Competiția postumă Eugen Barbu Marin Preda
TALENTELE UNEI
CANALII. După 1990 s-au succedat
foarte clar două atitudini critice complet diferite față de Eugen Barbu. Imediat
după 1990, condamnarea era foarte severă și aproape că interzicea a mai fi
citit: Eugen Barbu era iremediabil compromis din punct de vedere moral și
politic, datorită servituților lui securiste, atât de vizibile prin opiniile de
la revista Săptămâna, și datorită servilismelor lui oportuniste față de
regimul comunist. Era imoral să faci din Eugen Barbu un mare scriitor și o
astfel de opinie (că Eugen Barbu e un mare scriitor) nu vehiculau atunci decât
foștii lui acoliți. Te compromiteai dacă exprimai o asemenea valorizare
împotriva antipatiei aproape generale cumulate în imaginea negativă a
scriitorului ca unealtă a regimului comunist. Părea imposibil să-l mai citești
ca prozator în afara contextului căruia îi fusese robit. Eugen Barbu era
condamnat și repudiat ca oportunist notoriu. Nici un critic onorabil n-ar fi
scris o frază pozitivă despre scriitor. Dar intransigența morală a anilor Ž90,
parcticând un transfer direct dinspre moralitatea biografiei spre
acceptabilitatea operei, a fost schimbată după 10 ani pentru gustul
paradoxurilor.
De câtăva vreme
încoace, imposibil de precizat cu exactitate de când, aproximativ din 2000, după
ce amintirile neplăcute și adversitățile s-au mai atenuat și relativizat, s-a
petrecut o schimbare discretă de atitudine. Critica îl privește pe Eugen Barbu
altfel, ca pe un mare scriitor, mai ales în sinteze, în dicționare sau în
retrospective. Un exemplu spectaculos este locul privilegiat pe care i-l rezervă
Eugen Negrici în primul volum din Literatura română sub comunism. Proza
(2002). Criticul nu-i ignoră păcatele de oportunist odios ce a învățat lecția
lui Petru Dumitriu: Pentru a putea fi din când în când inactual și artist
adevărat, E. Barbu se lasă cumpărat de regim cu bani și cu onoruri. Renunță însă
la onoare, la respectul lumii bune intelectuale și la tot ceea ce, la urma
urmelor, nu mai exista de mult decât ca amăgire într-un regim al spaimelor
absolute; devine atent la opțiunile politice de moment, nu se dă în lături să
execute misiuni propagandistice dificile, în pofida oricărei rațiuni patriotice,
dar își încredințează mai ales gazetăriei porcăriile. Uneori și în proză se
străduiește să ilustreze e adevărat, cu talent și cu toate virtuțile
realismului tezele momentului în privința unor evenimente istorice și sociale
(p. 112-113). Eugen Negrici analizează cu sagacitate preluarea clișeelor epocii
anilor Ž50 în nuvelele lui Eugen Barbu, axate pe contradicțiile de clasă, și
consideră romanul Șoseaua Nordului (I, 1959; II, 1967) de o ticăloșie
rareori egalată în ticăloasa noastră literatură a anilor Ž50, scris întru
slăvirea comuniștilor care ar fi pregătit și condus lupta antifascistă (p.
113). Comuniștii lui Eugen Barbu au o viață personală cu slăbiciuni (se încurcă
cu femei ușoare și sunt animați de adversități între ei), dar notează Eugen
Negrici sunt integri pe plan politic, pentru că toți recită «crezul» la fel
de bine. Parșivenia romanului Șoseaua Nordului constă în buna
construcție a personajului în seama căruia este pusă o minciună ideologică
într-un mod credibil, dar înșelător: Calitatea detaliului, precizia amănuntelor
vieții cauționează minciuna istorică și politică și astfel, prin acest roman,
s-a deschis seria marilor diversiuni literare, ilustrată mai târziu de
«amețitoarele îndrăzneli» ale poeziei lui Adrian Păunescu (p. 114). Apoi,
romanul Facerea lumii (1964), tributar aceleiași viziuni comuniste, va
deschide seria cărților obsedantului deceniu (formula îi aparține lui Marin
Preda, după cum se știe), cărți care vor dezvălui erorile stalinismului și
ofensiva unui comunism reînnoit politic și înnobilat moral. Deci, Eugen Barbu
este un scriitor detestabil prin oportunismele lui flagrante cuprinse în proză
și nu doar în publicistică. Surpriza evoluției lui vine din faptul că va publica
ulterior romane parabolice neîndatorate epocii, ba dimpotrivă, chiar subversive:
Pricepele (1969) și Săptămâna nebunilor (1981), pe care Eugen
Negrici le apreciază superlativ, cu argumente convingătoare (p. 172-179).
Pitorescul istoric și lingvistic nu e și pe gustul meu, dar nu vreau aici decât
să semnalez că după 2000 terenul e pregătit pentru un fel de reabilitare a celei
de-a doua părți din proza lui Eugen Barbu, iar această opinie favorabilă este
rostită de critici care nu au avut nici o complicitate cu grupul de la
Săptămâna. Esteticul primează, împotriva oricăror conjuncturi și posibile
conexiuni negative. Opinia, din ce în ce mai răspândită, ar putea fi rezumată
astfel: deși a fost o mare canalie, Eugen Barbu rămâne totuși un mare prozator.
Ba chiar tinde a se estompa concesiva, mai ales pentru foștii complici: Eugen
Barbu e, pur și simplu, un mare prozator. Ce mai contează păcatele de altădată?
Cine le va mai evoca și, mai ales, cine le va mai înțelege peste o sută de ani?
Eugen Barbu e absolvit de orice păcate, răscumpărate de o operă așa-zis sau
pretins magistrală. Am văzut că revine frecvent o astfel de prezumție de
nevinovăție a oricărui scriitor într-un viitor îndepărtat de epoca lui: vor
rămâne cărțile, ele și numai ele vor depune mărturie despre scriitor. I-aș
spune anticipație de nevinovăție. Mi se pare una din marile naivități, extrem de
răspândită. De fapt, e mai grav: nu e doar un atentat la istoria literară (care
e pusă în paranteză că nu ar mai conta), ci e chiar un atentat la memorie.
Cărțile și scriitorii trăiesc într-un fel de suspensie abstractă, pe deasupra
epocilor, ca Homer, adesea invocat drept scriitorul fără biografie. Se spune că
nu ne interesează biografia lui, complicitățile, slăbiciunile, opțiunile, lăsând
la o parte faptul că nici nu le-am mai putea afla. Homer funcționează ca
acoperire pentru toți marii păcătoși de pe tărâmul politicii literare. Nu
cercetăm biografia lui Homer, de ce să o mai răscolim pe a lui Eugen Barbu? Dar,
pe de altă parte, replic eu, de ce trebuie să trăiesc astăzi ca și cum aș fi la
o distanță de două milenii de timpul meu? De ce să mă raportez la Eugen Barbu ca
și cum l-aș privi din perspectiva a o sută sau două sute de ani trecuți, când
s-ar putea ca într-un viitor mai îndepărtat să nu intereseze nu doar biografia
lui, ci și opera? Pentru mine, acum, imaginea marelui scriitor Eugen Barbu (în
care nu cred) este grevată, subminată de imaginea marii canalii. De ce m-aș
detașa? La ce mi-ar folosi? Evident: nu e o regulă pentru toată lumea. Altcineva
poate foarte bine să se detașeze, dacă îi priește refugiul în lumea din
Princepele și Săptămâna nebunilor. Poate foarte bine să creadă că
Groapa e un mare roman, idee care pe mine mă amuză. Dar capodopera (când
există) nu anulează o biografie, care subzistă pe alte coordonate, nici nu
izbăvește sau absolvă. Frumusețea operei nu salvează abjecția biografiei, deși
unora le place să creadă astfel. Eu refuz să cred că moralitatea creatorului nu
contează și că opera vine din neant sau dintr-o lume abstractă, fără nici o
determinare. Nici nu știu dacă nu cumva pe această cale mi-am creat ocazia de a
inventa o argumentație onorabilă pentru antipatia pe care o am pentru Eugen
Barbu, o antipatie care, de fapt, nu are nevoie de nici o argumentație. Nu pot
rezona la proza lui Eugen Barbu, autorul îmi e prea nesuferit pentru tot răul pe
care l-a făcut scriitorilor și literaturii române, iar acest rău, o moralitate
coruptă, le văd ascunse chiar în proza lui, drapate în volutele unui stil de
farseur. Pentru mine e compromis nu doar autorul, dar și opera lui. Nu mă
consolează cu nimic probabilitatea ca opera să se desprindă de autor și să
reziste, curățată de un balast reprobabil. Sincer să fiu, nici nu cred în
această posibilitate. Opera are în ea virusul imoralității autorului.
Aceste circumstanțe și
legături logice creează spațiu de desfășurare pentru ceea ce aș numi paradoxul
argumentului moral convertit în (contra)argument estetic. Câteva situații ale
unor erori de logică greu sesizabile (de care s-ar părea că mă fac eu însumi
vinovat atunci când îl detest pe Eugen Barbu primordial pe baza biografiei) ar
putea fi următoarele: 1. Deși este o mare canalie (argument moral), Eugen Barbu
este un mare scriitor (concluzie estetică). Sau să imaginăm reversul: Eugen
Barbu nu poate fi un mare scriitor, pentru că autorul s-a dovedit o canalie î
comportamentul său social și politic. 2. Deși a fost un mare disident și
continuă să fie un justițiar, Paul Goma este un scriitor modest (eroarea e
aceeași). Sau reversul: Paul Goma este un mare scriitor, pentru că a fost un
mare contestatar al regimului comunist din România. 3. Deși a fost o mare
conștiință morală, un rezistent la presiunile regimului comunist, o contraputere,
Marin Preda se dovedește în posteritate un scriitor vulnerabil în plan estetic.
Reversul este ușor de construit. Desigur, ar trebui să urmeze analizez
detaliate, dar acestea sunt opiniile vehiculate sau schemele de atitudine, ușor
identificabile în actualitatea imediată. Să mai insist asupra erorii de judecată
critică? Se vede foarte bine. O problemă de istorie literară (moralitatea unui
scriitor, comportamentul său social sau politic) este transformată într-o
problemă de critică literară (valoarea operei). Valoarea morală a unei biografii
nu dă, automat, valoarea estetică a operei. Dar oare nu este ea, valoarea
morală, o condiție favorizantă pentru o operă? Și invers: nu cumva carența
morală a unei biografii afectează opera, mai mult sau mai puțin subtil, nu o
virusează insidios, nu o face suspectă de un viciu estetic ascuns, derivat din
cel moral? Nu cred că ar exista o regulă, nici în sens linear (o biografie bună
dă o operă bună sau o biografie detestabilă dă o operă detestabilă), nici în
sens paradoxal (numai o biografie rea, detestabilă, dă o operă interesantă,
atractivă sau o viață onestă dă întotdeauna o operă mediocră). Și totuși
AVANTAJELE UNUI
JUSTIȚIAR. Nu cred că în
competiția estetică postumă dintre Eugen Barbu și Marin Preda câștigătorul
momentan ar fi Eugen Barbu. Nu cred nici că această competiție nu există sau că
ar fi fals să o luăm în considerare, pentru că valorile ar fi sensibile
apropiate sau pentru că e loc pentru toată lumea sub soare, fără rivalități.
Opera lui Marin Preda, prin ceea ce are mai bun, se detașează categoric, în
conștiința mea, dar faptul e vizibil și din circulația mai intensă a cărților
lui Marin Preda decât ale lui Eugen Barbu. Calitatea morală a biografiei lui
Marin Preda funcționează ca un semnal pozitiv pentru receptarea favorabilă a
operei, după cum gravele deficiențe de prezență (i)morală și partizan politică a
lui Eugen Barbu (care nu ne pot fi indiferente, deocamdată) grevează asupra
operei. Dacă Marin Preda continuă să fie actual, contemporan cu noi, pe Eugen
Barbu nu-l pot privi altfel decât contemporan cu Securitatea, ca un complice al
ei, notoriu și detestabil. A supraevalua astăzi opera lui Eugen Barbu (lucru pe
care, după cum am văzut, Eugen Negrici nu-l face, arătându-i, dimpotrivă, toate
defectele), a o judeca în afara contextului și a biografiei sunt acte profund
imorale. Este prea devreme să putem accepta că biografia unei canalii din timpul
comunismului nu contează. Dovadă de reacție punitivă a posterității este aproape
totala ieșire din circulație a unor așa-zise mari romane ca Groapa,
Pricepele sau Săptămâna nebunilor, înglodate (ultimele două) în
pitoresc lingvistic, arhaism și balcanism minor, în timp ce marile cărți ale lui
Marin Preda, de la Moromeții la Cel mai iubit dintre pământeni,
se citesc cu un interes deloc diminuat. Ilie Moromete e un personaj cu succes și
la cea mai tânără generație care îl descoperă pentru prima dată. Eugen Barbu nu
poate sta încă vreo două-trei decenii, alături de Marin Preda într-o istorie
critic-lucidă și cu adevărat morală a literaturii române postbelice, fără a
întina memoria autorului Moromeților. Talentele unei canalii n-ar trebui
să fie niciodată considerate superioare sau mai atractive decât talentele unui
justițiar și ale unei conștiințe etice ofensive, fără ca însăși ideea de
literatură și funcția ei socială să nu se degradeze. Sub acoperirea cinică a
faptului că nu ne-ar mai interesa nocivitatea intrigilor unui om al Securității,
am putea asista (e o ipoteză tristă care nu cred că se va adeveri) la
supraevaluarea spectaculoasă a prozatorului Eugen Barbu, în detrimentul unor
justițiari ca Marin Preda, Paul Goma sau Augustin Buzura, care au legitimat
idealist opinia că moralitatea scriitorului totuși contează, atât în imediata
cât și în mai îndepărtata posteritate. O salvare simplă din această dilemă ar
putea fi ideea cred acceptabilă că există o valoare de personalitate ca
model moral, posibil a fi disociată de valoarea operei. Dar cele două valori
(personalitatea morală și opera) o spun încă o dată se influențează reciproc
printr-o dialectică extrem de imprevizibilă și de complicată. |