Lidija Dimkovska
s-a născut la 11 august 1971 în Skopje, Macedonia. Este absolventă a
Facultății de Filologie (secția literatură comparată și universală) a
Universității Sf.Kiril și Methodiu din Skopje. Doctorat în literatura
română: Facultatea de Litere, Universitatea București (2000). A lucrat ca
lector de limba și literatură macedoneană la Facultatea de limbi și
literaturi străine a Universității București. În prezent trăiește în
Ljubljana, Slovenia. Traduce din literatura română și slovenă în limba
macedoneană. A publicat următoarele cărți: Prunci din Este (poezie,
coautor Boris Cavkoski, Skopje, 1992, premiu de debut), Focul literelor
(poezie, Skopje, 1994), Unghii roase (poezie, Skopje, 1998),
Nobel contra Nobel (poezie, Skopje, 2001, 2003, în limba engleză pe
Internet), Meta-spânzurare de meta-tei (poezie, traducere în limba
română, Ed.Vinea, București, 2001, premiul Poesis la Festivalul Poesis din
Satu Mare), Nobel contra Nobel (traducere în limba slovenă,
Ljubljana, Slovenia) și Camera ascunsă (roman, Skopje, 2004).
Poemele sale sunt traduse în engleză, română, slovenă, spaniolă, slovacă,
italiană, rusă, olandeză, chineză, sârbă, germană, albaneză, suedeză,
lituaniană, croată și bulgară.
pH neutru pentru coloana vertebrală
Pântecele meu
s-a înăcrit. Cine mă va importa acum?
Le-am spus eu
celor de-acasă să nu exagereze
cu frământarea,
cu strânsul mâinilor și celulelor roșii,
căci prin degete
nu curge numai esență
ci și pH-ul
plenitudinii fără consecințe asupra vidului.
Știu de mult că
moartea e doar o neutralizare a vieții,
un înveliș
dulce-acrișor al meningelor,
momeală pentru
viermele care mă va devora, moartă fiind,
o săptămână
sau două,
iar vie mă va
ronțăi la fiecare metamorfoză a feselor
și în toate
accesoriile lor la modă. Nu sunt nici bază nici acid,
în ultimul timp
nu numai pântecele meu,
ci și coloana
vertebrală e gata pregătită pentru muzeu,
sare ca un arc
când o îndoi deasupra pământului
ca să-l iubească
precum pământul său.
Prin canale
secrete mi s-a făcut ofertă
s-o trimit
într-o colonie de pictură din ținuturile meridionale,
vreme de numai
trei săptămâni, se va simți bine acolo,
va dormi în
odaia și în așternutul episcopului,
se va bucura de
bunăstarea mănăstirească,
iar pictori din
Europa de Est o vor picta
pe pânze cu
niște culori de unică folosință,
trimite-o, îmi
spun ei, și-ți va fi și ție mai ușor fără coloana vertebrală,
păi ce contează
trei săptămâni pentru o viață atât de dreaptă?
Zile de-a rândul
rămân singură cu coloana vertebrală-n baie,
o spăl cu spumă
de baie anti-stres,
o frec cu o
mănușă din microfibre,
și în timp ce o
clătesc cu apă distilată pH neutru pentru vertebre,
îi dau sfaturi
de comportament propriu unui model dintr-o colonie
și instrucțiuni
de adaptare la mistica de mănăstire.
Pe urmă o
învelesc într-o folie de aluminiu,
o împachetez
într-o cutie pentru o lampă cu tub de neon de un metru,
și cu Rule
Turs (pentru câțiva cozonaci și o sticlă de țuică)
o trimit în
colonia de pictură din țara mea.
Trecură de-acum
cinci săptămâni, or de coloana vertebrală nici urmă,
un vierme îmi
roade inima, pântecele-mi a putrezit,
partea stângă și
cea dreaptă ale corpului
le țin laolaltă
doar cu ajutorul Cosmodiscului,
iar acesta tot
mai mult le neutralizează iar pe mine mă îndreaptă.
În ziua aceea
când m-au dat la televizor la Publicitate
coloana mea
vertebrală mi-a trimis mesaj: Mătănii sunt
cele care
atârnă din buzunarul sutanei părintelui Ilarion
când pe
vertebrele mele se roagă pentru cele șapte generații de dinainte,
și atunci mă
gândesc la soarta ta neutralizată
și știu, nu ești
nici acid nici bază, nici pentru import nici pentru export,
și deși ai fost
bună la masaj și la mâncare chinezească,
pentru mine,
draga mea, ai rămas,
atât sub formă
de mătănii cât și sub cea de coloană vertebrală,
pH neutru.
Unghieră
După ce din
greșeală am luat cu mine în străinătate
unghiera
familiei mele,
unghiile lor
cresc fără control și inegal,
li se alungesc
degetele aiurea,
le străpung
pantofii și mâinile necunoscuților când îi salută,
vecinii de
spaimă nici nu-i mai ascultă pe ascuns,
îi sun de
departe și între două țipete
vreau să le fac
pe plac cântându-le manelele preferate,
le cer iertare
cu gânduri mari de popoare mici,
ce sunt în
sfârșit unghiile lungi în comparație cu setea mea de adevăr,
nu vedeți oare
că de-acum deveniți fără de moarte,
iar asta nu știu
de ce nu vă convine.
Unghiera
semideschisă mă privește de pe noptieră,
nici ea nu este
mulțumită de schimbarea mediului,
asta e o
nebunie, țip eu, am să v-o trimit prin poștă,
dar atunci toți
țipă și mai tare, și de la acest capăt al firului și de la celălalt:
Ți-ai ieșit din
minți? Unghierele se confiscă la vamă!
De altfel și eu
la trecerea frontierei trebuia s-o ascund în pantoful stâng.
Cei de- acasă mă
amenință că își vor tăia unghiile cu foarfeca de grădinărit,
orice-ar fi! Îi
am pe conștiință ca pe un colier de ghips în jurul gâtului,
toată noaptea
i-am visat cum le sângerau degetele și leșinau,
dimineața m-am
trezit cu hemoroizi
și spiritul meu
s-a închis în sine fără aer și fără scăpare.
Claustrofobia e
mai mare între lamele unei unghiere
decât între
oamenii uitați de Dumnezeu.
Păunul
multicolor de pe cuțitaș
a mormăit cu o
voce de om:
Viața e alegere
de unghii, păr și piele,
îngrijirea, pe
de altă parte, e alegere de dumnezeire.
toata viața îți
ronțăi unghiile,
iar pe mine m-ai
adus aici numai din încăpățânare.
Să mă duci
înapoi negreșit,
tu fără unghii
și fără Dumnezeu! Sau să-i aduci aici pe ai tăi
să-și taie
unghiile omenește.
Și într-adevăr,
au venit, iar mie nu mi-au aruncat nici o privire,
s-au așezat
confortabil pe patul meu,
și-au tăiat,
și-au modelat unghiile cu unghiera,
le-au împrăștiat
pe podea și mulțumiți i-au zâmbit păunului:
Încă o unghie
să mai tăiem, și mergem acasă.
Post-recunoaștere
Gata, a venit
ziua în care să-mi pun intestinele pe bigudiuri,
pregătindu-mă
pentru marele eveniment de a recunoaște
că arta nu mai
este deși ar trebui, înainte de toate, să fie masaj,
să miroase a
atingere tandră a mâinii unui uriaș
și să curgă prin
viață ca un ulei eteric de lavanda.
Ce să mai fac
acum, când în imaginea reflectată de vitrina cu cărți
pot să-mi măsor
mușchii, pot să-mi încordez forța,
cu cremă pentru
tonifiere pot să-mi tonific inima,
dar nu mai pot,
nu mai pot să mă cufund într-un poem ca într-o cadă
dacă e crăpată,
coclită, și fără o spumă bogată?
A venit o vreme
ca aceasta, când văduvul ziua doliului
și-a petrecut-o
într-o pijama neagră și cearșafuri albe,
uitându-se la o
emisiune despre dinozauri dispăruți,
iar eu, epoca
aceasta a pantalonilor evazați care flutură prin holurile muzicii
s- o pot numi
numai o achiziție culturală.
Frații mei sunt
re(tro)fugiați în new-expatrierea azilului,
sunt un pitic
între manechine, de capot îmi servește sacul de gunoi.
Mă adresez
boilerului din baie cu Dumnezeule,
îl întreb cum să
merg mai departe prin lapoviță cu pântecul înțelenit,
cu o dantură de
plastic, cu sângele închegat. Încins și pasionat,
mă linge în
dosul urechii, acolo unde-i ascuns miezul artei:
Găsește-ți
ulcior de apă și pețitor pentru muz.
Oh, Dumnezeu
rămâne de modă veche chiar și sub formă de cip
iar arta-i pe
mai departe o curcă beată. Toți suntem unii altora muze,
și cu bigudiuri,
și fără intestine. Carnea mea e tare, A.,
iar sexul ușor
ca o pagină din Biblie.
Pielea ta
noaptea e mult doritul premiu la loto,
visul american
al fiecărui cimpoi balcanic.
Îmi voi face din
el mănuși care mă vor mângâia ziua
în fundațiile de
artă contemporană
și voi
recunoaște că arta nu mai este, deși ar trebui să fie, înainte de toate,
plăcere, elixir,
împărtășanie, masaj, homeopatie.
Moartea liliacului
A sărit peste
mine moașa grăbită alergând spre sala de mese,
de aceea am
rămas mică, dar bătrână ca bobul de cafea
voia lui
Dumnezeu încremenită în ceașca ei,
prima dată văd
un astfel de copil liliac, a spus ea,
iar felia de
pâine cu margarină și zacuscă se holba la clarvăzătoare.
În fiecare an ce
trece devin tot mai tânără,
mai copilăroasă,
parcă sunt o vițică uitându-se la poarta nouă,
iar în pauzele
de cafea de tip internațional
mi-e teamă tot
mai mult că îmi va crește o coadă
și că se va
zbârli asupra țării mele ca un nume scurtat
pe care de ziua
onomastică îl dau de pomană serviciilor secrete.
Pe urmă mă
scufund în aura mea păroasă
și mângâi și
grațiez legătura telefonică întreruptă. .
O Laima, din
oasele lui Ioan de Kronstad nu curge mir
când fâlfâi în
aerul de sub bolta altarului
și zăresc în
potirul cu linguriță de argint una, iar din ea
curge în o mie
de gâtleje chihlimbar plin cu călugărițe antibacteriene.
Într-o stare de
har și eu în jurul gâtului și în urechi pot purta corpuri străine,
dar o albeață va
acoperi aripile mele cu repeziciune
și coada mea va
deveni palmier bun de covoare.
De nu s-ar fi
strecurat pe ascuns femeile în altar
azi pământul
putea fi ca pântecul Lysistratei, nu unul stresat,
iar eu, de n-ar
fi sărit peste mine moașa cu mațele ghiorăindu-i,
azi puteam fi
înaltă precum catargul din fața Națiunilor Unite.
Dar liliacul
numai o moarte are: bobul de stafidă
înțepenit în
gâtul gândului ei ocular, o măsură burgheză în aluatul
din jumătatea
lui vestică. La sud-est stafidele se servesc
numai în
combinație cu năut, cu acele bobițe miraculoase
împotriva
surogatelor diareei. Aripele mele s-au umflat,
coada mea s-a
deshidratat. Laima, voința lui Dumnezeu am dizolvat-o chiar azi
într-un Last
Minute zbor, direct spre cordonul ombilical.
(Traducere din
limba macedoneană:
autoarea și
Dagmar Maria Anoca) |