Ștefan Aug. DOINAȘ
Poezii din tinerețe
Volumul
cuprinde poeme pe care tânărul Doinaș le-a publicat în revistele la care a
colaborat în perioada 1939-1947. Găsirea lor se datorează istoricului literar
de la Cluj, Mircea Popa, cunoscut ca un pasionat al arhivelor de publicații
literare. Nu este vorba neapărat de o ediție critică, ci, mai degrabă, de un
gest omagial și sentimental. Cartea a apărut din dorința redacției revistei
Familia ca, la împlinirea a 40 de ani de la inițierea seriei actuale, să
aducă un omagiu regretatului poet ca unuia dintre cei mai valoroși
colaboratori și prieteni statornici ai revistei. Dintre cele 63 de poeme
incluse în volum, unele, din pricini ce nu ne sunt cunoscute, n-au fost incluse
în volum; altele sunt variante la cele pe care poetul a crezut de cuviință să le
includă în volume apărute antum; în fine, o a treia categorie o reprezintă
câteva traduceri din Mallarmé (Briză marină), Charles Baudelaire (Bufnițele)
și Émile Verhaeren (Călătorii, Nesfârșit, Noaptea,
Adăpătoarea, Legende, Întoarcerea călugărilor).
În prefața
sa intitulată Începuturile literare ale lui Ștefan Aug. Doinaș, Mircea
Popa aduce însemnate precizări privitoare la perioada aurorală a poeziei
doinașiene, fie de natură istoriografic-bibliografică, fie referitoare la stilul
și universul liric al tânărului poet: Se poate lesne observa predilecția
poetului pentru abstractizare și ermetism, folosind un material lexical
insolit suprapus peste tematica rurală, supusă și ea unui tratament modern, cu
o viziune de stampă luată după modelul lui B. Fundoianu sau Il. Voronca. Lirica
erotică este și ea filtrată subtil prin prisma unor simboluri de o evanescență
căutată.
Un accent
apăsat pune autorul prefeței pe influența poeziei barbiene și pe bună dreptate
pentru că modelul barbian este cvasitutelar pentru Doinaș în perioada juneții,
iar poezia de maturitate va interioriza acest model dându-i ecouri complexe și
rafinate. Deloc vagi, ecourile barbiene sunt, la ora începuturilor,
dimpotrivă, prodigioase, chiar dacă nu formal-mimetice. Mai puțin se oprește
Mircea Popa asupra influenței modelului Radu Stanca asupra lui Doinaș, într-o
perioadă când baladescul era formula menită să împrospăteze lirismul
sentimental obosit și egocentric. Epicul aburos, rarefiat și simbolizant,
atmosfera oniric-medievală, ceremonialitatea cantabilă și plăcerea simetriilor
și refrenelor sunt dimensiuni ale baladescului cultivat de Doinaș în poemele
tinereții sale.
Poezii
din tinerețe este o
carte pe care iubitorii de poezie o pot citi din și cu plăcere, găsind sau
regăsind în ea nu numai timbrul specific al poeziei doinașiene ci și prilej de
încântare și reflecție în spațiul întâlnirii cu misterul inalterbail al poeziei
adevărate. Citez, spre exemplificare, acest tulburător Sonet de moarte:
Oamenii mor ca țările pe hartă./ Acolo unde viața-a fost culoare/ nu va rămâne
între lut și soare/ decât o linie, să le despartă.// Din când în când,
prezența-nșelătoare/ a celui dus va prinde trup, deșartă:/ dar gestul va fi
scurt, lăuta spartă,/ iar cântecul o rană care doare.// Va rămânea pe foaia de
hârtie/ din ceea ce ar fi putut să fie/ doar leagănul concav al unui gând./
Privind apoi desenul către lampă/ se va vedea ființa moartă, stând/ ca o cetate
sură pe o stampă
Ioan
Moldovan |