BluePink BluePink
XHost
Oferim servicii de instalare, configurare si monitorizare servere linux (router, firewall, dns, web, email, baze de date, aplicatii, server de backup, domain controller, share de retea) de la 50 eur / instalare. Pentru detalii accesati site-ul BluePink.

Revistă de cultură

fondată în 1865 de Iosif Vulcan

Apare la Oradea

Seria a V-a

Nr. 10 (479) octombrie 2005

BIBLIOTECA REVISTEI FAMILIA

 

Iosif VULCAN

Fanfaronii

 

Întemeietor al Familiei şi prim e­di­tor al unor poeme eminesciene, Iosif Vul­can se numără printre împătimiţii de teatru, artă în care a văzut „steaua con­ducătoare a vieţii mele”, sau, după a­pre­cierea monografului său, regretatul pro­fesor orădean Lucian Drimba, „o e­fi­ca­ce şcoală în care se lumina mintea, se îm­bogăţeau cunoştinţele, se cultivau sen­timentele naţionale şi umanitare, se for­mau”. De altminteri, Iosif Vulcan con­sidera publicaţia pe care a fondat-o un vehicul „pentru crearea unui fond de teatru român”. Iată de ce a fost un te­nace scriitor de literatură dramatică, iar o bună parte dintre operele sale des­ti­nate rampei i-au cunoscut luminile. A practicat deopotrivă genul comic, ex­ce­lând în vodeviluri şi monologuri sa­tirice, dar şi drama istorică „Ştefan Vodă cel tânăr” care, atunci când a fost re­pre­zen­tată de Teatrul din Sibiu, în stagiunea l966-l967 în regia Arianei Kuner, a fost a­pre­ciată de Dumitru Chirilă drept „o piesă cumplit de inegală”, cu un prim act excelent, un al doilea ce concentrează miezul ideologic al textului şi o a treia parte mai puţin iz­butită. (Familia, nr. 5 din l967).

Fanfaronii, piesă în trei acte, e o comedie extrem de savuroasă pe care autorul său ar fi dorit-o reprezentată pe scena Teatrului Naţional din Bucureşti. Autorul însuşi a schiţat o distribuţie posibilă, alcătuită din nume de prim rang ale artei scenice ale vremii. Textul Fanfaronilor a fost recuperat în l997 de Florian Chelu din Arhiva Vulcan a Bibliotecii Astra din Sibiu şi reprezentat în premieră absolută, dar într-o for­mulă prescurtată, pe scena Teatrului de Stat din Oradea la 30 mai l998 de un grup de elevi ai Liceului Pedagogic din localitate. Acum, iată, lucrarea e editată de Biblioteca Re­vistei „Familia”, într-o versiune îngrijită de Florian şi Marin Chelu, cu o consistentă pre­faţă iscălită de cel de-al doilea. Apariţia a fost făcută posibilă de Fundaţia Rock Fil­ar­mo­nica din Oradea ce are în plan să reunească între pagini de carte întreaga literatură dra­ma­tică datorată lui Iosif Vulcan, cu ocazia comemorării a o sută de ani de la trecerea în nefiinţă a autorului său, eveniment ce se va petrece în 2007.

Până la finalul bucolic în care situaţia creată în jurul unei ipotetice căsătorii din interes se rezolvă pe cale „literară”, scrierea e extrem de vivace, are haz, mişcare, stofă teatrală şi fibră morală autentice. Accentul pamfletar e puternic, umorul su­culent, răsturnările de situaţii frecvente şi bine ţinute în mână de dramaturg. Me­canismul cererii în căsătorie pentru o zestre imaginară e temeinic ritmat. Din punct de vedere teatral, comedia e compusă cu naturaleţe, dar şi cu eficiente şi bine pre­lucrate împrumuturi din arsenalul vodevilului şi al comediei bufe, cu o tipologie re­marcabilă, excelând prin situaţii inteligent durate. Are suficiente îndreptăţiri spre a re­clama atenţia scenei româneşti de azi, cu atât mai mult cu cât, cu ceva vreme în ur­mă, trupa Secţiei române a Teatrului de Stat din Oradea şi-a pus la panaş numele autorului ei, fără a lua însă în considerare şi reprezentarea vreuneia dintre piesele sale. Dacă ar face-o, ar izbuti chiar să-l contrazică pe Shakespeare, cel din Romeo şi Julieta, ce se întreba la un moment dat – „un nume, ce-i un nume?”. Şi totuşi e!

 

Mircea Morariu