bancuri, glume, imagini, video, fun, bancuri online, bancuri tari, imagini haioase, videoclipuri haioase, distractie online Pe HaiSaRadem.ro vei gasi bancuri, glume, imagini, video, fun, bancuri online, bancuri tari, imagini haioase, videoclipuri haioase, distractie online. Nu ne crede pe cuvant, intra pe HaiSaRadem.ro ca sa te convingi.

Revistă de cultură

fondată în 1865 de Iosif Vulcan

Apare la Oradea

Seria a V-a

Nr. 10 (479) octombrie 2005

BIBLIOTECA REVISTEI FAMILIA

 

Ştefan Aug. DOINAŞ

Poezii din tinereţe

 

Volumul cuprinde poeme pe care tâ­nărul Doinaş le-a publicat în revistele la care a colaborat în perioada 1939-1947. Gă­si­rea lor se datorează istoricului literar de la Cluj, Mircea Popa, cunoscut ca un pasionat al arhivelor de publicaţii literare. Nu este vor­ba neapărat de o ediţie critică, ci, mai de­gra­bă, de un gest omagial şi sentimental. Cartea a apărut din dorinţa redacţiei revistei Familia ca, la împlinirea a 40 de ani de la iniţierea se­riei actuale, să aducă un omagiu regretatului poet ca unuia dintre cei mai valoroşi co­la­bo­ra­tori şi prieteni statornici ai revistei. Dintre cele 63 de poeme incluse în volum, unele, din pricini ce nu ne sunt cunoscute, n-au fost incluse în volum; altele sunt variante la cele pe care poetul a crezut de cuviinţă să le includă în volume apărute antum; în fine, o a treia categorie o reprezintă câteva traduceri din Mallarmé (Briză marină), Charles Baudelaire (Bufniţele) şi Émile Verhaeren (Călătorii, Nesfârşit, Noaptea, A­dă­pă­toarea, Legende, Întoarcerea călugărilor). 

În prefaţa sa intitulată Începuturile literare ale lui Ştefan Aug. Doinaş, Mircea Po­pa aduce însemnate precizări privitoare la perioada aurorală a poeziei doinaşiene, fie de natură istoriografic-bibliografică, fie referitoare la stilul şi universul liric al tâ­nă­rului poet: „Se poate lesne observa predilecţia poetului pentru abstractizare şi er­me­tism, folosind un material lexical insolit suprapus peste tematica rurală, supusă şi ea u­nui tratament modern, cu o viziune de stampă luată după modelul lui B. Fundoianu sau Il. Voronca.” Lirica erotică este şi ea „filtrată subtil prin prisma unor simboluri de o evanescenţă căutată”.

Un accent apăsat pune autorul prefeţei pe influenţa poeziei barbiene şi pe bu­nă dreptate pentru că modelul barbian este cvasitutelar pentru Doinaş în perioada ju­neţii, iar poezia de maturitate va interioriza acest model dându-i ecouri complexe şi ra­finate. Deloc „vagi”, ecourile barbiene sunt, la ora începuturilor, dimpotrivă, pro­di­gioase, chiar dacă nu formal-mimetice. Mai puţin se opreşte Mircea Popa asupra in­fluenţei modelului Radu Stanca asupra lui Doinaş, într-o perioadă când baladescul e­ra formula menită să împrospăteze lirismul sentimental obosit şi egocentric. Epicul a­bu­ros, rarefiat şi simbolizant, atmosfera oniric-medievală, ceremonialitatea cantabilă şi plăcerea simetriilor şi refrenelor sunt dimensiuni ale baladescului cultivat de Doi­naş în poemele tinereţii sale.

Poezii din tinereţe este o carte pe care iubitorii de poezie o pot citi din şi cu plă­cere, găsind sau regăsind în ea nu numai timbrul specific al poeziei doinaşiene ci şi prilej de încântare şi reflecţie în spaţiul întâlnirii cu misterul inalterbail al poeziei a­devărate. Citez, spre exemplificare, acest tulburător Sonet de moarte: „Oamenii mor ca ţările pe hartă./ Acolo unde viaţa-a fost culoare/ nu va rămâne între lut şi soare/ decât o linie, să le despartă.// Din când în când, prezenţa-nşelătoare/ a celui dus va prinde trup, deşartă:/ dar gestul va fi scurt, lăuta spartă,/ iar cântecul o rană care doare.// Va rămânea pe foaia de hârtie/ din ceea ce ar fi putut să fie/ doar leagănul concav al unui gând./ Privind apoi desenul către lampă/ se va vedea fiinţa moartă, stând/ ca o cetate sură pe o stampă…”

 

Ioan Moldovan