Missa Solemnis
de Beethoven
Însuși
faptul de a se programa într-un concert al filarmonicii din Oradea (cu
două zile înainte de Crăciunul anului 2004) Missa Solemnis
în Re major op. 123 de Beethoven e un eveniment în sine. Concertul
a fost dirijat de Ervin Acél, corul filarmonicii a fost pregătit de Avram
Geoldeș, iar soliștii invitați au fost soprana Irina Iordăchescu,
mezzo-soprana Lucia Papa, tenorul Marius Budoiu și basul Gheorghe Roșu.
Ar fi
ridicolă și inoperantă o comparație între zecile, poate sutele de
capodopere lăsate de Beethoven, dar Missa Solemnis ocupă un
loc cu totul special. Am auzit spunându-se că a doua Missă (Missa
Solemnis n. n.) e considerată de el cea mai bună lucrare a sa (Edward
Schulz, 1823). Impulsul creării unei mari compoziții religioase a survenit
într-un moment excepțional din viața lui Beethoven, când el a renăscut
după câțiva ani de criză în plan artistic și personal (18141818). Comanda
exterioară a lucrării, pentru slujba de înscăunare a arhiducelui Rudolf,
protectorul său, ca arhiepiscop de Olmütz (Olomouc) în 1820, a fost doar
un pretext nimerit. Dar după ce entuziasmul din 18181820 s-a estompat,
strecurându-se în locul lui emoții mai interiorizate și chiar angoase până
în 1822, când a terminat-o în sfârșit, rămâne întrebarea dacă prilejul
festiv nu a influențat prea mult caracterul acestei lucrări. Fiindcă încă
din 1819-1820 și apoi din nou în 1824, Beethoven proiecta o a treia
Missă, în do diez minor, cu orchestra redusă la suflători și orgă (cel
puțin pentru Kyrie), deci implicit cu un caracter mai recules,
oarecum conform admirației sale declarate pentru Palestrina și adevărata
muzică religioasă, a cappella.
Totuși, grandoarea Missei în Re și absoluta sinceritate emoțională
pe care și-a impus-o, mult sporite și față de Missa în Do major op. 86
(1807), au dus-o la dimensiuni duble față de celelalte misse ale perioadei
clasicismului. Această extensie la dimensiuni duble față de cele uzuale
ale diferitelor genuri se observă și la alte lucrări foarte importante
pentru Beethoven, de ex. Simfoniile a III-a Eroica, a VI-a
Pastorala și a IX-a, Concertul pentru vioară, Sonata nr. 29
pentru pian op. 106, Variațiunile Diabelli, Cvartetele op. 132, 130 și
131. Unificarea fiecăreia dintre marile secțiuni ale textului
liturgic (Kyrie, Gloria, Credo, Sanctus
Benedictus și Agnus Dei) oarecum în felul unei mișcări
de simfonie provine aici din missele lui Haydn, dar Beethoven era totuși
un simfonist mult mai mare, așa că la el această unitate e de cele mai
multe ori cu adevărat organică și simfonică. Și chiar când nu e, voința
formidabilă către coeziune pare suficient de convingătoare în sine. Mai
ales în Gloria și Credo, unitatea e construită prin
numeroasele și mult-comentatele episoade instrumentale de legătură, precum
și prin leit-motive ca în missele din secolul al XVII-lea, cel mai
important fiind motivul generator sol - fa diez si la sol - fa diez
(eleison), ce apare de la începutul lui Kyrie și se
transfigurează uimitor în Preludiul la Benedictus. Uneori,
instrumentele au chiar rolul tematic principal, în timp ce vocile declamă
textul, procedeu modern pe-atunci, prefigurat și în Dort im ruhigen
Tal, al treilea lied din sublimul ciclu Către iubita îndepărtată
(1816).
Și
asta în ciuda sarcinii suplimentare supraomenești pe care și-a impus-o
Beethoven de a ilustra muzical aproape fiecare cuvânt. Această
minuțiozitate n-a fost nici măcar intenționată de vechii maeștri, în
frunte cu Bach și Mozart, mai ales că ei tratau în mai multe numere
separate fiecare secțiune a missei. Nici chiar ei nu-i puteau furniza un
model prin realizările lor de vârf, fiindcă enorma Missa în si minor
de Bach e o colecție de piese diferite, adăugate mult mai târziu Missei de
tip luteran (Kyrie și Gloria) din 1733, și nu s-a cântat
integral decât în concertele moderne, iar Missa în do minor KV 427
de Mozart, puternic influențată pe alocuri de Handel și care ar fi atins
dimensiuni comparabile cu Missa Solemnis de Beethoven, a rămas
neterminată și a fost transformată în oratoriul în limba italiană
David penitent KV 469.
O
analiză la Missa Solemnis e inepuizabilă și oricum nu-și are
locul aici. Printre alții, Romain Rolland a intuit multe adevăruri despre
creativitatea și spiritualitatea lui Beethoven în ciclul Marile epoci
creatoare, 1928-1945 (volumul Cântecul învierii, din 1937,
conține un amplu capitol despre Missa Solemnis). Ceea ce
merită măcar punctat pe parcurs în continuare, grație cercetărilor mai
recente și nu atât de răspândite (în principal studiul lui Warren
Kirkendale New Roads to Old Ideas in Beethovens Missa Solemnis,
în volumul The Creative World of Beethoven, editat
de Paul Henry Lang, Norton & Co., New York 1971), e legătura lui Beethoven
cu marea tradiție a muzicii religioase occidentale, pe care o studia
mulțumită bibliotecii arhiducelui Rudolf, ceea ce infirmă falsa lui
imagine de prim romantic, total subiectiv și expresionist. De exemplu,
în Kyrie, însăși formula ritmică utilizată de Beethoven pe
cuvântul Kyrie e un arhetip din missele barocului, în majoritatea
cazurilor apărând într-o Missa Solemnis, adică în a cărei orchestră
erau incluse trompete și timpani pentru a-i reda caracterul festiv. Notele
repetate simbolizează apatheia, impasibilitatea lui Dumnezeu Tatăl,
iar schimbarea de măsură la Christe eleison (trei doimi)
semnifică elementul uman survenit prin Hristos. În Gloria, alura
ascendentă a primei teme e o anabasis corespunzând cu ridicarea cu
bucurie a mâinilor de către preotul ce oficiază liturghia. Et in terra
pax e aproape identic cu and peace on earth din corul Glory
to God (Mesia de Handel). La adoramus tonul e
coborât, așa cum preotul înclină capul, iar prima apariție a trombonilor,
la prelungul acord pe cuvântul omnipotens, precum și saltul de
octavă al vocilor (la bas, duodecimă) sunt o reflectare a atotputerniciei
divine. La qui sedes ad dexteram patris și qui tollis peccata
mundi, acompaniamentul include tremolo-uri simbolizând
înfiorarea în fața Tronului Judecății (ca și la et iterum venturus
est din Credo), respectiv în fața sacrificiului lui Iisus,
precum și ritmul punctat cunoscut din uvertura franceză de pe vremea
Regelui Soare și devenit de mult un topos pentru ideea de măreție.
Etc., etc.
Această compoziție crucială i-a fascinat și i-a influențat decisiv în plan
muzical și uman pe mulți, de la marele dirijor Wilhelm Furtwängler la (cu
voia dv.) autorul acestor rânduri. Am dirijat-o de mai multe ori, spunea
Furtwängler. Toate marile lucrări simfonice ale lui Beethoven sunt astfel
scrise încât un dirijor capabil poate să scoată ceea ce a vrut Beethoven.
Dar cu Missa (Solemnis n. n.), lucrarea lui
capitală, lucrurile stau altfel. Ea nu mi-a reușit niciodată în asemenea
măsură încât să fiu mulțumit. N-am reușit să scot niciodată ceea ce zace
în ea și zău că nu se cade să-l reinstrumentăm pe Beethoven. Așa că nu-mi
rămâne altceva de făcut decât să iau hotărârea de a nu mai prezenta
această lucrare. Și cât de bine o cunosc... Poate că marele interpret și
admirator al lui Beethoven și-ar fi revizuit hotărârea dacă viața i-ar fi
permis să descopere curentul de autenticitate în prezentarea muzicii
vechi, care a început să se nască după moartea lui. Fiindcă dincolo de o
profundă experiență de viață și spirituală, redarea acestei lucrări
necesită acel sunet clar, specific vechilor instrumente și care nu acoperă
vocile, precum și rafinamentul în frazare pe care ele îl permit, spre
deosebire de volumul (în sens subiectiv, de masivitate, nu numai de
intensitate sonoră) al celor moderne. Interpretările muzicii vechi cu
instrumente de epocă nu sunt o marotă, sound-ul lor e de dorit nu
doar fiindcă așa era atunci, ci pur și simplu fiindcă e mai frumos, mai
fin și mai clar decât al celor cu instrumente și stiluri moderne, cu forța
lor brută și vibrato-ul lor exagerat și păstos. În săli mai mici,
instrumentele de epocă au efecte chiar mai puternice și mai
surprinzătoare, iar oricum muzica bună a fost întotdeauna rezervată celor
puțini. Lucrarea preferată a lui Beethoven merită curățată de tonul
brahmsian pompos și nepotrivit ce s-a depus pe ea de atâtea decenii,
revitalizându-i-se diversitatea de emoții, texturi și nuanțe.
Dintre
înregistrările autentice de până acum cu Missa Solemnis,
cele mai apreciate în lume sunt cele dirijate de Philippe Herreweghe (cu
La Chapelle Royale, Collegium Vocale și Orchestre des Champs
Elysées), Sir John Eliot Gardiner (cu corul Monteverdi și
Orchestre Révolutionnaire et Romantique) și Terje Kvam (cu corul
catedralei din Oslo și Hanover Band) - curioșii pot verifica pe
Internet, între două chat-uri, dând o căutare mai utilă: Beethoven
Missa Solemnis period instruments. Un antidot la posibila
autosuficiență provincială care ne paște mereu e faptul că nici una din
versiunile acestea lăudate cu entuziasm, datorate unor mari interpreți și
unor ansambluri specializate în muzica veche, nu a întrunit sufragii
unanime și nu a scăpat de unele critici. Interesant e că unele comentarii
ale acestor înregistrări subliniază scrupulozitatea lui Gardiner și grija
lui pentru detaliu, întrucâtva în detrimentul unei anume călduri
spirituale (mai proprie versiunii lui Herreweghe), ceea ce observasem în
mod independent încă în 2002 în Familia nr. 9 în legătură cu
înregistrările respectivilor cu Simfonia a IX-a. Dar dincolo de
această mică satisfacție la adresa intuiției și simțirii personale, și mai
interesant e că efectivul corului Monteverdi (pe care Gardiner l-a
fondat în 1964, când era încă student la Cambridge) numără doar 36 de
persoane! Iar exegeza elogiază grija deosebită pentru cultivarea unei
emisii vocale diferențiate pe care Gardiner a depus-o cu acest mic
ansamblu, reușind și efectele de forță cerute de multe ori de partitură și
ținând piept orchestrei uluitor de eficient.
În
concertul de la Oradea, numai vocile feminine din cor au fost 35 (pe lângă
cei 21 de bărbați), în majoritatea timpului fiind practic singurele care
au dominat orchestra, fără să-și rateze nici dificilele note supraacute,
ceea ce le atrage meritate felicitări. Componența numerică a orchestrei
orădene (17 viori, 5 viole, 5 violoncele, 5 contrabași, plus suflătorii),
deși mai puțin echilibrată, nu a fost mult diferită de cea a orchestrei
lui Herreweghe (20 viori, 7 viole, 5 violoncele, 4 contrabași etc.), dar
corul lui număra doar 23 de femei (și tot 21 de bărbați). E evident și din
aceste comparații că doar tonul masiv al instrumentelor moderne (sau cel
puțin maniera modernă de emisie a sunetului instrumental) e cel care
creează probleme vocilor. În ce privește cvartetul de voci soliste, el a
fost cu totul dezechilibrat de tenorul Marius Budoiu, care i-a acoperit pe
toți ca un veritabil primo uomo, uneori chiar cu strigăte
stridente, cum a fost la passus din Credo (și ținea
lângă el pe scenă un frumos flacon verde, de plastic). Și în această
lucrare, scriitura vocilor soliste e polifonică, în felul unui mic cor sau
a unui cvartet de coarde, pe urmele celei a lui Mozart din Requiem,
așa că toți patru soliștii trebuie să aibă importanță egală și o
omogenitate desăvârșită a sonorității rezultante. Ce să mai spunem de
vibrato-ul imens și de intonația operistică, după ce chiar Beethoven
critica deja muzica religioasă a vremii sale pentru influența operei
italiene? Sau, dacă vrem să fim foarte riguroși, ce să mai zicem de
pronunția italiană pentru qui tollis: cui tollis în loc
de cea corectă, cvi tollis? (Pentru maximă autenticitate în
înregistrarea Requiem-ului de Mozart cu Les Arts
Florissants, William Christie a angajat experți în pronunția latinei
în Austria anilor 1790! Un capitol din broșura discului respectiv tratează
numai această chestiune)
Și-așa, prezentarea muzicii bisericești în concert (și, la Oradea, fără
orga cerută de partitură) e în general destul de ciudată. De altfel, după
prima audiție absolută de la Sankt Petersburg (7 aprilie 1824), într-un
concert caritabil inițiat de prințul Nikolai Galițân, mare admirator al
lui Beethoven, prima audiție vieneză (și fragmentară) a avut loc tot în
concert (7 mai 1824, împreună cu uvertura la Sfințirea casei și
cu Simfonia a IX-a), cu titlul cenzurat Trei mari imnuri (textul
latin al primei Misse, în Do major, fusese tradus în germană
fiindcă Biserica romano-catolică nu admitea să se cânte textul liturgic
originar în concert într-un teatru, considerat loc de pierzanie). Însuși
Beethoven a plănuit această prezentare a Missei Solemnis în
concert, în maniera unui oratoriu, după ce prilejul ecleziastic festiv
care o comandase a trecut.
Din
toate aceste elemente reiese că Missa Solemnis e un ocean cu
mulți și foarte diferiți afluenți. Dar punctul nodal e că prin elaborarea
acestei mari Misse, principalul meu scop a fost să trezesc și să fac
durabile sentimentele religioase în cântăreți și în public (Beethoven). O
interpretare mai degrabă pompoasă și uniformizatoare, cum a fost în linii
mari cea de la Oradea, sacrifică toată poezia intimă dulce-amară atât de
tipic beethoveniană (ce ar fi necesitat măcar un real pianissimo),
precum și multitudinea de nuanțe și tranziții, unele extrem de subtile și
rafinate, accentele, eforturile supraomenești către certitudine.
De
exemplu, unde a văzut dirijorul acel crescendo pe care l-a cerut
timpanistului înainte de erupția lui quoniam tu solus sanctus din
Gloria? Cel puțin în ediția Dover (New York 1991), republicare
după Opere complete (Breitkopf und Härtel, Leipzig 1864), cele două
măsuri de tremolo la timpani au doar un pp. E drept că multă
lume, inclusiv subsemnatul mai demult, simte nevoia unui crescendo
pe acest tremolo de timpani, iar efectul lui astfel e remarcabil.
Totuși, Beethoven nu l-a dorit așa, iar opțiunea lui își are efectul de
surpriză specific. Tempourile amplei fugi in gloria Dei patris, amen
care urmează au fost luate destul de prudent, ca și în multe alte ocazii
pe parcursul concertului, dar mai problematică a fost introducerea în
ultimele două-trei măsuri ale fugii a unui emfatic ritardando
inexistent în partitură (falsificând astfel efectul de nesuprapunere
ritmică a corului cu orchestra dorit de Beethoven, ca și cum cântăreților
li se taie răsuflarea de bucuria nebună a acestei secțiuni al cărei
tempo trebuie să fie Presto).
În Credo,
care e o profesiune de credință către Sfânta Treime, ilustrarea muzicală a
fiecăreia dintre Persoanele divine are o introducere orchestrală, ca
pentru divinitățile și regii din opera barocului: primele două sunt
identice, iar a treia e ușor modificată fiindcă Sfântul Duh e diferit. Deum
de Deo și Deum verum de Deo vero sunt cântate unisonic, pe arpegiul
tonic, sugerând autoritatea și stabilitatea dogmei, iar lumen de
lumine în Do major (tonalitatea cea mai luminoasă) e o aluzie clară
la lumina din text. Et incarnatus e scris în stil de cantus
planus, în modul doric, fiindcă în vechile moduri bisericești,
devoțiunea e divină (Beethoven, 1809) a se corela și cu planul din 1818
al unei Cantique pentru Simfonia a X-a (cânt devoțional
pentru o simfonie, în moduri vechi), precum și cu sublimul Cânt sacru de
recunoștință al unui însănătoșit către Divinitate în modul hipolidic,
partea a treia din Cvartetul în la minor op. 132 - lidicul era
considerat revitalizant pentru suflet și trup, după cum îi scria
Cassiodorus lui Boethius (Zarlino, Istituzioni harmoniche,
1558). Nici alegerea doricului pentru incarnatus n-a fost
întâmplătoare, ca de obicei la Beethoven: conform aceleiași surse, doricul
e modest și cast. Mai mult, imnul catolic Ave maris stella
și conductul monofon al lui Pérotin Beata viscera Mariae Virginis
încep cu aceleași trei-patru note ca și et incarnatus al lui
Beethoven! Față de vechimea acestor trimiteri, prezența pastorală a
flautului (de la de Spiritu Sancto) și trilurile lui simbolizând
Sfântul Duh ca porumbel sunt aproape niște locuri comune, în tradiția
missei baroce și clasice.
De
remarcat în concertul orădean a fost încredințarea începutului lui et
incarnatus est vocii tenorului solo, conform copiei pe curat făcute
în 1823 pentru arhiducele Rudolf, precum și primei ediții (postumă, la
Schott și fiii, Mainz 1827), contrar practicii curente de a-l încredința
tenorilor din cor, cum cer manuscrisul autorului și ediția din Opere
complete (Breitkopf & Härtel, 1864). Ambele versiuni au farmecul și
justificarea lor. La Crucifixus abundă formulele ritmice în
contratimp (tmesis), tremolo-ul, sincopele, septimele micșorate ca
unul din cele mai dramatice elemente de expresie muzicală din epocă,
precum și intervalele melodice încrucișate (de ex., la tenor în măsura
158). După alte aluzii arhetipale, secvența se încheie cu o coroană pe o
cvartă, adică pe un acord incomplet (deci moartea lui Iisus nu e o
încheiere), vocile de tenor anunță Învierea așa cum testis din
vechile Patimi ale barocului era tot o voce de tenor, iar cuvintele secundum
scripturas sunt cântate de cor a cappella, în stilul lui Palestrina,
ca o referire la vechimea și autoritatea dogmei. După o incursiune în la
bemol minor, tonalitate rarisimă pe atunci (extremum judicium), judicare
declamat în note lungi semnifică detașarea divină (cum tranquillitate
judicas). Detaliile semnificative sunt și aici nenumărate: et
mortuos e tratat brusc piano, în note lungi și joase și în
acorduri fără terță (componenta care dă modul major sau minor al unui
acord). Motivele din et exspecto sunt anticipate de orchestră,
iar mult comentata escamotare declamativă de la secțiunea despre Sfântul
Duh poate fi nu atât o lipsă de interes, ci mai degrabă semnifică tocmai
dogma dincolo de discuții (Religia și basul general sunt lucruri
aparte/închise în sine, asupra cărora n-are rost să discuți Beethoven).
Tema
imensei fugi în două secțiuni et vitam venturi saeculi, cu
arpegiul ei tonic, dă un sens de împlinire, dar blând și plin de pace în
prima secțiune prin răspunsul la cvartă în loc de cvintă. Lungimea acestei
fugi care a necesitat eforturi supraomenești și l-a adus pe Beethoven
într-o stare de exaltare cu totul neobișnuită (a se vedea relatarea lui
Schindler din vara lui 1819) simbolizează eternitatea din viața veacului
ce va să vină, ca și secvența pe cuvântul saeculi întinsă pe
măsurile 351 356. Plaudite, amici (aplaudați, prieteni), a
scris sarcastic Beethoven pe o schiță a acestei fugi, cu trimitere la
admirația previzibilă a prietenilor ce-i criticau mai mult sau mai puțin
direct știința componistică. Redarea în concert a fugii n-a avut în prima
ei parte caracterul aproape imaterial și contemplativ intenționat de autor
(Allegretto ma non troppo - adică repejor, dar nu prea -, în măsură
de trei doimi, puțini cresc. și forte, iar fortissimo
abia la sfârșit), fiind luată prea rapid și sonor. Ca atare, nici
secțiunea a doua a fugii n-a avut efectul de contrast dorit prin
entuziasmul ei formidabil din partitură (Allegro con moto).
Aici
revine în memorie documentarul unei înregistrări cu Variațiunile
Diabelli de către tânărul pianist de mare talent Piotr Andreszewski,
difuzat de Mezzo TV. Vorbind de extraordinara elevație și încărcătură
spirituală a capodoperelor lui Beethoven, Andreszewski, care nu e un adept
al instrumentelor de epocă, a exemplificat cântând reducția la pian a
primei secțiuni a acestei fugi. Fervoarea cuvintelor lui întretăiate de
muzica sublimă nu se poate reda, esențial e că el ilustra astfel ceea ce
considera pe drept cuvânt a fi miezul creației lui Beethoven, evident mai
ales în Missa Solemnis: acele urcușuri continue către
lumină și acele recăderi - și reculegeri și iar urcușuri și efortul
pe care ele îl cer... Iată un artist, iată un om care a înțeles.
Participarea alămurilor în Sanctus e o trimitere la trâmbițele
îngerilor și ale preoților din imnul serafimilor deasupra Templului (Isaia,
6:3). Tremolo-ul (tremor) pe un acord de nonă micșorată, ca
la sublimul über Sternen muss er wohnen din Simfonia a IX-a,
reflectă înfiorarea în fața viziunii supraumane. Apoi survine însă una din
cele mai dificile probleme de interpretare sub aspect strict auditiv, ceea
ce generează de obicei corectarea lui Beethoven de care se ferea
Furtwängler. Exuberantele Pleni sunt caeli și Osanna
sunt scrise pentru soliștii vocali și orchestra aproape completă (fără
tromboni până spre sfârșit), forte și apoi fortissimo. În
concertele moderne, ele se încredințează corului, cum a fost și la Oradea;
mai mult, Osanna s-a cântat prea lent, deși e scris în Presto.
La obiecțiile lui Schindler asupra posibilității unei audiții bune, pentru
ca vocile să nu fie acoperite de instrumente, Beethoven a răspuns
răspicat: Trebuie să fie voci soliste!. Poate voia să estompeze această
izbucnire pentru a asigura unitate părții, sau poate era o aluzie la cele
patru făpturi din Apocalipsă care îl laudă pe Dumnezeu cu primele
cuvinte din Sanctus (Apoc., 4:8). Problema e destul de
delicată azi, dar înregistrările cu instrumente de epocă respectă
bineînțeles dorința autorului și sunt perfect inteligibile, inclusiv
înregistrarea lui Herreweghe, făcută în concert public (la Auditorium
Stravinski din Montreux, în 1995).
Când Sanctus
se lungea polifonic, Consacrarea preceda Benedictus, nu-l urma.
Ca atare, sublima introducere orchestrală la Benedictus e un fel
de preludiu ca de orgă, în registru grav și dulce, în stil de improvizație
polifonică, cu armonii sonore, suspensii și pedale, amintind iar de Ihr
stürtzt nieder, Millionen din Simfonia a IX-a (un alt moment
când mulțimea îngenunchează). Acest Preludiu a reliefat cel mai evident
dezechilibrul între compartimentele corzilor grave din orchestra orădeană
în acest concert (prea puține viole și prea mulți contrabași), fiind scris
pentru sonoritățile învăluite ale unui ansamblu de viole și violoncele
divisi, contrabași, flaute în registrul grav, fagoturi, contrafagot și
orgă. Extaticul Benedictus în tonalitatea blândă a subdominantei
simbolizează coborârea lui Hristos în ostia de pe altar (katabasis,
coborâre, la flaut și vioara solo). Solo-ul de vioară a fost
interpretat de Florin Avram, concert-maestrul din acea seară, stând în
picioare, ca la un concert pentru vioară și orchestră, iar tempo-ul a fost
accelerat în mod nejustificat la Osanna, a cărui încheiere prea
puternică a fost departe de acel crescendo decrescendo scris de
Beethoven.
În Agnus
Dei, începutul se făcea în mod tradițional în relativa sau tonica
minoră, dona nobis pacem revenind pe tonica majoră; în Missa
Solemnis, îndureratul miserere e în relativa si minor
(tonalitatea neagră Beethoven). Fanfarele ce întrerup prima dată ruga
pentru pace provin nu numai de la Haydn (Missa in tempore belli),
ci încă din vechile misse votive (Missa pro pace, sau Missae
tempori hostili din Sacramentariul Leonin, cea mai veche
colecție de rugăciuni pentru Missa în Agnus se inserau deseori
tropi explicativi ai ideilor textului, uneori sub amprenta momentului).
După Alain de Lille (Summa de arte praedicatoria), pacea
implorată are trei componente: pax temporis (exterioară), pax
pectoris (interioară) și pax aeternitatis (pentru morți, în
Missa pro requiem). Iar conform papei Inocențiu al III-lea, primul miserere
nobis se referă la suflet, al doilea la trup, iar dona nobis
pacem, la ambele. Una din temele lui Beethoven din dona nobis
pacem, sugerând stabilitate prin cvartele ei, e aproape un citat după
o temă (and He shall reign for ever and ever) a faimosului cor Halleluiah
din oratoriul Mesia de Handel, modelul venerat al lui Beethoven.
Încheierea destul de abruptă și fără festivism a Missei Solemnis,
care a alimentat atâtea speculații referitor la credința lui Beethoven,
îmi pare mai degrabă apropiată prin discreție și împăcare, dar și prin
alura generală, codei finalului din Simfonia Pastorală, și el tot
în măsura de șase optimi.
Întotdeauna va rămâne ceva nespus despre o asemenea lucrare și așa e bine
să fie. În concluzie, pentru Oradea e o realizare și faptul că acest
concert a putut avea loc. Să sperăm că e un început care va fi continuat
și perfecționat, fiindcă, după cum zice o veche vorbă mare dar adevărată,
nu noi reluăm capodoperele, ci capodoperele ne reiau pe noi.
|