Mircea
Ghițulescu, Cartea cu artiști - Teatrul
românesc contemporan
În
anul 2000, luându-și adio de la secolul ce tocmai se încheia, Mircea
Ghițulescu scria o cuprinzătoare Istorie a dramaturgiei române
contemporane (Editura Albatros. București), neîndoielnic cea
mai impozantă și mai profesionistă panoramare a literaturii dramatice
naționale din veacul al XX lea. E de observat că atunci, pentru Mircea
Ghițulescu, contemporan însemna întreg secolul din care istoricul
literar a trăit o anume parte. Asta înseamnă că piese precum Vlaicu
Vodă, Gaițele, Înșir-te mărgărite, Domnișoara Nastasia, Săptămână luminată
pot beneficia de încadrarea în contemporaneitate. Ca orice carte
adevărată, Istoria... lui Mircea Ghițulescu a stârnit o seamă de
observații critice. Unele au avut în vedere subiectivismul autorului,
altele chiar faptul că prin dramaturgie contemporană ar fi exagerat
să se înțeleagă întreaga literatură dramatică din secolul al XX-lea. Nu-i
mai puțin adevărat că în operația de periodizare a literaturii române,
indiferent de gen, aproximările sunt ceva mai accentuate poate și pentru
motivul că în respectiva operație intră preponderent factorii
extralitarari evenimente istorice, răsturnări politice, etc. Bunăoară,
chiar și cei mai vehemenți contestatari ai semnificației actului de la 23
august 1944, îl rețin ca punct de reper pentru începutul unei noi perioade
în literatura națională.
În
2004, sub egida Uniunii Scriitorilor din România, Mircea Ghițulescu
publică o încă și mai impozantă Carte cu artiști, subintitulată
Teatrul românesc contemporan. E de remarcat că, de astă dată, alte e
semnificația pe care binecunoscutul critic o acordă adjectivului
contemporan. E teatru contemporan cel produs din 1950 încoace, iar
cartea dă seama mai ales despre cel din ultimii 25-30 de ani pe care
criticul l-a văzut cu ochii lui. Scrie Mircea Ghițulescu în excelența
prefață intitulată Teatrul imperfect și nefolositor că o istorie a
teatrului văzută cu ochiul liber este de neiemaginat; tot ce se
poate face este un mozaic alcătuit din fragmente, secvențe și instantanee.
Exact lucrul pe care-l face criticul, iar din înlănțuirea de fragmente,
secvențe și instanaee se zămislește un fel de dicționar critic dacă nu
neapărat al spectacologiei românești, indiscutabil însă al regiei.
Spectacolele pe care Mircea Ghițulescu a avut șansa să le vadă, să le
consemneze și să le rezume acum în Cartea cu artiști dovedesc că
negrele profeții potrivit cărora criza în care ar fi intrat teatrul e
inversibilă nu sunt decât exagerări ori exerciții de cochetărie
intelectuală. Mircea Ghițulescu crede că e frumoasă metafora lui George
Banu care, într-una din cărțile sale, sugerează că teatrul a devenit o
livadă de vișini ce urmează a fi defrișată de un abstract Lopahin, pentru
că în spațiul ocupat de teatru urmează să se construiască o cale ferată,
adică să se instaleze definitiv supremația televizorului și a
cinematografului. Numai că filmul este experiență pecetluită,
conservată, în vreme ce spectacolul de teatru una în curs de săvârșire.
Numărul celor ce se doresc părtași la o asemenea experiență e, cu
siguranță, în scădere, dar e departe de a tinde vertiginos spre zero, așa
încât nu e deloc riscant să afirmi că livada de vișini a teatrului mai
are mult de trăit pentru că există actorii, oameni ce se oferă să fie
văzuți, singurii care fac legătura dintre artă și viață iar din acest
motiv teatrul, între arte, are cel mai mare procent de vitalitate.
Dar
mai există și regizorii asupra cărora Mircea Ghițulescu se apleacă în cele
trei părți ale cărții sale. În Fragmente se fac referiri la mai
multe spectacole ale aceluiași director de scenă, în Secvențe se dă
seamă, în general, asupra unei singure producții a unui anumit regizor, în
Instantanee notațiile sunt ceva mai sumare, opiniilor autorului
fiindu-le alăturate cele ale unor colegi de breaslă. De ce e Cartea cu
artiști mai curând o Carte cu regizori? Nu doar din rațiuni ce
țin de structurarea materialului, ci și pentru că secolul trecut a
inventat regia, iar după 1950 fenomenul reteatralizării teatrului care a
salvat arta scenică românească de un realism primar, grosier și care o
condamna la lipsă de artisticitate s-a produs în primul rând datorită
regizorilor.
O
recunoaște, o observă și comentatorul Cartea cu artiști e una
fragmentară. Fatalmente și din rațiuni obiective. Numai că până în clipa
în care proiectul Lexiconului teatrului românesc va deveni
realitate, lucrarea lui Mircea Ghițulescu înseamnă un instrument de lucru
indispensabil
Ion Cocora,
Privitor ca la teatru (IV)
Unsprezece ani au trecut între apariția celui de-al treilea volum (1982)
din seria Privitor ca la teatru și cel care încheie seria
comentariilor despre teatru publicate până în 1990 de Ion Cocora în
revista Tribuna și reunite între coperți de carte la Editura
Dacia. Al patrulea tom, apărut în 2003, dar în posesia căruia am
intrat doar către sfârșitul anului trecut, închide practic un ciclu.
Citind cartea iei cunoștință ori îți reamintești de mari creații semnate
de Vlad Mugur, Gheorghe Harag, Dinu Cernescu, Valeriu Moisescu, Silviu
Purcărete, Cătălina Buzoianu, Iulian Vișa, Alexa Visarion ori, pe atunci,
tinerii Mihai Măniuțiu sau Tompá Gábor. Afli mai multe despre legendarul,
el, vizionarul Aureliu Manea, a cărui activitate a fost cu devoțiune
exemplară urmărită de cronicarul clujean. Ți se completează noi paragrafe
din procesul devenirii scenice a unor piese ale lui D.R.Popescu, dramaturg
în care Ion Cocora a crezut, pe care l-a promovat și analizat cu
temeinicie, astfel încât cronicile sale pot fi considerate fișe de lucru
de neocolit pentru oricine s-ar hotărâ să scrie o monografie pe care,
neîndoielnic, o merită autorul Îngerilor triști.
Mereu
agitat, mereu, exaltat, mereu între două trenuri și două premiere, Ion
Cocora are meritul de a fi dat consistență ani în șir rubricii de cronică
teatrală din Tribuna. Interesat de spectacolul în sine și nu
de locul unde se producea acel spectacol, pornind de la premisa că oriunde
e loc de surprize plăcute, făcându-și un adevărat program din urmărirea
evoluției tinerilor regizori, criticul de la Cluj nu a ezitat să dea curs
invitației de a merge să vadă spectacole peste tot în țară, lăsând la o
parte comoditatea și prejudecățile. Așa se face că în această a patra
parte a ciclului Privitor ca la teatru, ca și în cele precedente de
altfel, alături de spectacolele bucureștene ori clujene, își află locul
cele de la Sibiu, Arad și Reșița, Oradea, Baia Mare sau Brașov, Târgu
Mureș, Turda ori Bacău. Pornind de la principiul că teatrul este cea mai
democratică dintre arte, fie și numai pentru motivul că e structural bazat
pe dialog, Ion Cocora a practicat o critică nesegregaționistă, iar
consecința pozitivă imediată a fost că rubrica pe care a gestionat-o în
Tribuna era apreciată drept o replică cât se poate de colegială și
loială, prin raportare cu cea pe care o susținea cu mare profesionalism
Valentin Silvestru în România literară.
Venit
în comentarea fenomenului teatral dinspre poezie și transformând acest
teritoriu în loc în care s-a putut exprima cu o oarecare exuberanță
lirică, Ion Cocora a fost un critic tenace dar nu unul rău (adică
răutăcios). Din acest punct de vedere, cronicarul de la Tribuna se
aseamănă într-un fel cu George Banu care mărturisea undeva că întotdeauna
i s-a părut mai profitabil, mai ofertant să caute motive pentru a merge la
teatru, decât de a se despărți de el. Ceea ce nu înseamnă nicidecum că
scrisul lui Ion Cocora nu a făcut distincția esențială dintre impostură și
valoare, că criticul ar fi abdicat de la misiunea sa principală. Noțiuni
precum opțiune, competență, moralitate ori gust s-au reunit organic în
reflecțiile despre teatru ale lui Ion Cocora. Jean Starobinski identifica
odinioară cele trei momente coroborate ce se regăsesc în orice operație
critică -simpatia spontană, studiul obiectiv și reflecția liberă. Autorul
Relației critice își fundamenta aserțiunea pe specificitățile
criticii literare, însă nu mi se pare deloc forțat un transfer înspre
spațiul cronicii de teatru, cu precizarea că niciodată nu trebuie să uităm
că spectacolul este altceva decât opera literară, în primul rând o
transfigurare a ei, o supunere la o nouă ordine interioară. Ambiția lui
Ion Cocora a fost să acceadă la intimitatea respectivei ordini și tocmai
de aceea, atunci când a fost vorba de mari spectacole, precum cele cu
Amurgul burghez de la Târgu Mureș (regia Dan Alecsandrescu) sau
București (regia Dan Pița), monumentalul Hamlet de la Bulandra
(regia-Alexandru Tocilescu) sau testamentara Livada de vișini a
lui Harag de la Naționalul târgumureșean, criticul și-a acordat dreptul și
și-a aflat răgazul pentru reveniri, pentru a zăbovi asupra unor detalii,
pentru a găsi noi semnificații, rămase ascunse după o primă vizionare și
la o primă consemnare. E poate aici însușirea ce i-a asigurat lui Ion
Cocora statutul de critic vital, și folosesc sintagma în sensul
consfințit de Peter Brook.
Cititorul a observat, probabil, că verbele acestui comentariu asupra
cărții lui Ion Cocora sunt preponderent la trecut. Și asta deoarece după
1990, Ion Cocora s-a dedicat mai curând managementului teatral (a devenit
directorul unui teatru ceva mai special, Theatrum Mundi), iar, mai
recent, a devenit editor de carte de teatru. Semn că în orice ipostază,
teatrul e însuși modul de existență a lui Ion Cocora. |