bancuri, glume, imagini, video, fun, bancuri online, bancuri tari, imagini haioase, videoclipuri haioase, distractie online Pe HaiSaRadem.ro vei gasi bancuri, glume, imagini, video, fun, bancuri online, bancuri tari, imagini haioase, videoclipuri haioase, distractie online. Nu ne crede pe cuvant, intra pe HaiSaRadem.ro ca sa te convingi.

Revistă de cultură

fondată în 1865 de Iosif Vulcan

Apare la Oradea

Seria a V-a

Nr. 10 (479) octombrie 2005

BIBLIOTECA REVISTEI FAMILIA

 

Ștefan Aug. DOINAȘ

Poezii din tinerețe

 

Volumul cuprinde poeme pe care tâ­nărul Doinaș le-a publicat în revistele la care a colaborat în perioada 1939-1947. Gă­si­rea lor se datorează istoricului literar de la Cluj, Mircea Popa, cunoscut ca un pasionat al arhivelor de publicații literare. Nu este vor­ba neapărat de o ediție critică, ci, mai de­gra­bă, de un gest omagial și sentimental. Cartea a apărut din dorința redacției revistei Familia ca, la împlinirea a 40 de ani de la inițierea se­riei actuale, să aducă un omagiu regretatului poet ca unuia dintre cei mai valoroși co­la­bo­ra­tori și prieteni statornici ai revistei. Dintre cele 63 de poeme incluse în volum, unele, din pricini ce nu ne sunt cunoscute, n-au fost incluse în volum; altele sunt variante la cele pe care poetul a crezut de cuviință să le includă în volume apărute antum; în fine, o a treia categorie o reprezintă câteva traduceri din Mallarmé (Briză marină), Charles Baudelaire (Bufnițele) și Émile Verhaeren (Călătorii, Nesfârșit, Noaptea, A­dă­pă­toarea, Legende, Întoarcerea călugărilor). 

În prefața sa intitulată Începuturile literare ale lui Ștefan Aug. Doinaș, Mircea Po­pa aduce însemnate precizări privitoare la perioada aurorală a poeziei doinașiene, fie de natură istoriografic-bibliografică, fie referitoare la stilul și universul liric al tâ­nă­rului poet: „Se poate lesne observa predilecția poetului pentru abstractizare și er­me­tism, folosind un material lexical insolit suprapus peste tematica rurală, supusă și ea u­nui tratament modern, cu o viziune de stampă luată după modelul lui B. Fundoianu sau Il. Voronca.” Lirica erotică este și ea „filtrată subtil prin prisma unor simboluri de o evanescență căutată”.

Un accent apăsat pune autorul prefeței pe influența poeziei barbiene și pe bu­nă dreptate pentru că modelul barbian este cvasitutelar pentru Doinaș în perioada ju­neții, iar poezia de maturitate va interioriza acest model dându-i ecouri complexe și ra­finate. Deloc „vagi”, ecourile barbiene sunt, la ora începuturilor, dimpotrivă, pro­di­gioase, chiar dacă nu formal-mimetice. Mai puțin se oprește Mircea Popa asupra in­fluenței modelului Radu Stanca asupra lui Doinaș, într-o perioadă când baladescul e­ra formula menită să împrospăteze lirismul sentimental obosit și egocentric. Epicul a­bu­ros, rarefiat și simbolizant, atmosfera oniric-medievală, ceremonialitatea cantabilă și plăcerea simetriilor și refrenelor sunt dimensiuni ale baladescului cultivat de Doi­naș în poemele tinereții sale.

Poezii din tinerețe este o carte pe care iubitorii de poezie o pot citi din și cu plă­cere, găsind sau regăsind în ea nu numai timbrul specific al poeziei doinașiene ci și prilej de încântare și reflecție în spațiul întâlnirii cu misterul inalterbail al poeziei a­devărate. Citez, spre exemplificare, acest tulburător Sonet de moarte: „Oamenii mor ca țările pe hartă./ Acolo unde viața-a fost culoare/ nu va rămâne între lut și soare/ decât o linie, să le despartă.// Din când în când, prezența-nșelătoare/ a celui dus va prinde trup, deșartă:/ dar gestul va fi scurt, lăuta spartă,/ iar cântecul o rană care doare.// Va rămânea pe foaia de hârtie/ din ceea ce ar fi putut să fie/ doar leagănul concav al unui gând./ Privind apoi desenul către lampă/ se va vedea ființa moartă, stând/ ca o cetate sură pe o stampㅔ

 

Ioan Moldovan