BluePink BluePink
XHost
Oferim servicii de instalare, configurare si monitorizare servere linux (router, firewall, dns, web, email, baze de date, aplicatii, server de backup, domain controller, share de retea) de la 50 eur / instalare. Pentru detalii accesati site-ul BluePink.

Revistă de cultură

fondată în 1865 de Iosif Vulcan

Apare la Oradea

Seria a V-a

Nr. 10 (479) octombrie 2005

BIBLIOTECA REVISTEI FAMILIA

 

Iosif VULCAN

Fanfaronii

 

Întemeietor al Familiei și prim e­di­tor al unor poeme eminesciene, Iosif Vul­can se numără printre împătimiții de teatru, artă în care a văzut „steaua con­ducătoare a vieții mele”, sau, după a­pre­cierea monografului său, regretatul pro­fesor orădean Lucian Drimba, „o e­fi­ca­ce școală în care se lumina mintea, se îm­bogățeau cunoștințele, se cultivau sen­timentele naționale și umanitare, se for­mau”. De altminteri, Iosif Vulcan con­sidera publicația pe care a fondat-o un vehicul „pentru crearea unui fond de teatru român”. Iată de ce a fost un te­nace scriitor de literatură dramatică, iar o bună parte dintre operele sale des­ti­nate rampei i-au cunoscut luminile. A practicat deopotrivă genul comic, ex­ce­lând în vodeviluri și monologuri sa­tirice, dar și drama istoric㠄Ștefan Vodă cel tânăr” care, atunci când a fost re­pre­zen­tată de Teatrul din Sibiu, în stagiunea l966-l967 în regia Arianei Kuner, a fost a­pre­ciată de Dumitru Chirilă drept „o piesă cumplit de inegală”, cu un prim act excelent, un al doilea ce concentrează miezul ideologic al textului și o a treia parte mai puțin iz­butită. (Familia, nr. 5 din l967).

Fanfaronii, piesă în trei acte, e o comedie extrem de savuroasă pe care autorul său ar fi dorit-o reprezentată pe scena Teatrului Național din București. Autorul însuși a schițat o distribuție posibilă, alcătuită din nume de prim rang ale artei scenice ale vremii. Textul Fanfaronilor a fost recuperat în l997 de Florian Chelu din Arhiva Vulcan a Bibliotecii Astra din Sibiu și reprezentat în premieră absolută, dar într-o for­mulă prescurtată, pe scena Teatrului de Stat din Oradea la 30 mai l998 de un grup de elevi ai Liceului Pedagogic din localitate. Acum, iată, lucrarea e editată de Biblioteca Re­vistei „Familia”, într-o versiune îngrijită de Florian și Marin Chelu, cu o consistentă pre­față iscălită de cel de-al doilea. Apariția a fost făcută posibilă de Fundația Rock Fil­ar­mo­nica din Oradea ce are în plan să reunească între pagini de carte întreaga literatură dra­ma­tică datorată lui Iosif Vulcan, cu ocazia comemorării a o sută de ani de la trecerea în neființă a autorului său, eveniment ce se va petrece în 2007.

Până la finalul bucolic în care situația creată în jurul unei ipotetice căsătorii din interes se rezolvă pe cale „literară”, scrierea e extrem de vivace, are haz, mișcare, stofă teatrală și fibră morală autentice. Accentul pamfletar e puternic, umorul su­culent, răsturnările de situații frecvente și bine ținute în mână de dramaturg. Me­canismul cererii în căsătorie pentru o zestre imaginară e temeinic ritmat. Din punct de vedere teatral, comedia e compusă cu naturalețe, dar și cu eficiente și bine pre­lucrate împrumuturi din arsenalul vodevilului și al comediei bufe, cu o tipologie re­marcabilă, excelând prin situații inteligent durate. Are suficiente îndreptățiri spre a re­clama atenția scenei românești de azi, cu atât mai mult cu cât, cu ceva vreme în ur­mă, trupa Secției române a Teatrului de Stat din Oradea și-a pus la panaș numele autorului ei, fără a lua însă în considerare și reprezentarea vreuneia dintre piesele sale. Dacă ar face-o, ar izbuti chiar să-l contrazică pe Shakespeare, cel din Romeo și Julieta, ce se întreba la un moment dat – „un nume, ce-i un nume?”. Și totuși e!

 

Mircea Morariu