Poezia ca sumbră orologie
Ion Cristofor
Sărbătoare
la ospiciu
Casa cărții de
știință,
Cluj-Napoca,
2004
Poet
rafinat al melancoliei disperate, al viziunilor târziu expresioniste ale
angoasei și ale sumbrelor epifanii ale malignității lumii, Ion Cristofor
doctor în filologie și echinoxist, cum îi place să se prezinte pe
coperta a patra își identifică alter ego-ul în ipostaza
meșterului ceasornicar pe care îl surprinde absorbit într-o
îndeletnicire de insomniacă gratuitate: cum scrie și scrie și scrie/ în
registrul cu aurite cotoare/ numele nostru de ucenici înspăimântați.
Poezia ca sumbră orologie i-a fost la îndemână lui Ion Cristofor încă
de la debutul său ce aduna poemele scrise în vremea studenției și,
totodată, a uceniciei echinoxiste (În odăile fulgerului, 1983), iar
volumele de versuri publicate de atunci încoace, doar două, pentru că e un
poet extrem de exigent și negrăbit la tipar (Cina pe mare, 1988 și
Marsyas, 2001) l-au arătat mereu egal cu sine, cu propria-i
originalitate și cu propriu-i stil în spațiul poeziei esențial elegiace.
Există la Ion
Cristofor și există pentru că el s-a dovedit și se dovedește un maestru
al ei o cermonialitate sardonică a exprimării alienării
existențiale; noroiul, veninul, toxicitatea existenței sunt trecute
printr-un laborator estetic în care rafinamentul imagistic devine
obligație de serviciu liric, specializarea poetului etalând masterate
(mai apoi doctorate) în ceea ce se chema odinioară poezia damnării și a
blestemului de a fi.
Titlul însuși al
volumul de față este un oximoron perfect pentru genul de viziune
poetică pe care, cu atâta artă, ca să spunem așa, îl practică Ion
Cristofor. Nebunia lumii și a vieții e definitiv hotărâtă, poetului
nerămânându-i decât să oficieze sărbătorile lirismului: e singura bucurie
posibilă, fie ea sumbră și inutilă: ce râu spală picioarele noastre/ de
sumbri magiștri ai unei științe inutile/ ce râu ne răpește iubitele și
le duce în Hades/ ce viitură întunecată ce fluviu/ tulbure de dorințe și
de spaime/ ne mână de la spate cu vaiete/ elevi îndărătnici ce-au orbit/
cu cărțile-n brațe/ tomuri cu aurite cotoare/ cu semne ce nu ne învață
măcar/ să ne stingem cu grația/ cu nesfârșita blândețe/ cu care mor
trandafirii (Științe inutile).
Serbările
ospiciale nu sunt nici pe departe însă niște îndeletniciri autiste;
oricât agresat, hărțuit, devastat lăuntric, poetul rămâne un lucid,
spiritul său întreține un efort de învățătură ultimă, aceea din Nu
credeam să-nvăț
-ul eminescian. Scepticismul e luminat din interior sau
măcar are nădejdea unei lumini mântuitoare, în pofida tuturor
negativităților: nu va mai exista niciodată vreo judecată de apoi/ căci
nici o femeie nu a murit/ nici un bărbat n-a răposat// trecutul n-a
existat niciodată/ prezentul ne-a scârbit peste măsură/ iar viitorul e
aici la îndemâna noastră/ cald ca o pâine/ pe care vă invit s-o scoatem
din cuptor/ și s-o frângem între frați (Nu va mai fi judecată de
apoi). Buna sensibilitate crepusculară e plesnită însă uneori de
sarcasm ca pentru a nu se arăta lumii cititoare cu față smiorcăitoare și
prea omenesc de gravă. Sau, altădată, e lăsată să se odihnească, și în
pagină e adus doar sarcasmul, ca să ne arate ce se mai întâmplă în
realitatea cea de toate zilele pentru a-și merita locația ospiciului:
Tricolorul flutură vesel pe clădirea Ospiciului/ Napoleon Bonaparte a
înjunghiat-o pe Tina Turner/ Funar a înghițit ieri o statuie/ Decebal s-a
spânzurat cu lanțul de la veceu/ Preasfinția sa o regulează într-un colț
pe sfânta Paraschiva/ Domnul prim-ministru vânează lei în spatele curții/
Președintele Mao se crede pi-sică de Angora/ Domnul parlamentar face
curte Uniunii Europene/ Regina Angliei refuză electroșocurile/ / Azi e zi
de sărbătoare/ Fanfara militară cântă marșuri eroice în parc/ Toți vom
lua pastile roșu galben albastre (Sărbătoare la ospiciu).
Așadar, la Ion
Cristofor, putreziciunea își deschide tainicul ei ceaslov, soarele e
doar o cârpă roșie/ un geamantan decolorat de carton/ în care sporovăiesc
câteva cărți de rugăciuni/ în care suspină câteva scrisorele de
dragoste, zeii sunt orbi, singurătatea are craniul ei gol/ prin care
sufla vântul și câteva versuri celebre, infernul există (în schimb
infernul îți stă la îndemână oricând/ e suficient să dai colțul străzii/
unde copilul palid murdar/ ieșit la lumină din bezna canalului/ își
introduce seringa în venă) etc. etc. clip-urile unui creier negru,
peisajele, ritualurile, scenetele, viziunile, într-un cuvânt, ale unui
poet care îmblânzește atrocitatea și demența mundană în poeme lucrate
cu migală, cu finețe și cu admirabil rafinament, poeme ale căror cadrane
indică ora misterioasă și fosforescentă a poeziei adevărate. |