Grafitti. Opiniile unui adolescent
Ionuț Chiva
69
Editura Polirom,
Iași,
2004
Tinerii
noștri prozatori ne-au obișnuit cu relatări recente despre tot ceea
ce înseamnă adolescență, nubilitate, libertinaj, despre acel dolce
far niente continuu și emblematic, halucinogen și haios, teribilist
și tragic. Ionuț Chiva se înscrie în același val al prozatorilor din noua
degenerație. El scrie o proză cu amintiri nu recente, ci trecute,
aproape-clasate, dorindu-și o eliberare de trecut dar care, curios, îl
apropie atât de mult de prezent. Romanul său, intitulat
ironico-scandalos 69, reprezintă poate cel mai fidel ceea ce
înseamnă astăzi noua degenerație.
69
este romanul unor tovarăși, a unor băiețași teribiliști, surprinși în
perioada cea mai neclară, acceleratoare, dinamic-exhibiționistă și
revelatoare a existenței lor: adolescența. E povestea tragică a
deformării mai multor destine. Nici nu poate fi vorba de un
bildungsroman, decât parțial. Miza e alta. În haosul etic al unei
societăți inflamate brusc de microbul libertății, destinele umane se (re)formează
aleatoriu. Personajele lui Ionuț Chiva și cele ale colegilor săi de
generație nu pot fi țintuite în tablouri bune de așezat în timp în muzee
rigide și canonice, admirate și imortalizate în miliarde de blitz-uri,
cataloage și albume. Acești eroi ai noii generații nu sunt altceva decât grafitti suflate jemenfichist pe un banal perete de bloc, stradă, tramvai
sau oriunde altundeva. Fiecare autor tânăr are o revoltă extinsă în
scriituri, defulări sincere și nude. Fiecare dintre acești tineri
prozatori simte nevoia să reconfigureze tabuuri. Dintre obsesiile
constante, sexualitatea (și mitul ei) este, fără îndoială, cea mai
exersată în bolgiile textuale. E de-nțeles din moment ce, în postceaușism,
după cenzura unei educații sentimentale, a explodat mitul sexualității
revelate. Nu ne surprinde, de aceea, ponderea mare a acestei teme în
toate romanele tinerilor prozatori dar și în unele cazuri ale seniorilor,
toate apărute relativ recent. Putem vorbi de o sexualitate poetică
(Ștefan Agopian Fric, Ruxandra Cesereanu Tricephalos,
Ioana Baetica), de o sexualitate textual-artistică (Gheorghe Crăciun Pupa
russa) ori, în cazul tinerilor, de sexualitate verbală sau sugerată
(C. Popescu, Alexandru Vakulovski), de o sexualitate camuflată (Adrian
Schiop, Dan Țăranu) și de una scenică, teatrală (Ionuț Chiva). Firește,
lista poate continua, semn că literatura erotică cunoaște un boom
editorial și acesta, am impresia, e doar începutul...
Un posibil moto
al romanului lui Ionuț Chiva ar fi: Ce-i de făcut? (Lenin). Citatul îl
găsim și în Epilogul cărții el însemnând pentru eroii romanului
întrebarea apocaliptică a existenței lor. Dușmanul e plictiseala, spaima
oricărui adolescent. Personajul-narator, Ionuț, căruia prietenii îi spun
Muiuț, constată la un moment dat cu amărăciune: e și asta o mare
problemă în viață, niciodată nu se întâmplă ni-mic. Împreună cu
Lazy și Vladimir, prietenii lui, Muiuț își trăiește amintirea vârstei cu
ratările erotice și sociale. Dacă Lazy avea mai mult de-a face cu
dracii lui și cu ideile lui stranii, Muiuț și Vladimir vor bani, vroiam
viață. Detașat de întâmplările tinereții, Muiuț vrea să scrie un roman
care să-mi răzbune adolescența bolnavă, cu nopțile disperate în care îmi
pierdeam, minut cu minut, viața și credințele și curiozitatea. Și
acest roman avea să se cheme 69, pe numele lui, și trebuia să fie
despre ce am de spus. Nu se apucă de scris oricând, ci într-un timp în
care Revoluția a produs doar niște filme și cărți de căcat, în care unșii
cu toate alifiile au arătat că sunt de fapt, au fost tot timpul, niște
idealiști. Dezabuzarea lor mă dădea pe spate.... Muiuț formează împreună
cu Lazy și Vladimir un trio nonconformist. Ei nu ezită să intre
nonșalanți în undergroundul pornografic bucureștean, în care sunt actori
și regizori, victime și călăi. La șaisprezece ani, cei trei crai
deformați ne arată cât de cinic, violent, inocent și matur e
adolescentul postrevoluționar. Toți au probleme cu familiile: Muiuț nu se
înțelege cu tatăl și-și consideră mama o isterică, Lazy e părăsit de
familie după ce e închis la sanatoriu iar Vladimir e orfan. Poate de
aceea acesta din urmă pare cel mai puțin afectat de evenimente. Pentru
Muiuț, Lazy era de departe Marilyn fucking Monroe, cel cu care adormeam
în gând și care am fi vrut probabil să fim (...), cea mai spurcată
frumusețe din câte mi-a fost dat să văd, cea mai talentată găoază din
Parcul Operei..., un dilematic semi-dezaxat care se jura că exista un
Sfânt McDonald. Vladimir e ocrotitorul, maturizatul-înainte-de-vreme,
supravie-țuitorul. După eșecurile producțiilor pornografice și
corecțiile primite de la foști și viitori proxeneți (Centaurul, un pedofil
hibrid și Ochi, un fost securist dependent de morfină, traumatizat din
copilărie), Vladimir e cel care-i reunește și încearcă să reînnoade
prieteniile și afacerile. Lazy rămâne întunecat iar Muiuț nu-și re-vine
după eșecurile succesive în iubire.
Muiuț își
trăiește, pe lângă spiritul de gașcă, iubirile. Relația cu R., misterioasă
și ștearsă, se încheie tragic, cu moartea acesteia, chiar în timpul
filmării unei scene pentru adulți cu ea și Vladimir în rolurile
principale. Caseta cu înregistrarea morții o vizionează Muiuț până când,
hotărât să treacă peste amintiri, se înfășoară simbolic cu banda
casetei. R. e cea care-l înțelege pe Muiuț și-i explică existența:
tu preferi să fii mișto și să te lași, așa, dus de tot ce e mișto. În
aceste cuvinte e cheia întregului roman. Muiuț crede că R. e Sandra
Brown made in Romania! și își imaginează femeia ideală o Fecioara Maria
transformată într-o bombă sexuală și nu numai. Cu toate acestea, moartea
lui R. e pentru el cu nimic mai mică decât Hi-roshima sau Zidul
Berlinului sau cele șapte case ale unui premier român gras și iubitor de
artă.
Pentru
personajele lui Ionuț Chiva nu timpul, ci plictisul e cel mai mare dușman,
singu-rătatea când cerul e întotdeauna mov, inacțiunea. Muiuț și R. se
închipuie teroriști și băieții se cred Butch Cassidy & fucking Sundance
Kid. Muiuț vrea să scape de senzația de vid, resimțită pretutindeni în
oraș (îmi venea să mă omor), la întoarcerea de la mare (cum stăteam în
soarele alb, încercând să scăpăm de sentimentul acela al vidului pe care
ți-l dă singurătatea), la grădina zoologică (Animalele mici nu-mi
plac, dar mă sperie vidul din cele mari. Și tristețea lor. Și
singurătatea. Care nu-s ale lor, nimic nu-i al lor, sunt goale...). Se
crede un erou nocturn, un desperado al telefoanelor, un histrion
urmărit de spectatori freaks (vezi episodul reprezentării Opiniilor
unui clovn de H. Böll), într-un univers Portishead în care se
poate semna Johnny Chiva. Lazy, Vladimir, Muiuț și R. acceptă
combinațiile imorale, desfolierile tinereții, pentru că, în timpul lor
oamenii ciudați sunt mai necesari ca niciodată. Ochi cunoaște una dintre
regilile jocului nou și schizoid al societății oferindu-le totul și, în
schimb, implorându-i să nu facă artă, ci să distreze oamenii. Să devină
niște ciudați, altfel spus. Scăparea din starea ambetată de care au
nevoie. În acest univers degradant în care se înscriu personajele, Muiuț
are viziunea Catedralei care pare un dinozaur, apoi un pumn cu degetul
mijlociu ridicat. Obscenitatea metafizi-că, cum spune undeva naratorul,
e pretutindeni în regatul închipuit în care cei trei crai degenerați au
fost regii puerili ai cluburilor de noapte ieftine și ai străzilor reci.
Și în romanul
lui Ionuț Chiva, din păcate, ca în alte proze ale tinerei generații,
remarcăm aceeași fugă de proza densă, cu personaje puternice, cu
dozări atente ale elementului insolit etc. Altfel un prozator rafinat, bun
constructor și de perspectivă, Ionuț Chiva se mulțumește numai cu un
personaj memorabil (Muiuț), lăsându-le pe celelalte (mai ales Centaurul,
Ochi și Lazy) într-o penumbră totală. Aceste neajunsuri cărora li se
pot adăuga unele episoade suspendate și amintiri neconvingătoare - și-ar
fi găsit împlinirea într-o dezvoltare ceva mai întinsă a romanului.
Romanul lui
Ionuț Chiva este ca un grafitti în care poți recunoaște cuvintele, muzica,
viața și contururile unor adolescenți simpli care nu vor altceva decât
să-ți reprezinte nemulțumirea, pornirile și controlul underground al
societății. Să supraviețuiască după regulile lor. Una dintre oglinzile
umanității contemporane. Deși titlul se vrea unul scandalos sau cel
puțin echivoc, 69 este povestea tragică a unor nubili care și-au
trăit himerele cu exces și nepăsare, cu adrenalină și inconștiență. 69
este romanul preamăririi și decăderii noilor crai de București iar Ionuț
Chiva un autor talentat care ne lasă sentimentul că ar fi putut mult mai
mult. |