Iosif VULCAN
Fanfaronii
Întemeietor
al Familiei și prim editor al unor poeme eminesciene, Iosif Vulcan se
numără printre împătimiții de teatru, artă în care a văzut steaua conducătoare
a vieții mele, sau, după aprecierea monografului său, regretatul profesor
orădean Lucian Drimba, o eficace școală în care se lumina mintea, se
îmbogățeau cunoștințele, se cultivau sentimentele naționale și umanitare, se
formau. De altminteri, Iosif Vulcan considera publicația pe care a fondat-o
un vehicul pentru crearea unui fond de teatru român. Iată de ce a fost un
tenace scriitor de literatură dramatică, iar o bună parte dintre operele sale
destinate rampei i-au cunoscut luminile. A practicat deopotrivă genul comic,
excelând în vodeviluri și monologuri satirice, dar și drama istorică Ștefan
Vodă cel tânăr care, atunci când a fost reprezentată de Teatrul din
Sibiu, în stagiunea l966-l967 în regia Arianei Kuner, a fost apreciată de
Dumitru Chirilă drept o piesă cumplit de inegală, cu un prim act excelent, un
al doilea ce concentrează miezul ideologic al textului și o a treia parte mai
puțin izbutită. (Familia, nr. 5 din l967).
Fanfaronii, piesă în
trei acte, e o comedie extrem de savuroasă pe care autorul său ar fi dorit-o
reprezentată pe scena Teatrului Național din București. Autorul însuși a schițat
o distribuție posibilă, alcătuită din nume de prim rang ale artei scenice ale
vremii. Textul Fanfaronilor a fost recuperat în l997 de Florian Chelu din
Arhiva Vulcan a Bibliotecii Astra din Sibiu și reprezentat în
premieră absolută, dar într-o formulă prescurtată, pe scena Teatrului de Stat
din Oradea la 30 mai l998 de un grup de elevi ai Liceului Pedagogic din
localitate. Acum, iată, lucrarea e editată de Biblioteca Revistei Familia,
într-o versiune îngrijită de Florian și Marin Chelu, cu o consistentă prefață
iscălită de cel de-al doilea. Apariția a fost făcută posibilă de Fundația
Rock Filarmonica din Oradea ce are în plan să reunească între pagini de
carte întreaga literatură dramatică datorată lui Iosif Vulcan, cu ocazia
comemorării a o sută de ani de la trecerea în neființă a autorului său,
eveniment ce se va petrece în 2007.
Până la
finalul bucolic în care situația creată în jurul unei ipotetice căsătorii din
interes se rezolvă pe cale literară, scrierea e extrem de vivace, are haz,
mișcare, stofă teatrală și fibră morală autentice. Accentul pamfletar e
puternic, umorul suculent, răsturnările de situații frecvente și bine ținute în
mână de dramaturg. Mecanismul cererii în căsătorie pentru o zestre imaginară e
temeinic ritmat. Din punct de vedere teatral, comedia e compusă cu naturalețe,
dar și cu eficiente și bine prelucrate împrumuturi din arsenalul vodevilului și
al comediei bufe, cu o tipologie remarcabilă, excelând prin situații inteligent
durate. Are suficiente îndreptățiri spre a reclama atenția scenei românești de
azi, cu atât mai mult cu cât, cu ceva vreme în urmă, trupa Secției române a
Teatrului de Stat din Oradea și-a pus la panaș numele autorului ei, fără a lua
însă în considerare și reprezentarea vreuneia dintre piesele sale. Dacă ar
face-o, ar izbuti chiar să-l contrazică pe Shakespeare, cel din Romeo și
Julieta, ce se întreba la un moment dat un nume, ce-i un nume?. Și
totuși e!
Mircea Morariu |