Ştefan Aug. DOINAŞ
Poezii din tinereţe
Volumul
cuprinde poeme pe care tânărul Doinaş le-a publicat în revistele la care a
colaborat în perioada 1939-1947. Găsirea lor se datorează istoricului literar
de la Cluj, Mircea Popa, cunoscut ca un pasionat al arhivelor de publicaţii
literare. Nu este vorba neapărat de o ediţie critică, ci, mai degrabă, de un
gest omagial şi sentimental. Cartea a apărut din dorinţa redacţiei revistei
Familia ca, la împlinirea a 40 de ani de la iniţierea seriei actuale, să
aducă un omagiu regretatului poet ca unuia dintre cei mai valoroşi
colaboratori şi prieteni statornici ai revistei. Dintre cele 63 de poeme
incluse în volum, unele, din pricini ce nu ne sunt cunoscute, n-au fost incluse
în volum; altele sunt variante la cele pe care poetul a crezut de cuviinţă să le
includă în volume apărute antum; în fine, o a treia categorie o reprezintă
câteva traduceri din Mallarmé (Briză marină), Charles Baudelaire (Bufniţele)
şi Émile Verhaeren (Călătorii, Nesfârşit, Noaptea,
Adăpătoarea, Legende, Întoarcerea călugărilor).
În prefaţa
sa intitulată Începuturile literare ale lui Ştefan Aug. Doinaş, Mircea
Popa aduce însemnate precizări privitoare la perioada aurorală a poeziei
doinaşiene, fie de natură istoriografic-bibliografică, fie referitoare la stilul
şi universul liric al tânărului poet: „Se poate lesne observa predilecţia
poetului pentru abstractizare şi ermetism, folosind un material lexical
insolit suprapus peste tematica rurală, supusă şi ea unui tratament modern, cu
o viziune de stampă luată după modelul lui B. Fundoianu sau Il. Voronca.” Lirica
erotică este şi ea „filtrată subtil prin prisma unor simboluri de o evanescenţă
căutată”.
Un accent
apăsat pune autorul prefeţei pe influenţa poeziei barbiene şi pe bună dreptate
pentru că modelul barbian este cvasitutelar pentru Doinaş în perioada juneţii,
iar poezia de maturitate va interioriza acest model dându-i ecouri complexe şi
rafinate. Deloc „vagi”, ecourile barbiene sunt, la ora începuturilor,
dimpotrivă, prodigioase, chiar dacă nu formal-mimetice. Mai puţin se opreşte
Mircea Popa asupra influenţei modelului Radu Stanca asupra lui Doinaş, într-o
perioadă când baladescul era formula menită să împrospăteze lirismul
sentimental obosit şi egocentric. Epicul aburos, rarefiat şi simbolizant,
atmosfera oniric-medievală, ceremonialitatea cantabilă şi plăcerea simetriilor
şi refrenelor sunt dimensiuni ale baladescului cultivat de Doinaş în poemele
tinereţii sale.
Poezii
din tinereţe este o
carte pe care iubitorii de poezie o pot citi din şi cu plăcere, găsind sau
regăsind în ea nu numai timbrul specific al poeziei doinaşiene ci şi prilej de
încântare şi reflecţie în spaţiul întâlnirii cu misterul inalterbail al poeziei
adevărate. Citez, spre exemplificare, acest tulburător Sonet de moarte:
„Oamenii mor ca ţările pe hartă./ Acolo unde viaţa-a fost culoare/ nu va rămâne
între lut şi soare/ decât o linie, să le despartă.// Din când în când,
prezenţa-nşelătoare/ a celui dus va prinde trup, deşartă:/ dar gestul va fi
scurt, lăuta spartă,/ iar cântecul o rană care doare.// Va rămânea pe foaia de
hârtie/ din ceea ce ar fi putut să fie/ doar leagănul concav al unui gând./
Privind apoi desenul către lampă/ se va vedea fiinţa moartă, stând/ ca o cetate
sură pe o stampă…”
Ioan
Moldovan |