Filmulețe actuale
Cătălin
Mihuleac - Ratarea unui setter, Editura Polirom, Iași,
2004
Volumul Ratarea unui setter este scris în deja obișnuita manieră a
lui Cătălin Mihuleac. Om fără stare, curios peste poate și intrigat de tot
ceea ce se derulează în jurul lui, Cătălin Mihuleac este, indiferent de
strategiile și ticăloșiile sociale, un iubitor de oameni. Și își cunoaște
foarte bine subiecții. Cătălin Mihuleac este un altruist. Cu firea
recunoscută idiot-contemplativă, Mihuleac își joacă toată imaginația pe
seama hazului de lume. El se slujește din plin de (auto)ironie. Preocupat
de fericiri endocrine aleargă pentru alții, pentru personajele sale. Cauza
e precipitarea lumii contemporane, în care personajele optează pentru
pasivitate, fiind insolubile în orice activități vitaliste. Rolul
autorului e cel al samariteanului ironic. Oferta e vizualizată metaforic
prin jogging-ul terapeutic-existențial al autorului din Alerg pentru
alții, bucată de proză semnificativă pentru atitudinea regizorală a
naratorului din volum.
Proza
scurtă a lui Mihuleac aduce cu cea a lui Lucian Dan Teodorovici, cu
precizarea că mai tânărul confrate are o relație mai intimă cu
personajele. Spre deosebire de Teodorovici, naratorul lui Mihuleac
cunoaște bine eroii, are un trecut comun dar nu se implică profund în
relații. Detașarea lui Mihuleac e cea jurnalistică în care angajarea
socială respectă legea echidistanței. Cu toate acestea, personajul narator
e un nostalgic care caută pace-liniște-protecție scufundându-se în
cochilia unui melc (Ghicitul în melc). Sunt gesturi care de obicei
se acoperă de mireasma ironiei și sarcasmului pragmatic. Umanitatea devine
utilitară iar animalele și lucrurile se umanizează de dragul plăcerii
autorului. El e interesat de tema eșecului asemeni lui Teodorovici, însă
se vindecă repede și pregătește cititorului finalul șugubăț. Glumele
furnizate de lanțul trofic îl interesează cel mai mult. De aceea eșecul,
cel tinereții, erotic și social-politic vor fi preferate. În categoria
eșecurilor tinereții intră traumele pubertății cu prelungirile
sufocante din maturitate (Poșteam libertatea ca pe-o țigară fără
filtru); cele erotice cuprind dorințele refulate care refuză să prindă
viață (Autostop), trădările cuplului (Dragoste rock),
labirinturile paternității (Paternitatea mă-tii!), ispitele tardive
și ireversibile, și rateurile asocierii unui local cu dragostea metaforă
care traduce căile labirintice și imprevizibile ale iubirii-flagel (Am
avut un bar...) , revolta și flirtul anunțurilor de la mica
publicitate care-și refuză menirea, unde moartea trădează umanizări dintre
cele mai tragi-comice (Mica publicitate), cum se explică ideea de
femeie pentru dezaxații trupului în studenție văzută ca o societate
elitistă și înțelegătoare (Grupul solitarilor); tema eșecurilor
social-politice e cea mai frecventă: povestea unui tomberonist care se
dovedește a fi una dintre vedetele de odinioară ale facultății, bătut
zdravăn de o homeless (doamna Papuc) și salvat de chiar setter-ul femeii,
care-și vede propria ratare în omul zdrențăros, căsăpit fără milă în fața
lui o proză despre destinele ratate, despre farsele destinului (Ratarea
unui setter) prin gestul lui, câinele își anulează condiția
patrupedă și o depășește pe cea umană, a boschetarului-cu-facultate;
istoria ratării cercetării sub comunism dar și în capitalism combinată cu
obsesiile noilor șefi ciocoii capitaliști și triumful acestora
recunoscute mai ales când se asociază între ei (Vestitorii noului
capitalism); în Ce-aveți cu revistele pentru femei? Se reia
practica de prostire a publicului simțitor prin povești și întâmplări
adevărate cu și despre femei scrise de ...bărbați. Satisfacțiile
misogine asumate cu haz sunt recunoscute cu demnitate; ce se-ntâmplă când
ajunge un om de cultură într-o funcție de conducere? E întrebarea la care
răspunde proza Un Havel județean focul care mistuie județul
protejează chiar persoana vinovată: eseistul Puiu Livescu ajuns diriguitor
de județ; obsesia muzicii cu publicul care ajunge formație gigantică de
succes și eșecul ei (Din câte știm...), chinurile auditive ale
conviețuirii la bloc în prag de sărbători (De Paște), Mănăstire
e metafora de-personalizării omului de cultură printr-o exorcizare
politizată. Resurecția inevitabilă a culturii e un flagel neînțeles de
politicienii tehnocrați; Țărănoiul cuprinde destinele a două
familii, învrăjbite de capcanele istoriei, de la răscoale la comunism și
capitalism, cu efectele în timp ale urmașilor, semn că, de la un punct,
istoria se repetă. Ideea e acea că blestemele destinului se regăsește în
generațiile nevoite să refacă același scenariu, rareori schimbat.
Interesante sunt bucățile de proză care redau scenarii ce comunică cu
oniricul: Să nu le bagi..., În țara noastră, porcul și bradul
sunt frați, Mi se acrise să fiu respirat de țărani mițoși, Un miros
proaspăt... unde miraculosul se leagă de umanizarea lucrurilor cu
rolul precis de satirizare. O proză-program e De ce am atâția draci:
dacă ceea ce așterni pe hârtie nu-i strălucit, măcar cititorul să se
bucure că-i scurt. Ceva acid, un subiect de actualitate, tratat cu ironie,
uneori cu sarcasm. Asta mă caracterizează. Această proză afirmă chiar
condiția scriitorului-jurnalist, cerințele estetice ale propriului text..
Astfel aflăm câteva dintre principiile jurnalistului-migrator
dintr-un text într-altul, de la o publicație la alta, fără regrete.
Despărțirile se petrec și nu se consumă niciodată în aceste proze
romanțios. Ce spune personajul narator din această bucată de proză e
valabil pentru întreg scrisul lui Cătălin Mihuleac. El e obsedat de
întrebările: ce se-ntâmplă când...? Ce-ar fi dacă...?
Atâta
încredere emană naratorul, încât cititorul oferă întregul său gir și
compasiunea cauzelor victimelor societății din această carte a lumii
tânăr-capitaliste. Cunoscător subtil al prevederilor ingrate ale oricărui
scriitor, Mihuleac are talentul de a fabrica ficțiunea ad-hoc, în egală
măsură spontan și realist. Știe foarte bine cum să se joace cu cititorul
un asemenea exercițiu e expunerea în fața studenților din Multianimalul
de casă și ogradă dovedind (și e crezul constant al
autorului-narator), că ficțiunea bate realitatea. Și convinge. Finalurile
prozelor subliniază de obicei neprevăzutul, instabilul și aleatoriul
prezent în întâmplările real-posibile. Ele au un efect moralizator, însă
accentul nu se simte pe această coordonată ci pe cea a pasiunii pe care
scriitorul o alege pentru ochii pătimași ai cititorilor (Artificial).
Ratarea unui setter
depune mărturie despre cum trebuie abordat cititorul obosit și neimplicat
cultural în nici un fel în societate. Alternativa propusă de Cătălin
Mihuleac este cea a simplității în care ironia nu trece în tragicul social
chiar dacă subiectul cere , ci fardează pătrunzător pentru a da un sens
tulburător realismului din jurul nostru. |