Filosofia românismului de la Blaga la Cioran
Cioran s-a despărțit
de filosofie atunci cînd și-a dat seama că nu se mai poate face nimic. Coborîtă
de pe soclul înălțat cîndva de ionieni, filosofia, ca disciplină, se rescria pe
un palimpsest al logosului descărnăt de real și se încerca în soluții pretins
izbăvitoare și ușor de atașat oricărei realități. Nu mai era un exercițiu de
conștiință al cetățenilor adunați prin grădini sau prin piețe publice, ci se
retrăsese sub autoritatea unor instituții academice sau universitare și multă
lume percepea acest fapt ca pe-o oficializare tacită. În locul dialogului liber
și competitiv, între cetățeni anonimi care știau că nu știu nimic, apăruseră
magistrul, eruditul, păstorul care le știau pe toate și se ofereau generoși
să-și reverse prea plinul peste neștiința celorlalți, cu condiția minimală a
cumințeniei și ascultării. Dialogul devenise monolog, iar filosofia o profesie
cu ceva ifoase de primă doamnă la portativ.
Nici statutul
filosofului nu mai era cel de altădată, cînd nu se subordona decît propriei sale
raționalități. Filosoful accepta să gândească pentru alții, dar nu să sufere
pentru ei. Cupa cu zeamă de cucută reprezenta un preț mult prea mare pentru o
fărîmă de adevăr și-o brumă de demnitate. Cum să rămîi auster și imun într-o
lume în care totul devenise discutabil și relativ. Cum să rămîi înțelept și
interesat doar de propriile tale cercuri, precum Arhimede, într-o lume nebună și
acapara? Mai putea voltaireanul Pangloss să explice nevolnicei Cunigunda cît de
perfect este lumea alcătuită, fără să se implice în ispitele ei, în ansamblul de
cauze și efecte și-n mecanismele de direcție ale vieții sociale?
Derobîndu-și
neutralitatea meditației despre om și lume, despre fericire și viață, filosofia
ar fi vrut să revină în piață, dar cu funcții misionare, profetice,
constructive. Cum să revină? Naivul Nietzsche se înșelase amarnic cînd l-a
trimis pe Zarathustra să facă filosofie cu ciocanul. Mulți credeau că un
kalașnikov la bandulieră l-ar fi făcut mai de temut și, oricum, mai convingător.
Lumea nu se schimbă cu un mit prăfuit și remaniat, ci cu miracolul unei iluzii
bine plasate și bine întreținute.
Cel care-a înțeles
acest lucru a fost bărbosul din Renania, cînd și-a trimis stafia să colinde prin
Europa, dar și nebunul instalat, mai apoi, la Berlin. Miza era imensă, trebuia
impusă ideea de ordine nouă iar eficientizarea ei reclama născocirea unor
mijloace performante și găsirea unor agenți istorici neîndeplecați. Djugajvili
și camerele de gazare răspundeau numai bine acestor țeluri isterizante căci
antrenau diluviile lumii, cu nebunii și înțelepții ei. Să ne mai mirăm că nici
Sartre, nici Heidegger, nici alți gînditori nu s-au putut sustrage torentului și
s-au lăsat duși de val?
Cioran a traversat-o
și el, tot așa, hurducat și poticnit, cu exaltări și, bineînțeles, cu dezamăgiri
nevindecabile. A reușit să rămînă consecvent în convingeri și credințe în toată
această tulburătoare perioadă istorică marcată de spăimoasa noapte müncheneză,
de debarcarea din Normandia, de construcția și demolarea zidului berlinez? S-a
menținut în aceleași neschimbate principii în toată această istorie nevrotică în
care liberalismul dintr-o parte a lumii se corela cu cea mai idioasă dintre
dictaturi?
Cred că putem răspunde
afirmativ. Dincolo de o vremelnică rătăcire în conjuncturi agitate, Cioran s-a
fixat într-un sistem de încredințări ce nu se mlădiau după nestatorniciie
istoriei.
Ca un adevărat
enfant terrible, Cioran s-a încumetat s-abordeze această problemă la o
vîrstă cînd mulți tineri din generația sa nu trecuseră de perioada compozițiilor
glamoroase. Cioran o abordează frontal, vijelios, cu acreală și cu sîngele-n
clocot, de parc-ar vrea să răzbune toate lufturile din devenirea noastră
istorică și de tot deficitul de voință și cutezanță din specificul firii
românești. Scrisă într-un ton grav, rechizitorial și la o temperatură ridicată,
Schimbarea la față a României este cartea cea mai disperată din cîte s-au
scris vreodată în orizontul valah. Ea se decontează din noianul apelpisirilor
românești și radiografiază, fără nici o pudoare etnică, întreg ansamblul de
defecte originare care ne-a făcut să băltim în istorie.
Neobișnuită doar prin
radicalismul ei, cartea nu este fără antecedent în cultura românească și
universală. Afirmarea tot mai accentuată a principiului suveranității popoarelor
trebuia să capete și această prelungire adiacentă în planul culturii și,
bineînțeles, al filosofiei. După renunțarea la limba latină, marile tratate
filosofice din lumea europeană deveniseră accesibile tuturor vorbitorilor unei
limbi care căutau să se regăsească în ele ca universalitate omenească, dar și ca
particularitate etnică. Mai ales spre sfîrșitul secolului al XVIII-lea, filosofia,
ne avertiza Mircea Florian, se particularizează, se concentrează între hotarele
naționale în măsura în care națiunile se trezesc la o viață proprie și devin
conștient cu trecutul lor (Îndrumare în filosofie, Editura Științifică,
București, 1992, p.321).
Ideea unei metafizici
naționale, care să dea seama despre universalitatea existării dintr-o poziție
parcelară dispusă să-și identifice fondul originar și raporturile cu
transcendentul era bine înțelenită în Europa cînd a fost preluată și de
cărturărimea de la noi. Era, desigur, un mod de a face filosofie, numai că
gînditorii români au șarjat așa de zelos pe această idee încît au ținut-o în
topul plăsmuirilor metafizice vreme de peste un secol. Ba chiar prin izvodirile
lui Constantin Amăriuței și ale unor vrednici discipoli ai magului de la
Păltiniș, continuă și în zilele noastre. Care dintre gînditorii noștri
interbelici au rezistat ispitei de a se încerca în eplorarea destinului și a
modului de ființare românesc?
Pentru cei mai mulți,
punctul de plecare îl constituia simțămîntul de anxietate și de insatisfacție ce
se năștea dintr-o privire critică și panoramată asupra istoriei spiritului
românesc. Concordatari în ceea ce privește consemnarea eșecurilor, întîrzierilor
și rateurilor din evoluția românească, se disociau între ei atunci cînd trebuia
să explice cauzele și condițiile care le-au generat. Consensuali în privința
lîncezelii din devenirea noastră istorică, nu-și mai puneau decît întrebarea
dacă aceasta se datora firii românești și defectelor ei originare sau
disconfortului geo-politic, așezării noastre la intersecția celor trei imperii
hrăpărețe.
Mai subtil, Blaga
opera cu ideea de boicot al istoriei, dar nu-i decortica toate înțelesurile.
În loc să cocheteze cu o istorie străină, ce se derula peste capul și voința
lor, românii preferau retragerea într-un orizont interior, mioritic, boicotau
istoria prin refugiul din fața ei, nerealizînd că în felul acesta se lăsau și ei
boicotați de istorie. Ce se cîștiga și ce se pierdea din această joacă de-a
v-ați ascunselea? Refuzau încolonarea în torentul unei istorii silnice, se
retrăgeau pe malul albiei (alviei, cum spune Blaga), priveau detașați la
aluviunile devenirii și-și conservau firea nealterată, dar putem oare considera
această pasivitate autistă ca pe-o virtute infailibilă? Nici vorbă, ne va
asigura iritat și-ntr-o formă claxonată Cioran în Schimbarea la față a
României. Într-un fel, cartea lui Cioran este o replică mai desfășurată și
mai cătrănită la Spațiul mioritic blagian.
Într-un fel, pentru că
analogia trebuie făcută cu mai aplicate descinderi în diorama epocii. După toate
datele, Cioran și-a elaborat lucrarea în anul profesoratului său la Liceul
Andrei Șaguna din Brașov, cu precădere în vacanța din vara anului 1936. Cum
Blaga și-a publicat Spațiul mioritic în decembrie 1936, e de presupus că
cele două lucrări n-au comunicat între ele și nu s-au aflat una în prelungirea
celeilalte. Elementul lor comun îl constituia realitatea valahă cu poticnirile
devenirii ei istorice, dar și viziunea de ansamblu și soluțiile preconizate erau
radical diferite. Toposul plaiului mioritic, cu proverbiala resemnare românească
și cu fatidica acceptare a destinului (un fel de amor fati nietzscheean),
nu se potrivea deloc cu oțărîrile lui Cioran față de improductiva baladă
populară. Motivul mioritic, adus de Blaga (și nu numai de el) în poziție de axă
a filosofiei și a modului de ființare românesc era denunțat de Cioran ca
blestem poetic și național și ca rană neînchisă a sufletului românesc. De
aici, din nerodnicia acestei balade, se legitimează marile metehne ale
spiritului românesc scepticismul, resemnarea, renunțarea, pasivitatea,
defetismul, contemplația domoală, anistoria, absența destinului eroic care
ne-au adus în situația de a îndura și nu de a face istorie.
Să mai precizăm un
aspect: dacă cele două lucrări scrise de Blaga și Cioran și apărute aproape
concomitent n-au comunicat între ele și nu s-au poziționat una față de alta
decît ca viziuni autonome și paralele, în schimb autorii între ei se receptau
bine și-și exprimau public bucuria receptării. Mai ales Cioran: recenzase
volumul Eonul dogmatic în Revista de Filosofie (nr. 3-4 din 1931),
participase la numărul special al revistei Gîndirea (nr. 8 din decembrie
1934) consacrat lui Blaga cu un articol de mare subtilitate (Stilul interior al
lui Lucian Blaga) și nu și-a ascuns prețuirea față de performanțele filosofului
ardelean. Dacă d-sa (Blaga, ad.n.) ar fi scris într-o limbă străină astăzi ar
avea o notorietate mondială. Niciodată nu m-aș îndoi că este un gînditor de
valoarea unui Bulgakov sau a unora dintre cei mai străluciți filosofi formați în
curentul teologiei dialectice (Sfîrșitul care începe, Editura
Pentagon-Dionysos, Craiova, 1991,p.70).
Dar Blaga? Nu era nici
el străin de ideile lui Cioran în privința modului românesc de ființare.
Le-ntîlnise prin revistele epocii (Calendarul, Floarea de foc, Vremea)
și-și formase o părere despre ele. N-a făcut-o publică, dar a exprimat-o într-o
scrisoare către Mircea Eliade din 25 august 1937, în care afirma că deși
prietenul nostru Cioran este foarte talentat, n-are încă o viziune personală,
oricît dinamism și paradox ar introduce în eseurile sale. Pesimismul său, cît
privește cultura românească, rezultă din judecarea acesteia prin criterii
exclusiv spengleriene. Adamismul e o concepție care nu rezistă, și cred
că după Spațiul mioritic nu va mai putea susține nimenea teza despre
arderea etapelor. Antiintelectualismul și provitalismul lui Cioran (sunt, ad.n.)
în întregime Klages. De înțeles o asemenea atitudine în chip provizor la un
popor ca nemții, amenințat să se orășeneze și asfaltați. Dar nu la noi. Nu vom
da unor ciobani sfatul să devină cruciați împotriva spiritului; Cioran, mai
spune Blaga în această scrisoare, se va astămpăra peste vreo cîțiva ani, cînd va
ajunge, sunt sigur, și la o viziune personală (Lucian Blaga, Corespondența
A-F, Editura Dacia, Cluj-Napoca, 1989, p.286).
Ceva din bănuiala lui
Blaga în privința influienței exercitate de Klages asupra lui Cioran era
adevărat. Rășinăreanul îl audiase la Universitatea din Berlin în 1934, unde
ajunsese cu o bursă acordată de Fundația Humboldt și-l prețuia, poate și pentru
că avea un temperament exaltat pînă la demonie, ceea ce, într-un fel, îi
amintea de magistrul său bucureștean, Nae Ionescu. Îl aprecia mai ales pentru
viziunea vitalistă a filosofiei sale una din puținele direcții de gîndire
rămasă necompromisă de Cioran.
Cu mai puține șanse de
împlinire se arăta predicția lui Blaga conform căreia Cioran se va astîmpăra
atunci cînd va ajunge la o viziune personală, adică detașată de influiența lui
Klages. Nu, nu se va astîmpăra, iar viziunea sa privind filosofia românismului
era deja fundamentată pe principii statornice și nu mai reclama remaniere.
Firește, imaginea
românului în viziunea lui Cioran avea altă configurație decît cea abilitată de
Blaga. Românul lui Cioran nu mai boicota istoria printr-o resorbție în sine,
prin replierea în determinațiile unei viețuiri organice, rurale, nerăbdător să
se reverse în plăsmuiri de cultură minoră, ci era el baicotat de istorie, era el
predispus să-i îndure hachițele și să se amăgească printr-o compensatoare
țopăială lirică. Idealul de român cioranian era unul orășenizat, adică
eliberat de condiția de viață a popoarelor agrare, care ne-a făcut să băltim
în istorie. Un an din viața unui oraș modern, spune Cioran, este mai plin și
mai activ decît o sută din viața unui sat (Schimbarea..., p.118). În
timp ce românul lui Blaga își extrăgea determinațiile din conținutul unei
matrici stilistice abisale și apriorice, cel cioranian se panorama pe un fundal
istoric nestatornic și cărăușea toate metehnele ancestrale statornicite în timp
imprimîndu-i un ritm de evoluție lent și apatic. În timp ce Blaga accentua
asupra pozitivității însușirilor configurînd ansamblul patrimoniului stilistic
izvodit de el, Cioran se consterna de mulțimea defectelor originare și
ancestrale care ne-au subminat nu doar ritmica, dar și normalitatea devenirii.
În timp ce Blaga vorbea despre un sentiment al destinului, trăit tot ca o
ondulare, ca o alternanță, de suișuri și coborîșuri, ca o înaintare într-o
patrie siderală, unde se urmează ritmic dealurile încrederii și văile
resignării, Cioran se îndoia de însăși existența vreunui destin românesc și
accentua asupra coborîșurilor din devenirea noastră istorică. Blaga invoca un
foarte vădit simț al măsurii, Cioran reproșa existenței românești tocmai
fetișizarea măsurii, absența aventurii, a riscului și a fanatismului cu care
trebuia luată în răspăr istoria. Fondul nostru? se întreabă Cioran. Desigur,
multe lucruri bune, dar în sînul lor o rană. Fondului acestuia îi datorăm
absența noastră de atîta timp. Absolutizarea lui este o operă reacționară. Dacă
ne-am fi abandonat lui, eram și astăzi una dintre ultimele țări ale lumii (Schimbarea...,p.112).
Blaga vorbea și el
despre evoluție și involuție, dar lega aceste momente de circumstanțele
istoriei, după cum ne-a favorizat sau frustrat, în timp ce scepticul rășinărean
sublinia mai ales lîncezeala din devenirea românească, stagnarea nu pentru că
n-am fi dispus de energia trebuincioasă, ci pentru că aceasta a fost
neutralizată prin resemnare, scepticism, pasivitate și defetism. După Blaga,
toată devenirea noastră a fost determinată de fluxurile și refluxurile istoriei,
mereu am fost obligați să ne mlădiem după mișcările ei mareice, să boicotăm sau
să acceptăm boicotul, după Cioran, adevăratele cauze ale lîncezelilor noastre
trebuiesc căutate în structurile firii românești, în defectele noastre etnice,
ancestrale. Nu ne putem deconta lentoarea din evoluția noastră dintr-o privire
aruncată peste gard, dintr-o vinovăție exterioară invocînd condiții și
conjuncturi istorice neprielnice.
Mai era și problema
sofianicului, a bipolarității spiritului creștin, cu precădere a celui ortodox,
care, la fel, îi aducea pe cei doi în poziție antitetică. Blaga credita biserica
ortodoxă, care era asumată organic și subconștient în lumea răsăriteană, o așeza
într-un plan de recunoașteri privilegiat în comparație cu protestantismul și
catolicismul, o confirmă în organizarea celor lumești și în pregătirea omului
pentru a primi transcedența coborîtoare. În comparație cu basilica română,
situată la marginea transcedenței, sau cu catedrala gotică, arhitecturizată
pentru a sugera înălțarea în transcedent, biserica ortodoxă modestă, cuminte
și liniștitoare așteaptă parcă grația divină să se reverse peste ea.
Evident, Cioran activa
o părere diferită, contrapunctică, față de cea propusă de Blaga. Opinia sa era
că ortodoxul românesc, prin conservatorismul său manifest, a favorizat starea de
lîncezeală, de băltire în imediat și de automulțumire. Convingerea lui era că
românii au cultivat o religiozitate frivolă, de vitrină, de ochii lumii.
Biserica noastră n-a făcut nimic pentru a-l scoate pe român din logica imanenței
și nu i-a insuflat un proiect mesianic, fanatic și izbăvitor. Nu mai este de
mirare că scepticul includea religiozitatea noastră de mîntuială printre
determinațiile neantului valah.
Am mai spus: cele două
lucrări au apărut aproape concomitent, Spațiul mioritic în decembrie
1936, iar Schimbarea la față a României în ianuarie 1937. N-au comunicat
între ele și nu s-au poziționat una în prelungirea celeilalte. E adevărat,
Cioran publicase unele fragmente din lucrare și-și diseminase oțărîrile prin
diferite articole de gazetă, dar nu cred că-i oferise gînditorului din Lancrăm
toate datele pentru replică. Prezumția că cele două lucrări s-ar afla într-o
relație polemică fundamentală prin lectura reciprocă a autorilor este, pe cît de
plauzibilă, pe atît de eronată.
Sigur este că Blaga și
Cioran aparțin unor filoane și grupări filosofice total diferite în ceea ce
privește asumarea metafizică a realității românești. De unde Blaga se osteniza
într-o atitudine pozitivă și miza pe evaluarea calităților firii românești,
Cioran se fixa într-o abrazivă negativitate și se oripila de mulțimea defectelor
care vulnerabilizează ființa valahă. Blaga se integra unei suite de gînditori
români care-i mai cuprindea pe Nichifor Crainic, Mircea Vulcănescu, ulterior pe
Noica și pe Constantin Amăriuței, Cioran se revendica dintr-o coloană care
începea cu Dimitrie Cantemir și continua cu Dimitrie Drăghicescu și Pompiliu
Eliade. Dar evidențierile noastre sunt numai indicative pentru că, mai ales în
perioada dintre cele două războaie, condiția metafizică a românului devenise așa
de acaparantă că mai simplu ar fi să-i menționăm pe cei ce nu s-au prins în
ispitele ei. Vorba lui Petrovici, fie ca murmur de acompaniament, fie ca glas
de trîmbiță și mai ales ca inscripție pe drapel, gînditorii români au ținut să
scormonească prin învolburările spiritului românesc, săi identifice
particularitățile metafizice înstructurate în fire, logosul etnic cu care-a dat
seama de sine și de lume. |