Complexul tainei
la Mihai Eminescu
Melodia
sublimă a versului eminescian, urcând și coborând pe diapazonul atât de larg al
cuvântului românesc, își are taina sa de rodire în idee. Ne întrebăm adesea ce
resorturi intime ale laboratorului de creație funcționează atât de bine că
alcătuirea orchestrată a cuvintelor redă cântecul pur-cristalin al melancoliei,
al dorului, alături de tristețea superioară a geniului pereche cu îndârjirea și
revolta poetului tribun. Pe o cale, cuvântul eminescian se încarcă de sens
adânc, răscolind sentimentele prețuite ale omului ales, pe o alta el degajă
energii creatoare de idei și filosofie a vieții.Coborâre în uman și închidere în
cuvânt poetic, urcare în Cetate și deschidere în atitudine și trăire. Acestei
duble mișcări a eului îi corespunde, prin același joc al sintezei contrariilor,
două efecte în planul imaginarului poetic și, inerent, al limbajului, tăinuire,
ascundere, dezvăluire și arătare.O coborâre în lirismul poetic, mișcător pe
largi volute imaginare, idilă, pastel, meditație, odă, și o ieșire spre lirismul
militant, activ în zona ironiei și satirei. Prima urmează legea construcției, cu
mare miză în poezia de stare și existențială, cealaltă, o lege a deconstrucției,
cu priză în poezia de opinie și de atitudine. În termenii eminescologiei
ontologice, această îndoită acțiune dă numele stării de Ființă (Ființa
este și nu este, după Heidegger) care ordonează limbajul atât în
dinamica lui constitutivă (fonetică, morfo-sintaxă, vocabular), cât și în
mișcarea imaginilor construite, acele lumi poetice create în stil eminescian. Pe
această deschidere, creația eminesciană distribuie altfel și etapele biografiei
intelectuale a poetului: momentul debutului și poeziilor de la Familia,
ca și cel al activității publicistice de la Federațiunea,Timpul, Fântâna
Blanduziei, urmează lirismul militant-activ, pe când momentul de la
Convorbiri literare și Junimea descinde, în buna lui parte,
din lirismul filosofic, ideologic și estetic.
Căutăm
sensuri încărcate de temei existențial și poetic în prima din orientările
sugerate mai sus, după cum, structuri și fragmente de text pătrund și din a doua
orientare, alimentând lirismul vizionar cu accente ale celui protestatar, ca în
cazul Scrisorilor eminesciene. D. Popovici, în studiul rezervat poeziei
lui Eminescu, amintea de această dinamică a contrariilor în marginile căreia
poetul se mișcă la fel de dezinvolt între un lirism elegiac și un lirism
militant și profetic. Taina de care vorbim aici se strecoară în poezie
transformând cuvântul în depozitar al sentimentelor și stărilor eului poetic
creator, dar și în energie și forță de activizare a atitudinilor și reacțiilor
umane, specifice eului făptuitor, implicat în acțiune. Cuvintele se amestecă
după reguli neștiute, printr-o însoțire surprinzătoare, neașteptată, creând
vecinătăți inedite și surpând logica formală prin construcții nebănuite. Citirea
tainei acestor cuvinte provoacă acel dialog intelectual cu textul eminescian,
nicicând încheiat și totdeauna îmbogățit cu fiecare lectură și ea de taină,
a versului eminescian.
Un prim
cuvânt pentru a desemna taina erotică este cel de farmec,
după Tudor Vianu, un amestec subtil de melancolie, dor erotic, plăcere dar și
suferință născută din i-realizare. Taina acestui cuvânt aparține stării plenare
a trăirii iubirii la înalte cote ale umanului și ale naturii, învăluie ființa
umană dându-i sentimentul unei plutiri cu protecția farmecului spornic în
trăire: Să plutim cuprinși de farmec (Lacul). În altă parte, numele
poetic omonim pentru farmec este visul de iubire, transpunerea faptei erotice în
imaginar. Condiția atingerii tainei sublime a iubirii este atingerea fericirii
prin vis: Vom visa un vis ferice (Dorința). Împlinirea tainei iubirii
trimite la armonia umană, reproducând la scară micro-cosmică, armonia naturii
din preajmă. E acel somn plin, adormire în feeria naturii. Proiecția cadrului pe
uman, printr-o înfiorare a naturii echivalentă cu înfiorarea erotică,
alimentează și ritmul intim al ploii de tei, o revărsare tainică de parfum
erotizat și belșug de floare căzând din înaltul vegetal, împrospătând mereu
plinătatea iubirii: Adormind de armonia/ Codrului bătut de gânduri,/ flori
de tei deasupra noastră/ Or să cadă rânduri-rânduri. (Dorința) Taină a
iubirii eminesciene este și pânda erotică, între starea de
ascundere și cea de răsărire. Răsărirea, echivalentă la Eminescu cu neivirea,
nenașterea, înseamnă taina așteptării dublată de taina ascultării locului din
preajmă: Parc-ascult și parc-aștept/Ea din trestii să răsară Această
pândă erotică impune și condiția perceperii pulsului naturii, receptarea
printr-un auz tainic al mișcării naturii. Cuvântul taină devine aici modalitate
de ascultare: Eu te fac s-auzi în taină/ Mersul cârdului de cerbi
(O, rămâi). În alt poem, taina echivalează cu veșnicia iubirii, cu tăcerea și
nerostirea trăirii, ca faptă și stare a ființei: Iubind în taină,am păstrat
tăcere! (Iubind în taină).
În poezia
naturii și iubirii, taina legată de cei doi termeni organizează și coordonatele
majore ale existenței. Căci, există la Eminescu o taină a spațiului și una a
timpului. Spațiul se orchestrează după principiile naturii, o i-limitare rotundă
în armonia părților componente, gravitând în jurul unui centru tutelar. Natura
eminesciană este una a sferelor cosmice,(model platonician,după Ioana Em.
Petrescu) rotindu-se după legile cuvântului tainic,care alătură cuvinte din zone
de înțeles diferite (codrul, lacul, nuferii, barca, cercurile de apă, cu exemplu
din poemul Lacul, luna, stelele, ochii iubitei în Sara pe deal).
Nocturnul, cu varianta sa seara, e timpul preferat de Eminescu. Nu doar pentru
intimitatea lui protectoare, dar,mai ales, pentru crearea atmosferei de taină, o
taină a copilăriei, ca-n Trecut-au anii (O ceas al tainei,
asfințit de seară). Câtă taină este, iată, în imaginea sublimă a întâlnirii
spațiale dintre teluric și cosmic în mișcarea pe verticală, sub semnul nopții,
în care spațiile comunică parcă de la începuturi, într-un ritual al proiecției
unuia în celălalt. Se naște taină în actul poetic de asociere a două componente
din câmpuri diferite, animatul și inanimatul. De observat că mișcarea are loc
simultan, o urcare a turmelor și o coborâre a stelelor la punctul de întâlnire,
dealul: Sara pe deal buciumul sună cu jale,/ Turmele-l urc, stele le
scapără-n cale, ori umanul și vegetalul sub pavăza cosmicului, prin care
luna devine ochi uman (folosirea personificării prin epitetul sacru sfântă)
iar ochii mari ai iubitei în sus devin lună pe cerul nopții, captând infinitul
cosmic. Aici punctul spațial de întâlnire dintre lună și ochi este frunza rară a
salcâmului (ochi al salcâmului), filtrul vegetal prin care are loc transferul de
identitate Luna pe cer trece-așa sfântă și clară/Ochii tăi mari caută-n
frunza cea rară (Sara pe deal).
Ființa
iubită este ea însăși imaginată ca o taină umană, provocatoare și
atrăgătoare, dar și învăluitoare prin manifestarea ei. Iată, în poemul De-or
trece anii formularea poetică trimite sub semnul imprecisului, vagului,
neînțelesului, taina pătrunderii sensului ființei adorate. Imaginarul poetic
eminescian a găsit aici formula unei duble negații a verbului cunoașterii
atașându-i câte un adverb al ștergerii identității și al ignoranței modalității
de manifestare a umanului. Taina devine astfel un permanent început, nicicând
atins ori descifrat, dar mereu tentant: Astfel robit de-aceeași jale/ Petrec
mereu același drum.../ În taina farmecelor sale/ E-un «nu știu ce» ș-un «nu știu
cum». Țintă neatinsă și ideal veșnic, ființa iubită ca taină acoperă
condiția misterului pentru o întreagă viață. Când acest mister tainic intră în
raport cu dorul, la Eminescu versul sugerează o cădere în adânc, similară cu
sfințenia, greu, dacă nu imposibil de atins (Când doru meu e-atâta de-adânc
și-atât de sfânt) și eul poetic sfârșește în coardă pesimistă, acceptând
resemnat condiția de taină a femeii: Când ești enigma însăși a vieții
mele-ntregi.../ Azi văd din a ta vorbă că nu mă înțelegi (Nu mă înțelegi).
E situația paradoxală a femeii din cuplul poemului Luceafărul, Cătălina,
care, pusă în fața iubirii concrete, după momentul de taină al comunicării prin
vis cu ființa cosmică a Luceafărului (comunicare care întreține dorul ei de
Luceafăr, Și tainic genele le plec), se arată intrigată de propunerile
lui Cătălin, ba chiar învăluie gestica lui erotică într-o taină născută din
necunoaștere: Dar nu știu măcar ce-mi ceri/ Dă-mi pace, fugi departe.
Corelativ, fata de împărat recunoaște taina încifrată a vorbelor (ca și a
faptelor erotice ale lui Cătălin) și în dialoul cu ființa astrală, o taină
venită tot din ignoranță și neajungere la înțelesul adânc: Nu caut vorbe pe
ales,/ Nu știu cum aș începe / Deși vorbești pe înțeles,/ Eu nu te pot
pricepe.
Interesant
că taina, fie venită din istorie (cazul tainei din discursul lui Mircea, iubirea
de moșie, semnificând Unul nedespărțit și egal între țară popor, natură,
existență și domn, opusă exemplelor concrete din discursul lui Baiazid,
semnificând raportul impus stăpân-slugă, ruptură, distanțare), fie venită din
meandrele iubirii ori din sufletul naturii, fie din mitologie ori din cărțile de
înțepelciune ale lumii, nu e simțită la Eminescu ca povară existențială ori ca
închidere violentă a cunoașterii. Mai degrabă vorbim de voluptatea dureros
de dulce un excelent oximoron pentru definirea tainei eminesciene a
tainei, complexă stare și acțiune, riscată de Dionis din proza cu același nume,
cu izgonirea din paradisul selenar, tocmai fiindcă nu i-a acceptat statutul de
taină
Există la
Eminescu și o taină textuală prin care fragmente de text din zone
diferite ale imaginarului se alătură neștiut în același text, redându-i unitatea
și armonia. E vorba de structura compozițională hibridă, prin care poetul
asociază în același poem idilă, pastel, meditație (Lacul, Sara pe deal,
Dorința, Și dacă), oda cu meditația existențială și mitologia (Odă în
metru antic), epopeea cu meditația, pastelul cu satira (Scrisoarea
I, III, Memento mori). După cum în publicistica ori în proza
eminesciană această taină a textului asigură coerența fragmentelor de eseu,
cronică, polemică și pamflet, meditație filosofică și istorică. Nu doar la nivel
compozițional funcționează această taină textuală, ci și la nivel
micro-structural, cel al formelor, stilurilor și prozodiei. E cu adevărat o
taină a funcționării impecabile a textului datorită, bunăoară, folosirii
antitezei, cum apare în ciclul Scrisorilor, Epigonii, Împărat
și proletar, antiteze construite, în general, pe o sinteză a opozițiilor,
care aneantizează acțiunea satirei din partea a doua, echilibrând părțile
compoziționale. Căci semne ale satirei ori ale odei din partea finală a textelor
amintite sunt trimise în prima parte, pentru a nu atenta la antiteza de
echilibru. De văzut că Eminescu adaptează tainic la această complementaritate a
contrariilor chiar și ritmul poemelor, trohaicul și iambicul, printr-o
alternanță de mișcări, cum bine sugera, în 1910, G. Ibrăileanu, suiș și coborâș
pe idee și imagine (Note asupra versului). După cum, corect și adecvat
observa Edgar Papu (Poezia lui Eminescu) e taina nașterii metaforei la
Eminescu, reconstruind imaginile printr-o alchimie a culorii, sunetului,
mirosului și mișcării (lumina valurilor mării, cromatica mixtă
verde-albastru-galben din Lacul,preponderența substantivelor de valoare,
gând-gândire, alăturarea concret-abstract, cumpăna gândirii, unduioasa
apă sune)
Aș încheia
aceste însemnări cu o stare intelectuală legată de problemele în receptarea
operei eminesciene azi, o taină mult prea împovărătoare pentru istoricul de
mâine. Ne despart încă multe decenii până să-l putem avea pe Eminescu
integral, adică în plenaritatea și totalitatea manifestărilor
fenomenului pe care scrisul său le-a generat. Receptat pe fragmente, ocazional
sau tendențios, inerent, și critica eminescologică poartă această povară a
fragmentarismului și compartimentării, departe de cuprinderea totală a
manifestărilor geniului său și neacoperind toate tainele lirismului său.
S-ar fi
cuvenit creatorului, nu un an,(anul nașterii ori cel al morții, marcate
accentuat după trecerea sa din viață) măsurabil prin cuantificarea
evenimentelor, momentelor și acțiunilor care se dedică poetului nostru național,
ci un timp neîndestulător pentru cuprinderea vastelor sale preocupări,
nemăsurabile în substanță valorică și nici în prinderea sensurilor adânci ale
talentului său inimitabil. Între convenția oficială a unui An Eminescu
(1950 Centenarul nașterii, 1989 Centenarul morții) și
neconvenționalul, neajunsul ori alternativul Eminescu, distanța pare să mărească
orizontul de întâlnire între cititor și poet. Între un Eminescu arătat,
des-făcut, expus publicului, ca o icoană rară, de vitrină, și un Eminescu
ascuns,în-făcut, retras în taina cuvântului său, nici un An
Eminescu nu ar putea să provoace un traseu inițiatic între ultimul și
primul, pentru a reface punțile de comunicare cu El. S-a întâmplat ca ,pentru
primul,cel arătat, cultura română să plătească tribut unei excesive mitizări,
învăluind ființa poetului în carapacea encomiastică, festivist-ceremonioasă ori
iconografică, de la statui, portrete, monede, filatelie, la poezii închinate,
scrieri romanțioase, care ne-au obișnuit cu cuvinte-șablon, arătându-ni-L prea
descoperit și familiar. A continuat însă al doilea să ne trimită invitații și
semnale de a-i bate la ușa casei sale, de a-i fi oaspete bun pentru multă vreme
și a-l însoți în călătoria de dincolo de timp și vrere. Iar noi, arhivari,
editori, critici și istorici literari am crezut de cuviință că darul ce ni s-a
dat trebuie scos la negoț pe felii, după darea de minte și școală de înalte
studii. N-am știut să învățăm a-l ne-cuprinde, a-l ne-cunoaște, pentru a trăi
în și cu Eminescu în-facerea, ascunsul
geniului său, în taina sa, ca pe o neostoită nevoie de întoarcere
la opera sa și de înaintare în cunoașterea sa. Continuăm imobili să ne mulțumim
cu suprafețe bine lustruite, să creăm cuvinte grele, de zile mari, sperând
iluzoriu în apropierea de El. Un An Eminescu este cât un
an, câtă vreme El, Eminescu, n-a avut și nu va avea nicicând
ani ca să umple și pofta de a ne veșnici împreună. M-am uitat la
Anii 1950, 1989 care s-au încheiat, pe care i-am marcat cu puterile și
slăbiciunile noastre, cu știutele ori neștiutele noastre învățături, și atât cât
mi-a permis, am aruncat priviri spre steaua cerului de deasupra casei Poetului,
aducându-ne nouă, celor din Anul Eminescu, tristețea adeveritoare
a scrisului său: La steaua care-a răsărit/ E-o cale atât de lungă/ Că mii de
ani i-au trebuit/ Luminii să ne-ajungă. Chiar și gândurile pe care le
mărturisesc aici își asumă aceeași povară a puținătății, a puținului drum de
acces spre steaua singurătății, pentru a fugi de memorie și
calendar. Și fiindcă momentele, activitățile, cărțile, rămân
înscrise pe un an, mută nobila sarcină a ivirii la suprafață a unui
Eminescu total și plenar pe umerii mileniului trei, poate, mai puțin zgomotos și
mai mult căutându-L printre filele caietelor sale. O gândire și o rostire în
slovă este și va rămâne o minunată sărbătoare a cuvântului românesc. Căci rămâne
taina tainelor opera lui Eminescu. |