Dumitru CHIRILĂ
Fragmente dintr-o istorie trăită în teatru
Cu câtva
timp în urmă, asistam, destul de sceptică, la pătimașa pledoarie a unui critic
pentru care editarea volumelor de cronici reprezenta modul cel mai firesc de
legitimare a vocilor breslei. Socoteam, poate, că într-un domeniu în care
noțiunea de autoritate e discutabilă, numai precaritatea sau chiar
absența instrumentelor de lucru adecvate (fie ele arhive, dicționare sau ediții
critice) ne determină să acordăm credit excesiv cronicii, expresie, până la
urmă subiectivă, a unei realități atât de imponderabile și efemere precum
spectacolul de teatru. A lăsa urme pe aceste nisipuri mișcătoare mi se părea o
dovadă de nombrilism pueril. Și încă mi se mai pare astfel, atunci când
cronicarul nu este dublat de un stilist atent, de un martor inteligent. Or,
ambele ipostaze se clădesc și se consolidează în timp. Un timp pe care cei mai
mulți dintre noi suntem dispuși să ni-l acordăm mai degrabă nouă înșine, decât
celorlalți. E motivul pentru care volumul intitulat Teatru fragmente
dintr-o istorie trăită, apărut în Biblioteca Revistei Familia, la doar
câteva luni de la dispariția criticului Dumitru Chirilă redactor, vreme de 40
de ani, al prestigioasei publicații orădene, iar din 1986, și redactor șef
adjunct al acesteia trebuie considerat o probă de altruism profesional din
partea lui Mircea Morariu, la rândul său, apreciat comentator al fenomenului
teatral. Din capul locului, accentul este pus pe istorie și pe trăit,
cu alte cuvinte, pe o cronologie semnificantă, care l-a implicat cu toată
ființa pe autorul articolelor scrise într-un interval amplu, din 1965 până în
2003, când boala l-a țintuit departe de lumea scenei. O lume devoratoare față de
care a încercat să se obiectiveze, cu acea grijă pentru măsură și echilibru,
care trăda formația sa anterioară, vâna de gazetar pur-sânge subliniată de
Mircea Morariu, în succintul cuvânt înainte. Din cronicile selectate în
volum se conturează portretul unui entuziast bine temperat, reținut în
superlative și elogii, preferând argumentația urmărită până în pânzele albe,
exhibării gratuite a emoțiilor personale. Am fost cât se poate de exigent când
dragostea mea pentru teatru atingea cote maxime, mărturisea Dumitru Chirilă.
Opțiunea sa poate fi verificată în cea mai captivantă secțiune a volumului,
aceea consacrată Marilor regizori (sunt evocate aici nume din generații
diferite, de la Crin Teodorescu la Victor Ioan Frunză) și, implicit,
spectacolelor care au făcut istorie în teatrul românesc. Criticul nu se pierde
cu firea în vecinătatea marilor opere, dimpotrivă, își cântărește dublu fiecare
afirmație. Poate de aceea, unui tânăr cronicar de astăzi, care are acces la
montările de referință doar prin lentila aburită sau, dimpotrivă, prea lustruită
a confraților săi maturi, unele diagnostice ale lui Dumitru Chirilă i se vor
părea surprinzătoare. Astfel, Furtuna lui Ciulei are meritul unei
solide armături ideatice, dar nu e un spectacol de răspântie. Hamlet-ul
lui Alexandru Tocilescu este un spectacol-eveniment, ivit însă într-un moment
care nu prea ne răsfață cu realizări memorabile, în timp ce montarea
testamentară a lui Vlad Mugur impresionează mai ales ca posibil mit autohton
al construcției/ deconstrucției. Pentru Dumitru Chirilă, spectacolul are
valoare în sine, totuși semnificația lui se întregește doar într-un context
dat. De pildă, în 1975, criticul vorbește despre disidența spectacolului
realizat de Dan Micu față de tradiția montărilor cu Tartuffe, iar mai de
curând, el consideră că Intrusa lui Mihai Măniuțiu primită de unii cu
răceală, iar de alții cu entuziasm exagerat reprezintă, pentru Teatrul din
Oradea, un spectacol de parcurs sau chiar de finalizare a strategiei stabilite
pentru actuala etapă, și mai puțin unul de început.
Desigur, așa
cum se cuvenea, selecția lui Mircea Morariu nu putea eluda idiosincraziile
criticului, limitările inerente oricărui discurs analitic. Pentru că valorile
invocate adesea de Dumitru Chirilă sunt echilibrul, naturalețea (adică
absența crispării) după cum atestă și recurența formulei spectacol solar ,
e de înțeles de ce cronicarul iconoclastului Rosmersholm realizat de
Aureliu Manea la Sibiu amendează mica revoluție a regizorului, căruia îi
admiră, totuși, fermitatea și consecvența cu care își impune punctul de
vedere.
Celelalte
două capitole ale volumului concurează spre a oferi o definiție cât mai
cuprinzătoare a profesiunii de critic legat de destinul unui anumit oraș, al
unei anumite instituții în cazul lui Dumitru Chirilă, de activitatea unui
teatru mic cum este cel din Oradea, aflat în căutarea propriei personalități.
Martor avizat și implicat, el încurajează, motivează, ia pulsul reacțiilor
publicului, într-o continuă ofensivă împotriva rutinei și a obligațiilor
birocratizante cu care este asociat, de obicei, un teatru de provicie.
Strategiile repertoriale sau absența lor, evoluția actorilor de valoare și a
regizorilor fideli trupei (Alexandru Colpacci, Sergiu Savin), montările de
răscruce și spectacolele-punte sunt ținta unor analize lucide, pe care vârsta
criticului nu le îmblânzește. În 2003, la o nouă premieră, el constată la fel
de exigent ca la începuturi: Acum se pare că primează proiectul regizoral și
mai puțin cel al instituției. Viața unui cronicar cu vocație este, însă, de
neconceput și Mircea Morariu o știe prea bine fără călătoriile istovitoare,
dar pline de promisiuni prin teatrele din țară. Dumitru Chirilă îi
acompaniază, părând că îi redescoperă de fiecare dată: pe Alexandru Tatos (la
Cluj), pe Mircea Marin (la Brașov), pe Ioan Ieremia (la Timișoara), pe Dan
Alecsandrescu și Cristian Hadji-Culea (la Târgu Mureș), pe Ion Mircioagă (la
Arad)... fără a-i uita o clipă pe actorii care trebuie să îi fi fost
recunoscători pentru pertinența și căldura observațiilor sale, pe dramaturgii
contemporani D.R.Popescu, Romulus Guga, Ecaterina Oproiu, care trebuie să fi
aflat în el un aliat onest și obiectiv.
Dincolo de
recunoașterea de care s-a bucurat (a fost premiat atât de ATM, cât și de UNITER),
Dumitru Chirilă a întruchipat modelul criticului despre care se poate spune că
nu se raportează decât la propriile idei și nu se teme decât de propriile
erori pentru a-i cita inspirata definiție dată unui spectacol dintre sutele
văzute de-a lungul acestei istorii trăite cu pasiune, cu modestie, cu
har.
Andreea
Dumitru |