Vasile SPOIALĂ
În căutarea Cărții
Cei care au
cunoscut lumea clujeană din anii 60 își amintesc cum un tînăr își plimba cîinele
prin centrul academicului oraș. Era o figură unică în acea vreme. Un cetățean
care ignora codul comunist și juca rolul unui aristocrat. Un student care se
desprindea din obișnuințele categoriei și juca rolul unui dandy. Un student
trecut pe la medicină, ducînd, apoi, pînă la capăt filologia, cu gîndul, însă,
la a deveni scriitor. A fost, apoi, pentru scurt timp, dascăl de țară, metodist
la Casa Creației Populare, iar din 1968, redactor la Familia. Prin anii 80
l-am cunoscut și eu. De cele mai multe ori la Astoria, la masă cu Crăciun
Bejan sau Dumitru Chirilă, în cîte o pauză de redacție sau tipografie. Nu se
aduna niciodată în jurul lui scriitorime locală. Aspiranții gălăgioși erau în
jurul lui Stelian Vasilescu și,mai tîrziu, chiar al lui Radu Enescu, la masa lui
Crăciun Bejan sau Dumitru Chirilă se mai așezau rude venite de la țară,
cunoștințe din oraș, dar Vasile Spoială refuza bonomia și taclalele. Cît de
greu îți împrumuta Crăciun Bejan o carte din biblioteca lui, tot atît de greu
era să ajungi la un dialog cu Vasile Spoială. Mi se pare că m-a invitat la masa
lui și am avut o discuție după ce publicasem în Familia un articol despre
Thomas Mann. Eu citeam Iadeș-ul lui imediat după cronicile lui Cistelecan și
Podoabă. Apreciam la el distincția, rafinamentul, era eseistul prin definiție,
neangajat în vreo demonstrație, care scrie parcă degustînd o idee ca pe o
băutură fină. Dar n-a avut niciodată impulsul de a adopta cîte un tînăr
promițător din preajmă, de a și-l apropia, cum se întîmpla (și mi s-a întîmplat)
cu Crăciun Bejan. Nici în rîndul social nu întreținea relații, cel mult într-un
mic grup de la piscina hotelului Dacia.
Nu ni-l
arată altfel nici jurnalul oferit pentru publicare de către soția sa și apărut
la aniversarea revistei. Nu știam nimic despre acest jurnal, deși, dacă mă
gîndesc bine, n-ar trebui să fie o surpriză. Existența lui Vasile Spoială
mizează în primul rînd pe acest act al scrisului. A scris poezie, proză, teatru,
eseu, a tradus mai ales din literatura germană. Scrierile lui au rămas, în mare
parte, în manuscris, așteptînd forma ideală și editorul ideal. E interesant cum
preocuparea obsesivă pentru lucrarea scriitoricească nu a fost dublată de
dorința de a-și vedea opera în lume. Jurnalul era, pentru el, un dialog
sublimat. Vasile Spoială nu povestește întîmplări din viața sa de cuplu, din
redacție, nu portretizează, nu reacționează la diversele evenimente, nu
răbufnesc sau nu sînt înnăbușite în el disperările personale. Cel mult, cei care
l-au cunoscut pot percepe tulburarea din momentul declanșării bolii pe care nu
o numește (astm). Exercițiul pe care-l făcea Vasile Spoială și spre care mă
îndemnau atît el cît mai ales Crăciun Bejan era un fel de fenomenologie: a
ignora frunza și a căuta esența mișcării ei. Acasă, evenimentul se pierdea în
meditație. Rareori putem identifica situația sau persoanele. Iată, de exemplu,
observația legată de boală: Bolii, în prima ei fază, îi corespunde o stare de
democratizare. Te înregimentezi. Problema lui era nu boala (În fond, pragul
despărțirii de lume e în tine. Poți să-l calci liniștit, mulțumindu-te cu cît a
fost. Numai lăcomia de viață creează disperare), ci înregimentarea în
democrația ei. Rare sînt enervările pe lumea din jur, dar și atunci se
consideră el cel vinovat, cel cu handicap: Nu știu face bine, nu știu face
nimic, nu știu fi și face în ritmurile pregîfîite ale nevoilor, reușitelor,
capriciilor și îndatoririlor, nedormite, enervate. Nu exist cu adevărat decît
în ritmurile solare ale alcoolului, amorului, muzicii, meditației, somnului și
treziei. Vasile Spoială se străduia să trăiască într-un stadiu estetic. De
aceea, pentru el o problemă nu se rezolva, ci se epuiza prin meditație.
Aștept cu
mare interes adunate laolaltă eseurile lui Vasile Spoială. Efortul lui Marin
Chelu de a restitui scrierile nepublicate în volum în timpul vieții de către
Radu Enescu și Vasile Spoială este meritoriu dacă n-ar cădea uneori în ridicol,
mai lustruindu-se și el, identificîndu-se cu autorii înșiși, ca de exemplu în
dedicațiile pe care le face: una dintre cărțile lui Radu Enescu o dedică
propriilor părinți, iar jurnalul lui Vasile Spoială îl dedică el, Marin Chelu,
doamnei Spoială
.
Traian
Ștef |