Aurel Pop
La
început de septembrie, dacă timpul ar fi mai avut răbdare l-am fi sărbătorit pe
Aurel Pop. Pictorul ar fi împlinit 83 de ani. Am scris de multe ori despre
creația sa, am avut privilegiul să-i vernisez câteva expoziții personale sau
retrospective. Și chiar și acum când am dorit să mai scriu despre acest senior
al picturii românești contemporane care a plecat în eternitate, acolo unde
creația sa ajunsese deja, îmi apare, ca de fiecare dată, în fața ochilor un
bărbat cu trăsăturile unui om cam aspru, cu vocea puternică, baritonală și
neschimbată de-a lungul timpului, un om amabil dar hotărât și cu o privire ce ne
avertiza că nu va ceda, gata să înceapă conversația cu o glumă și, totuși, prea
puțin înclinat spre concesii.
În cei vreo 30 de ani
de când îl cunoșteam nu se modificase nimic evident în felul său de a fi și nu
părea să fi pierdut nimic din optimismul, tinerețea și energia sa, din rigoarea
programului de lucru, nimic din plăcerea de a opta. Poate, doar în zâmbetul său
să fi primit o umbră de melancolie...
A lucrat mult și
totuși și-a deschis prima expoziție personală abia când a împlinit 50 de ani, la
o vârstă la care alții își organizează deja retrospective. Fiind vorba de Aurel
Pop, nu este ceva surprinzător, un pictor pentru care mai numeroase au fost
certitudinile decât îndoielile, confruntarea cu publicul, dorind-o doar în
ultima parte a vieții. Așadar, nici o emfază a persoanei, nici un efort pentru a
plăcea, nimic curtenitor în ținuta sa, uneori parcă voit persiflantă,
jovialitatea sa având asperități ce țineau de structura sa temperamentală, de
personalitatea sa prea puțin flexibilă și pe care nu dorea să și-o manifeste cu
orice preț în prim plan.
Și totuși, într-o
vreme în care ai tot mai mult și dureros impresia că pășești pe nisipuri
mișcătoare, când zgomotul ca și țipătul au ajuns la intensități pe care numai
exorcizarea pare să le mai împace, să le facă cât de cât de suportat, când
angoasa și teroarea i-au separat pe oameni în insule nesigure ori confuze când
efortul, dorința de limpezire, îi transformă pe oameni în individualități ce se
regăsesc sub aripa grea a neliniștii comune, Aurel Pop s-a încăpățânat
să existe sub protecția drumului ce și-a făcut loc din tradiție, înaintând fără
grabă atent și cât mai departe de lumea dezlănțuită.
La o privire atentă
vedem că nici acest drum nu a fost ferit de capcane, de opriri, de reveniri
(dar fără stagnări) în căutarea împlinirii sau cel puțin în investigarea
sinelui. Dar ar fi putut fi altfel? Nici Aurel Pop nu ar fi putut să se sustragă
de la modernul, actualul efort al căutării echilibrului atât de precar. Nici
Aurel Pop, pictorul, nu putea face excepție și aici constă autenticitatea,
originalitatea sa (chiar dacă fervoarea nu era atât de evidentă) de la
analizarea mecanismelor impresiilor în fața lucrărilor, fixând în câteva semne
geometrice proporțiile neașteptate ce se iveau mereu numai pentru el din acest
iluzoriu concret de linii și valori, irizând lentilele ochilor noștri în fața
bogăției de frumuseți a lucrurilor o victorie a darului său de creație și a
darului său de a vedea frumusețea.
Tot mai puțin se va
putea spune de acum despre pictor că a fost elevul lui Steriadi ori al lui
Dărăscu, că era invitat la o cafea de Lucian Grigorescu, că îl admira la
vernisaje pe Theodor Pallady, într-un București marcat de război și de urmările
sale imediate. Iar zestrea cea bogată primită de la dascălii săi, Steradi și
Dărăscu, i-a fost de folos în creația sa. Autonomizarea plasticului a devenit
hotărâtoare, chiar dacă nu a fost tranșant evidentă în toate momentele creației
sale, chiar dacă am mai aflat și un gust al anectodicului ce corupea uneori
tensiunile mesajului plastic, prin reapariția personajului uman în contextul,
cel mai adesea, epurat al operei. Suntem martorii, așadar ai unei experiențe
solare, prezentă o dată cu studiile bucureștene și pe care nu o va mai părăsi,
primind-o ca pe o cucerire majoră ce l-a determinat să-și lumineze paleta,
încercând să surprindă cât mai nemijlocit senzația contactului plenar cu
vastitatea naturii. Iar dilema sa, forma, nu numai că nu a dăunat operei sale,
dar a și îmbogățit-o prin atenta aplecare asupra plasticității și a raporturilor
dintre formele picturale, oscilând între un stil figurativ realist, altul cu
libertăți de pensulație ce ajung uneori până la o viziune cromatic abstractă
și, în sfârșit, o factură mai disciplinată, sintetică .
Aurel Pop a preferat
să se păstreze constant pe făgașul structurii apolinice, conferind picturalului
vitala respirație a organicului. A fost prudent la schimbări esențiale, pentru
Aurel Pop sentimentul formei și al culorii neizvorând din teorii, ci dintr-o
înzestrare naturală, germinativă. Preocuparea sa a fost mereu aceeași: să
surpindă și să redea varietatea formelor și culorilor, a forței sau a
delicateței lor expresive, să surprindă elementele infinite ale naturii,
atmosfera și specificul locurilor, mai ales lumina. Aș zice că a pictat nu atât
cu culoare ci cu lumină, ceea ce face ca lucrările sale să aibă o viață
sensibilă, comunicabilă, vie și caldă. Chiar dacă pictura sa aparține
figurativului, neinteresându-l aderarea la vreun curent postmodernist, el nu s-a
lăsat condus nici de ispita emoțiilor spontane sau a impulsurilor creatoare de
moment. A fost un lucid și și-a dirijat cu calm și pricepere elanurile și
tehnica picturală. A dorit să facă o artă durabilă prin care să pătrundă în
esența lucrurilor. Aurel Pop și-a cucerit în pictura românească un loc al său
bine definit, datorită personalității sale puternice, a stilului său construit
cu o tandrețe aspră, datorită viziunii personale în care măsura și echilibrul
sunt calități esențiale. A creat până în ultima zi, avea planuri, speranțe,
dorea să-și organizeze încă o expoziție, se bucura de fiecare moment al zilei
iar viața sa a fost plină, deplină, a iubit muzica iar dragostea sa pentru
muzică a transmis-o fiului său, un cunoscut și talentat violonist ce trăiește și
concertează în Germania și nepoatelor sale, talente ce promit în lumea muzicală
din Germania. S-a bucurat la rândul lui de înțelegerea și dragostea soției sale,
a familiei care l-a susținut să se dedice aproape în exclusivitate creației sale
artistice, fără să fie dependent de un post cu salar lunar asigurat ce
presupunea și un program ce i-ar fi furat din timpul de lucru în atelier. În
fiecare zi, cu disciplina și rigoarea ce l-au caracterizat, cele trei etaje ale
imobilului unde se afla atelierul său, cu convingerea că picturii trebuie să i
te dedici permanent, fără să te dispersezi în activități străine ei, adăugând
mereu câte ceva ca într-o construcție. Aș spune, fără exagerare, că Aurel Pop
și-a onorat destinul și cu înțelepciunea sa poate ne privește acum ceva mai
destins, cu mai multă blândețe, cu liniștea celui care nu a făcut compromisuri,
a omului în bune raporturi cu eul său lăuntric, de fapt, cu propriul său destin.
Maria
Zintz |