Iosif VULCAN
Fanfaronii
Întemeietor
al Familiei şi prim editor al unor poeme eminesciene, Iosif Vulcan se
numără printre împătimiţii de teatru, artă în care a văzut „steaua conducătoare
a vieţii mele”, sau, după aprecierea monografului său, regretatul profesor
orădean Lucian Drimba, „o eficace şcoală în care se lumina mintea, se
îmbogăţeau cunoştinţele, se cultivau sentimentele naţionale şi umanitare, se
formau”. De altminteri, Iosif Vulcan considera publicaţia pe care a fondat-o
un vehicul „pentru crearea unui fond de teatru român”. Iată de ce a fost un
tenace scriitor de literatură dramatică, iar o bună parte dintre operele sale
destinate rampei i-au cunoscut luminile. A practicat deopotrivă genul comic,
excelând în vodeviluri şi monologuri satirice, dar şi drama istorică „Ştefan
Vodă cel tânăr” care, atunci când a fost reprezentată de Teatrul din
Sibiu, în stagiunea l966-l967 în regia Arianei Kuner, a fost apreciată de
Dumitru Chirilă drept „o piesă cumplit de inegală”, cu un prim act excelent, un
al doilea ce concentrează miezul ideologic al textului şi o a treia parte mai
puţin izbutită. (Familia, nr. 5 din l967).
Fanfaronii, piesă în
trei acte, e o comedie extrem de savuroasă pe care autorul său ar fi dorit-o
reprezentată pe scena Teatrului Naţional din Bucureşti. Autorul însuşi a schiţat
o distribuţie posibilă, alcătuită din nume de prim rang ale artei scenice ale
vremii. Textul Fanfaronilor a fost recuperat în l997 de Florian Chelu din
Arhiva Vulcan a Bibliotecii Astra din Sibiu şi reprezentat în
premieră absolută, dar într-o formulă prescurtată, pe scena Teatrului de Stat
din Oradea la 30 mai l998 de un grup de elevi ai Liceului Pedagogic din
localitate. Acum, iată, lucrarea e editată de Biblioteca Revistei „Familia”,
într-o versiune îngrijită de Florian şi Marin Chelu, cu o consistentă prefaţă
iscălită de cel de-al doilea. Apariţia a fost făcută posibilă de Fundaţia
Rock Filarmonica din Oradea ce are în plan să reunească între pagini de
carte întreaga literatură dramatică datorată lui Iosif Vulcan, cu ocazia
comemorării a o sută de ani de la trecerea în nefiinţă a autorului său,
eveniment ce se va petrece în 2007.
Până la
finalul bucolic în care situaţia creată în jurul unei ipotetice căsătorii din
interes se rezolvă pe cale „literară”, scrierea e extrem de vivace, are haz,
mişcare, stofă teatrală şi fibră morală autentice. Accentul pamfletar e
puternic, umorul suculent, răsturnările de situaţii frecvente şi bine ţinute în
mână de dramaturg. Mecanismul cererii în căsătorie pentru o zestre imaginară e
temeinic ritmat. Din punct de vedere teatral, comedia e compusă cu naturaleţe,
dar şi cu eficiente şi bine prelucrate împrumuturi din arsenalul vodevilului şi
al comediei bufe, cu o tipologie remarcabilă, excelând prin situaţii inteligent
durate. Are suficiente îndreptăţiri spre a reclama atenţia scenei româneşti de
azi, cu atât mai mult cu cât, cu ceva vreme în urmă, trupa Secţiei române a
Teatrului de Stat din Oradea şi-a pus la panaş numele autorului ei, fără a lua
însă în considerare şi reprezentarea vreuneia dintre piesele sale. Dacă ar
face-o, ar izbuti chiar să-l contrazică pe Shakespeare, cel din Romeo şi
Julieta, ce se întreba la un moment dat – „un nume, ce-i un nume?”. Şi
totuşi e!
Mircea Morariu |