Povestirile unui participant
Lucian
Mândruță - Fabrica de tămâie, Editura Polirom, Iași, 2004
Nu
știu cât de dornici ar putea fi cititorii acestor însemnări să afle
detalii despre autorul lor, despre cum îi este felul, însă pentru economia
și claritatea demonstrației mi se pare obligatoriu să vă spun că sunt un
dezordonat fără leac. Așa că faptul că voi spune îndată ziua și locul în
care și de unde am cumpărat volumul lui Lucian Mândruță Fabrica de
tămâie subintitulat Carte de muncă în industria cuvintelor
(Editura Polirom, Iași, 2004) nu e nicidecum un indiciu că aș fi
ordonatul ori tipicarul absolut. Totuși. Lucrurile s-au petrecut vineri,
26 noiembrie, către orele prânzului la Sibiu. Știu ziua, ora și locul (mă
aflam la Sibiu pentru a vedea câteva bune spectacole ale Teatrului din
localitate) pentru că tocmai în acea zi apărea în Dilema veche,
revista la care colaborează autorul cărții, o scrisoare de la o enigmatică
cititoare (cititor?) ce semna (mă rog, avea nickname-ul Kalino și
care se întreabă, desigur, nu inchizitorial, ci dilematic Care este
Lucian Mândruță cel adevărat, știristul adică prezentatorul de știri,
cel căruia în urmă cu ceva timp o naivă societate civilă îi cerea să
precizeze cât de independent este el din punct de vedere editorial, așadar
crainicul a cărui carte de muncă în industria cuvintelor se află acum la
Antena 1 sau comentatorul, povestitorul inteligent, cultivat,
aplicat, cu umor, cu ironie care scrie în Dilema veche sau
Jurnalul național. Mi-am pus și eu întrebarea din scrisoarea venită pe
adresa Dilemei., dar nu aș face deloc imprudența să-l calific pe
Lucian Mândruță, așa cum face corespondenta (corespondentul?) revistei
drept mahalagiu pe prezentatotul principalului program de știri al
Televiziunii lui Dan Voiculescu. Lucian Mândruță știe ca om de
televiziune, câtă dreptate are Cristian Tudor Popescu când scrie că acolo
Dumnezeu se numește Rating iar pe Maica Precistă o cheamă Share. și
acceptă regulile jocului. Însă îmi îngădui să notez că, după părerea mea
titularul rubricii Talon de participare nu prea își are locul în
sprințarul și atât de inegalul Observator al cărui arhitect de dată
recentă are, neîndoielnic, nostalgia montajelor literar-muzicale de
odinioară. Precizez că sper să nu am nostalgii secrete pentru solemnitatea
înțepată și gravitatea partinică a vreunui Petre Popescu ori George
Marinescu. Dar mai trag și eu cu ochiul, ca tot românul, la CNN și văd că
acolo cititorul de pe prompter e un domn distins, nu scorțos, dar care
nici nu-și ascunde vârsta și nici nu se hârjonește cu partenera de
prezentare pentru a mima naturalul și libertatea de expresie. În tableta
De ce am făcut-o, Lucian Mândruță explică de ce a devenit teleast.
De ce a părăsit PRO TV, Profețiile despre trecut unde micile ironii
la adresa Oracolului din Dămăroaia nu-mi displăceau deloc, de ce a
abandonat conducerea Ziarului financiar rămân lucruri neexplicate
și țin de afacerile interne ale domnului Mândruță. Cum deocamdată nu
m-am înscris în Armata Salvării nu-i voi spune că trebuie să
abandoneze calitatea de spicher. Ci doar că nu-mi place în această
ipostază, raliindu-mă opiniilor corespondentului Dilemei vechi care
spune că îl va citi în continuare pe Lucian Mândruță căci telecomanda ne
permite să ne mutăm și în altă parte, fără a ne munci gândurile cu
presupuneri privind leafa în euro sau în dolari a prezentatorului ce nu
m-a sedus dar pe care l-am abandonat cu Alessandra cu tot. Căci efectiv
problema nu mă interesează. Mă interesează însă în schimb să vă spun
că Fabrica de tămâie e o carte bună care face toți banii. În ea,
Lucian Mândruță își ordonează în nouă secțiuni articolele publicate
săptămânal sub genericul Talon de participare. Povestirile, care
probează un talent narativ indiscutabil, vorbesc despre România în chip și
fel, iar naratorul are știința de a și-l asocia pe cititor, de a-i da
acestuia sentimentul că cel aflat în fața computerului îl are permanent în
minte, că ține să-i împărtășească impresiile sale din viața cotidiană
petrecută într-un spațiu comun al unei interminabile tranziții de la
salamul cu soia cartelat la parizerul tot mai inabordabil pentru românul
statistic, cel cu salariu mediu pe economie, cuprins revanșard de furia
cumpărăturilor (Frăția Coșului cu Rotile). Românii despre care
scrie cel mai convingător Lucian Mândruță nu sunt cei din multinaționale,
ci cei mulți care ne luăm o pauză de două săptămâni pentru a regla
conturile cu porcul (Și Crăciunul e frate cu Românul), care
populăm Țara lu' Ziua liberă (No, hai să mai stăm o leacă) numită
și Țara lu'Ultima Clipă suprasaturată de înfrânți învingători
(Singurătatea ca graniță) țară în care la mare căutare e
industria ciorii vopsite (Țara lui Altceva). Românii observă
Lucian Mândruță știu să ia din fiecare ideologie tot ce e mai bun (Paștele,
legat tandru de 1 Mai), au cam tranșat dilema dintre Restaurant și
bibliotecă în favoarea primului și nu numai deoarece cartea de
alegător ne-a cam lăsat fără cărți. În ciuda faptului că suntem, vorba
nemților țara care fuge înainte, ne-a intrat definitiv în cap ideea că
istoria trebuie să fie doar suma faptelor bune și mărețe ale unui neam (Și
dragostea de țară sfârșește cu căsătoria), suntem topiți după România
idilică dacă nu chiar după România etilică (Veselie și ciroză) și
ne mândrim necondiționat cu Vuia, Vlaicu și cu Coandă fără a ști prea
bine, dincolo de mitologiile de manual, ce au făcut ei pe bune. Ne
complacem în starea asta fiindcă nu ne-am făcut deconturile cu trecutul,
cu noi înșine, lăsându-ne vrăjiți de Ion Iliescu care a învățat să ne
țină de vorbă în timp ce autocarul se clatină pe serpentine. (Muza de
partid)
Selecția aceasta de citate din carte v-ar putea determina să credeți că
Lucian Mândruță se vrea un nou Cioran, sau un fel de Patapievici. Nici
vorbă. Povestitorul se include pe sine în insectar, e un participant și
aproape că-ți vine să i te adresezi simplu ai, dreptate, Lucian. Dar ca
să-l identificați pe Lucian, să-l despărțiți de Lucian Mândruță, trebuie,
stimați telespectatori, doamnelor și domnilor, să sacrificați câteva
Observatoare și să citiți Fabrica de tămâie. |