H.-R. Patapievici
PATAPIEVICI,
H.-R. (pseudonimul lui Horia-Roman Patapievici) s-a născut la București pe
18.03.1957. Este fiul lui Dionisie și al Georgetei Patapievici (născută Bădescu).
Studii liceale la Liceul Zoia Kosmodemianskaia (actualmente Carmen Sylva),
din București (19721976) și absolvent al Facultății de Fizică (secția Optică,
spectroscopie, laseri, plasmă) a Universității bucureștene (19771982). Doctor
în Filosofie, pentru specialitatea Epistemologie, cu o teză privitoare la
imaginarul filosofic al fizicii (1999). Între 19851990 a fost cercetător
științific. Director de studii la Institutul de Studii Germanice (1994). Din
1990 este asistent universitar, iar din 1994, predă Istoria fizicii și Istoria
ideilor științifice la Universitatea din București.
Este membru al Gupului
pentru Dialog Social, al Societății Academice Române și al Consiliului
Colegiului Național pentru Studierea Arhivei fostei Securități. A beneficiat de
următoarele burse de specializare: bursă TEMPUS (la École Pratique des Hautes
Études, Paris, 1992), bursă DAAD (Germania, 19941995), bursă la Colegiul Noua
Europă/New Europe College (1994), bursă la Salzburg Seminar (Austria, 1996).
Debut publicistic cu
proza Cristache: un portret, în revista Contrapunct, nr. 6/1992,
și editorial cu volumul Cerul văzut prin lentilă (1995). A obținut
Premiul pentru eseu al Editurii Nemira (1993), Premiul pentru debut al Uniunii
Scriitorilor din România (1995), Premiul pentru jurnalism al revistei
Cuvântul (1995), Premiul Alexandru Indrieș, acordat de Societatea
Timișoara (1995).
Eseul Zbor în
bătaia săgeții (1995) reconstituie autobiografic etapele formării de
excepție, enciclopedice, a unui intelectual aparținând generației care a învățat
să scrie și să citească atunci când a venit Ceaușescu la putere, dar convins că
este învestit cu semnul providenței. În fața agresiunii exercitate asupra
libertății spirituale de către regimul comunist, H.-R. Patapievici s-a salvat
prin studiu individual, copleșitor în privința cantității și calității, și prin
organizarea unor seminarii de înaltă ținută împreună cu prietenii săi.
Surprinzătoare mi se pare infailibilitatea cu care acest ales al cărților își
selectează fără greș, spre lectura formativă, numai lucrările cu eficiență
maximă, în condițiile în care ele erau mai greu de găsit (sau poate tocmai de
aceea), ucenicul la clasici manifestând un adevărat tropism față de tot ceea ce
degajă valoare ideatică. Apropierea de cărți se face în chip amoros, potrivit
unei direcționări empatetice, viața fiind trăită ca pe o experiență livrescă în
spațiul ascetic al bibliotecii.
Această autobiografie
spirituală este atrăgătoare prin intensitatea și credibilitatea trăirii dense
întru devorarea epocilor, doctrinelor și ideologiilor: istorii, culturi,
civilizații, filosofii, literaturi, epistemologii, toate citite în câteva limbi
de largă circulație în încercarea de a afla Totul prin aplicarea procedeului
simultaneității contrariilor, a creării, prin marea mobilitate intelectuală, de
serii paralele și complementare. Eseistul crede că poate rezolva o criză de
identitate cunoscând și experiența alterității. Bunăoară, teoria schimbării
subiectului combină sugestii mitologice, religioase, istorice, filosofice
(întrupare creștină în fața Judecății de Apoi, transcendere hegeliană a ordinii
rațiunii, căutarea heideggeriană a esenței aleteice, permutarea ontologică)
pentru a împlini ființarea culturală.
H.-R. Patapievici își
dezvăluie cu candoare copilărească lecturile, trăirile, revelațiile,
experiențele existențiale, întrucât crede cu putere în ineditul lor, însă mai
important decât acest demers euristic mi se pare febrilitatea lecturii și a
însemnărilor (fișe, rezumate, comentarii ș.a.) sub forma jurnalului de creație.
Anexarea propriei bibliografii la sfârșitul cărții poate fi taxată ca un gest de
redundanță publicistică din moment ce aceste scrieri de uz personal nu pot fi
consultate de către cititor (poate, cel mult, de cel căruia i se adresează
pre-textul epistolar al eseului de față), iar referiri la ele au fost făcute
deja de-a lungul cărții. Această bibliografie poate fi luată în considerare doar
în măsura în care o acceptăm ca pe un ludic procedeu postmodernist, însă din
interiorul eseului nu se poate motiva o asemenea orientare. Se adaugă pedanteria
folosirii unor termeni despre care n-am putea spune că pot fi la îndemâna oricui
(deliterios, erelicțiune, flatulant, haecceitate, imercesibil, obvios,
psitacizare, thuriferar etc.). Lipsa de echilibru stilistic a eseului face
posibilă apariția unor înlănțuiri aforistice care opresează pagina, însă, oricum
ar fi, erudiția, profunzimea speculativă și verva ideatică ies învingătoare.
Formula epistolară, cu adresări directe, menține un ton degajat de seriozitate,
cu o undă de intimitate duioasă, mai ales atunci când se evocă vârsta copilărie
redescoperite.
Având ca punct de
plecare eseistic pretexte sociale, politice, economice, culturale și
conceptuale, textele publicistice adunate în culegerea Cerul văzut prin
lentilă (1995) sunt ordonate în secțiuni tematice și reușesc să depășească
spațiul strâmt revuistic al rețetarului contingent pentru a accede la zonele
speculative mai înalte ale abstractizării. Eseistul expune un contradiscurs
național fără a utiliza preceptele istoriosofiei în sens tradițional; faptele
invocate și puse sub Zodia Cancerului nu sunt privite cu un ochi de istoric, ci
constituie doar un prilej de reflecție cioraniană cu finalitate eseistică
saturniană. Însă, în orice caz, se dă o replică viguroasă celor care astăzi s-au
fixat mistic în analiza fonologică aplicată a behăiturilor miorițarde și care
glorifică veșnicia mitului cultural al țărăneității, crezând că lumea mai este
încă acel cosmos etanș a cărui axă împunge negreșit doar vatra satului. H.-R.
Patapievici este adeptul unei definiții funcționale a specificului național, cu
identitate și viabilitate mereu verificabile prin acte responsabile în fața
experiențelor cruciale. Se reproșează purtătorilor de însemne patriotice lipsa
consecvenței logice, a eficacității în valorificarea conjuncturilor istorice și
geografice și a pragmatismului în orientarea prospectivă. A trecut vremea
patriotismului degradat în naționalism mistic-inspirat și în demagogie
retrospectivă sau protocronistă, dar cu greu vom putea scăpa de hainele înguste
ale copilăriei mioritice și de consecințele kafkiene ale fenomenului Pitești.
Atât în spațiul mioritic cât și în fenomenul
Pitești ceea ce se manifestă este setea de același. Abia când privim
spațiul mioritic ca anticameră a fenomenului Pitești gravitatea
chestiunii specificului național este cu adevărat pusă. (
) Cum identitatea la
români e o veche carență, noi trăim zi de zi experiența crucialului. Doar că,
într-un chip senzațional, noi nu o resimțim decât fie ca pe un banc, fie ca pe o
condamnare.
H.-R. Patapievici s-a
format ca un liberal democrat de tip clasic, acomodat cu mentalitatea
occidentală dinamică și cu epistema secolului al XX-lea, posedând lecturi
aprofundate de istorie, economie și filosofie politică (printre altele).
Principiului elitarismului performant, propovăduit pe plan individual, îi
corespunde, în perimetrul socio-economic, liberalismul relațiilor capitaliste,
ale căror mecanisme (sistem de piață autoreglator, competitiv și impersonal)
analistul le demontează cu sagacitate. Autorul își propune să înlăture și câteva
prejudecăți despre capitalismul incipient, înrădăcinate de ideologia comunistă:
presupusa mizerie pe care ar fi generat-o noile relații de tip industrial, când,
de fapt, ele au adus salvarea proletariatului și au făcut din cea mai săracă
țară occidentală, Anglia, prima putere economică mondială doar după câteva
decenii; punerea în adevărata lumină a problemei exploatării copiilor, a
raportului industrie-agricultură și a ulterioarelor nemulțumiri, născute tot din
comparația cu nivelul propriu de trai.
Plăcerea
teoretizărilor pe marginea faptelor și ideilor supuse comentariului permit multe
fulgurații eseistice captivante, puse în evidență și de utilizarea unui stil
limpede (atunci când nu intervine pedanteria sau hibridarea lingvistică).
Fluența și permisivitatea gândirii, nutrită de citirea unei imense bibliografii
(care va fi dezvăluită în eseul formării Zbor în bătaia săgeții) îi
permit autorului să cultive diferența polemică și contrastul. H.-R. Patapievici
despică firul în patru nu doar pentru a putea să identifice desenul din covor,
ci și pentru a putea să prevadă configurația urzelilor viitoare, în speță
analiza morfologică a părților componente ale societății românești și analiza
sintactică a ticurilor culturale, sociale și economice ale imaginarului public.
În culegerea
Politice (1996), după ce se cioranizează și se consumă imprecațiile de
factură profetică, cu tonalități vaticinare, adresate poporului in corpore,
urmează o analiză sub sedativ a actualei societăți românești. Analistul nostru
militează pentru un patriotism lucid, bazat pe pragmatism politic și aflat
departe de retorica naționalistă paseistă. Îndreptarea privirii înspre trecut
trebuie făcută numai pentru a conserva memoria colectivă după modelul evreiesc
și pentru a respinge încercările de reabilitare intelectuală a comunismului.
Acum, autorul se dovedește a fi echidistant, dar nu indiferent față de ororile
comise de comunism și de fascism. Aflăm o subtilă analiză a bolșevizării țării
și a corectitudinii politice exercitate de comunismul american. Remarcabilă este
schițarea portretului lui Nae Ionescu, precum și discutarea plină de duh a
problemelor religioase (sincretism, asceză, kitsch ecleziastic, filipică la
adresa celor mai mulți dintre slujitorii bisericii). Încercând să descifreze
protocoalele Puterii, autorul reamintește adevăratele îndatoriri ale Statului
actual (acceptarea, printre altele, a controlului din partea societății,
renunțarea la discriminarea cetățenească), ale S.R.I. (apărarea adevăratelor
secrete de Stat) și ale Poliției (rol de protejare iar nu de opresare).
Culegerea din 1996
reprezintă cea mai incisivă reevaluare a românismului de la Schimbarea la
față a României încoace, nu poate fi ocolită cu ușurință, întrucât tulbură
apele discursului național(ist) și democratic. Renunțarea la atrabilarea
excesivă ar fi un bun câștigat pentru eseist, care nu va risca astfel să devină
ceea ce abhoră un spirit fals. Contrazicerile histrionice și limbajul
vitriolant, care au radicalizat atitudinea crizistă din culegerea anterioară, nu
umbresc părțile bune ale cărții.
Postmodernitatea a
adus cu sine tot felul de revoluții: tehnologică, economică, culturală, sexuală
etc. Și totuși, pentru H.-R. Patapievici, ceea ce se pierde este mult mai
important decât ceea ce se câștigă: chiar dacă invizibilul este în continuare
captat (instantaneitatea, virtualizarea, digitalizarea), noi avem nervul optic
atrofiat și retina neimpresionată în privința celor invizibile, iar prezența
divină nu mai poate fi percepută ca atare. Cartea Omul recent (2001)
avansează un proiect de reconstrucție modernă și se vrea o pledoarie pentru
mântuirea sufletului alienat, posibilă doar prin redescoperirea cu discernământ
a valorilor spirituale și a divinității pierdute. Reconstituind istoria internă,
genealogia și morfologia lumii moderne, autorul face o radiografie a maladiilor
ei, îi sesizează carențele și se întreabă cine sau ce ar putea fi îndrituit să
dea sens vieții noastre interioare.
Tonul participativ
este ferm și profetic, trădând o gândire și o expunere a ideilor lipsite de
inhibiții și chiar intimidante pentru unii. Eseistul nostru frecventează multe
domenii (istoria ideilor, istoria științelor, filosofie, politică, teologie)
pentru a putea răspunde la o întrebare majoră: care este stadiul în care se află
umanitatea noastră autentică și strălucita cultură continentală de odinioară?
Omul recent nu este, așa cum arată la prima vedere, sau cum ar voi să pară,
un studiu erudit (în pofida trimiterilor la subsol excesive uneori sau a
numerotării pedante a desfășurătorului), ci un eseu scris cu o îngrijorare
patetică, din nevoia autorului de a (se) cunoaște și de a se mântui. Eseist cu
convingeri tranșante, H.-R. Patapievici se atașează de lucruri cu miză majoră și
franc exprimate, dar implicarea lui nu este ideologică ori strict teoretizantă,
ci existențială, deși perspectivele de abordare sunt multiple: filosofică,
politică, sociologică, antropologică, etică, economică. Prin retorica ideilor
lui, autorul Politice-lor a fost considerat încă o dată un pericol social
deosebit de grav și și-a pus pe cap opinia publică (cu excepția fanilor lui
declarați) prin reprezentanții ei cei mai autorizați: postmoderniștii,
specialiștii, politicienii, integraționiștii, segregaționiștii, feministele și
homosexualii.
Și totuși, Omul
recent nu este în primul rând o carte pentru publicul larg și nici măcar
pentru români qua români, întrucât aspectele abordate nu se găsesc
acutizate în țările slab dezvoltate. Inactualitatea ei (iar nu presupusul
anacronism) derivă din faptul că la noi nu sunt create toate premisele pentru
lansarea unei dezbateri critice de o asemenea anvergură. Încă nu avem poduri de
flori aruncate profanator în aer din pricina angajamentelor multiculturaliste
neonorate, feministe de obediență leninistă, homosexuali puternic cartelizați și
acceptați, senatori din partea mediocrilor (nu numai ai melcilor),
biserici unde să se închine aproape numai turiștii străini ori minoritarii
electivi, câini comunitari bine protejați și cetățeni deveniți animale blânde,
ghiftuite și politicoase. Nu suntem nici vrăjiți, nici dezvrăjiți; nici
postmoderniști în putrefacție și nici globalizați cu bibliografia critică adusă
la ziua cincinalului. Va trebui să mai treacă vreo două decenii brucaniene, timp
în care nici nu știi în ce stadiu este mai bine să te afli.
OPERA: Cerul văzut
prin lentilă (Ed. Nemira, București, 1993, 1995, 1996, 1998); Zbor în bătaia
săgeții (Eseu asupra formării) (Ed. Humanitas, București, 1995, 1996, 1997,
1998, 2002); Politice (Ed. Humanitas, București, 1996, 1997, 1998); Omul recent
(Ed. Humanitas, București, 1999); Flying against the Arrow (CEU Press,
Budapesta, 1999); Nézz vissza haraggal (Pont Kiadó, Budapesta,1999).
REPERE CRITICE: Dan C.
Mihăilescu, Ce ne facem cu Patapievici?, în 22, nr. 16/1995; Ioan
Buduca, Zbor în bătaia săgeții, în Luceafărul, nr. 22/1995;
Dan Stanca, Anti-Patapievici, în Litere, Arte & Idei
[supliment al ziarului Cotidianul], nr. 27/1995; Mioara Caragea, H.-R.
Patapievici și discursul istoricosofic, în Litere, Arte & Idei
[supliment al ziarului Cotidianul], nr. 28/1995; Ioana Pârvulescu,
Ucenicul vrăjitor, în România literară, nr. 31/1995; Orizont,
nr. 9/1995 (număr special); Dumitru Chioaru, Un profet în pustiu, în
Euphorion, nr. 2/1996; Vitalie Ciobanu, Sub reflectorul Patapievici,
în Contrafort, nr. 8/1996; Dan C. Mihăilescu, Ce ne-am face fără
Patapievici?, în 22, nr. 2223/1996; Vasile Spiridon, Cartea
întâlnirilor esențiale, în Vatra, nr. 8/1997; Roxana Sorescu,
Descoperirea temei, în Luceafărul, nr. 43/1996; Ion Bogdan Lefter (coord.),
Scriitori români din anii 8090. Dicționar bio-bibliografic, Ed. Paralela 45,
Pitești, 2001, vol. III, PZ, pp. 2224; România literară, nr. 9/2002
(număr special); Observator cultural, nr. 102, 103/2002 (număr special);
C. Stănescu, Domnul Patapievici față cu poporul, în Accente. Jurnal
indirect (19962003), Ed. Albatros, București, 2004, pp. 1922. |