Imagine și devoțiune barocă:
fostul altar al bazilicii romano-catolice din Oradea
Între altarele din
lemn realizate în stil baroc din Oradea un loc aparte îl deține ansamblul
sculptural inedit alcătuit din 12 statui aflat în Capela mizericordienilor,
respectiv în Muzeul Bazilicii romano-catolice. Realizate la sfârșitul
secolului al XVIII-lea, statuile alcătuiau primul altar principal, cu caracter
monumental din Catedrala romano-catolică. Faptul că sculpturile au fost
realizate de același autor sau în același atelier este confirmat de
extraordinara unitate de concepție a siluetelor ușor serpentinate prin
contrapost, de gestica și fizionomia patetică, devoțională a personajelor, de
identitatea de concepție a soclurilor și a veșmintelor dispuse în falduri
fluente cu marginile poleite. Fizionomiile și gesturile personajelor sunt
retorice și ușor teatrale, exteriorizând în manieră barocă trăirile emoționale
ale acestora. Se distinge prin deosebita expresivitate figura Mariei, piesa
centrală a altarului ilustrând hramul Înălțarea la cer a Fecioarei. În acest
sens, capul dat pe spate și privirea îndurerată îndreptată spre cer, gura
întredeschisă, umerii aplecați și mâinile care atârnă în față, lipsite de vlagă,
exprimă neputință și paroxismul suferinței. Faldurile veșmintelor bazate pe
alternanța de albastru și ocru sunt minuțios redate, lăsând să se întrevadă
grația și suplețea corpului.
Un contrapost și mai
evident apare în cazul Magdalenei, păcătoasa care a spălat picioarele
Mântuitorului cu lacrimile ei, a stat lângă cruce în ziua Răstignirii, fiind
apoi prima care l-a întâlnit pe Isus după Înviere. Prototip al femeii păcătoase
transformate spiritual de Isus, Magdalena este reprezentată cu mâinile
împreunate, în atitudine de rugăciune și implorare a iertării divine. Chipul și
privirea aplecate în pământ exprimă pocăința și umilința determinate de
conștientizarea păcatului. Proorocul și propovăduitorul pocăinței, Sfântul Ioan
Botezătorul, e reprezentat îmbrăcat sumar în hainele din păr de cămilă. Corpul
său scheletic, vădind din partea autorului cunoștințe anatomice exacte, barba
netunsă și pletele sugerează modul de viață ascetic. În stânga ține o cruce
înaltă de care atârnă o banderolă cu inscripția Iată Mielul lui Dumnezeu
redată în maghiară. Grupul central era flancat de cei patru evangheliști
îmbrăcați în mantii și pelerine cu marginile poleite, decorate cu steluțe.
Fizionomiile, atent studiate, sunt retorice, exprimând în manieră barocă
vizionarismul personajelor. Iese în evidență evanghelistul Ioan, ucenicul iubit
de Isus, autorul inspirat al celei de-a patra evanghelii. Acesta este
reprezentat conform iconografiei tradiționale într-unul din momentele sale de
extaz mistic, cu brațele larg desfăcute și privirea ridicată spre cer.
Din alcătuirea
altarului făceau parte și principalii sfinți maghiari. Dacă celelalte personaje
sunt reprezentate în veșminte ample alcătuite dintr-o combinație de tunici și
pelerine, regii maghiari sanctificați au fost înveșmântați în costume nobiliare
alcătuite din tunica cu găitane prinsă la mijloc cu un brâu țintat. Și în acest
caz, gestica și fizionomia sunt elocvente, exprimând evlavia sau devoțiunea
sinceră a personajelor. Așa cum afirmă cercetătorul Nicolae Sabău (Sculptura
barocă din Transilvania în secolele al XVII-lea și al XVIII-lea, București,
1992), chipurile personajelor, însuflețite de o puternică fervoare mistică, cu
bărbi lungi, despicate la mijloc, trimit la un model consacrat în sculptura
barocă central-europeană, perfecționat de sculptorul Philipp Jakob Straub.
Sfântul Ștefan, cu o barbă amplă, aluzie la calitatea sa de rege barbar
convertit la creștinism, este figurat într-o tunică de culoare turcoaz tivită la
mijloc cu motive maghiare poleite. În picioare poartă un fel de cizme care lasă
să se vadă degetele. Mâna dreaptă care susține faldurile pelerinei este adusă la
piept, exprimând, la fel ca și privirea concentrată, o devoțiune profundă.
Același sentiment de pietate se citește pe figura Sfântului Ladislau,
reprezentat, conform iconografiei tradiționale, în platoșă, cizme lungi de
vânătoare și pelerină de culoare roșie. Mâna stângă adusă la piept și privirea
exprimă amestecul de umilitate și devoțiune determinat de apariția miraculoasă a
Fecioarei Maria. Sfântul Emeric este figurat într-o tunică prevăzută cu găitane
țintite cu pietre prețioase, cizme lungi și o pelerină albastră decorată cu
flori de crin, simbol al castității. Privirea aplecată în pământ, gestica
mâinilor exprimă o interiorizare a devoțiunii. Din categoria sfinților maghiari
face parte și Sfânta Elisabeta, reprezentată având coroană, ca regină a Ungariei
și ducesă de Turingia. Se remarcă suplețea siluetei cu talia subțire evidențiată
printr-un brâu cu motive florale poleite, drapajul bogat al faldurilor, privirea
expresivă, brațele larg desfăcute, simbol al dăruirii totale pentru ajutorarea
aproapelui. La fel de remarcabilă este figura Sfintei Tereza, înveșmântată sobru
într-o rochie lungă de culoare cafenie. Mâna dreaptă adusă la piept, gura ușor
întredeschisă, privirea imobilă exteriorizează experimentarea stării de extaz
mistic. În dreapta ține o inimă în flăcări străpunsă de o săgeată, simbol al
sufletului cuprins de iubirea divină . Lucrările nu sunt semnate sau datate.
Faptul că altarul exista în 1779, când a fost consacrată biserica, îngăduie
datarea sa în ultima treime a secolului al XVIII-lea.
Prin scenografia
barocă a veșmintelor, gesturilor și expresiilor, statuile care alcătuiau altarul
Bazilicii romano-catolice constituie cel mai remarcabil ansamblu sculptural
baroc cu caracter devoțional din Oradea. Prin maniera de reprezentare care
îmbină cu moderație misticismul și patetismul baroc, grupul sculptural se
integra în scopul persuasiv al acestei arte, acela de a convinge și impresiona
credinciosul, de a stimula meditația, de a realiza în ultimă instanță o
pledoarie în favoarea credinței. |