Alexandru George
Oameni și umbre, glasuri, tăceri
Editura Polirom, Iași, 2003
Lui
Alexandru George îi place să experimenteze. Structura romanelor lui este
inedită de la un roman la celălalt. Într-o dimineață de toamnă
(1989) este parțial teatral-replicile personajelor sunt însoțite de
,,indicații scenice-parțial epistolar, Seara târziu (1987, ed. a
II-a 1998) este un roman cu formă de jurnal, Caiet pentru.. .(1984,
ed. a II-a 2000) conține o autobiografie și un jurnal, ficționale ambele,
bineînțeles, Dimineața devreme (1986, ed. a II-a 2001) este un
roman-colaj etc. Oameni și umbre, glasuri, tăceri este conceput sub
forma unei autobiografii ficționale plăsmuite din materialele puse la
dispoziție atât de memoria cât și de imaginația personajului narator,
rezultând un amestec insolit.
Trebuie să spun încă de la început că acest roman a avut un destin ingrat.
A fost scris pentru sertar pe când autorul avea 26-27 de ani (între anii
1955-1957, reluat în 1959) publicat pentru prima dată într-o versiune
prescurtată în 1996 la editura Albatros cu titlul Oameni și umbre
și în cele din urmă integral în 2003 la editura Polirom. Consider că a
procedat bine Alexandru George publicându-și romanul în integralitate
pentru că această a doua variantă este mult îmbogățită stilistic, textul
este migălos lucrat, fiecare cuvânt este cântărit atent și plasat în
matrița potrivită, ideile exprimate sunt îndelung adâncite și tatonate. A
doua variantă publicată nu vine ca o completare factuală, în Oameni și
umbre nu lipsesc episoade sau întâmplări, ci sunt înlăturate tocmai
pasajele care adâncesc idei deja exprimate. Mă voi limita la un singur
exemplu, deși se pot da o mulțime la fel: ,,Tăcerea din podul copilăriei
mele o simțeam nefirească, adăugată de cineva care voia să se ascundă.
(versiunea 1996, p.17) devine ,,Tăcerea din podul copilăriei mele, o
simțeam nefirească, adăugată de cineva care voia să se ascundă, era aceea
a unor ființe vii stând într-o amuțire prefăcută și încordată până la
țipăt. (versiunea 2003, p.18). Laconismul primei versiuni, vădit forțat
în comparație cu a doua, înseamnă și o inevitabilă sărăcire stilistică a
romanului, frumusețea stilistică fiind unul din punctele lui forte.
Granița dintre realitate și ficțiune este incertă în roman. Realitatea
propusă este una alternativă care i se substituie celei obiective.
Instanța supremă este naratorul-protagonist: ,,asupra acestui univers eu
am un drept, pot izola fapte petrecute, pot decupa siluete, pot alege
numai întâmplări semnificative, mă pot folosi de oameni și de umbrele lor
așa cum vreau, le pot modifica destinul, îi pot suprapune pînă la
confuzie...Ba chiar pot, la rându-mi imagina contururi și apoi transforma
umbrele în oameni, le pot da mișcările voite de mine, fără să mă limitez
la ceea ce a fost cândva realitatea lor. Le pot introduce și delimita în
cadre. Acceptând lumea îi pot da eu o semnificație, pot trece cu vederea
unele existențe, pot introduce pe altele în jocul meu propriu, pe cine
vreau, cum vreau... (pp. 464-465). Un adevărat maestru păpușar este
naratorul nostru manipulând după voie existențele celor din jur, trăgând
sforile textului, care i se supune docil. Tot un joc este textul și pentru
autor care în pasajele despre scrierea romanului, ca cel de mai sus, se
identifică total cu naratorul omnipotent. O dovadă este faptul că în
romanul, Într-o dimineață de toamnă, Alexandru George pune aceeași
problemă: ,,Are cineva dreptul să transforme oamenii din jurul lui (...)
în «personaje»?, puțin mai încolo tot el răspunde ,,orice om poate fi un
personaj adăugând că ,,autorul creează personajul, nu doar îl
descoperă... (pp. 5-6).
Artizan talentat, Alexandru George își pigmentează demersul
ludico-experimental cu o adevărată teorie a conceptului de umbră, care
dobândește în roman multiple valențe: umbrele-amintiri, oameni sau
întâmplări imortalizate în memorie, stop-cadre înrămate de timp,
personajele-umbre, partea lor ascunsă, misterioasă, incertă,
umbra-iluzie, adaosurile imaginare ale naratorului, umbra-proiecție
fantomatică.
Oameni și umbre, glasuri, tăceri
este în primul rând un roman asupra memoriei cu legile ei subiective și
capricioase. Cu toate acestea romanul nu este unul proustian decât, poate,
parțial.
Amintirile sunt luate pe rînd și analizate static fiecare în parte,
naratorul încearcă să le definească și să și le explice, ,,cum devin ele o
realitate conștientă e cu totul altă poveste și nu asta mă preocupă pe
mine acum (p. 426). Ele sunt prinse în angrenajul de retrospecții parcurs
de fluxul confesiv al naratorului-protagonist. Întregul roman este, de
fapt, un șir lung de retrospecții și introspecții. Căci naratorul urmărind
firul retrospecțiilor, coboară tot mai adânc în propria-i lume interioară
tapetată cu amintiri. Baricadat în trecut, devine un prizonier al
propriului demers confesiv.
Fascinația irepresibilă pentru trecut nu este una inerentă înaintării în
vârstă, ea a existat din copilărie, de pe vremea cînd el nici nu avea un
trecut. Neavând, și-l procură. Podul casei ,,era tocmai trecutul care-mi
lipsea la vârsta aceea fragedă, deși el trebuia să existe, era latura
misterioasă a existenței noastre(...)o fântână a adâncurilor... (p. 14),
,,o altă lume (p.15), ,,depozit de umbre (p. 518). Podul, ,,spațiu
consacrat de mine deoarece ,,doar eu îi dădeam o semnificație, ca un
răspuns secret (p.19), are un statut special, exercită fascinație asupra
protagonistului în vremea copilăriei precum camera Sambô din romanul
Noaptea de Sânziene. Spațiu simbolic, întunecat, este un depozit în
care stă încuiat un întreg trecut, în care lucrurile stau îngrămădite la
întâmplare, cum stau amintirile, roase de timp, uzate de atâtea și atâtea
retrăiri, în obscuritatea memoriei. Funcția recuperatoare a podului din
copilărie o are în perioada studenției (din Germania) sala de lectură unde
inducem proiecțiile spectrale ale milioanelor de personaje care populează
cărțile, iar la maturitate...autobiografia, în paginile căreia migrează
toate fantomele și umbrele reale sau imaginare care l-au bântuit vreodată:
,,toate umbrele au coborât (...) în aceste foi evocatoare de hârtie,
alipindu-se la tot ce a devenit ființă vie prin închipuirea mea. Amintiri
sau plăsmuiri, nu mai contează, ,,hotarul dintre cele două nivele nu mai
există, totul s-a cufundat în adînc și pare a reveni numai de acolo
(p.518) pentru că ,,a fi artist (...) înseamnă (...) a pune pe același
plan realitatea cu închipuirea (p. 522).
Trecutul se ficționalizează pentru că ,,trecutul poate fi și făcut, adică
nu doar imaginat ci adus la voia fiecăruia prin eliminări, reduceri și
comprimări (p. 426). La fel stau lucrurile și cu personajele. De fapt
nici nu știu dacă personajele sunt într-adevăr personaje. Sunt foarte
tentată să afirm că naratorul este unicul locatar al propriei lumi
metabiografico-ficționale, toți ceilalți nefiind altceva decât niște umbre
resuscitate, apoi scoase dintre mii de amintiri prăfuite care-și așteaptă
răbdătoare rândul să iasă afară din negura trecutului. Personajele-umbre
nu au o existență proprie, prin ele însele, nu sunt personaje în mod
,,conștient sunt doar niște remanențe înregistrate subiectiv de propria-i
memorie. Memoria lui se interpune întotdeauna între noi, lectorii, și
personaje. Datorită acestui fapt le simțim inoculate personajului narator,
ceea ce mă îndreptățește să afirm că ele sunt, pe hârtie, niște
alter-ego-uri ale protagonistului, de care el poate dispune oricând și
oricum. De aceea romanul ,,autobiografic nu degenerează într-unul de
dragoste (povestea cu Ama). Nicăieri nu întâlnim defulările nude ale
îndrăgostitului fără speranța de a-și împlini dragostea cu femeia iubită,
dimpotrivă, are detașarea perspectivică pe care doar trecerea timpului o
poate oferi. Nici în roman detectivistic nu se convertește confesiunea
naratorului (uciderea lui Mario). Această ,,grilă este eliminată de la
bun început. Din acest punct de vedere consecvența autorului este
remarcabilă. Nu alunecă în digresiuni, dominându-și textul cu o ambiție și
tenacitate foarte rar întâlnite.
Dacă
naratorul are putere deplină asupra personajelor-umbre, nu putem spune
același lucru despre evenimentele istorice care dau buzna în viața
particulară a individului. Personajul narator e prins și el, fără să vrea,
în iureșul lor. În cadrul narațiunii ele au multiple funcții: au rolul de
a dinamiza acțiunea, de a conferi autenticitate și un suport temporal,
marile evenimente istorice menționate fiind repere temporale foarte utile.
Se vorbește despre: răscoala din 1907, războiul împotriva bulgarilor din
1913, izbucnirea Primului Război Mondial din 1914, intrarea României în
război în 1916, ocupația germană a Bucureștiului și a altor teritorii,
sfârșitul războiului, revoluția socialistă din Germania postbelică, unde
se afla naratorul în perioada studenției etc. Romanul este și unul istoric
constituindu-se într-o adevărată cronică a perioadei războiului, atmosfera
paroxistică, panica, dezumanizarea, o perioadă în care traiectul
particular al destinelor este suspendat, destinul general înlocuindu-l pe
cel individual. Deși se insistă mult pe contextul istoric nu acesta este
în centrul atenției naratorului, în roman legile memoriei primează,
naratorul nu se abate de la traseul interior, de aici rezultând sinusoida
temporală dacă privim romanul din perspectiva evenimentelor exterioare.
Un
mozaic temporal și al perspectivei (copilărie-maturitate,
exterior-interior) formează flash-back-urile din roman, fiind aranjate
după criterii personale, ca pozele într-un album. Iar amintirile
personajului narator nu sunt o masă inertă de înregistrări factuale.
Alexandru George pășește dincolo de linia voalat-ambiguă a lumii
contururilor, pătrunzând iscoditor în partea ei de umbră. Unicul cod
care-i permite accesul acolo, printre reflexiile interioare ale realității
ornate de imaginație, este cuvîntul. Perfect conștient de acest lucru,
autorul alege atent cuvintele, le șlefuiește, apoi le aranjează meticulos,
textul rezultat constituindu-se într-o veritabilă bijuterie stilistică ce
merită să fie expusă în vitrina în care stau marile opere ale literaturii
române.
Antonia
PÂNCOTAN
***
Aneta Micle
Folclor literar românesc
Editura Universității din Oradea, 2004
Lucrarea aparține unui specialist în domeniul folcloristicii și
etnografiei: conf. univ. dr. Aneta Micle, cunoscută prin preocupările sale
îndelungate în domeniul folclorului literar românesc. Între lucrarea de
față și contribuția anterioară la studiul folclorului local (Mimic și
dramatic în folclorul bihorean) există o continuitate: pe de o parte
de ordin teoretic, în general autoarea abordând problemele de tipologie a
folclorului din perspectivă structuralistă; pe de altă parte de concepție,
ambele lucrări îmbină prezentarea teoretică și viziunea aplicativă.
Aceasta mărește mult eficiența lucrării: ea nu rămâne în câmpul izolat al
unor informații teoretice sau bibliografice; cu ajutorul aplicațiilor
intră în sfera vieții de studiu și cercetare a studenților, în special,
dar și a unui public mai larg, interesat de acest vast domeniu al culturii
populare folclorul literar. Trebuie amintită însă și latura care
diferențiază actuala apariție de cea anterioară Folclor literar
românesc este o lucrare de sinteză ce își propune să ofere o imagine
de ansamblu asupra literaturii noastre populare, respectând anumite
necesități didactice și având în vedere asigurarea unui sporit grad de
accesibilitate pentru cei care doresc să se inițieze în știința
folclorului.
Cartea
cuprinde în partea întâi capitole cu caracter teoretic având în centru
evoluția conceptului de folclor, de la descoperirea lui de către romantici
și până în contemporaneitate, când entuziasmului romantic i-au succedat
diferitele orientări științifice în exegeza folclorului. În continuare se
urmărește relația folclorului cu celelalte discipline înrudite, aparținând
culturii populare sau cu alte domenii înrudite, astfel încât să fie și mai
bine puse în lumină caracteristicile specifice ale folclorului. După o
tratare amplă a folclorului legat de obiceiuri, unde accentul cade pe
textele poetice privite în contextul istorico-geografic determinat și în
corelație cu mentalitățile satului nostru tradițional, cartea tratează
creația folclorică pe genuri și specii, aidoma literaturii culte, apelând
la instrumentele esteticii generale, punctând însă, de fiecare dată,
aspectele legate de specificul oralității.
Cursul
de Folclor literar românesc oferă cititorilor prilejul întâlnirii
cu valorile autentice ale spiritualității românești, oglindite în texte de
o rară frumusețe artistică și morală. Pe lângă atingerea scopului didactic
pe care și l-a propus, lucrarea își propune și reușește să risipească
unele prejudecăți păgubitoare cu privire la folclor.
Cartea
se adresează, în principiu, oricărui tip de cititor instruit. Autoarea
stabilește obiectul în sine al cărții, folclorul, și impune prezența lui
pe raftul oricărei biblioteci. O lectură atentă a cărții ne lămurește
asupra teritoriului pe care se extinde cercetarea contemporană a
folclorului, autoarea semnalând tendințe vechi dar consacrate și încă
apreciate, erori de receptare și interpretare, cât și noi direcții de
dezvoltare a cercetărilor din domeniu. Interesantă ni se pare viziunea
asupra cadrului social al faptelor de folclor, satul fiind văzut ca o
matrice stilistică a faptelor de folclor. O precizare aparte se cuvine a
fi făcută și în legătură cu prezentarea teatrului popular, constituit prin
esența sa ca gen aparte, caracterizat printr-o sensibilă impuritate și
cuprinzând aspecte de o mare diversitate precum: jocurile mimice și de
pantomimă, jocurile cu măști animaliere sau antropomorfe, drama populară
cu temă religioasă sau profană, jocul păpușilor.
Printr-un gest de necesară reîntoarcere spre bunele tradiții de abordare a
creațiilor folclorice, dar și printr-o curajoasă desprindere de metodele
tradiționale de tratare a unui curs de folclor, conf. univ. dr. Aneta
Micle îngemănează în cartea domniei sale tot ceea ce un prim contact cu
folclorul, ca disciplină de studiu universitar sau ca direcție de
cercetare în antropologie, necesită și implică.
Între
problemele esențiale care răzbat printre rândurile cărții se regăsesc:
existența vie a folclorului românesc realitate care dezminte mai vechile
temeri și previziuni legate de extincția sigură a folclorului o dată cu
epoca modernă; confruntarea cercetătorului actual cu noi forme de folclor,
de unde nevoia redefinirii conceptului de autenticitate și a remodelării
criteriilor de autentificare a documentului folcloric; statutul specific
al folcloristicii, de disciplină care își reface perpetuu obiectul de
studiu; dilema specializare strictă multi-specializare și relația dintre
profesionalism și amatorism, mereu actuale în interiorul disciplinei. Este
o problemă realmente complexă și demnă de a sta în centrul atenției
folcloriștilor noștri.
Prin
ținuta științifică și registrul elevat al contribuțiilor autoarei, cartea
Folclor literar românesc de Aneta Micle are realmente valențele
unui autentic act educativ și de cultură, semnificație accentuată și de
buna receptare de care, din primul moment, cartea se bucură în rândul
studenților. Prin apariția acestei cărți, folcloristica românească se
îmbogățește cu o lucrare de referință.
Florin CIOBAN |