Necuratul care ne împresoară
George
Arion - Necuratul din Colga, Editura Fundației Premiile Flacăra,
București, 2004
Cel
mai recent roman al celui mai de seamă reprezentant al romanului polițist
românesc este o confirmare a faptului că nu se poate face sub nici un chip
o deosebire valorică între proza de factură polițistă și ceea ce mulți
numesc literatură main-stream. Atunci când calitatea artistică
zvâcnește într-o operă literară, nu mai contează sub-genul. Avem de-a face
cu literatură de calitate și atât.
Necuratul din Colga ne pune în față un George Arion aflat într-o formă
creatoare excelentă. Romanul reia parcă vocea detectivului din cele 99 de
povestiri publicate separat în presa centrală și laolaltă în volumul
Anchetele unui detectiv singur (Editura Fundației Premiile Flacăra,
2003). E o proză viguroasă, cu vână. Povestit la persoana I sg., romanul
are rara calitate a ironiei inteligente și și mai rar întâlnita gradare
impecabilă a evenimentelor. Dacă n-am cunoaște antecedentele autorului,
am fi convinși la lectura primelor capitole că avem în mână un roman de
factură fantastică.
Felul
în care este descris orășelul Colga, cu toate personajele lui dubioase,
unele căpătând tușe caricaturale în mintea observatorului-vizitator,
Robert Gal, agentul venit de la Centru să investigheze seria de crime puse
în seama unui Necurat inform, înfricoșător, societatea polarizată în jurul
celor două organe de presă locale, Colga democrată, subintitulat
Ziar independent, și Colga independentă, cu subtitlul
Ziar democrat, oficialitățile orașului: șeful poliției reticent la
orice imixtiune străină, bănuitor, profesorul de liceu afabil și
atoateștiutor, primarul retras în turnul de fildeș al primăriei,
așteptând clipa în care se vor declanșa mecanismele descălecării sale,
toate alcătuiesc un decor bine pus la punct, care ni se relevă treptat sub
privirea detașată, la început, a agentului. De reținut portretul Nebunului
din oraș, Rucă, cel care cântă mereu la trompetă și care trâmbițează la
propriu peste tot existența Necuratului. În acest roman, cu adevărat
memorabile sunt de altfel personajele secundare. Tipul de la recepția
hotelului unde a tras Robert Gal, de pildă, care, în lenea lui și cuprins
de vipia verii, găsește ca unică delectare omorârea muștelor pe tejghea cu
un plici. Bucătăreasa, iarăși, care, deși servește mâncăruri
necomestibile, se fălește cu ele oricând i se ivește ocazia. Ochiul ironic
al naratorului știe să se oprească asupra fiecăruia exact în punctele
care-l caracterizează.
N-am
să vă spun cine este criminalul. V-aș striga toată plăcerea lecturii. Mai
important de observat mi se pare felul în care George Arion reușește să
pună în mișcare acest eșafodaj cu mize mai mult decât doar strict
polițiste.
Am
spus și cu altă ocazie: autorul știe să-și capteze cititorul și-o face
servindu-i, pe lângă intriga detectivistă, o seamă de teme și motive cu
bătaie lungă. În romanul de față cred că miza a fost înainte de toate cea
a prezentării unui personaj extrem de credibil, de viu, care să rămână,
o adevărată personalitate livrescă. Aproape în fiecare paragraf al cărții
dai peste expresii și exprimări de-o savoare aparte. Limbajul și lexicul
naratorului este extrem de actual, cu trimiteri la tot soiul de lucruri:
de la lumea infracțională (previzibilă, doar e vorba de-un agent de
poliție) și până la lumea calculatoarelor. Doar două exemple: Iar, colac
peste pupăză, am o durere groaznică și în hard disk [p. 30], N-ai
vrea să te întâlnești cu ei nici pe Internet [p. 38]. E clar de la
primele pagini că suntem în prezența unei proze cum nu s-a mai scris la
noi. Întreaga lume care ne înconjoară e prinsă în aceste 200 de pagini.
George Arion a intuit că, pentru a face mecanismul prozei să funcționeze,
pentru a face proza însăși să aibă priză, trebuie în primul rând
actualizată, adusă la zi. Într-o măsură infinit mai mare ca în Spioni în
arșiță, autorul reușește acum acest lucru.
Cinismul incorigibil al personajul este apanajul cel mai de preț al
romanului Necuratul din Colga. La un moment dat, un personaj nu spui
care afirmă pe bună dreptate: Tipul parcă Robert Gal îl cheamă? da,
Robert Gal se ține încă tare și-și râde de ceea ce i se întâmplă. Asta
mă pune puțin pe gânduri nu-mi place umorul lui, e semn de forță, e
un blazon al unei stirpe rare (subl. m.) [p. 169]. Umorul acesta îl
ține-n viață pe Robert Gal, știut fiind că predecesorul său în ancheta
comandată de la Centru a sfârșit-o tragic.
Dincolo ce aceste forme, avem o acțiune profund inspirată din tarele
societății în care trăim. Două aspecte îmbracă Necuratul: cel politic,
reprezentat de politicianul Miu Trocan Drovelidu, liderul unui partid
extremist (corespondentul lui în realitate e ușor de ghicit), vârât până
peste cap în afaceri oneroase și căutând popularitate cu orice preț (chiar
și al înscenării propriei sale răpiri), și cel de securitate națională,
prin Carl Langa, terorist având ambiția de a-l detrona chiar pe Bin Laden.
Două planuri urmărește, deci, George Arion. Planul local, național, al
dobândirii puterii în stat, și planul mai larg, internațional, al
terorismului de sorginte islamică. Puterea fricii, deci. Reduse la scară,
amândouă reprezintă ideea amenințării iminente. Amenințare pe care Robert
Gal o poate înfrunta numai înarmat cu o bogată doză de umor, amenințare
care, odată ce escaladează, depășind simplul stadiu al fricii
instinctuale, domestice, cere o cu totul altă abordare: Nu-mi mai arde de
ponte pe bandă rulantă. Nu e chiar frică sentimentu pe care îl am [p.
160], remarcă personajul la momentul descoperirii adevăratei dimensiuni a
pericolului.
Avem,
așadar, în Necuratul din Colga un roman exemplar din punct de vedere
stilistic, cu miez și miză, avem o întreagă societate românească, așa cum
arată ea de cincisprezece ani încoace, fantastic (sau nu?) influențată de
cele întâmplare la 11 septembrie 2001 în America. Avem o proză actuală,
plină de sevă, crunt de adevărată în observațiile pe care le aduce. Și de
data aceasta George Arion se întrece pe sine. Păcat că multe dintre
jocurile sale lingvistice sunt intraductibile, văduvind astfel o lume
întreagă de-o lectură incitantă și câtuși de puțin previzibilă. |