Memorandistul exemplar
Există două
modalități de receptare a activității ilustrului memorandist și luptător pentru
desăvârșirea formării Statului Național Unitar, dr. Vasile Lucaciu, de către
istoriografia instituției ecclesiale greco-catolice românești, ambele la fel de
deficitare, prin incomprehensiune și unilateralitate. Prima este cea
reproșabilă, adică a exegeților cărora le repugnă imixtiunea celui
menționat, ca față bisericească cu temeinice studii la institutul de De
Propaganda fide din Roma, în secular, în chestiuni lumești, chiar
dacă ele vizau resuscitarea unei națiuni, și în acest fel ameliorarea
integratoare, prin emancipare, a stării ei generale. Ea excurge, poate, din
atitudinea unora dintre ierarhii ecclesiei greco-catolice, cum ar fi cunoscutul
episcop de Gherla, Ioan Sabo (1836-1911), față de temerarul preot sătmărean, pe
care la un moment dat l-a suspendat din funcție, atragându-și, din partea
vinovatului, reproșuri curajoase, urmate de un proces între cei doi,
câștigat de către Dr. Vasile Lucaciu; hotărârea nunțiaturii papale a fost ca
acesta din urmă, căruia episcopul îi retrăsese congrua, adică salariul,
să se repună în drepturi, iar parohia pe care o păstorea să fie scoasă de sub
atârnarea juridică a Episcopiei de Gherla. Gestul acesta era o dovadă a
atitudinii Sfântului Scaun față de inserția bisericii greco-catolice în
societate și, la rigoare, față de cauza poporului român din Transilvania.
Cea de a
doua dintre modalitățile pomenite mai sus, a laicizării, la fel de
păgubitoare pentru înțelegerea personajului în discuție, ar putea fi denominată
cu un cuvânt grecesc, encomionul, sau lauda fără rezerve, cu scoaterea
lui Vasile Lucaciu dintre personalitățile bisericii sale, subliniindu-i doar
activitatea legată de interesele națiunii din care provenea.
Memorandistul dr.Vasile Lucaciu acoperă, însă, prin dimensiunea personalității
sale, și latura vieții teologice și pe aceea seculară, legată de
Memorand și de pomenita luptă pentru desăvârșirea Statului Național Unitar.
Această aserțiune, se bazează, pe de o parte, pe opera sa filosofico-teologică,
incluzând mai multe scrieri originale și o revistă editată de el, intitulată
Revista catolică, care îi asigură un loc nepieritor între personalitățile
bisericii sale și între marii cărturari ai poporului român, și, pe de altă
parte, pe cea politică, vizând participarea directă la mișcarea memorandistă, la
viața parlamentară, ca deputat în sesiunea 1907-1910, și, în fine, ca
militant pentru intrarea României în război, alături de Antantă și apoi
ca propagandist pentru cauza românească în Italia, Rusia, Franța și America.
Ca personaj
bisericesc și erou pe scena vieții publice, sau actant între cele lumești, cum
spun teologii, el a exercitat, în epocă, prin ceea ce a făcut și într-un domeniu
și în celălalt, adică și în teologie și în politică, o înrâurire
adâncă. Finalul vieții sale, identic într-un fel cu un sfârșit de tragedie, în
care maurul și-a făcut datoria și trebuia să dispară, este de-a dreptul
impresionant. Și spunem aceasta pentru că integrarea sa în societatea României
Întregite, ca a altora, de altfel, este oarecum ratată, pentru că noul
politicianism românesc l-a epurat din circuit foarte repede, îndată după unire,
oferindu-i funcții onorifico-inactive, și în cele din urmă grăbindu-i chiar
dispariția fizică. Și, ca să fim cât mai expliciți, să spunem, dat fiind
cititorii de bună și comprehensivă calitate ai aceste reviste, care nu ne-ar
putea învinui defel de lipsă de patriotică discreție pentru gestul nostru, că la
alegerile pentru parlament, din toamna lui 1922, Dr. Vasile Lucaciu, candidat
din partea Partidului Poporului, a fost bătut cu parii de câțiva agenți
electorali, veniți din Vechiul Regat, găsindu-și sfârșitul peste câteva luni,
în țara pentru a cărei întregire se jertfise ani și ani, înainte de primul
război mondial. Destinul său se integrează în acea procesare a ratării de către
România a Unirii de la 1 Decembrie 1918, despre care, direct sau indirect, au
vorbit, cu pricepere, unii dintre istoricii contemporani. Ea pornea, credem,
dintr-o funciară neînțelegere a realităților ardelenești de către
intelectualitatea Vechiului Regat, care i-a făcut, către primul război mondial,
pe unii dintre adversarii lui Ionel I. C. Brătianu să afirme că acesta,
respectiv guvernul liberal condus de el, dorește ca România să anexeze
Ardealul, dar fără ardeleni.
Eroul
nostru, căci pe dr. Vasile Lucaciu îl putem așeza între eroii poporului român,
s-a născut la 27 ianuarie 1852, într-o familie de învățător, cu șase copii,
tatăl său numindu-se Mihai Lucaciu, iar mama Susana Tóth. Școala primară și
liceul, urmate la Baia Mare, Sătmar și Oradea, între anii 1859-1870, i-au
temeinicit, de tânăr, o cultură clasică solidă, cu inserții de istorie a
neamului său, sădită în mintea și inima lui de către câțiva dintre profesorii de
atunci, cum au fost, de exemplu, Ștefan Bilțiu și Gavril Sabo. A plecat, apoi,
la studii în Italia, la Institutul De Propaganda fide din Roma, unde și-a
luat un doctorat în filosofie, iar la întoarcere, după un scurt interludiu ca
preot la Sâncraiul Sălajului, între 1875-1878, și în timp ce funcționa ca
profesor provizoriu de religie și limba română la gimnaziul statal din Satu
Mare, adică între 1878-1885, și-a continuat studiile la Universitatea
budapestană, specializându-se sub îndrumarea profesorului Alexandru Roman
(1826-1897) în limba și literatura română.
O
interesantă corespondență între el și acesta din urmă, pe care am avut plăcerea
s-o publicăm în urmă cu aproape trei decenii, demonstrează solicitudinea
universitarului român față de învățăcelul său și poate convingerea că,
sprijinindu-l, ajută cauza poporului său. Bărbat impresionant, cu o voce
tunătoare și un bust stăpânitor, tânărul preot, devenit din 1878 profesor, era
extrem de îndrăgit de elevii români, vorbindu-le mereu de superioritatea
civilizației strămoșilor romani, cuceritori și coloniști ai Daciei, cu trecutul
cărora aveau a se mândri întotdeauna. Era o epocă de săracă manifestare a
civilizației românilor transilvăneni, din motive pe care nu le discutăm aici,
dar căreia afirmarea descendenței romane urma să-i dea noblețe și legitimare. De
aceea toate discursurile intelectualilor români de atunci, inclusiv cele ale lui
Vasile Lucaciu, erau împănate de importantismele descendenței generale
latinești a limbii, originii și civilizației poporului român, insuficiente,
totuși, pentru a-i garanta egala îndreptățire cu celelate etnii, dar suficiente
ca punct de mânecare, de pornire, pentru o luptă înscrisă în acea
raționalitate a istoriei, despre care vorbise, cu câteva decenii înainte,
marele filosof german Georg Wilhelm Friederich Hegel (1770-1831).
Învinuit de
iredentism daco-român, la 1885, după câteva intrigi diabolice, urmate de o
încercare de mutare la un liceu din Losoncz, mai spre inima Ungariei, Dr. Vasile
Lucaciu, sfătuit de episcopul său, același Ioan Sabo de Gherla, cu care pe
atunci încă se afla în relații amiabile, se lasă de profesorat, mutându-se, ca
preot, la Șișești, o comună din apropierea orașului minier Baia Sprie, cu oameni
aspri și relief frământat, săracă, dar pitorească și mai ales bine populată.
Anii
petrecuți la Șișești sunt, pentru Vasile Lucaciu, vremea celor mai mari
împliniri. Se afla în mijlocul enoriașilor, a unui grup compact de conaționali,
pentru care avea să facă tot ceea ce socotea că trebuie. Începe și termină
construirea unei frumoase biserici, târnosită în august 1891, în ziua de Sfânta
Marie, o catedrală Sfântul Petru în miniatură, devenită, mai târziu, loc
de pelerinaj, pe frontispiciul căreia a scris dedicația latinească Pro Santa
Unione Omnium Romanorum, cu înțeles bifrons, interpretabil, și ca atare
suspicionabil mereu de o premonitorie aspirație către realizarea Unirii celei
Mari, pe care, în meditațiile sale zilnice, părintele Dr. Vasile Lucaciu va
fi întrezărit-o, ca finalitate de drum anevoios și jertfelnic. La 1887 este ales
secretar general al Partidului Național Român, calitate care-l
îndrituiește să participe la pregătirea mișcării memorandiste, la întruniri
politice, aducându-i aprecierea largă a românilor din zonă, dar și prigoana din
partea oficialității. Judecat în mai multe procese, între 1889-1892, la Sătmar
și Debrețin, și apoi închis la Seghedin de către guvernanți, dr. Vasile Lucaciu
își câștigă repede admirația intelighenției transilvănene, concretizată
în acea celebră Doină a lui Lucaciu, de fapt o adaptare după o
poezie a nestorului presei românești, Iosif Vulcan (1841-1907), scrisă pe la
1870 pentru Alexandru Roman, împricinat și el și închis de către guvernul
maghiar din cauza publicării, în Federațiunea, la 1868, a cunoscutului
Pronunciament de la Blaj, o avanpremieră, in nuce, a ceea ce avea să
fie, peste mai bine de trei decenii celebrul Memorand de la 1892.
Închisorile
ungurești nu aveau, însă, un regim carceral atât de sever, ca altele din epocă,
cum ar fi de pildă cele din Rusia sau chiar din Vechea Românie, căci din ele, pe
bază de certificat medical, se putea, uneori, ieși temporar, pentru a merge,
bunăoară, la băi, așa cum s-a întâmplat cu amintitul Alexandru Roman, căruia, la
recomandarea medicului, la închisoare fiind, pentru că era morbos, adică
bolnav, i s-a dat un concediu medical, ducându-se la Băile Tinca, spre a se
trata de reumatism.
Adevărul era
că guvernele ungurești din acei ani trebuiau să țină cont de vântul
libertății, de ideile liberalist-umanitariste, pătrunse din țările Europei
apusene, care preconizaseră, între altele, și îmblânzirea regimului de detenție,
sesizată atât de sugestiv de Ioan Slavici în cartea întitulată Închisorile
mele. În treacăt fie spus, el ne relatează că la închisoarea din Vaț, unde a
stat închis o vreme, și-a instalat și servitoarea, pentru a-i aduce mâncarea de
la un restaurant din oraș, petrecându-și serile în conversațiuni cu directorul
închisorii, un oarecare Kovács, și că acesta, fiind un mare știutor de limbă
germană și latină, îl ajuta să corecteze șpalturile unei culegeri de documente
din colecția Hurmuzachi, acțiune la care, împreună cu alți intelectuali români,
Slavici era, de câțiva ani, angajat. De notat este că în Ungaria de atunci,
orice s-ar zice de către unii sau alții dintre istorici, se urmărea, nu neapărat
distrugerea fizică a intelectualilor români, luptători pentru idealurile lor
naționale, ci mai ales, așa cum i-a declarat o dată lui Vasile Lucaciu însuși
ministrul Coloman Széll (1843-1915), izolarea lor de popor, de cei care-i
sprijineau și le așteptau povețele. Încercarea cea mare pentru Lucaciu, dacă
putem vorbi de așa ceva în cazul lui, căci viața sa a fost un șir neîntrerupt de
grele încercări, va surveni la procesul Memorandului, judecat la Cluj, în
1894, și urmat de condamnări numeroase la ani grei de temniță pentru
memorandiști, cea mai grea pedeapsă, partea leului, croindu-i-se lui
însuși, și constând din 5 ani de temniță grea. Vina cea mare a lui Vasile
Lucaciu consta, precum se știe, în redactarea, încă din 1892 și înaintarea la
împărat a Memorandului, prin acea impresionantă delegație de 300 de
români, ajunsă la Viena în mai 1894. Purtarea sa curajoasă și demnă i-a
impresionat nu doar pe ziariștii și politicienii români din epocă, ci chiar și
pe cei străini, între care și pe câțiva maghiari.
Faima lui
Lucaciu era acum la apogeu, numele său fiind cunoscut și la București, de unde a
primit, în câteva rânduri, ajutoare bănești, uneori chiar din partea regelui
Carol I, așa cum rezultă dintr-o corespondență din anul 1901 a acestuia cu
renumitul memorandist transilvănean. Faptele sale îl vor propulsa printre cei
designați a candida pe listele de deputați ale Partidului Național Român,
intrat, din ianuarie 1905, în bătălia politică electorală din Ungaria, prin
adoptarea tacticii activismului, despre care nu este cazul să vorbim
aici. La 26 august 1907 au loc alegeri parlamentare parțiale în cercul electoral
al Beiușului, după abzicerea din funcție a unui deputat maghiar. Bătălia
electorală a fost dură, dar victoria i-a revenit lui Vasile Lucaciu, ales
deputat de populația română majoritară din cerc, cu concursul intelectualilor
naționaliști din zonă, între care dr. Aurel Lazăr (1874-1930), dr. Ioan Ciordaș
(1877-1919) și dr. Nicolae Bolcaș (1882-1919), ultimii doi martiri ai
întregirii, uciși de secui în noaptea de 3 spre 4 aprilie 1919. Un număr de 1708
alegători au votat pentru preotul greco-catolic român Vasile Lucaciu, față de
numai 914 pentru Kardos Árpád, reprezentantul guvernamentalilor. Cu acea
ocazie Lucaciu s-a deplasat prin comunele din ținutul Beiușului și Vașcăului,
urmărit uneori de jandarmi sau de forțe militare călări. La Vașcău a fost
obligat să se ascundă într-o fântână de țară, în care a coborât pe o scară, iar
la Criștiorul de Sus a fost întâmpinat, ca o reparație morală, cu un arc de
triumf împodobit cu flori în trei culori, de către învățătorul și elevii din
sat, care i-au recitat poezii patriotice. Au existat, în timpul alegerilor, și
câteva incidente, cel mai interesant derulându-se în comuna Lunca Vașcăului.
Românii de aici căzuseră pradă promisiunilor ungurești, și se pregăteau să-l
voteze pe candidatul guvernamental, deplasându-se, în dimineața zilei de 26
august 1907, la gară, pentru a merge la votare în Beiuș. Preotul din sat, Miron
Botișel, trage clopotul în dungă, a pericol de moarte, și după ce femeile
sosesc speriate la biserică, le spune că, dacă bărbații lor vor merge la Beiuș,
vor fi împușcați cu mitralierele. Agitate și cu părul despletit, ca într-o
tragedie antică, în țipete și bocete, ele aleargă la gară, și înainte de sosirea
trenului electoral, își târăsc bărbații acasă, lipsindu-l pe candidatul
guvernamental Kardos Árpád de voturile lor, și facilitând, astfel, alegerea lui
Vasile Lucaciu.
În cei trei
ani de parlamentariat, între 1907-1910, vorbirea sa incendiară se va face auzită
de la tribuna acestui for legislativ, în repetate rânduri, vituperând uneori,
amenințând abia voalat, câte odată, previzionând, într-un orizont de așteptare
fericitor, visul tuturor românilor ardeleni, Unirea cu Patria Mamă, și, de ce
nu, o societate mai bună, mai dreaptă.
Nu este timp
pentru a-i prezenta aici discursurile, dar nu ne putem abține să nu transcriem
din ele câteva fraze, unele, cu mici schimbări, actuale și în zilele noastre:
Ardealului
trebuie să i se dea autonomia, în înțelesul bine precizat al Ungariei, căci
robia, exploatarea nemiloasă a poporului și încălcarea tuturor drepturilor lui
provoacă o continuă agitație, care duce în mod fatal la zdruncinarea temeliilor
statului. Ura, permanenta lovire și persecuția nu-l face pe cetățean bun
patriot, ci un câine înlănțuit, dar plin de revoltă în suflet;
Un stat ale
cărui temelii sunt așezate pe spânzurători și baionete, se prăbușește imediat ce
ele se pun în mișcare;
Noi
(românii n.n.) luptăm pentru eliberarea națiunilor subjugate, luptăm și pentru
dezrobirea claselor exploatate, pentru că se va schimba întregul sistem. Căci
individul este așa cum l-a creat societatea. Numai o societate cu sistem
hrăpăreț poate crea indivizi expolatatori și exploatați, acaparatori și
sărăciți, hoți și păgubași;
Cu cât
guvernul va fi mai larg, mai înțelegător cu naționalitățile din Ungaria și cu
masele exploatate, cu atât procesul deznodământului fatal se va amâna, iar cu
cât va strânge mai tare lanțul, cu atât veriga va plesni mai repede, și puterea
dumneavoastră, bazată pe baionete, se va nărui ca o cetate construită din cărți
de joc.
În 1910
parlamentul a fost dizolvat și cu aceasta pentru ex-parlamentarul Vasile Lucaciu
lucrurile vor reintra în normal, căci el va reveni la Șișești, urmărit și acum
de un nou șir de procese politice. La izbucnirea războiului în 1914, împreună cu
Octavian Goga, se va refugia în România, strecurându-se peste munți, pe la
Cârlibaba, în Bucovina, iar de aici, prin Suceava, peste graniță, în Vechiul
Regat. Doi ani, în perioada neutralității (1914-1916), a ținut conferințe
înflăcărate, cerând intrarea României în război alături de Antantă. Folosea, în
acestea, argumente din cele mai variate, uneori răstălmăcind spusele marilor
filosofi, și în special pe cele ale lui Friederich Nietzsche (1844-1900),
apărându-le celor de atunci, când ca un erou antic, când ca un profet imprecant,
vaticinator.
În memoriile
sale mareșalul Alexandru Averescu povestește despre Dr. Vasile Lucaciu, spunând
că era un personaj pitoresc și că, vorbind cu el despre iminenta intrare a
României în război, fie alături de Puterile Centrale, fie de Antantă, ar fi
primit următorul răspuns: Pentru mine e tot una, căci dacă România va intra în
război alături de Austro-Ungaria voi muri de supărare, iar dacă va lupta
împotriva acesteia, voi muri de bucurie.
S-a
deplasat, în această perioadă, pe rând, în Italia, Rusia, America și Franța,
unde a sfințit drapelele unor regimente de voluntari români, care urmau să lupte
pentru eliberarea Transilvaniei, și a făcut loby pentru cauza Unirii
acesteia cu România. Revenit în Țară, are parte din plin de nerecunoștința
politicienilor din România întregită, fiind numit ministru fără portofoliu, și,
în cele din urmă, așa cum am arătat, maltratat cumplit, înainte de moartea sa,
survenită la 28 noiembrie 1922.
Târziu și,
în mod paradoxal, în anii comunismului, s-a organizat, întâmplător chiar prin
cel care scrie aceste rânduri, în perioada 1968-1972, un Complex muzeal Dr.
Vasile Lucaciu, la Șișești, incluzând o Casă memorială, cu obiecte familiale
și cărți scrise de el (Instituțiuni filosofice, Biserica din Șișești,
Istoria lui Fotiu urzitorul Schismei grecești, Discursul de la Odoreu,
Conferințele Părintelui dr. Vasile Lucaciu) precum și biblioteca
personală, păstrată desigur fragmentar, un mic muzeu școlar, într-o clădire
edificată la 1907, cu manuale, obiecte și fotografii, expuse în două mari săli
de clasă, un pavilion din bârne și scânduri, în formă de cruce, pavat cu
cărămizi, în care dr. Vasile Lucaciu le vorbea sătenilor, și în fine Biserica
Sfintei Uniri a tuturor românilor.
BIBLIOGRAFIE
1.Alexandru Ciura, Biografia părintelui Vasile Lucaciu,
Sibiu, 1928;
2.Tiron Albani, Leul de la Șișești, Oradea, 1936;
3.Corneliu Mezea, Leul de la Șișești, 1852-1922, Satu
Mare, 1936;
4.Ioan Lupaș, Un tribun du peuple roumain de Transylvanie;
Le pretre Vasile Lucaciu în Revue de Transilvanie, t.III (1937),
n.2, p.167-178;
5.Augustin Iuga, Cu privire la Vasile Lucaciu, Acte,
documente, procese, Baia Mare, 1940;
6.Valeriu Achim și Vasile Socolan, Vasile Lucaciu luptător
pentru drepturile românilor și unirea Transilvaniei cu România, Baia Mare,
1968;
7.Grigore Ploieșteanu, Aspecte din viața și activitatea lui
Vasile Lucaciu (1852-1922) în Studii de istorie, filologie și
istoria artei, Editura Academiei R.S.R. București, 1972, p.93-133;
8.Blaga Mihoc, Dr.Vasile Lucaciu (1852-1922), un luptător
pentru Marea Unire, Editura Alibi S.A., Oradea, 1993. |