Antologia poeților echinoxiști
Poeții revistei
Echinox - Antologie (1968-2003) de Ion Pop, vol. I, Editura
Dacia, Cluj-Napoca, 2004
Într-o
prefață deopotrivă elocventă, elegantă și exactă, Ion Pop, cunoscutul și
admirabilul poet, critic și Director al Echinox-ului într-o perioadă de
apogeu, dezvăluie rațiunile și specificul acestei antologii a poeților
echinoxiști. Pentru cei care cunosc cât de cât Echinox-ul clujean faptul
că Ion Pop și-a asumat această sarcină nu va fi deloc prilej de uimire.
Nimeni nu cunoaște mai bine istoria generală și în detalii a revistei și a
grupării. Cred că nu există poet echinoxist - de la începuturile
matlasate de-acum în legendă ale revistei, până în prezentul imediat
despre care Ion Pop, în critic, să nu fi scris cu o atenție în care
tandrețea confraternă se asociază întotdeauna cu exigența critică și cu
precizia plasării în context a subiectului. Prefața însăși a
antologiei de față este, în fond, un adevărat studiu asupra locului pe
care una dintre cele mai compacte și longevive școli literare
contemporane îl deține în configurația generală a literaturii române din a
doua jumătate a veacului al XX-lea, în special după așa-numita generație
60, a lui Labiș și Nichita Stănescu.
Volumul I al antologiei, cel care selectează versuri ale poeților de limbă
română, va urma un al doilea, cu texte, în original și în traducere, ale
poeților unguri și germani din gruparea echinoxistă, precum și cu note
bio-bibliografice pentru ansamblul lucrării. Ion Pop a selectat doar texte
apărute în paginile revistei, socotind că ieșiți din atmosfera de atelier
a revistei, poeții care s-au exersat și format aici nu mai puteau fi
obligați să stea sub eticheta unei mărci controlate, ei urmându-și
firesc, de la un punct încolo, singuri destinul, ca și cuvintele din
versul mllaarméan al lui Nichita Stănescu. Oricum, precizează Ion Pop, e
un motiv de satisfacție constatarea că multe dintre certificatele de
autenticitate a acestor voci au ca argument și o parte dintre producțiile
poetice tipărite, în românește, în maghiară și în germană, în revista
studenților de la Universitatea transilvană, începând cu decembrie 1968.
Criticul consideră că formula, atât de mult vehiculată astăzi a multiculcuralității,
a avut în Echinox unele dintre primele, la noi, întrupări
semnificative.
O
primă versiune a acestei culegeri fusese pregătită în urmă cu douăzeci de
ani, în 1983, când tripleta Ion Pop Marian Papahagi Ion Vartic a fost
obligată de către forurile de partid să abandoneze conducerea Echinox-ului.
Ion
Pop procedează la o analiză convingătoare a aportului pe care fiecare
dintre secvențele temporale echinoxiste l-a avut la mișcările generale
ale poeziei românești contemporane, de la cea a primei vârste (1968-1978),
sub semn estetizant, manierist și livresc, de interpretat însă, în
înțelesurile pozitive ale acestor termeni (Dinu Flămând, Ion Mircea,
Adrian Popescu, Mariana Bojan, Aurel Șorobetea, Horia Bădescu, în
vecinătate fiind Nicolae Diaconu, Alexandru Pintescu, Vasile Sav, Ștefan
Damian, Radu Ulmeanu), la cea a poeților născuți imediat după 1950, adică
a celor catalogați mai apoi drept optzeciști, caracterizată, la unii ori
la alții, prin tendința demitizantă, realismul notației, refuzul
transcendenței de tip romantic, neoexpresionism ( Ion Cristofor, Al
Cistelecan, Virgil Mihaiu, Ioan Moldovan, Mircea Petean, Augustin Pop,
Aurel Pantea, Ion Mureșan, Andrei Zanca, Emil Hurezeanu, Viorel Mureșan,
Octavian Soviany, Dumitru Chioaru, Ioan Milea, Traian Ștef, Ion Urcan,
Nicolae Băciuț, Virgil Leon,Marta Petreu, Șefan Melancu) , până la poeții
deceniului imediat post-decembrist interesați, cum spune antologatorul,
de discursul poetic autenticist afișat substanțial alimentat de un
depozit de stiluri reciclate din diverse epoci de cultură
(Ruxandra
Cesereanu, Letiția Ilea,, Luminița Urs, Adrian Suciu, Orlando Balaș, Radu
Afrim, Rareș Moldovan, Ștefan Manasia). Pentru fiecare dintre vârstele
Echinox-ului Ion Pop numește reprezentanți cărora le formulează concis,
expresiv, comprehensiv poetica. Formulările lui Ion Pop pot fi utilizate
oricând ca embleme de identificare a poetului în mulțime. Bunăoară, Dinu
Flămând e un poet reprezentativ la care teluricul și carnalul,
somptuosul imagistic și notația directă a imediatului sunt puse în ecuații
atent cântărite; sau De un franciscanism fraged, poemele lui Adrian
Popescu își împart lirismul între emoția palpării obiectului concret,
receptat cu simțuri împrospătate, și un orizont de proiecții arhetipale;
Mariana Bojan aduce în poezie o sensibilitate ce mimează, cu rafinament
de plastician (poeta e și un înzestrat pictor) o candoare elementară,
într-un univers minor, de suavități vulnerabile
; Dan Damaschin, cu un
început de gestică ritualizată și un imaginar al transparențelor și
materiilor fragile, ce vor deschide calea spre poezia sa de culoare
religioasă; la Aurel Pantea curajoase proximități de abstracțiuni și
materii dense până la opacitate configurează un peisaj insolit, în care
programul optzecist al ontologizării limbajului atinge un fel de
expresie literală, sintaxa realului ajungând să se identifice celei a
frazei poetice în curs de dificilă ordonare; Un narcisism amar-sarcastic
dă măsura alienării ființei și a conștientizării ei dureroase în poezia
Martei Petreu; Atmosfera de ospiciu și de coșmar oniric grotesc domină
scrisul izgonitului din poezie Ion Mureșan etc.
Sunt
antologați 78 de poeți care au trecut într-un anume răstimp, de a lungul a
peste trei decenii, prin atelierul paginilor echinoxiste, un veritabil Athanor
transilvan, cum spune Ion Pop, unii dintre ei participând în chip
substanțial la mișcarea poetică românească a acestui timp. |