin Noica, Eugen Ionescu,
Mihail Sebastian, Mircea Eliade, Petru Comarnescu, Mircea Vulcănescu, Șerban
Cioculescu, Ionel Jianu a avut, în tinerețe, o frenetică activitate de gazetar
ce nu s-a limitat la comentarea expozițiilor de artă plastică ce făceau, între
altele, deliciul Bucureștiului interbelic. În ziare precum Politica, Ultima
oră, Vremea, Rampa, ori în Revista Fundațiilor Regale, Ionel Jianu a
publicat nenumărate articole ce-i dovedesc preocuparea și competența pentru
cercetarea celor mai diverse și intime fenomene ale actualității literare și
teatrale. Istoricul literar clujean Mircea Popa a avut remarcabila idee de a
opera o selecție a acestor articole și de a o publica sub titlul Între
teatru și literatură, apărută în 2004 la Editura Palimpsest, condusă
de criticul de teatru Ion Cocora. E o ocazie pentru noi, cititorii de azi, să
vedem cum cel ce se va dedica mai târziu aproape în exclusivitate artelor
plastice era, în epocă, perfect conectat la principalele curente estetice din
teatru și literatură, s-a numărat printre promotorii noului, și-a valorificat
informația într-o critică profesionistă, deloc umorală. De altminteri, într-un
articol publicat în 1929 în ziarul Ultima oră Ionel Jianu proceda la o
interesantă distincție între critică și informație. Critica scria Jianu
e raportarea unui produs intelectual la un criteriu personal, e considerarea
diferitelor aspecte oferite de obiectul procesului critic și e integrarea
acestui obiect într-o clasificare și într-o scară de valori. Informația e simpla
constatare a unui eveniment, fără a emite nici o judecată de valoare. E un
simplu anunț care vestește existența unui fapt. Lectura textelor reunite între
coperțile volumului Între teatru și literatură îl arată pe Ionel Jianu ca
un gânditor teatral perfect informat, înzestrat cu un spirit critic autentic,
bazat pe un set de valori pe care le-a promovat cu consecvență și probitate
intelectuală.
Autorul
antologiei a găsit o cale să grupeze selecția din publicistica teatrală și
literară a lui Ionel Jianu în trei mari secvențe. Prima se intitulează
Dezbateri și dovedește capacitățile argumentative ale criticului, dorința
lui de a se integra perfect într-o mișcare de idei impresionantă, căreia i-a
dat substanță o generație ce a valorificat la maximum libera circulație la
propriu, dar și pe cea a ideilor și informațiilor. A doua secvență, intitulată
Siluete, demonstrează capacitatea lui Ionel Jianu de a surprinde în
spațiul fatalmente limitat al articolului de ziar esența creației unor poeți
(Paul Fort, Paul Valéry, André Breton, Rainer Marie Rilke), romancieri (Jules
Romains, Drieu de la Rochelle, Montherlant, Erich Maria Remarque), filosofi (René
Descartes); oameni de teatru, regizori și actori precum Evreinoff, Charles
Dullin, Antoine, dramaturgi (Firandello și Cocteau), animatori de balet (Serghei
Diaghileff). A treia parte a cărții conține interviuri cu Liviu Rebreanu, Victor
Ion Popa, Octavian Goga, în ipostaza lor de oameni de teatru, cu actori
animatori de trupă precum Maria Ventura sau Lucia și Tony Bulandra.
Mărturisesc
că am citit cu cel mai mare interes mai cu seamă capitolul Dezbateri,
surprins fiind de rezonanța în actualitatea de azi a ideilor exprimate de Ionel
Jianu. De altfel, încă din primul articol din volumul intitulat Între teatru
și literatură, intri în posesia certitudinii că Ionel Jianu și-a fundamentat
activitatea de comentator al fenomenului teatral pe un set de principii pe
care a știut să le apere cu strășnicie. Literatura scria el e dușmanul cel
mare al teatrului. Hotarele ce le despart sunt în principiu bine definite. Și
totuși, de cele mai multe ori, autorii dramatici fac literatură în operele lor.
Îndată, condeiul criticului stabilește diferența specifică. Teatrul e o
transpunere în altă viață, o participare completă la un ciclu de evenimente ce
se petrece în afară de realitate având totuși aparența realității. Teatrul
încearcă să-ți dea iluzia unei alte vieți în care pătrunzi printr-un sistem
convențional. Cortina trebuie să întoarcă în noi robinetul imaginației pentru
a-i da drum liber și a o face să participe la ceea ce se petrece pe scenă.
Verdictul sună clar: Folosindu-se de mijloace cu totul deosebite, teatrul și
literatura sunt două arte ce se exclud una pe alta. În aceste fraze găsim
explicația scepticismului cu care Ionel Jianu evaluează destinul scenic al
literaturii dramatice scrise de Lucian Blaga. Însă, onestitatea critică îl
obligă pe comentator ca într-un articol apărut în Vremea din 1929 să
admită că aranjată pentru scenă, cu tăieturile necesare în text, cu specularea
efectelor dramatice prin accesorii meșteșugărești, Meșterul Manole a
însemnat un mare succes pentru Teatrul Național și un câștig important pentru
literatura dramatică.
Ionel Jianu
e preocupat de probleme precum structura repertoriului, ponderea literaturii
dramatice naționale, dar și a celei universale de ultimă oră, de încurajarea
debuturilor, de politica de personal, de problemele artiștilor dramatici, de
cele ale criticii. Crede că Teatrele Naționale din țară se cuvine să-și onoreze
statutul prin calitatea producțiilor pe care le oferă publicului și nu doar să
consume subvențiile bugetare. Se găsesc în textele lui Ionel Jianu observații
teoretice de amară acuitate de care nu ar deloc rău să se țină seama și azi
în teatru se sugerează, altele vizând dezvoltări Camil Petrescu în
Modalitatea estetică a teatrului. Un adevărat dramaturg, crede Jianu,
creează roluri și, pe cale de consecință, personaje. Criticul are misiunea de a
înțelege voința estetică a epocii sale și de a o formula, el se cuvine protejat
de pumnul și palma vreunui dramaturg ori actor nemulțumit de ceea ce s-a scris
despre el, dar condeierului nu-i este îngăduită bășcălia. Teatrul românesc se
cuvine să-și corecteze sistemic relația asincronă pe care-o are prin raportare
cu alte mișcări teatrale naționale. Ionel Jianu subliniază rolul regizorului ca
și pe cel al teatrului radiofonic.
E greu de
rezumat într-o recenzie bogăția de teme abordate de Ionel Jianu. Dar e sigur
că lectura selecției realizată de Mircea Popa e dintre cele mai profitabile. |