Radu ENESCU
Despre Radu Enescu
O treabă
peste admirabil face Marin Chelu prin repunerea în circulație editorială a
patrimoniului revistei Familia. E drept însă și asta numaidecît că
revista Familia e una dintre puținele care au un patrimoniu ce merită
exploatat și ar fi păcat să n-o facă. Mulți dintre colaboratorii, dar mai ales
dintre redactorii ei, au fost, într-un sens, niște risipitori care și-au
împrăștiat opera doar prin reviste; cei din urmă, din fericire pentru editori,
cu deosebire de nu cu exclusivitate - în paginile revistei la care lucrau.
Dar cele lăsate acolo s-ar putea dovedi adevărate revelații în primul rînd
cele rămase după Radu Enescu și Crăciun Bejan (un filosof din cea mai autentică
specie de gînditori), dar nu mai puțin, poate, cele rămase de la Vasile
Spoială sau Dumitru Chirilă. Paginile Familiei sînt o mină încă
rentabilă, chiar dacă în ele se găsește și mult steril. Din moștenirea lui Radu
Enescu probabil cea mai consistentă Marin Chelu a și valorificat pînă acum
două tranșe, organizate tematic în Despre arhitectură (2003) și
Orizonturi speculative (2004), ambele în Biblioteca Revistei Familia.
De la Radu
Enescu ar trebui, însă, repuse în circulație nu doar eseurile și studiile
rămase în afara cărților publicate antum (de altminteri, foarte puține în raport
cu efervescența de idei a acestuia), ci și cărțile propriu-zise. Dacă nu
altele, măcar monografia Franz Kafka, apărută în 1968, și Critică și
valoare, din 1973, ambele, la vremea lor, evenimente de nu neapărat
editoriale, măcar de idee. Firește, asta n-ar fi o operație chiar scutită de
riscuri. Nu știu dacă Radu Enescu și-a revăzut aceste cărți; într-o vreme
vorbea destul de insistent despre o reeditare și un aggiornamento al
cărții despre Kafka, dar fie nu s-a găsit nici o ediură care să-l strîngă cu
ușa, fie era unul din multele proiecte de o consistență mai degrabă himerică
pe care Enescu le întreținea cu vervă scuzabilă. Cert e că Radu Enescu ar fi
avut nevoie de un tutore sau de un nemilos agent literar, de un vampir
editorial, de cineva, oricum, care să-l forțeze să nu-și cheltuiască inteligența
contagioasă și erudiția de-a dreptul patologică în spumoase conversații
irezistibile și interminabile. Știu bine ce însemna să fii victima vervei lui
Radu Enescu. Da, Radu Enescu era în stare să scrie o carte într-o
după-amiază, să ți-o povestească în toate articulațiile de idee și de
argumentație, dar mai ales să țină lungi polemici cu toți filosofii, morți și
vii deopotrivă. Cărțile pe care le citea și de care nu știu de unde-și făcea
rost, dar ținea la ele cu extremă gelozie (spre deosebire de selecta, extrem de
riguroasa bibliotecă de filosofie a lui Crăciun Bejan, care era cu acces, fie
el cît de selectiv) , dar și cele pe care le citise încă din tinerețe, îi erau
atît de acut prezente în minte încît părea că umblă cu fișele la el. Radu Enescu
era sclipitor, era spectaculos, era inepuizabil; era de o vervă literal
dezlănțuită; atît de dezlănțuită încît nici el însuși n-o mai putea controla sau
întrerupe. Poate tocmai de aceea acele minunate cărți nici n-au fost scrise, ci
doar recitate. Căci Radu Enescu se ascundea în proiecte, se ascundea după
proiecte.
De un tutore
ar fi avut nevoie Radu Enescu și pentru a-l proteja de propriile spaime. Nici
acestea nu atît reale, cît himerice; spaime lucrate de fantezie, de
închipuire, și mult mai angoasante decît tot ce i s-ar fi putut pune la cale.
Era însă atît de înspăimîntat încît foarte adesea supralicita în scris
precauțiile de care își închipuia că e nevoie. Un fond de infantilism, de
enfant terrible speriat, a rămas veșnic neconsumat la el. Din această
sperietură era în stare să-și distorsioneze propriile idei, să le camufleze
pînă la riscul de contrarietate și incongruență. În cărțile lui aproape că pot
fi despărțite cu claritate partiturile spaimei și cele ale ideii care respiră în
vervă liberă. Aproape aș crede că partiturile spaimei sînt adăugate ulterior,
sînt inserții deformatoare făcute a posteriori. Ele se văd și într-o
carte cum e Critică și valoare, poate vîrful de acuitate reflexivă din
bibliografia subțire a lui Radu Enescu. De această carte e păcat să stea uitată;
dar e păcat și să apară nerevăzută. Tocmai de aceea speranța mea și a
editorilor, cred e că Radu Enescu a apucat să revadă această carte și să-și
repună ideile în demnitatea și fluența lor naturale. Nu-ncape vorbă că Radu
Enescu ar fi fost, într-un regim liber, un gînditor de anvergură; a și fost, de
altminteri, dar numai în medii discrete și numai în momente cînd își uita de
spaimă. Un gînditor de mare deschidere, familiar deopotrivă în filosofie,
estetică, literatură și celelalte arte; un gînditor cu atîta vervă și de o
claritate atît de eclatantă încît ar fi putut fi și preferatul televiziunilor.
Căci, structural, era un star.
Al.
Cistelecan |