Esterházy Péter, armonia revizuită
După 1526,
în urma bătăliei de la Mohács, regatul feudal maghiar practic dispare de pe
hartă: partea de sud și sud-est este ocupată de turci, Transilvania își
pregătește cei 150 de ani de existență quasi independentă ca principat, iar
ținuturile de vest și nord-vest intră sub tutela Vienei. Catastrofă fără doar
și poate. Ceva rămîne totuși: țara , pe care nu o poate marca nici un
topograf. O țară virtuală, purtată și păstrată în primul rînd în sufletul
nobilimii istorice.
Urmează două
secole însîngerate, turcii înaintează spre capitala Austriei, mușcînd din ce în
ce mai mult din teritoriile lui (Sfîntul) Ștefan Întîiul. Pînă la 1683, cînd sub
cetățile Vienei se întorc armele și începe respingerea turcilor spre Balcani.
Granițele dacă se poate vorbi de granițe se schimbă de la o zi la alta.
Turcii se retrag, austriecii înaintează. Și nobilimea simte dintr-o dată pulsul
timpurilor: acum ar fi momentul de-a propulsa din nou pe hartă vechea țară.
Începe baronul Thököly, continuă contele Rákóczi. Dar răscoala pentru libertatea
națională se termină în 1711, definitiv și irevocabil. Se instalează ordinea:
supremația totală a Austriei, care va ține peste două secole cu excepția
momentului 1848-49. Dar în pofida tuturor înfrîngerilor, marea aristocrație,
precum și nobilimea de rînd supraviețuiesc vremurilor schimbate. Fie în palatele
de la Viena, cu graiul german, fie în conacele de la țară, vorbind mai mult
latina decît limba iobagilor, păstrează în minte și-n suflet harta virtuală a
trecutului și își investesc energiile speranței într-un viitor visat. În 1867 se
face compromisul cu Austria, instalînd dualismul și doar după 1918 apare din nou
pe mapa Europei numele țării separat, nelegat de nici o mare putere.
Dacă zilele
noastre postmoderne ar tolera patetismul, am putea spune cu lacrimi în glas că,
iată, cînd providența istoriei dăruiește cu mîna dreapta, imediat retrage ceva
cu stînga, dar lăsînd la o parte patosul să vorbim mai degrabă de o imensă
farsă: după atîtea vise, atîtea energii refulate sau atîtea încercări aride în
noua conjunctură, nobilimea nu-și găsește locul. Undeva s-a pierdut busola și,
tot căutînd-o, se trezește cu al doilea război mondial pe cap. Ceea ce urmează
nu mai e o farsă, este dezastrul total. Stîlpii de odinioară ai societății își
iau lumea-n cap, iar cine rămîne este expus eroziunii vremurilor ce se pretinde
a fi democrație populară.
* *
*
Cînd
declinul națiunii părea ireversibil, pe la sfîrșitul secolului XVI începe
ascensiunea familiei Esterházy. Cu tînărul și foarte chipeșul Miklós,
care în momentul potrivit și-a găsit consoarta potrivită. Și văduvă, și cu mult
mai în vîrstă, dar cu o avere considerbilă și cu legături foarte bune spre
Curte. Miklós se descurcă foarte abil nu numai în ale însuratului, dar și în
descifrarea relațiilor haotice ale timpului său. Peste cîțiva ani nimeni nu mai
pomenește de vînătorul de zestre, în schimb numele lui este pronunțat cu un
respect din ce în ce mai mare. Averea crește într-atît încît devine simbolul
bogăției aristocratice. Ofițeri, înalte fețe bisericești, cărturari, erudiți
de-a lungul secolelor membrii familiei Esterházy sunt prezenți în primele
rînduri ale vieții publice, politice și culturale. Chiar se poate pune semnul
egalității între soarta lor și a întregii nobilimi maghiare.
După 1945
Esterházy Mátyás nu pleacă din țară doar că este dislocat, după moda
sovietică, într-un sătuc, unde în 1950 se naște primul lui fiu, Péter. Gigantul
minunat al literaturii maghiare contemporane. Din adolescență se pregătește să
devină scriitor și, deși nu i se permite să se prezinte la facultatea de litere
( termină matematica), reușește să-și îndeplinească visul. Publică din anii 70,
fiecare carte a lui fiind de senzație, eveniment literar. Cum anii trec, simte
din ce în ce mai mult că are o menire în plus: el și numai el poate (și
trebuie!) să scrie istoria familiei sale și implicit a întregii nobilimi
maghiare. Și începe munca titanică, al cărei rezultat este romanul Harmonia
caelestis, de peste 700 de pagini, apărut în 2000 la Editura Magvető din
Budapesta. Megaepopee a familiei, un imens monument ridicat din granitul
frazelor (numerotate) tuturor Esterházylor, dar în primul și primul rînd tatălui
său. Care nu și-a rupt șira spinării nici în anii 50, nici în anii 60 a rămas
în picioare pînă la moarte.
Romanul
începe cu o presupusă frază a întemeietorului dinastiei, Miklós, spusă
împăratului austriac: Al dracului de greu e să minți fără a cunoaște
adevărul. Această vorbă devine leitmotivul romanului, autorul întorcîndu-se la
ea ori de cîte ori se simte în negură. Dar mai sus amintita providență a
istoriei parcă a vrut să-și dovedească supremația peste toate cele omenești și
joacă ultima, cea mai crîncenă și cea mai cumplită, farsă. Nu numai acestei
familii mărețe, dar întregii nobilimi esteuropene, care a încercat să-și
păstreze rolul în contratimp.
Harmonia
caelestis este deja în
tipografie cînd drăcușorul de lenfant terrible din Esterházy nu-i dă pace: dacă
toată lumea își cercetează trecutul, dosarul, ia să vadă și el ce au scris
băieții despre ale tinereții valuri și eventual despre alți membri ai familiei.
Se gîndește la faimoasa frază a romanului și depune cererea. Și se produce
cataclismul: trei dosare voluminoase (al patrulea este și mai secret, cercetarea
necesită o altă cerere) nu ale lui, ci ale tatălui său. Dar nu scrise despre
el, ci scrise de el, începînd cu anii 50, timp de aproape un sfert de secol.
Cutremur de o intensitate incredibilă: se termină viața de pînă atunci, urmează
zilele parcă întoarse pe dos. Esterházy decide să prelucreze și să publice
materialul. Între timp apare Harmonia: succes total. Lansare după
lansare, în țară și în străinătate. Paralel cealaltă viață, coșmarul, lupta
intelectuală și sentimentală cu cele patru dosare. Și cursa contra cronometru:
angoasa continuă nu cumva să se afle înaintea publicării cărții. În 2002 apare
tot la Magvető Ediția revizuită. O coroană peste capodopera de
Harmonia caelestis. Căci ce a făcut Esterházy este fără pereche în lumea de
dincolo de (fosta) cortină de fier. Această carte este scenariul căderii tatălui
său de pe soclul monumentului ridicat în Harmonia. Este o cădere
tragicomică, unică și totodată tipică. E o cădere produsă de eroziunea acelor
vremuri. O cădere ce nu poate fi explicată, doar acceptată. Ca un fapt
ireversibil. Antiminunea secolului 20. Ceva ce nu este produs de supranatural,
ci de om, de către celălalt. Fapta nu se poate ierta. Se poate doar dizolva în
licoarea nobilă a iubirii fiului pentru tatăl său.
Ediție
revizuită
(Fragmente
din Introducere și din ultimul capitol )
Bineînțeles
nu m-am gîndit la nimic rău, și totuși am fost nervos, în timp ce urcam scările
late spre biroul lui M. Niște crampe de genul epocii lui Kádár îmî chinuiau
stomacul. M-am gîndit că probabil și M. a fost un fel de polițai înainte de 90.
M-a primit jovial, ba chiar cu amabilitate. Am băut o cafea, persoană importantă
în vizită la o altă persoană importantă. Mi s-a părut că se simte jenat, ceea ce
am considerat drept exagerare, deoarece în orgoliul meu am crezut că din snobism
se jenează. În fața lui, trei dosare maronii. Ei iată, totuși au lucrat ceva
băieții, îmi grăiam îngîmfat. În sfîrșit, cam bîjbîind, M. și-a început
discursul, cică au primit cererea mea de cercetare, și că n-au găsit mare lucru,
dar cele de după 80 trebuiesc aprobate de interne, asta durează, îmi cere scuze.
Cum se află
în treabă, l-am urmărit puțin iritat. Din cînd în cînd a atins dosarele. Că
trebuie să-mi mai spună ceva, dar să nu mă sperii, am făcut o grimasă
plictisită, el consideră că trebuie să-mi vorbească...de toate astea, vorba
ceea, eu n-o să mă bucur, și că...nici nu știu, cel mai simplu ar fi să mă uit,
îmi voi da seama, o să văd despre ce este vorba, și a împins dosarele spre mine.
Nu știu de ce, dar în acest gest mărunt a fost ceva înfiorător. Este un dosar de
lucru, dosarul unui agent, unui agent , și a scos un oftat mult prea adînc, de
parcă existența agenților ar însemna durerea lui personală, deci sunt rapoartele
unui agent.
De ce se
cîcîie atîta, m-am gîndit, tare mă plictisesc bărbații inhibați, de ce nu se
poate vorbi normal, și am deschis dosarul.
În clipa
aceea mi-am dat seama despre ce este vorba.
Nu-mi venea
să cred ce văd. Mi-am pus repede mîinile pe masă, fiindcă începuseră să tremure.
Ce să fac. Parcă-i un vis. Într-un minut leșin și se rezolvă totul. Sau sar pe
geamul închis și o iau la fugă. În momentul acela i-am mulțumit pentru
bunăvoință și în consecință aș vrea și eu să le citesc pe toate astea. A răspuns
ceva că el deja le-a citit și să nu-mi fac probleme, astea aparțin celor mai
acceptabile, cam așa ceva. Am vrut să dispar de aici, să nu-mi vadă nimeni
obrazul.
Mergeam pe
calea Andrássy, mă uitam la case, dacă se dărîmă ori ba, dar nu s-au dărîmat.
Nu scriu
roman polițist, să am grijă ca numai la sfîrșit să se afle cine-i criminalul,
dacă este vreun criminal (timp ce nu este, deși aș prefera mai mult decît
oricînd să trag aici de timp): deschizînd dosarul, imediat am recunoscut scrisul
tatălui meu.
În cele ce
urmează voi publica rapoartele, adică secvențele pe care le-am copiat, precum și
notițele mele făcute între timp. Nu vreau ( nu am vrut) să redactez prea mult,
deși știu că trebuie să le dau la toate astea o formă.
M-am
observat pe mine însumi, ca pe un animal, cum oare în această situție o să mă
comport, ce reacții o să am la ceva ce produce din mine altceva.
* *
*
Gata. Mai
este o listă cu nume, după care o pagină finală din 29.III.1980. Închis pentru
arhivare.Cpt.Prókai MI III/II 5/B E 13 iunie 2000, ora unsprezece
cincizecișinouă. Am ajuns la capătul tatălui meu.
Mă uit la
cele patru dosare, parcă nu-mi vine să plec, deși nu mai am aici nici o treabă.
Unde să mă duc? <Această muncă m-a și protejat. Acum voi fi deconspirat, cum se
cuvine.> Îmi mai copiez lista cu nume, poate o voi scoate din text, dar să le am
totuși.
Nu-l putem
ierta pe tatăl meu noi, oamenii: cei pe care i-a trădat și cei pe care nu ,
fiindcă în fața noastră nu și-a recunoscut fapta și nu i-a părut rău că a
făcut-o, nu i-a părut rău că a fost învins de latura mai întunecată a
sufletului. Astfel poate să ne fie milă de el, putem să-l detestăm și putem să
nici nu-l băgăm în seamă. A scuipa sau a lua în derîdere: asta-i soarta tatălui
meu.
Dincolo de
posibilitățile oferite mai sus (și acceptate de mine) eu l-am și iubit, l-am
iubit pe acel bărbat, al cărui fiu cel mare sunt eu. l [ l ] < l > ( nota
traducătorului: în timpul prelucrării dosarelor autorul consemnează locurile
unde l-a apucat plînsul cu inițiala de la lacrimi) <Acum aș salva, aș salva din
suflet totul, l-aș salva și pe el, ce vreți, lăsați-l, a suferit destul pentru
ce a fost și pentru ce va urma... Pauză, curățirea obrazului înlăcrimat,
abordarea echidistanței, disciplină.>
Tatăl meu
dulce: ce joc de cuvinte aparte. De cîte ori am așternut pe hîrtie acest cuvînt
frumos timp de aproape zece ani! Și de fiecare dată parcă aș fi scris o
destăinuire filială. În acest context, în contextul meu acum am scris (probabil)
ultima oară în viața mea. Se schimbă zecii de ani ai mei. Cui. Unde. De ce.
E al
dracului de cald. Închid, deschid dosarele, încerc să le memorez. Să le rețin,
să le memorez. Primul e rozaliu, cu coperta mai tare, al doilea de un maro
lucios, al treilea mai deschis, al patrulea mat. Sunt legate cu o panglică
neagră, adică al treilea cu una albă. Se vede că sunt (au fost) mototolite,
dosare mototolite, groase, în special al doilea și al treilea. Viața tatălui meu
este dovada directă (și înfiorătoare) a libertății omului. |