O poetă la Veneția
Dacă pentru
unii autori mersul poeziei e de la simplu la complex, în cazul Marianei Filimon
e invers. Nu elementaritatea, genuinul și nici platitudinea, proza mai mult
ori mai puțin pitorească a vieții de toate zilele o inspiră, ci, dimpotrivă,
complexitatea acesteia care devine o problemă a conștiinței (și a tehnicii)
lirice. Viața e ca un nod complicat, ce trebuie desfăcut. Premisa creației
poetice nu e o materie imatură, stîngace, care așteaptă să fie supusă
operațiilor prelucrării, distilării, ci una chinuitor de încordată, insuportabil
tensionată de propria sa maturitate care aspiră la o eliberare, la mîntuire prin
semnul estetic. Mărturisind că ochiul deslușește în adînc/ multiplicate poveri
și că mirarea i se complică în dureroase umbre gata a o devora, notificînd
grele alcooluri/de zabateri, poeta își găsește consolarea în descătușarea
metaforică, simbolică rotunjire a ființei: Imaginea se desface/ în raze
uimitoare perfecte/ un univers descătușat de meandre// cu un țipăt rotund/
omenesc/ lumina atîrnește apele mari (Lumini și umbre).
O amplă
metaforă a trăirilor sale o reprezintă falnica Veneție, adnotată în ritmul
nervos al unor impresii de călătorie. Se află și aici o descătușare, dar una
protocolară, ca întîi de toate face revernțe cadrului peisagistic, cu sarcina sa
de inefabil și cu abundența sa de misterioască lumină acvatică ce sugerează un
drum izbăvitor: Vii dintr-o altă legendă cu sufletul inundat/ de-o lungă noapte
venețiană// albastru e doar conturul lucrurilor/ ce se cuvine să nu le atingi/
să nu le respiri/ taina ce le separă/ poate pentru totdeauna pieri// culori de
apă/ îți netezesc drumul/ lumina ce le prisosește/ necunoscută-i și ea (Culori
de apă). Nerăbdătoare, autoarea încearcă să dea la o parte crusta
percepțională care acoperă ordinea adîncă, invizibilă a lucrurilor, aptă de-a fi
contactată doar cu antenele sufletești: Irisul meu galben/ irisul meu violet/
alb ostenea/ în venețiene amiezi/ în seri eliberate de ordinea/ vizibilului/
(unde ascundeai Doamne/ uneltele Tale?)// podoabe ce se lăsau înțelese/ cu
nemărginirea/ în suflet (Altare). Însă aparențele nu pot fi ușor
depășite. Nici nu e, de fapt, nevoie, întrucît ele se întrepătrund cu esențele,
feeria glorioasă a picturii reprezentînd nu doar o aventură a senzoriului ci și
o iluminare lăuntrică, un spasm retrospectiv care face cu putință regăsirea
eului. Astfel poeta cade într-un soi de transă. E ca un somn cu ochii deschiși/
somn al însingurării/ la poarta lăsată deschisă/în larg (Sepia).
Largul are, firește, o conotație metafizică. E un spațiu spontan sacralizant,
în care pescărușii spun pe limba lor/ rugăciuni/ gîndesc cu voce tare/ pagini
întregi de viață (ibidem). Așadar și un spațiu recapitulativ, adăpost al
amintirii proprii, având rol de antidot, deoarece în cuprinsul său, despre
otrava/tăinuită în mări/ nu se mai știe nimic (ibidem). Urzite parcă din
nimic, precum visele, viziunile capătă aspectul unor imagini delicat-confuze,
aidoma unor acuarele. Condeiul poetei se înmoaie în apele cromatice ale
lagunelor spre a așterne ficțiuni fluide într-un cod al nuanțelor ce, din
pudoare, atenuează gravitatea de fond a mărturisirii: Au năvălit apele/ și
culori pastelate fraternizează/ într-un gri nedecis (Lacustră). Nu o
dată ansamblul se ascunde în detaliu, realul se resoarbe în iluzii, fără a
interzice nota dramatică a reversibilității: aceleași esențe difuze/ într-o
ceață compactă/ sublimînd amănuntul// imponderabile căi de acces/ către orașul
ce încă ține/ captive forme jilave/ cromatica unei iluzii (Esențe). Iar
fantasma culorii delegitimează adevărul, substituindu-i-se: Culoarea ce piere
încet/ pe ziduri/ se prelinge în incredibile forme/ mai adevărate decît ceea ce/
se poate rosti (Poartă). Figurile se stil prețiozități învinse se
precipită pure precum boabele de rouă: Și iar o oră/ cu frăgezimi de mosc(Temă
muzicală). Sau: în mica piață/ tremură ca lacrima/ scînteia zilei (ibidem).
Sau: amintiri pe care/ la sfîșie o adiere (Peisaj). Moralmente, Mariana
Filimon se reîntoarce spre trecut, spre un trecut ale cărui urme le poate
descifra în textura prezentului, oarecum oracular, fiind vorba de un oracol
reorientat în direcție opusă, dat fiind amestecul vizionar de timpuri în magicul
flux liric: Rămășițele unei duminici/ demult/ în singurătate sfioase/ o acoladă
a serii ce cade (Calm). Veneția nu e decît o față a acestui trecut
personal reînviat pe calea artei receptate ca un depozit al candorilor de
odinioară: locuiam într-o frescă/ aproape de altarele/ îngropate în mare//
noaptea visam că alăptez/ îngeri-copii (Altare).
Prin ultima
sa creație, Mariana Filimon se confirmă drept o poetă de foarte bună calitate
care-și dibuie un traseu distinct între, pe de-o parte, încrîncenarea
stridentă și învolburarea apocaliptică, iar pe de alta, jemanfișismul ironic și
riscant care domină, la ora actuală, piața poeziei autohtone. E o dovadă în plus
că limbajul sobrietății, al disciplinei ermetizante, colorat cu nostalgii de
seninuri mediteraneene și constelat cu aspirații transcendente, nu e cîtuși de
puțin epuizat și chiar mai mult: că are șanse de-a ne impresiona în chip
particular pe noi, cei suprasolicitați de țipătul postexpresionist ca și de
inconformisele industrioase debușînd în facilitatea obscenității. |