Crăciun BEJAN
Singurătatea și forma
Câte
polemici nu s-au dus în jurul chestiunii armoniei și disarmoniei dintre
scriitor și opera sa? O etică a raportului dintre creație și existență zace în
intervalul dintre păcat și gând, dintre faptă și idee, în sfârșit, dintre
destin și spirit. Crăciun Bejan poate reabilita, prin izomorfismul structural
ce unește ceea ce a fost și ceea ce a scris, morala intelectualului român de
sub toate vremurile și-n blestemul tuturor condiționărilor. Discret, auster,
prudent, selectiv, retras într-o perifrază a vieții fără istorie curentă,
Crăciun Bejan a gândit în aceleași tipare în care a căutat să existe:
subversiv, arestând textul la domiciliul ce refuza ideologia și contextul.
Aproape cu metodă, afișând un ermetism al labirintului, paginile rămase de la
el te resping, ca și cum drumul până la comoara bine ascunsă ar fi presărat cu
capcane menite să taie poftele aventurierilor de pripas. Totul i-a stat
împotrivă. Deloc dispus la negocieri cu zarafii discursivităților ideofore, a
preferat să se replieze în cotloanele astuțioase ale gândurilor adnotate, în
lungi conciliabule cu singurătatea și dezgustul bine chivernisit. Nu a avut
răgazul calofiliei, pentru că, la fel cu marile spirite, nutrea față de sinele
său cotidian o ironie distantă, abia catadicsind să se strecoare printre clipe
și dezamăgiri, înspre aparențe. Omul-fontă avea alter ego-ul livresc, umbra ce-i
dădea, paradoxal, consistența ce alunga tentația suicidară omul-formă!
N-a apucat
să publice altceva decât texte, eseuri supuse cenzurii, cu teme ce se
sustrăgeau cu dexteritate oricărei atingeri vinovate cu arpegiile oficioase. A
murit, apoi, mult prea repede pentru a mai apuca să recupereze și să dea seama,
altfel decât în clandestinitatea trăirii solitare, despre ideile ce-i bântuiau
gândirea, precum niște obsesii hrănite migălos, aproape maladiv. Numai că
tocmai asta l-a salvat, în baza principiului pervers conform căruia tot ceea ce
e patologic în vremuri murdare ține de-o soteriologie a rebour, de
mântuirea prin refuz și ostentația subiectivității călătoare în spații
dezinteresate de toxicitatea temelor atacate cu picamerele zelatorilor aflați,
cool, la serviciu. Ascuns, dedat lecturilor paralele, Crăciun Bejan n-a
contenit să mediteze la ceea ce-l putea duce dincolo de gândirea viciată.
Astfel a prins formă... forma. Toate ideile care se aliniau ca urmare a
cărților citite și supuse criticii unui spirit ce nu-și permitea luxul clișeelor
gata împachetate, hrăneau tentația de-a supune totul lucidității și fervorii în
orizontul dramei umane. Maeștrii ce-l îndemnau să scrie erau sau fuseseră, în
raport cu seculum, la fel de subversivi ca el însuși. Nietzsche,
Dostoievski, Cervantes, Ortega y Gasset, Socrate sunt convocați cu stăruință să
argumenteze relația dintre realitate și formă, capacitatea spiritului de-a
aduce la sine ceea ce în mod natural îi este străin și ostil. Forma, la Crăciun
Bejan, este o căutare și o revoltă, o investiție a cărei raționalitate depășește
aristotelismul de origine, înspre o iraționalitate a trăirii asumate. Din acest
punct de vedere, insistența cu care este analizată drama terifiantă a lui
Raskolnikov relaxează și dă profunzime conceptului de tragic, așa cum îl
gândește Nietzsche, cu referire la eroii antichității. Modernitatea a impus o
formă care aduce în prim-planul discuției, alături de destin, iar uneori chiar
în dauna acestuia, chestiunea puterii și a raportului cu lumea demonizată de
randamentul vieții: Puterea este o entitate rațională care începe să se
destrame încă din secolul al XIX-lea, așa cum încep să se destrame în acea
vreme toate entitățile pe care omul le-a construit. Destrămarea acestei
entități este legată direct de destrămarea entității de putere divină pe care o
semnalează Nietzsche, pe modelul căreia este placată puterea de ordin laic
(Crăciun Bejan, Forma, Biblioteca Revistei Familia, Oradea, 1998, p.
199). Puterea se transformă într-o criză de putere, pe măsură ce este coruptă,
în beneficiul omului modern, de tentația randamentului. Forma nu poate decât
să-și asume precaritatea unui stadiu al Istoriei în care tensiunea dintre eu și
exemplaritatea eului provoacă metastaze ale răului în chiar circuitele
realității: Neputința de a mai crea exemplarități, scrie Crăciun Bejan în
cartea citată (p. 144), este caracteristică pentru eu tocmai datorită faptului
că nu are cui să se înfățișeze pe sine, fapt ce anulează instinctul
exemplarității. Comunismul, care i-a încarcerat gândirea, dar nu a putut să o
anuleze și să-i confiște o existență în palimpsest, este forma viciată, căderea
în marasmul ideii, existența ce transformă tragicul în dramă a viețuirii.
Osândit la
eboșă, scrisul lui Crăciun Bejan a adulmecat forma fără a ajunge vreodată la un
stil. Existența refuzată, cu datele de identificare modificate, a cenzurat
tentația de-a așeza gândul în expresia convenabilă. Poate această strategie a
imperfecțiunii a fost una asumată în mod prealabil, într-o armonică
disarmonie dintre eul profund și exemplaritatea deturnată și confiscată în
carcasa anamorfozelor mincinoase. Grația nu are răstimpul să fecundeze forma,
lăsând-o în căutările înfrigurate, abandonate și reluate, în funcție de
comploturile ființei speculative. Dar ceea ce se impune este forța unei
atitudini rebele, aceea de-a gândi fără intermedieri și spasme idolatre, într-un
exercițiu al notațiilor în care eul subiectiv se expune originar. Măcinat de
îndoieli profitabile, dispus la a merge până la ultimele consecințe, dar care
niciodată nu se dovedesc a fi, cu adevărat, ultimele, Crăciun Bejan nu are
ipocrizia infantilă de-a truca propriul raționament: Creația formei a fost
înlocuită de un gen de epigonism intelectual în care esențială este strălucirea
artificioasă într-o convenție cum e cea spirituală, de exemplu, care nu mai
spune nimic proiectului existențial al omului de azi și care nu-i poate folosi
nici măcar ca iluzie (Forma, p. 220). Omul a ieșit din Formă pentru a
intra în cămașa de forță a Prezentului. O altă axiologie îi acompaniază
căderea, făcându-l să fie atât de con-form. Don Quijote nu mai e cu
putință din banalul motiv că morile de vânt au devenit atât de subtile încât
populează, patetic și gratuit, lumea virtuală a Internetului. Cât despre
Raskolnikov, am fost informați că a renunțat să mai ucidă dintr-un scop nobil. A
aflat, între timp, că nu e corect politic!
Și-a savurat
ratarea, bătându-și joc de clovnii succesului și a știut să tragă foloase
cucernice din voluptățile periferiei. Sarcasmele lui erau atât de disimulate
încât aveai senzația că e îngăduitor cu proștii. De fapt, nu uita nici o clipă
de marele avertisment al deșertăciunii... Revăd ultima întâlnire cu domnul Bejan,
cel ce a avut privilegiul de-a se lăsa bântuit de cele mai abisale angoase, cele
ale recluziunii meditative. În colț, la doi pași de Nuiele. Palid, aproape
cadaveric, se pregătea să moară. Indiferent, ursuz, produsul evazionist al unui
timp-poltron, gânditorul pe cont propriu a avut insolența de-a sfida orice stil.
Subversiv până la capăt a ținut să tacă. N-am aflat, astfel, că forma nu are
nimic de-a face cu Miss Ideea, că singura sa existență îngăduită se află în
spațiul exclusiv al reveriei.
Florin
Ardelean |