Putem
vorbi despre al treilea război mondial
Die
Welt: Sîntem în
Wansee. Vila unde s-a discutat la începutul lui 1942 soluția finală nu
este departe. Ce fel de sentimente vă provoacă apropierea?
Norman Manea: Am
suferit eu însumi, copil fiind, din cauza nazismului. Dar soluția finală
nu a fost finală. Ne aflăm aici, eu ca oaspete al Academiei Americane din
Berlin. Asta dovedește că neagra utopie nazistă a fost învinsă. Și
întâmplarea că ne aflăm tocmai aici este o indicație și asupra
învingătorului. Asta ne spune ceva nu doar despre trecut, ci și despre
prezent și poate și despre viitor despre primejdiile pe care ni le
pregătește.
D.W:
Vă referiți la teroare?
N.M.:
Mă refer la orice tip de Utopie totalitară. Teroarea nu se exercită în ea
însăși, astăzi, ci în numele unei ideologii, pe care am putea-o defini ca
Islamism nazist. Ea are multe asemănări cu național-socialismul;
deosebirea este că se revendică, de data asta, dintr-o religie. Naziștii
erau mistici, fără a fi religioși.
D.W.:
Cum apreciați reacția democrațiilor europene la această primejdie?
N.M.:
Europenii ezită ca și în anii '30 să confrunte adevărul, indiferent ce
tragedie i-ar aștepta. Tragedia este, de fapt, deja aici. Am putea defini
situația ca al treilea război mondial. Mult mai complicat, mai centrifug
decît utlimul mare război.
D.W.:
Ați trăit experiența a două sisteme totalitare. Care a fost mai rău?
N.M.:
Naziștii au fost mai cinstiți decît comuniștii. Au înfăptuit, în general,
ceea ce au anunțat, cu patimă și enorme consecințe. Comuniștii,
dimpotrivă, vorbeau despre o lume fără clase, fără exploatare un minunat
vis infantil și curînd a crescut contradicția dintre promisiune și
realitate. În a doua fază, faza post-revoluționară, comunismul a devenit
mai ambiguu și pervenit. Degenerarea a permis o ieșire: soluția
ipocriziei. Naziștii nu au avut timp pentru asta.
D.W:
Cum s-a ajuns la sistemele totalitare?
N.M.:
Erau necesare.
D.W.:
Necesare?
N.M.:
Oamenii au considerat necesară înfăptuirea acestor sisteme. Putem discuta
acum mult despre asta, la ce fel de nevoi a răspuns nazismul și
comunismul, ce fel de condiții sociale și politice satisfăceau. De altfel,
sîngeroasa Utopie islamică pe care o vedem azi este, de asemeni, un
răspuns la nevoia a milioane de oameni. Ne înșelăm pe noi înșine dacă
credem că în spatele ei se află doar 500 oameni, care, în obscuritate, îi
manipulează pe ceilalți.
D.W.:
Ce înseamnă pentru Dvs. America?
N.M.:
Este deja de 16 ani domiciliul meu. Inițial, nu am vrut deloc să ajung în
Statele Unite, mi-era frică de marele gol dintre felul mei de a fi și
temperamentul american. Dar am avut noroc. Poate m-a protejat mama mea, de
dincolo de mormînt... Am o cheie de apartament, un pat, un telefon
America este și un bun hotel. Chiar și fără steaguri sau legitimații. Asta
mi-a și plăcut cu deosebire: nu era nevoie de vreo carte de identitate.
D.W.:
Dar iată ca politica externă americană nu este deloc necontestabilă...
N.M.:
Cineva spunea că geniul american este simplificarea. A fost bine, oare, că
americanii au simplificat într-atît complexa problemă dacă să participe în
al doilea război mondial, încît au intervenit, pînă la urmă? A fost bine
că americanii după al doilea război mondial i-au pus din nou pe picioare
pe adversarii lor și au blocat înaintarea comunismului? Cred că a fost
bine. Azi, America avertizează lumea asupra primejdiei care vine dinspre
fundamentalismul islamic. America este extrem de imperfectă, firește, asta
ține de însăși natura democrației. Iar simplificările brutale pot fi
extrem de periculoase, bineînțeles, și cu grele consecințe.
Greșelile democrațiilor sînt corijabile însă, o diferență esențială față
de proiectele malefice ale dictaturilor.
Interviul a fost luat de Hannes Stein din partea redacției ziarului
berlinez Die Welt, în care a apărut la 23 martie 2004. |