Un război la marginea
pustiului
În
ultima vreme pe orice Forum ați intra nu se poate să nu întâlniți numele
lui Ovidiu Bufnilă sau măcar unul dintre numeroasele sale nick-name-uri
(Meduza e printre favorite). Pentru cei care nu-l cunosc, trebuie spus că
Ovidiu Bufnilă este, în literatura SF românească, un adevărat fenomen.
Dincolo de romanele și eseurile pe care le-a publicat înainte și după
Revoluție (dintre care multe au fost răsplătite cu importante premii
literare), Ovidiu Bufnilă a devenit în ultimii ani un cruciat al internetului
vălurit, cum îi place să spună. A înființat, cred, cele mai multe reviste
virtuale (pe care, însă, le-a și părăsit la scurtă vreme, predându-le
altor scriitori-navigatori), a pus bazele a n grupuri de discuții
(și ele abandonate la fel de repede altor own-eri) și, mai interesant, a
generat o adevărată isterie în masă printre tinerii aspiranți la statutul
de scriitor SF.
Avangadra
(www.avangarda.bn.ro), despre care am ales să scriu acum, este cea
mai recentă creație a lui Bufnilă. A fost înființată cândva pe la
începutul anului 2003 împreună cu web-designer-ul Marian Țarălungă
(același care a conceput și alte site-uri-revistă: SFera,
Wordmaster și
Imagikon). Pentru scurtă vreme chiar subsemnatul
a funcționat ca redactor-șef, în prezent postul fiind ocupat de Marius
Damian sub denumirea de key-holder. Din redacția actuală mai face
parte doar Radu-Ilarion Munteanu.
Pe scurt,
Avangarda se dorea la început un e-zine pe modelul Wordmaster
și Imagikon (care apăreau în limba engleză), se dorea o replică a
acestora în limba română. Conceptul bufnilian de avangardă se distanța (și
încă se mai distanțează) de vechiul concept pe care toată lumea îl
cunoaște. Pentru Ovidiu Bufnilă, avangarda e o mișcare strict internautică,
de afișare a autorului de literatură SF, care neagă tot ce a fost (de
multe ori, însă, fără a ști măcar ce-a fost) și-și pune încrederea
în tot ce va fi. Este, la o adică, un soi de postmodernism privit într-o
oglindă cu ape schimbătoare. Un text recent scris de Bufnilă și publicat
de Avangarda se numește Literatura sau Ficțiunea: Marea Provocare
în Era Complexității. Nimic nou, am fi tentați să spunem, noi cei
obișnuiți cu stitlul Bufului, însă reacțiile unor nume importante
reacții profund îndreptățite, mă grăbesc să adaug , ne fac să acordăm o
atenție sporită subiectului.
În primul text,
intitulat Conjugarea Fanteziei cu Rigoarea și semnat de unicul redactor
al e-zine-lui, Radu-Ilarion Munteanu ne spune: Îl iubesc pe Bufnilă, ca
pe un veșnic tânăr și ferice, cu riscuri superb asumate, îl apreciez ca pe
un ferment superactiv al stării colective de ceea ce el numește
insurgență. Bufnilă e un bărzăune a cărui frecvență pterodinamică e
acordată pe cea de dislocare a tartrului ideatic, acumulat ca efect al
principiului creșterii entropiei. Ergo mi se pare rațional să dirijez
energia eliberată ca urmare a generoasei sale funcții incontinente, nu ca
să-l contrazic cu orice preț, ci ca să-i servesc drept feed-back cu
valoare de test de anduranță. La afirmația contradictorie a lui Bufnilă
cum că postmodernismul ar fi murit, același R-I Munteanu răspunde în
scris: Postmodernismul a murit. Riscantă afirmație, câtă vreme nici nu
avem o accepțiune nu unanim, dar baremi cât mai largă asupra conceptului.
Pare un sofism afirmația mea, dar nu e: pentru ca ceva să poată muri,
trebuie să fi trăit. Iar ceva care trăiește este, totuși, mai mult sau mai
puțin înțeles. Imo, postmodernismul mai are de trăit cel puțin până ce
ipistatul i-o putea explica, metaforic vorbind, lui jupân Dumitrache ce-i
cu postmodernismul. Sau, la rigoare, conu Leonida - Efimiței. Abia apoi se
poate gândi la testament. Și, ca un corolar, referindu-se chiar la
dihotomia anunțată de Bufnilă în titlul articolului său, redactorul de la
Avangarda conchide: Eu văd literatura, cea de ficțiune y compris,
cea SF cu precădere, simultan ca un act și un produs demiurgic, iar
ficțiunea nu mai mult de o dimensiune și simultan un germene al
literaturii.
Un al doilea
text care merită toată atenția îl semnează Horia Nicola Ursu. Scriitorul
și traducătorul din Satu Mare este mai tranșant, mai direct, începând
chiar și din titlu: Cruciada bufniliană sau Despre lipsa de criterii.
Editor al revistei Ficțiuni și director al editurii Omnibooks,
amândouă specializate pe publicarea literaturii SF&F, Horia Ursu afirmă în
cunoștință de cauză: Anunțați pe mii de canale că sînt liberi să se
desfășoare, că nu contează unde publici și ce publici, important e doar să
te afișezi, junii aspiranți își închipuie că, atunci cînd te adresezi unei
reviste, redactorii ei ar trebui să cadă în genunchi și să facă temenele,
mulțumindu-ți pentru infinita-ți mărinimie de a-i gratula cu înțelepciunea
textelor tale și grăbindu-se să își scoată banii din buzunare pentru a le
publica. Fără nici un adaus, continuu să vă ofer: Prin inundarea
canalelor de exprimare a diverselor interese ale internauților (adică a
forumurilor de discuție de orice fel, de la cele cu preocupări
gastronomice, politice, literare, automobilistice sau de puericultură) cu
miliarde de biți de text netrecut prin filtrul estetic, cu discuții
sterile și autopropagandă agresivă de doi bani, rezultatul cruciadei lui
Bufnilă va fi dezastruos: o respingere apriorică a tot ce ține de science
fiction și fantastic, un hohot de rîs universal și o arătare cu degetul a
celor care se compromit, dîndu-și în petec sub aceste etichete. În
încheiere, cu aceeași tranșanță, dl Ursu dă iarăși dovadă de-o bună
înțelegere a situației: Și «daciada» sefistă a lui Mironov și cruciada
lui Bufnilă sînt semne ale aceleiași suficiențe mediocre, generatoare de
ignoranță și ignorare din partea mediilor culturale autentice. Ghetoul în
care este închis SF-ul li se datorează în mare măsură. Și, departe de a-i
sfărîma zidurile, Bufnilă și ai lui nu vor reuși decît să le fortifice.
Am citat doar
două texte din secțiunea Cafeneaua digitală a Avangardei,
trag nădejde însă că extrasele sunt edificatoare pentru ceea ce se
întâmplă în lumea SF-ului românesc, care, din păcate, există mai mult doar
prin aceste discuții decât prin texte de adevărată literatură. Excepțiile,
care desigur există, nu fac decât să-mi confirme spusele.
mirceapricajan@gmail.com |